Poeten og Lillemor efter Agger

Besvar

Hvad ønsker du for Poeten og Lillemor

Gør bogserien færdig
6
75%
Flere albums
0
Ingen stemmer
Jeg har nok i det jeg har
0
Ingen stemmer
Ingenting, jeg er vist gået galt i byen
2
25%
 
Afgivne stemmer: 8

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Poeten og Lillemor efter Agger

Indlæg af GoogaMooga »

Jens Peder Agger havde et mål, at udgive de komplette striber af Poeten og Lillemor fra introduktionen af talebobler og frem til slut. Vi fik fra 1961 til 1979 i bogserien, der var redigeret og udgivet af Jens Peder selv. Derefter måtte han opgive ævred, og vi har måttet nøjes med diverse albums for 80'erne og 90'erne. Så der er store huller, og det ville være fedt, hvis vi kunne få det hele komplet i bogserie. Man må håbe, et forlag tager den op engang. Den komplette Poeten og Lillemor ville stå som et monumentalt værk.

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Poeten og Lillemor efter Agger

Indlæg af Robin »

Sammen med Carlt af Holger Philipsen er Poeten og Lillemor noget af det største indenfor dansk stribetradition! Både som humoristisk daglig dosis, humørperle, tidsbillede og ja, alt!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Poeten og Lillemor efter Agger

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 01:13 Jens Peder Agger havde et mål, at udgive de komplette striber af Poeten og Lillemor fra introduktionen af talebobler og frem til slut.
Ifølge ham selv var målet nu først og fremmest, at han og hans kone savnede noget passende godnatlæsning :D

Man må vel også sige, at han udgav det meste fra seriens storhedstid. Resten er jo en lille smule ... gentagelser.

Endvidere: Seriens omfang svarer stort set til Radisernes. Og enhver ved jo, hvor mange bind Fantagraphics' komplette Peanuts-udgivelser omfatter. Og hvor mange år det tog dem at udgive den.

Men det burde selvfølgelig være relativt nemt at udgive de manglende sidste 25 år. Striberne ligger nok mere eller mindre klar til brug. Så det er bare med at komme i gang for en ivrig forlægger med en godt polstret bankbog. Det drejer sig vel om cirka 8000 dagstriber plus hvad der måtte findes af søndagssider.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Poeten og Lillemor efter Agger

Indlæg af GoogaMooga »

Og sker det ikke, har vi i det mindste fået det meste fra seriens storhedstid, som du selv skriver.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Poeten og Lillemor efter Agger

Indlæg af redneck »

Jeg har en kæmpe svaghed for Poeten og Lillemor - og kunne nok godt på et tidspunkt finde på antikvarisk at købe de af årsbøgerne, der er udkommet. Foreløbig har jeg nøjedes med diverse opsamlinger. Som født i 1974 var jeg ret glad for den i Politiken (så vidt jeg husker) fra engang i 80'erne og frem. Men det skyldes jo nok delvist, at jeg ikke var med fra starten, så genbrug og tomgang ikke generede lige så meget, som hvis man havde været med hele vejen.

Jeg vil give helt ret i, at det godt nok har været et optimistisk og langstrakt projekt, der blev sat i søen med en samlet udgave. Men det er samtidig bare en virkelig fin historisk skildring af Danmark, som på mange måder fortjener at stå (samlet) for eftertiden. Der er vel ikke nogen anden dansk tegneserie, der på samme måde afspejler sin samtid - og i hvert fald ikke over så lang en årrække.

Så hvis serien blev genoptaget, ville jeg klart overveje at springe på den - det var desværre ikke rigtig inde på min radar, dengang de udkom.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Poeten og Lillemor efter Agger

Indlæg af redneck »

Der er vel ikke nogen anden dansk tegneserie, der på samme måde afspejler sin samtid


Okay... når man lige tænker lidt over det, så er der selvfølgelig andre avisstriber, der med en vis ret kan siges at gøre noget af det samme: Statsministeren, Egoland eller Eks Libris som et nyere eksempel. Men mit bud vil stadig være, at Poeten og Lillemor favner noget bredere end disse tre - og som en tegneseriens Matador rummer både den politiske, kulturelle, åndelige med-meget-mere-udvikling i perioden (bare lavet imens og ikke retrospektivt).

By the way så læste jeg en opsamling af Carlt-striber for nylig... og det var godt nok en tør omgang set med mine øjne. Jeg kan godt se en vis charme i dem, men en samlet Carlt kommer jeg ikke til at købe.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Poeten og Lillemor efter Agger

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Poeten og Lillemor var i fem årtier sindssygt populær i aviser og blade, og med god grund.

Men det er ikke det samme, som at folk er interesseret i at købe samlinger af striberne. Vi har før diskuteret, hvilken serie, der i tidens løb er udkommet på flest forskellige forhold, og Poeten og Lillemor bejler i hvert fald til at vinde prisen. Hvilket selvfølgelig skyldes, at mange redaktører og forlag i tidens løb har haft vældig lyst til at udgive den ... men så har det hver gang ist sig, at den ikke kunne sælges i ret stort omfang.

Årsagen er vel den simple, at den fungerer perfekt i daglige doser. Men side op og side ned, det bliver bare for meget. Masser af stribeserier har haft samme problem i tidens løb.

Samme problem med Carlt. Jeg er helt enig i, at den er virkelig, virkelig charmerende. Men man holder bare ikke ud at læse stribe efter stribe.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Poeten og Lillemor efter Agger

Indlæg af Robin »

Som så ofte før er det nok et spørgsmål om smag og behag. Jeg kan læse bunker af Carlt, Poeten og Lillemor samt Radiserne og Steen og Stoffer. Masser af striber i træk, masser af samlinger i træk. Jeg nyder sprogfinurligheden i Carlt, tidsudviklingen, figurernes udvikling, Philipsens udvikling indenfor den plastiske streg, som jeg synes, han behersker. Det samme gør sig gældende, for mit vedkommende, hos P. og L. Og vel egentlig også i Radiserne og Steen og Stoffer, hvor et par andre forhold også gør sig gældende. Men der er andre striber, jeg ikke kan læse ret mange af i træk. Men disse fire førnævnte: jeg kan ikke få nok!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar