Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Mogens »

Det kan være, at det bunder i uvidenhed fra min side, men den amerikanske tegneserieproduktion synes grundlæggende eller udelukkende at basere sig på superhelte. Jeg har ofte spekuleret på, om der også findes en produktion på den anden side af Atlanten, som kan sammenlignes med den fransk-belgiske tegneserietradition?!

Hvilke amerikanske ikke-helte serier findes allerede på dansk og hvilke burde udgives herhjemme?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af GoogaMooga »

Den amerikanske tegneserietradition omfatter alt mellem himmel og jord. Superhelte dominerede comic books en kort overgang i bronze age, men ellers har der været mange forskellige tendenser, for omfattende til at jeg vil gå i detaljer her. Læs op på historien og du vil opdage eller genopdage meget.

Hvis du med den fransk-belgiske tegneserietradition mener et standard 44 sider farvealbum for større børn, der først serialiseres i et blad, så er svaret nej.

Der findes mange europæiske tegneseriehelte, men superhelte er først og fremmest en amerikansk genre. Der er enkelte undtagelser, som Marvelman/Miracleman og Oktobriana.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Gimli »

Dette link viser en oversigt over både historiske og mere "nutidige" amerikanske serier. Der er et skønt samsurium af alle mulige genre. (Alle serier er fra det 20. Århundrede).

https://www.listchallenges.com/the-comi ... f-the-20th
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 00:03 Den amerikanske tegneserietradition omfatter alt mellem himmel og jord. Superhelte dominerede comic books en kort overgang i bronze age.
Superheltserier (og lignende) dominerer amerikanske tegneserieblader den dag i dag. Selvsagt kommer det ut mange amerikanske serieblader i andre sjangre, men det er ingen tvil om superheltenes dominans.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af GoogaMooga »

Nej. Se Previews, se New York Times Bestseller listen, se de mange avis-opsamlinger, graphic novels, ofte i langt større oplag end superhelte. Superhelte dominerer end ikke comic books. Det er bare det indtryk, man får, da The Big Two fylder meget med de store annoncer.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 01:19 Nej. Se Previews, se New York Times Bestseller listen, se de mange avis-opsamlinger, graphic novels, ofte i langt større oplag end superhelte. Superhelte dominerer end ikke comic books. Det er bare det indtryk, man får, da The Big Two fylder meget med de store annoncer.
Hvilke vanlige amerikanske serieblader fra de siste tiårene har hatt langt større opplag enn serieblader med superhelter?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 8. feb 2021, 04:12
GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 01:19 Nej. Se Previews, se New York Times Bestseller listen, se de mange avis-opsamlinger, graphic novels, ofte i langt større oplag end superhelte. Superhelte dominerer end ikke comic books. Det er bare det indtryk, man får, da The Big Two fylder meget med de store annoncer.
Hvilke vanlige amerikanske serieblader fra de siste tiårene har hatt langt større opplag enn serieblader med superhelter?
Sikkert ingen, men hvis man ser på indholdet, de mange forskellige emner og genrer, der er repræsenteret, udgør superheltene ikke så meget. Og mange superhelteblade udkommer i oplag, der ville have været lukningsgrund i gamle dage, nogle under 10.000 eks. Nu vil du måske undersøge dette tal, du kunne også bare vælge at fokusere på mangfoldigheden af titler. Jeg har været fast læser af Previews hver eneste måned i over tyve år, og jeg har ikke oplevet superhelte på 200 sider.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Mogens »

Tak for link og tilbagemeldinger. Jeg har selvfølgelig læst et par superhelteblade i ny og næ, men ellers er amerikanske serier en by i Rusland for mig. Jeg har simpelthen ikke fundet "indgangen" til markedet endnu og er blevet hængende i den fransk-belgiske tradition, hvor jeg føler mig hjemme. :)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Gimli »

Mogens skrev: 8. feb 2021, 09:11 Tak for link og tilbagemeldinger. Jeg har selvfølgelig læst et par superhelteblade i ny og næ, men ellers er amerikanske serier en by i Rusland for mig. Jeg har simpelthen ikke fundet "indgangen" til markedet endnu og er blevet hængende i den fransk-belgiske tradition, hvor jeg føler mig hjemme. :)
Jeg føler mig absolut også mest hjemme i den fransk/belgiske tradition. Min amerikanske horisont er begrænset, men jeg har købt lidt forskelligt, og i de senere år, en del mere end tidligere (holder mig ikke kun til dansk-sprogede udgivelser længere). Flere af de serier, som på udgivelses-tidspunktet er blevet udråbt til geniale, finder jeg overvurderet. Hellboy kan f.eks. ikke rigtigt gribe mig. (Ondskabens frø og Væk djævelen er ok - men så heller ikke mere end det). Elverfolkets første "cyklus" kan jeg godt lide - men resten af serien efterlader mig med "ligegyldighed". Og på trods af det, har jeg fundet flere amerikanske udgivelser, som jeg oplever som gode.
Steen og Stoffer (selvfølgeligt).
Bone
Sin City
Maus
Blankets/En dyne af sne
Jimmy Corrigan
Lysbrigaden + kære Billy + Almægtig (Snejbjerg)
Delvist - the Walking dead (jeg fornemmer den er god, men skal lige have læst serien kronologisk, for at få "tilknytning" til karaktererne).

