Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 8. feb 2021, 21:08
GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 09:08
Mesterius skrev: 8. feb 2021, 04:12

Hvilke vanlige amerikanske serieblader fra de siste tiårene har hatt langt større opplag enn serieblader med superhelter?
Sikkert ingen, men hvis man ser på indholdet, de mange forskellige emner og genrer, der er repræsenteret, udgør superheltene ikke så meget. Og mange superhelteblade udkommer i oplag, der ville have været lukningsgrund i gamle dage, nogle under 10.000 eks. Nu vil du måske undersøge dette tal, du kunne også bare vælge at fokusere på mangfoldigheden af titler. Jeg har været fast læser af Previews hver eneste måned i over tyve år, og jeg har ikke oplevet superhelte på 200 sider.
Jeg tenker altså spesifikt på bladene, som jeg skrev i min tidligere kommentar. ;) Selvsagt er det nok mange tegneserier i bokform som selger langt mer enn de vanlige amerikanske tegneserieblader gjør i dag, både stripeopptrykk og nye grafiske romaner. Men innenfor det amerikanske bladmarkedet mener jeg det er liten tvil om at superhelter dominerer.

Når det gjelder tegneserier i bokform, skal vi heller ikke undervurdere tradepaperbacks og hardcoverbøker som samler bladserier. Her er det selvsagt også haugevis av superhelter. Og mange av TPB-samlingene selger jo garantert mye bedre enn de vanlige numre av bladene, ikke minst med tanke på hvor mye mer fristende TPBs er for bokhandlere.

Jeg aner ikke hvor mange sider et Previews-hefte pleier å være på, så den siste del av kommentaren din sier meg ingenting.
Jeg skal ikke kunne sige, om der blad per solgt blad sammenlagt sælges flere superhelteblade end andet, men min hovedpointe er nu også den, at superhelte opgjort i antal af titler IKKE dominerer comic book markedet i USA. Og så har jeg ikke mere at sige om den sag. Det skulle da lige være, at det også er forholdsvis få superheltetitler, der trækker læsset hos The Big Two; mange af deres titler ville give underskud hvis det ikke havde været for efterfølgende tp og hc.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. feb 2021, 00:50
Mesterius skrev: 8. feb 2021, 21:08
GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 09:08

Sikkert ingen, men hvis man ser på indholdet, de mange forskellige emner og genrer, der er repræsenteret, udgør superheltene ikke så meget. Og mange superhelteblade udkommer i oplag, der ville have været lukningsgrund i gamle dage, nogle under 10.000 eks. Nu vil du måske undersøge dette tal, du kunne også bare vælge at fokusere på mangfoldigheden af titler. Jeg har været fast læser af Previews hver eneste måned i over tyve år, og jeg har ikke oplevet superhelte på 200 sider.
Jeg tenker altså spesifikt på bladene, som jeg skrev i min tidligere kommentar. ;) Selvsagt er det nok mange tegneserier i bokform som selger langt mer enn de vanlige amerikanske tegneserieblader gjør i dag, både stripeopptrykk og nye grafiske romaner. Men innenfor det amerikanske bladmarkedet mener jeg det er liten tvil om at superhelter dominerer.

Når det gjelder tegneserier i bokform, skal vi heller ikke undervurdere tradepaperbacks og hardcoverbøker som samler bladserier. Her er det selvsagt også haugevis av superhelter. Og mange av TPB-samlingene selger jo garantert mye bedre enn de vanlige numre av bladene, ikke minst med tanke på hvor mye mer fristende TPBs er for bokhandlere.

Jeg aner ikke hvor mange sider et Previews-hefte pleier å være på, så den siste del av kommentaren din sier meg ingenting.
Jeg skal ikke kunne sige, om der blad per solgt blad sammenlagt sælges flere superhelteblade end andet, men min hovedpointe er nu også den, at superhelte opgjort i antal af titler IKKE dominerer comic book markedet i USA. Og så har jeg ikke mere at sige om den sag. Det skulle da lige være, at det også er forholdsvis få superheltetitler, der trækker læsset hos The Big Two; mange af deres titler ville give underskud hvis det ikke havde været for efterfølgende tp og hc.
Men har detaljen med antall titler så meget å si når superhelter like fullt (som Carsten også påpeker) har et så enormt fokus i det amerikanske tegneseriemiljø? Stiftede tegneserieblader selger uansett en brøkdel av hva de gjorde i gamle dager; og det skulle ikke forundre meg om de fleste alternative titler som utkommer i dag også selger mindre enn den nyeste variant av Batman, Spider-Man osv.

Det interessante spørsmålet er hva som får oppmerksomhet og hva et stort antall amerikanske serielesere trekkes mot. Uansett om det er bladene der (mange av) historiene utkommer først, eller (mer sannsynlig) softcover- eller hardcoverbøkene som samler seriene.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af GoogaMooga »

Comics-sektionen i Previews er på over 200 sider, hvis vi tæller tillæggene med. Jeg har fulgt det amerikanske marked i 40 år. Der kan være tale om, at superhelte som genre dominerede comic book markedet i USA i 70'erne og 80'erne, men fra introduktonen af Previews har der været meget stor mangfoldighed i genrer, emner, og temaer, og det er der stadig. The Big Two er begge i vekslende grad truet af lukning.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. feb 2021, 01:06 Comics-sektionen i Previews er på over 200 sider, hvis vi tæller tillæggene med. Jeg har fulgt det amerikanske marked i 40 år. Der kan være tale om, at superhelte som genre dominerede comic book markedet i USA i 70'erne og 80'erne, men fra introduktonen af Previews har der været meget stor mangfoldighed i genrer, emner, og temaer, og det er der stadig. The Big Two er begge i vekslende grad truet af lukning.
Hvis du virkelig kun bruker Previews-katalogen som indikasjon på om superheltserier dominerer det amerikanske tegneseriemiljø eller ikke... da tror jeg du kan trenge å heve blikket litt. ;)

Og om The Big Two på et eller annet tidspunkt blir lukket eller ikke, så vil ikoniske figurer som Superman, Batman, Spider-Man med flere fortsatt leve videre i massevis av andre utgivelsesformer, og få nye lesere til både nylagede og eldre serier.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Amerikanske vs. fransk-belgiske tegneserietradition

Indlæg af GoogaMooga »

Vi bliver ikke enige. Jeg slutter her.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar