Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Forlaget Cobolt nevnte nylig på Facebook at det for tiden ikke er planlagt nye utgivelser med Garfield. Og jeg ser på ComicWiki at det var helt tilbake i 2018 det forrige danske Garfield-album (nr. 64) utkom. Så jeg lurer litt på hva dette oppholdet kan skyldes.

Carsten Søndergaard har nevnt flere ganger at Garfield er en av de klassiske serier som folk med jevne mellomrom spør etter hvis det går for lang tid mellom utgivelsene. Så det ville overraske meg hvis sviktende salg var årsaken.

På den annen side skiftet Garfield nylig rettighetshaver i USA. Garfield-tegneserien var siden 1994 uavhengig eid av skaperen Jim Davis og studioet hans Paws, Inc., men i 2019 solgte Davis Garfield og Paws til selskapet Viacom. (Davis fortsetter å lage avisstripen, men eier den ikke lenger personlig.) Det er også interessant at det langlivede norske julehefte med Garfield (Pusur) faktisk ikke utkom i fjor, for første gang siden 1988. Så igjen lurer jeg på om det er en sammenheng. Stiller Viacom andre krav til utgivelser av serien enn Jim Davis/Paws Inc. gjorde?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det eneste jeg kan sige om det her er, at ingen fra de nye amerikanske ejere af Garfield har udtrykt nogen som helst interesse for de skandinaviske udgivelser. Det er formentlig ganske enkelt for småt for dem at beskæftige sig med. Tidligere var der en agent, der pressede lidt på, og man kunne have kontakt med Jim Davis selv og hans personale. Alt det er slut.

Det er sandt, at der findes læsere, som jævnligt rykker for nye album. De har alle de 94 album, der findes på dansk (30 "Garfield farvealbum" og 64 i den fortløbende serie), og vil gerne fortsætte med at samle på dem. Men altså ... der kommer jo ikke nye samlere til, til den/de albumserier. Så jeg tror ikke, der kommer flere i den fyrre år gamle danske albumrække. Alting har en ende. Undtagen spoleorm, som har to,

Derfor kan man sikkert godt lave Garfield-udgivelser med fx udvalgte striber, årstal, temaer eller hvad ved jeg. Men det vil være et stort arbejde, og med en amerikansk mediekoncern som forhandlingspartner ... arh, måske kan man trods alt bruge sin tid på noget bedre.

Selv om jeg bestemt holder meget af Garfield.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 01:24 Alting har en ende. Undtagen spoleorm, som har to
:lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 01:24 Det eneste jeg kan sige om det her er, at ingen fra de nye amerikanske ejere af Garfield har udtrykt nogen som helst interesse for de skandinaviske udgivelser. Det er formentlig ganske enkelt for småt for dem at beskæftige sig med. Tidligere var der en agent, der pressede lidt på, og man kunne have kontakt med Jim Davis selv og hans personale. Alt det er slut.

Det er sandt, at der findes læsere, som jævnligt rykker for nye album. De har alle de 94 album, der findes på dansk (30 "Garfield farvealbum" og 64 i den fortløbende serie), og vil gerne fortsætte med at samle på dem. Men altså ... der kommer jo ikke nye samlere til, til den/de albumserier. Så jeg tror ikke, der kommer flere i den fyrre år gamle danske albumrække. Alting har en ende. Undtagen spoleorm, som har to,

Derfor kan man sikkert godt lave Garfield-udgivelser med fx udvalgte striber, årstal, temaer eller hvad ved jeg. Men det vil være et stort arbejde, og med en amerikansk mediekoncern som forhandlingspartner ... arh, måske kan man trods alt bruge sin tid på noget bedre.

Selv om jeg bestemt holder meget af Garfield.
Så med andre ord... Cobolt oppgir Garfield fordi den nåværende rettighetshaver ikke viser noen interesse for de skandinaviske utgivelser av serien? Jeg forstår at en del av det personlige forsvinner, men slik jeg tolker kommentaren din virker det heller ikke som de MOTSETTER seg skandinaviske utgivelser? Bare at det ikke er noe de selv er interessert i å være involvert i?

Jeg ville jo trodd at salget var det avgjørende for Cobolt i forhold til om albumserien skal fortsette eller ei, og at det ville være helt fint for Viacom at dere fortsatte på samme måte som før.

Men i sammenheng med dette ER det jo interessant at det norske Garfield-julehefte heller ikke utkom i fjor, selv om det ikke hadde vært noen tegn til at det solgte spesielt dårligere enn før frem til og med 2019. Det er neppe tilfeldig.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Selvfølgelig, hvis Garfieldalbummene havde været en gigantsucces, havde sagen nok været en anden, både set fra Danmark og USA.

At have med amerikanske rettighedshavere at gøre er altid sindssygt besværligt og tidskrævende sammenlignet med europæiske, i særdeleshed hvis de ikke har en lokal agent. Derudover er selve det tekniske materiale langt mere besværligt at arbejde med end europæisk, der næsten altid er forberedt for versionering på andre sprog, den slags er amerikanere ligeglade med.

Så alt i alt skal man virkelig tro på sagen. Og jeg tror ikke på, at man kan komme med Garfield album 65, når de 64 første er stort set udsolgte og ikke bliver genoptryk.

Måske kan der laves nogle samlinger eller lignende på et tidspunkt. Men det er ikke noget, der er konkrete planer for.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 16:52 Selvfølgelig, hvis Garfieldalbummene havde været en gigantsucces, havde sagen nok været en anden, både set fra Danmark og USA.

At have med amerikanske rettighedshavere at gøre er altid sindssygt besværligt og tidskrævende sammenlignet med europæiske, i særdeleshed hvis de ikke har en lokal agent. Derudover er selve det tekniske materiale langt mere besværligt at arbejde med end europæisk, der næsten altid er forberedt for versionering på andre sprog, den slags er amerikanere ligeglade med.

Så alt i alt skal man virkelig tro på sagen. Og jeg tror ikke på, at man kan komme med Garfield album 65, når de 64 første er stort set udsolgte og ikke bliver genoptryk.

Måske kan der laves nogle samlinger eller lignende på et tidspunkt. Men det er ikke noget, der er konkrete planer for.
Tja, men dere kom da med Garfield 61, 62, 63 og 64 når de 60 første stort sett var utsolgte og ikke ble gjenopptrykt. :) Her er jo poenget at mange av de som kjøper allerede har de tidligere albumene (og forøvrig er ikke Garfield en serie man trenger kontinuitet for å lese). Det samme kan man si om f. eks. Lucky Luke.

Og når det gjelder det tekniske materiale, vil jeg gjette på at Garfield er et unntak fra amerikanske stripeserier generelt. Serien har blitt tegnet fullstendig digitalt siden 2011, og Paws har tilbudt en spesialdesignet tekstfont til utenlandske utgivere i mange år. Jeg antar at Garfield-stripene også tilbys til utlandet i tekstfrie versjoner beregnet på oversettelse.

Men jeg skjønner jo at Davis' salg til Viacom førte til en beleilig timing for Cobolts nedleggelse av albumserien, i forhold til at den selvsagt ikke selger like mye som på 80- og 90-tallet. (Men dét er det jo få albumserier som gjør.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 9. feb 2021, 17:10Tja, men dere kom da med Garfield 61, 62, 63 og 64 når de 60 første stort sett var utsolgte og ikke ble gjenopptrykt. :) Her er jo poenget at mange av de som kjøper allerede har de tidligere albumene
Det er lige netop pointen. Og det klientel bliver af naturlige årsager mindre og mindre.
Mesterius skrev: 9. feb 2021, 17:10Det samme kan man si om f. eks. Lucky Luke.
Rigtigt, og det var også et problem i nogle år. Efter at der blev taget hånd om at hæve kvaliteten i standardserien og udvide programmet med ekstraordinære eventyr, er det gået bedre.
Mesterius skrev: 9. feb 2021, 17:10Jeg antar at Garfield-stripene også tilbys til utlandet i tekstfrie versjoner beregnet på oversettelse.
Men der antager du fejl. Det gør det ikke. Det gør der med ingen amerikanske serier. Så først skal man rense dem for amerikansk tekst, herunder de ofte gigantiske lydord. Hvilket måske kan siges at være et rimeligt arbejde i dagstriberne, men i søndagssiderne er det et vanvittigt arbejde. Derefter skal man ombryde søndagssiderne, der kun findes i det brede amerikanske søndagsformat. Derefter skal man selv montere stribe for stribe, søndagsside for søndagsside, så de kommer i den rigtige rækkefølge. Alt i alt er det er kæmpe arbejde, og dertil virkelig enerverende!

Før digitaliseringen, i trykfilmenes tid, etablerede Kurt Dahlgaard (Interpresse/Carlsens gamle direktør og den første ejer af Cobolt) efter aftale med Jim Davis en hel virksomhed i Danmark, der stod for at levere rensede trykfilm til de dengang mange udgivere over hele Europa. Han havde nærmest en heltidsansat, der ikke foretog sig andet end at rense og kopiere og klippe og klistre i trykfilmene og sende dem frem og tilbage til forlagene.