Hvis du alligevel er lidt nysgerrig på den amerikanske tilgang til mediet, så vil jeg anbefale at du starter med Graphic Novels, med temaer, som du finder interessante. For mig var det især 2. Verdenskrig (Lysbrigaden og Maus), som åbnede mig op for det amerikanske marked. Ok Lysbrigaden er ikke en Graphic novel - men læs ideen. :wink:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Mogens »

Tak for de mange tips. :wink: :D
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Andrebyboer »

Jeg vil fremheve Archie Comics-universet (Archie, Betty & Veronica, Sabrina the Teenage Witch, Josie and the Pussycats etc.) som en gruppe amerikanske serier som på mange måter tilsvarer (deler av) fransk-belgisk tegneserietradisjon. Da jeg bodde i USA (for en ti års tid siden) var Archie-hefter de eneste tegneseriene som fortsatt ble solgt ved kassen i supermarkeder. Hele linjen gjennomgikk en sårt tiltrengt modernisering for noen år siden. De nye versjonene er visstnok gode, men jeg oppfattet det som om de mistet mye av den gamle, corny 50-talls-sjarmen.

Og selv om det nå er nedlagt, kommer man ikke utenom Mad Magazine.

Hvis spørsmålet dreier seg mer om anbefalinger, er jeg personlig tilbøyelig til hard-boiled crime-fortellinger, og da er Criminal av Ed Brubaker og Sean Phillips noe av det ypperste.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 884
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Asger Pedersen »

Der er jo også en anden dimension af amerikansk serietradition, nemlig avis-serierne, som måske på den anden led svarer til den fransk-belgiske. Striber, der kom dagligt i aviser og som hel- og halvsider om søndagen, svarer måske mere til de en og tosides afsnit i Journal Tintin, -Spirou og -Pilote.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Mesterius »

Asger Pedersen skrev: 8. feb 2021, 20:13 Der er jo også en anden dimension af amerikansk serietradition, nemlig avis-serierne, som måske på den anden led svarer til den fransk-belgiske. Striber, der kom dagligt i aviser og som hel- og halvsider om søndagen, svarer måske mere til de en og tosides afsnit i Journal Tintin, -Spirou og -Pilote.
Ja, stripeserier med lengre fortellinger svarer til fransk-belgiske føljetongserier som Tintin, Splint, Asterix osv. Med den store forskjell at det den gangen ikke var noen tradisjon for å samle de amerikanske stripeserier i kronologiske bøker, og dermed gi dem et lengre liv enn den daglige avispubliseringen. Belgia og Frankrike fikk tidlig på plass albumtradisjonen, som ble enormt viktig for at seriene kunne leve videre og fortsette å bli lest etter førstegangspubliseringen.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 09:08
Mesterius skrev: 8. feb 2021, 04:12
GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 01:19 Nej. Se Previews, se New York Times Bestseller listen, se de mange avis-opsamlinger, graphic novels, ofte i langt større oplag end superhelte. Superhelte dominerer end ikke comic books. Det er bare det indtryk, man får, da The Big Two fylder meget med de store annoncer.
Hvilke vanlige amerikanske serieblader fra de siste tiårene har hatt langt større opplag enn serieblader med superhelter?
Sikkert ingen, men hvis man ser på indholdet, de mange forskellige emner og genrer, der er repræsenteret, udgør superheltene ikke så meget. Og mange superhelteblade udkommer i oplag, der ville have været lukningsgrund i gamle dage, nogle under 10.000 eks. Nu vil du måske undersøge dette tal, du kunne også bare vælge at fokusere på mangfoldigheden af titler. Jeg har været fast læser af Previews hver eneste måned i over tyve år, og jeg har ikke oplevet superhelte på 200 sider.
Jeg tenker altså spesifikt på bladene, som jeg skrev i min tidligere kommentar. ;) Selvsagt er det nok mange tegneserier i bokform som selger langt mer enn de vanlige amerikanske tegneserieblader gjør i dag, både stripeopptrykk og nye grafiske romaner. Men innenfor det amerikanske bladmarkedet mener jeg det er liten tvil om at superhelter dominerer.

Når det gjelder tegneserier i bokform, skal vi heller ikke undervurdere tradepaperbacks og hardcoverbøker som samler bladserier. Her er det selvsagt også haugevis av superhelter. Og mange av TPB-samlingene selger jo garantert mye bedre enn de vanlige numre av bladene, ikke minst med tanke på hvor mye mer fristende TPBs er for bokhandlere.

Jeg aner ikke hvor mange sider et Previews-hefte pleier å være på, så den siste del av kommentaren din sier meg ingenting.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Den store forskel på (kontinental)europæiske (og japanske) tegneserier på den ene side, og amerikanske tegneserier på den anden side, er at de europæiske (og japanske) er skabt som auteur-værker, altså grundlæggende som litterære værker på linje med anden litteratur i almindelighed. Det er amerikanske tegneserier ikke, de er grundlæggende skabt som en forretningsidé uden hensyn til ophavsmændenes tarv, ønsker og vilkår.

Alene af den grund er europæiske (og japanske) tegneserier meget forskellige fra amerikanske.

Det er først i nyere tid, at disse modpoler har nærmet sig hinanden i form og udtryk på tværs af Atlanten, formentlig ganske enkelt som et udtryk for verdens generelle globalisering.

Dertil kommer naturligvis, at den europæiske (og japanske) kulturhistorie er langt mere rig end den amerikanske, hvilket har påvirket de narrative former særligt i forrige århundrede.

Er amerikanere besatte af superhelte? Det kunne man nemt hævde. Donald Trump er jo et storartet eksempel på det. Den ensomme, magtfulde rytter, der kan redde alle de fortabte. I Europa har folk behov for bare LIDT mere komplekse figurtegninger i litteraturen (og samfundet i almindelighed).

Her en enkelt artikel om dette emne. I kan bare google overskriften, så kommer der hundredvis af lignende artikler, der undrende stiller samme spørgsmål.
https://studydriver.com/why-americans-a ... perheroes/
Besvar