Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af GoogaMooga »

Ny leg - lad os sammen på skift komme med et kvalificeret bud på en hypotetisk serie med forventet salg på 100 eks. Der tales meget om mikro-oplag nu om dage, og det er ganske givet, at bundlinien har flyttet sig. Hvad der i de gode gamle dage var lukningsgrund, er i dag drømmeoplag: 10.000 og derover. De findes vel bare ikke mere, på nærsens det evigt skrantende "Anders And & Co."... - hver tirsdag! Eller det var det i min tid.

Jeg lægger ud:

Det skal være i sh, så er vi allerede indsnævret en del. Det skal være et eller andet, vi ikke har set i lang tid, eller overhovedet. Ting, der bare ikke har en chance. Romance burde være indlysende, vi ser dem aldrig, alle de romance serier fra 50'erne og 60'erne, ikke siden 80'erne i det mindste. Nå nej, de var jo alle i farver. Okay, hvad så med Commando Serien i pocket-hæfte format til 29,95, 128 sider med maskintekst?

Billede Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af Laila J. Graf »

Altså, det er nok ikke det du tænker på, men Bone i s/h ville jeg elske at se på dansk ;)

Ellers (men de er jo så i farver), så var der faktisk fine ting blandt Eventyrserien, som jeg godt kunne tænke mig at se i en udgivelse, hvor farverne følger stregerne og den slags detaljer :)
Med det meget begrænsede antal hunkønsvæsner der findes, der læser tegneserier, så tænker jeg klart at de 100 solgte eksemplarer ville være max ;)
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af GoogaMooga »

Laila J. Jespersen skrev: 2. feb 2021, 22:40 Altså, det er nok ikke det du tænker på, men Bone i s/h ville jeg elske at se på dansk ;)

Ellers (men de er jo så i farver), så var der faktisk fine ting blandt Eventyrserien, som jeg godt kunne tænke mig at se i en udgivelse, hvor farverne følger stregerne og den slags detaljer :)
Med det meget begrænsede antal hunkønsvæsner der findes, der læser tegneserier, så tænker jeg klart at de 100 solgte eksemplarer ville være max ;)
"Eventyrserien" husker jeg godt. En dansk udgave af et gammelt "Illustrated et eller andet". Udgivet af I.K., der også udgav søsterbladet, "Illustrerede Klassikere". I hele min barndom læste jeg kun et enkelt nummer af "Eventyrserien". Kunne være, der var et marked for de blade i dag, da de nok ikke er bevaret ret meget.

Kan se, Bill Walsh er krediteret for #4, "Rumleskaft". Bill Walsh er en af de gode Disney forfattere. Han skrev avisstriben "Mickey Mouse" i 40'erne og 50'erne.

Billede
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 2. feb 2021, 20:49 Ny leg - lad os sammen på skift komme med et kvalificeret bud på en hypotetisk serie med forventet salg på 100 eks. Der tales meget om mikro-oplag nu om dage, og det er ganske givet, at bundlinien har flyttet sig. Det skal være i sh, så er vi allerede indsnævret en del. Det skal være et eller andet, vi ikke har set i lang tid, eller overhovedet. Ting, der bare ikke har en chance.
Jeg ville klart udgive Lars Olssons superheltetegneserie "Blixt Grodon", måske i en udgave, hvor bogens første 64 sider bestod af selve tegneserien, og når man så vendte det sidste blad, åbenbaredes et hemmeligt rum, hvori der lå der en Blixt Grodon-dragt, så man selv kunne tage ud og bekæmpe fodkataklysmer, skæbnens pegefinger, kamikaze-kopper, realitetshandikappede nisser, ultradimensionelle livsformer og aben Honkyponkponk.

http://larslonolsson.blogspot.com/2009/ ... jalte.html
Vedhæftede filer
B4 (2).jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Sanderhage
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 112
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:19

Re: Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af Sanderhage »

Morsom tanke - jeg lavede lige lidt hovedregning på et 128 siders Commando-hæfte med en udsalgspris på 29,95 og et oplag på 100. Jeg har ikke tjekket, så dette er et (dog rimeligt kvalificeret) skud:
Først skal man have initialomkostningerne på plads, og vi starter med rettigheder og trykmateriale. Dem får man hos D.C. Thompson i Dundee. De er flinke folk, og vil nok synes det er morsomt, men gratis bliver det ikke. Jeg vil anslå 150 pund for rettigheder og det samme for materialet: Altså lidt over DKR 2500,-. momsfrit
Så skal der oversættes og tekstes: Hvis man finder en MEGET flink (læs: sulten) oversætter, kan det gøres for mellem 18 og 20 kr. Vi siger 19,- pr. side (de er jo små to billeders) og en 10'er for tekstning. DKR 3712,-
DTP opsætning. Det er let i vore dage. Med den rigtige bag skærmen kan man måske få en venne-pris på 500,-.
Hertil skal lægges moms, 25%.
Men selvfølgelig har du sikret dig et gyldigt CVR-nummer, så du får dem igen - om længe.
I "rigtige" penge har du nu brugt lidt over 6.700, i likviditet 7.750.
(NB! Husk at initial omkostninger ikke har noget med oplagstallet at gøre. Det koster lige meget om man trykker 100 eller 100.000)
Så skal der trykkes. Oplaget er for lille til et af de større trykkerier og format og sideantal er lidt aparte i vore dage, men mon ikke f.eks. LaserTryk kan klare det for en ti - elleve kroner stykket, altså en god tusse plus moms.
Plus transport til lager. Det kan PostNord nok ordne for en hund eller halvanden når det en så lille pakke.
Du har nu 9.000 ude at svømme, hvoraf en 1300 er moms, du får igen.
NU skal der sælges. Hvis du bruger DBK elle Dafolo som lager og distribution skal du betale titelafgift, lager, forsendelse og andet. De har lige lavet priserne om, så jeg har ikke et bud på hvad det koster - udover en 100% garanti på at noget gør det.
Så behøver du bare at sætte dig tilbage (efter at have tilmeldt dig Bogportalen) og se pengene strømme ind.
Efter du har sendt arkiveksemplarer til Dundee og anmeldere har du vel 90 at gøre godt med.
Glem alt om kiosker og supermarkeder. Sidstnævnte har det med at kræve femcifrede beløb i "marketingsbidrag". Du hænger på butikkerne og nethandel
Du har sat udsalgsprisen til 29,95. Herfra skal så trækkes moms, så nu er prisen lige under 24 kr. Men hov - forhandlerne (grådige bæster) vil også have en bid af kagen, og så må der vælges rabatordning. Jeg kan ikke forestille mig nogen med det produkt vil acceptere under 20%. De har også oprettelsesudgifter. Du kan derfor max regne med af 19 kr. ind (uden at have indregenet distr.
og lager). 90 gange 19 giver så lige lidt over 1.700 kr.
(Du kan også sælge hjemmefra og så slipper du for distr. og forhandlerafgift, men hvem skal betale postforsendelsen. Dig eller kunden? Hvis kunden gør, kan du måske nå helt op på 2.160.
I så fald sidder du, når moms er afregnet og hele oplaget solgt med et minus på kun cirka kr. 5.500.
Der ER en grund til, at de fleste tegneserieudgivere er gråhårede og har tics.
serieøkonomi for begyndere.png
Sanderhage
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 112
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:19

Re: Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af Sanderhage »

Evigt computer-bøvl. Prøver igen om jeg kan få denne lille ill. med:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af GoogaMooga »

Tak for sjovt og afslørende indspark, Per . Jeg plejer jo at gange mine barndoms priser med ca. 10, men kan godt se, vi skal meget højere op - så højt, at det bliver umuligt at sælge skidtet. Arne Stenby må have holdt priserne nede, dels fordi oplagene naturligvis var meget, meget større, og så fordi han selv havde en offsetmaskine.
Senest rettet af GoogaMooga 3. feb 2021, 13:11, rettet i alt 2 gange.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af GoogaMooga »

Blixt Grodon har jeg hørt om før, ligner lidt Rolf Geschwind's streg (Zwing). Fik vi noget Blixt på dansk nogensinde? I et fanzine eller noget?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 3. feb 2021, 13:10 Blixt Grodon har jeg hørt om før, ligner lidt Rolf Geschwind's streg (Zwing). Fik vi noget Blixt på dansk nogensinde? I et fanzine eller noget?
Blixt Grodon ligner bare Blixt Grodon. Serien kørte i det stockholmske studenterblad Gaudeamus i 1970erne. Der var et afsnit i Sejd og senere også i Stegte Striber.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 882
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af Asger Pedersen »

Willy-Centret har diskuteret en udgivelse af old-Willy, de ca. 1000 sider, Walter Booth tegnede til Puck 1920-1940, det ville nok blive i højst 100 eks - ville vi få dem solgt? Vi valgte dog ikke at gøre det.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af Vigan »

Sanderhage skrev: 3. feb 2021, 12:34Der ER en grund til, at de fleste tegneserieudgivere er gråhårede og har tics.
serieøkonomi for begyndere.png

:?:

---------------------
Evigt computer-bøvl. Prøver igen om jeg kan få denne lille ill. med:

:?:


---------------------
Så har du vist bygget spændingen nok op til den illustration, Per. Lad os nu se den. :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Ny leg: udgiv en tegneserie med forventet salg 100 eks

Indlæg af Mogens »

Nu da Carsten gav udtryk for, at Natacha-samlebindene er endt som en form for con amore-projekt, er det nærliggende at formode, at François Walthérys øvrige serier har en meget lille eller ingen chance for at blive udgivet i Danmark.

Jeg ville give mig i kast med "Le vieux bleu", som jeg erhvervede mig på tysk for en del år siden. Det er en morsom lille sag, der sagtens kan sælge omkring 100 eksemplarer. :D
Der alte Blaue.jpg
Besvar