Sandheden om både Garfield og Smølferne er, at de i mange år levede i kraft af betydelige indkøb fra bibliotekerne, som tog mindst halvdelen af oplaget. Men bibliotekssalget er næsten lig ingenting i dag. Det er ikke sådan, at der ikke er folk, der gerne vil læse Garfield (eller Smølferne). Men de fleste er ikke tegneseriekendere, tegneseriefans eller samlere. De er bare Garfield-fans (eller Smølferne-fans) på linje med så meget andet, de er fans af. Derfor er de ikke indstillet på at betale det, et album koster. Til gengæld kan ethvert barn lokke sin far eller bedstemor til at ofre lidt håndører, hvis de kommer forbi en messestand, hvor et Garfieldalbum (eller Smølfernealbum) fås til en 50'er. Men det er ikke noget, der sikrer fremtidig udgivelse.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 18:13
Mesterius skrev: 9. feb 2021, 17:10Jeg antar at Garfield-stripene også tilbys til utlandet i tekstfrie versjoner beregnet på oversettelse.
Men der antager du fejl. Det gør det ikke. Det gør der med ingen amerikanske serier. Så først skal man rense dem for amerikansk tekst, herunder de ofte gigantiske lydord. Hvilket måske kan siges at være et rimeligt arbejde i dagstriberne, men i søndagssiderne er det et vanvittigt arbejde. Derefter skal man ombryde søndagssiderne, der kun findes i det brede amerikanske søndagsformat. Derefter skal man selv montere stribe for stribe, søndagsside for søndagsside, så de kommer i den rigtige rækkefølge. Alt i alt er det er kæmpe arbejde, og dertil virkelig enerverende!
Takk for utdypelsen, det er interessant å høre hvordan det foregår. Teamet til Jim Davis har vært digitalt anlagt i så mange år nå at jeg tok det som en selvfølge at stripene også ble tilbudt uten tekst. Garfield-stripene har jo til og med vært tekstet på engelsk med den digitale font siden 2011. Jeg ville ha gjettet på at dere i det minste fikk Photoshop-materiale (eller lignende) der den engelske teksten lett kan slettes og dansk tekst kan tastes inn istedenfor.

Det med lydordene (især i søndagssidene) er nok en annen utfordring, ja. Antar at Paws ikke har fonter til dem heller.

Det er morsomt å tenke på at den samme type ombrekking av søndagssidene (som selvsagt er beregnet på å trykkes både horisontalt og vertikalt) også ble gjort i flere tiår til de månedlige eller bimånedlige skandinaviske bladutgivelser av Garfield. Og gjøres vel ennå til den finske varianten av samme blad (det er både fascinerende og litt nostalgisk å se at den finske utgaven av bladet stadig utkommer).
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 9. feb 2021, 18:35Teamet til Jim Davis har vært digitalt anlagt i så mange år nå
Sandt, men det komiske er, at hele deres system, hvor man kan hente striber og mange andre ting, reklametegninger, gifs osv. osv. stadig ser ud, som det gjorde i 1990'erne. Eller i hvert fald gjorde det endnu, da jeg var inde på det sidste gang for et par år siden. Helt håbløst gammeldags. Når man skulle sende ting til godkendelse, accepterede de ikke at modtage pdf. Kun jpg. Så hvis det var mange sider, var det altså mange jpg'er!
Mesterius skrev: 9. feb 2021, 18:35Det er morsomt å tenke på at den samme type ombrekking av søndagssidene (som selvsagt er beregnet på å trykkes både horisontalt og vertikalt) også ble gjort i flere tiår til de månedlige eller bimånedlige skandinaviske bladutgivelser av Garfield. Og gjøres vel ennå til den finske varianten av samme blad (det er både fascinerende og litt nostalgisk å se at den finske utgaven av bladet stadig utkommer).
Ja, og jeg fatter heller ikke, at de ikke fandtes fra Paws. Det gjorde de måske også, men i så fald var der ingen, der vidste det. Fx Doonesbury kan man få i flere varianter, den i tre striber på tværs, og to udgaver med 4 striber på højkant, hvor de to øverste ruder enten er logoruden + rude 2, eller rude 1 (som altid kan udgå) + rude 2.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 23:08
Mesterius skrev: 9. feb 2021, 18:35Teamet til Jim Davis har vært digitalt anlagt i så mange år nå
Sandt, men det komiske er, at hele deres system, hvor man kan hente striber og mange andre ting, reklametegninger, gifs osv. osv. stadig ser ud, som det gjorde i 1990'erne. Eller i hvert fald gjorde det endnu, da jeg var inde på det sidste gang for et par år siden. Helt håbløst gammeldags. Når man skulle sende ting til godkendelse, accepterede de ikke at modtage pdf. Kun jpg. Så hvis det var mange sider, var det altså mange jpg'er!
Hahaha! DÉT er da fascinerende. Kanskje det har litt sammenheng med at de fleste hos Paws, Inc. så vidt jeg vet hadde jobbet der i flere tiår da det fysiske studioet ble nedlagt i 2019.

Jeg kom til å tenke på at den gamle Garfield.com-nettside (som jeg elsket som liten og fortsatt besøkte i voksen alder en gang iblant) ble nedlagt i fjor sommer. Den var i stor grad Flash-drevet i alle år, noe som heller ikke har vært på moten i den senere tid.
Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 23:08
Mesterius skrev: 9. feb 2021, 18:35Det er morsomt å tenke på at den samme type ombrekking av søndagssidene (som selvsagt er beregnet på å trykkes både horisontalt og vertikalt) også ble gjort i flere tiår til de månedlige eller bimånedlige skandinaviske bladutgivelser av Garfield. Og gjøres vel ennå til den finske varianten av samme blad (det er både fascinerende og litt nostalgisk å se at den finske utgaven av bladet stadig utkommer).
Ja, og jeg fatter heller ikke, at de ikke fandtes fra Paws. Det gjorde de måske også, men i så fald var der ingen, der vidste det. Fx Doonesbury kan man få i flere varianter, den i tre striber på tværs, og to udgaver med 4 striber på højkant, hvor de to øverste ruder enten er logoruden + rude 2, eller rude 1 (som altid kan udgå) + rude 2.
Det er virkelig merkelig. Ikke minst med tanke på at søndagssidene også brekkes om til høydeformat i de kronologiske softcoverbøker i USA (som skiftet til et større format i farger i 2000). Når DÉT først gjøres, skulle man jo trodd at det ville være en enkel sak å tilby også denne versjonen av søndagssidene verden over.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Når vi er inne på oversettelse av Garfield, snublet jeg for litt siden over en annen kommentar fra deg som overrasket meg:
Carsten Søndergaard skrev: 27. nov 2018, 00:48
Sanderhage skrev:Man bør i videst omfang oversætte originalteksten. Men af og til må man gå egne veje og bare forsøge at finde en tekst, der passer til tegningerne og holder sig til skaberens generelle humor.
Humorserier er en sag for sig, og ikke mindst humoravisstriber, hvor pointen skal opstå i løbet af få ruder i faste rammer. Der er oversætteren ofte tvunget af omstændighederne til at have MEGET lang snor for at nå frem til noget, der bare tilnærmelsesvis fungerer.

Jeg forbløffes til stadighed over, at Jim Davis med en verdenssucces som Garfield ikke tager højde for, at serien skal kunne oversættes til andre sprog. Særligt fordi han insisterer på, at man kun må udgive Garfield, hvis man bringer samtlige striber og i kronologisk rækkefølge. Der er jævnligt striber, hvor vitsen består af noget helt indforstået Americana i teksten. Heldigvis er Paul Schiøtt som regel leveringsdygtig i en fuldstændig omskrivning, der fungerer på dansk i forhold til tegningerne.
Jeg tror jeg har lest mer enn et intervju med Jim Davis opp gjennom årene der han forteller at han bevisst unngår å skrive vitser som er for lokale og "amerikanske" i innhold, nettopp fordi han vet at Garfield utgis verden rundt. Dette er også en av grunnene til at han ikke tar opp politikk i serien. Ordspill er også en sjeldenhet i Garfield (denne stripen fra 1978 er et tidlig unntak).

Så det er overraskende å høre at det også i moderne tid kan dukke opp striper som er nærmest uoversettelige, og hvor Paul har vært nødt til å gå sine helt egne veier. Jeg vet ikke hvor mye du husker av det årevis senere, men har du noen eksempler på disse "Americana"-striper?

Noe annet jeg finner interessant er Davis' krav om at hver eneste stripe MÅ trykkes, og attpåtil kronologisk. Jeg antar at dette krav neppe gjelder alle typer utgivelser, for de norske juleheftene plukket i de senere år striper og søndagssider fra vidt forskjellige årstall og sammensatte dem slik de ønsket.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 9. feb 2021, 23:56Kanskje det har litt sammenheng med at de fleste hos Paws, Inc. så vidt jeg vet hadde jobbet der i flere tiår da det fysiske studioet ble nedlagt i 2019.
Det har uden tvivl lige præcis haft noget med det at gøre. Paws fungerede på mange måder som en familievirksomhed, selv om de ansatte ikke delte blodets bånd.

Og de var altid utrolig venlige mennesker, herunder Jim Davis selv. Faktisk tror jeg ikke, de gik ret meget op i det, man skulle sende til godkendelse. Der var stort set aldrig nogen kommentarer. Heller ikke dengang der stod "Jim Daivis" på ryggen af et album. Anderledes var det i tiden før Jim Davis købte alle rettigheder tilbage fra United Features i 1994. Der var en dame på pressebureauet der var herostratisk berygtet for at komme med alle mulige og umulige kommentarer om det, hun fik til godkendelse.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 10. feb 2021, 16:17Jeg tror jeg har lest mer enn et intervju med Jim Davis opp gjennom årene der han forteller at han bevisst unngår å skrive vitser som er for lokale og "amerikanske" i innhold, nettopp fordi han vet at Garfield utgis verden rundt. Dette er også en av grunnene til at han ikke tar opp politikk i serien. Ordspill er også en sjeldenhet i Garfield (denne stripen fra 1978 er et tidlig unntak).
Politik var der selvsagt ikke noget af, men masser af amerikanske traditioner, dagligvarer, forhold omkring butikker, virksomhedstyper osv. Alene de mange donuts var i årevis et problem, før folk i Europa faktisk begyndte at vide, hvad det var for noget underligt bagværk med hul i midten. Indtil da var de på dansk en "basse", "bolle" eller "spandauer", men det var lige så håbløst, for den slags har jo ikke et hul i midten. Også de mange henvisninger til amerikanske tv-programmer var et problem, særligt i de tidlige år, fordi man slet ikke kendte til den type programmer på vore kanter.
Mesterius skrev: 10. feb 2021, 16:17Så det er overraskende å høre at det også i moderne tid kan dukke opp striper som er nærmest uoversettelige, og hvor Paul har vært nødt til å gå sine helt egne veier. Jeg vet ikke hvor mye du husker av det årevis senere, men har du noen eksempler på disse "Americana"-striper?
Ha, nej, det har jeg desværre ikke i hukommelsen. Men der har løbende været tilfælde, en håndfuld i hvert album, vil jeg tro. Der har også jævnligt været striber, som Paul og jeg har diskuteret frem og tilbage, fordi ingen af os fattede, hvad vitsen var. Eller havde et bud på hvordan man kunne omskrive det.
Mesterius skrev: 10. feb 2021, 16:17Noe annet jeg finner interessant er Davis' krav om at hver eneste stripe MÅ trykkes, og attpåtil kronologisk. Jeg antar at dette krav neppe gjelder alle typer utgivelser, for de norske juleheftene plukket i de senere år striper og søndagssider fra vidt forskjellige årstall og sammensatte dem slik de ønsket.
Faktisk tror jeg ikke, det var Jim Davis' eget krav. Det var nok snarere noget, der havde overlevet fra United Features-tiden. I øvrigt var det såmænd fint nok i storhedstiden, fordi man jo havde brug for så mange striber som absolut muligt, og så kunne de lige så godt bringes i kronologisk orden. Selvfølgelig også fordi der er mange forløb i serien, der strækker sig over en hel uge eller mere.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af GoogaMooga »

Kan også mindes, at Fætter Guf spiste donuts; de blev oversat til "vanillekranse".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 9. feb 2021, 16:52At have med amerikanske rettighedshavere at gøre er altid sindssygt besværligt og tidskrævende sammenlignet med europæiske, i særdeleshed hvis de ikke har en lokal agent. Derudover er selve det tekniske materiale langt mere besværligt at arbejde med end europæisk, der næsten altid er forberedt for versionering på andre sprog, den slags er amerikanere ligeglade med.
Freddy Milton har haft samme oplevelse. Han har længe gerne villet have sine historier til Søren Spætte-bladet i 1980erne genoptrykt, men i USA er Walter Lantz Productions blevet opkøbt af Universal Studios, der igen ejes af Comcast, og det betyder, at de nuværende rettighedshavere ikke har interesse i eller det fornødne overblik til at beskæftige sig med udgivelse af noget så perifert (for dem). Det ville koste dem mere i advokatregninger, end de kunne tjene på det.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar