Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Noeffe
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 191
Tilmeldt: 10. mar 2006, 13:25

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Noeffe »

Mesterius skrev: 16. dec 2022, 00:39 Og så litt mer om oversettelser av Garfield i Norge. Jeg snublet nettopp over en norsk avisoversettelse fra 1999 som jeg følte behov for å dele. Det er fascinerende å prøve å tenke seg hva som foregikk i oversetterens hode her.

Billede

Den norske versjonen av denne seriestripen er hentet fra avisen Finnmark Dagblad, der den gikk 13. februar 1999 (skann via Nasjonalbiblioteket). I den amerikanske originalen klager Harald/Jon på at Garfield har spist hans "paste", og at han dermed ikke kan uttrykke seg kreativt. Jeg må anta at dette dreier seg om såkalt Modeling Paste, som blant annet kan brukes i kunstmaling. Garfield har altså funnet denne modellervoksen og tatt den for å være mat. Men hva skjer i den norske oversettelsen? Der ville Jon gjerne ha uttrykt seg kreativt ved å skrive en artikkel i avisen... men det kan han jo ikke, for Garfield har stjålet wienerbrødet hans!
Det er faktisk - i lighed med "Garfield uden Garfield" - sjovere end den rigtige Garfield :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Noeffe skrev: 16. dec 2022, 08:28
Mesterius skrev: 16. dec 2022, 00:39 Og så litt mer om oversettelser av Garfield i Norge. Jeg snublet nettopp over en norsk avisoversettelse fra 1999 som jeg følte behov for å dele. Det er fascinerende å prøve å tenke seg hva som foregikk i oversetterens hode her.

Billede

Den norske versjonen av denne seriestripen er hentet fra avisen Finnmark Dagblad, der den gikk 13. februar 1999 (skann via Nasjonalbiblioteket). I den amerikanske originalen klager Harald/Jon på at Garfield har spist hans "paste", og at han dermed ikke kan uttrykke seg kreativt. Jeg må anta at dette dreier seg om såkalt Modeling Paste, som blant annet kan brukes i kunstmaling. Garfield har altså funnet denne modellervoksen og tatt den for å være mat. Men hva skjer i den norske oversettelsen? Der ville Jon gjerne ha uttrykt seg kreativt ved å skrive en artikkel i avisen... men det kan han jo ikke, for Garfield har stjålet wienerbrødet hans!
Det er faktisk - i lighed med "Garfield uden Garfield" - sjovere end den rigtige Garfield :-)
Nå liker jeg jo Garfield ganske godt selv, men jeg kan godt være enig. :P Originalstripen er en helt ordinær joke, mens den norske oversettelsen fremstår fullkomment absurd.

Det er forresten sant, dere i Danmark fikk jo "Garfield minus Garfield" utgitt i bokform. Selv har jeg den amerikanske originalutgaven av boken.

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Den danske oversættelse (i Garfield album 33) er kun marginalt bedre:

- Jeg føler mig så kreativ i dag!
- Jeg føler trang til at UDTRYKKE mit inderste!
- Men det kan jeg ikke nu... VEL?
- Jeg åd hans klister!

Det skulle naturligvis have været modellervoks. En rammende Garfield-replik om barnet Harald.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Garfield KOMMER forresten igen på dansk i 2023.

Cobolt har i hvert fald underskrevet en 48 sider lang kontrakt med Paramount, som det har taget et helt år at forhandle på plads.

Måske en gylden genstart :roll:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 17. dec 2022, 01:11 Den danske oversættelse (i Garfield album 33) er kun marginalt bedre:

- Jeg føler mig så kreativ i dag!
- Jeg føler trang til at UDTRYKKE mit inderste!
- Men det kan jeg ikke nu... VEL?
- Jeg åd hans klister!

Det skulle naturligvis have været modellervoks. En rammende Garfield-replik om barnet Harald.
Takk! Jeg lurte faktisk litt på hva den danske albumoversettelsen kunne være. :) Enig i at modellervoks hadde fungert bedre.

Og god observasjon om at det er det barnslige i Jons fritidsaktivitet Garfield kommenterer på; akkurat det tenkte jeg ikke så nøye over.
Carsten Søndergaard skrev: 17. dec 2022, 01:27 Garfield KOMMER forresten igen på dansk i 2023.

Cobolt har i hvert fald underskrevet en 48 sider lang kontrakt med Paramount, som det har taget et helt år at forhandle på plads.
Dette er også interessant, gode nyheter! Jeg observerte til min skuffelse at det norske julehefte med Garfield/Pusur ikke utgis i det hele tatt i år... til tross for at det vendte tilbake som "førjulshefte" (les: uten innpass i sjokkselgerstativene med julehefter) i 2021, etter et års opphold. Men kampen om plassen på juleheftemarkedet blir stadig hardere. Det har kommet til en del julehefter det siste tiåret som ikke engang er tegneserier (!).

Ellers morsomt at kontrakten med Paramount er på like mange sider som et tegneseriealbum. :lol: Tenker Cobolt å fortsette direkte videre med Garfield album 65?
Carsten Søndergaard skrev: 17. dec 2022, 01:27 Måske en gylden genstart :roll:
Haha, jeg skal gjerne nominere utgivelsen! :D Så kan vi ha en 20 siders lang diskusjon om hvorvidt den kvalifiserer eller ei.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 17. dec 2022, 02:07Ellers morsomt at kontrakten med Paramount er på like mange sider som et tegneseriealbum. :lol:
Det morsomste er, at store dele af al advokatkaudervælsket i kontrakten slet ikke gælder, fordi de simple betingelser (antal udgivelser, betaling for dem osv.) er aftalt i en e-mail, som annullerer en masse paragraffer i kontrakten. Det skal bare stå der alligevel. De er skøre, de amerikanske advokater (eller dem der betaler dem).
Mesterius skrev: 17. dec 2022, 02:07Tenker Cobolt å fortsette direkte videre med Garfield album 65?
Nej, for det giver ingen mening at have numre på, eftersom ingen kan begynde at samle på dem i dag. Men indholdet kommer til at fortsætte kronologisk fra Garfield 64.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 17. dec 2022, 18:10
Mesterius skrev: 17. dec 2022, 02:07Ellers morsomt at kontrakten med Paramount er på like mange sider som et tegneseriealbum. :lol:
Det morsomste er, at store dele af al advokatkaudervælsket i kontrakten slet ikke gælder, fordi de simple betingelser (antal udgivelser, betaling for dem osv.) er aftalt i en e-mail, som annullerer en masse paragraffer i kontrakten. Det skal bare stå der alligevel. De er skøre, de amerikanske advokater (eller dem der betaler dem).
Det høres virkelig ekstremt amerikansk ut. Antar at prosedyrene var litt enklere (og hurtigere) den gangen dere jobbet med Paws.
Carsten Søndergaard skrev: 17. dec 2022, 18:10
Mesterius skrev: 17. dec 2022, 02:07Tenker Cobolt å fortsette direkte videre med Garfield album 65?
Nej, for det giver ingen mening at have numre på, eftersom ingen kan begynde at samle på dem i dag. Men indholdet kommer til at fortsætte kronologisk fra Garfield 64.
Ah! Hmm, men flere av deres andre albumserier som Splint & Co., Thorgal, Franka, osv. utgis stadig med numre, selv om de eldre albumene i de serier heller ikke er i salg mer.

Da er det kanskje heller ikke planer lenger om å gjenopptrykke noen av de seneste Garfield-album, som du var inne på for en tid siden i en annen tråd:
Carsten Søndergaard skrev: 22. dec 2021, 00:48
Mesterius skrev: 21. dec 2021, 22:58Apropos det: hvor mange av dem (og menn også, forøvrig) har merket at Cobolt avsluttet den tradisjonsrike danske albumserien med Garfield etter nr. 64 i 2018? Har forlaget mottatt mange henvendelser om saken?
Faktisk en hel del, ja, typisk fra mennesker som har samlet på Garfield lige siden begyndelsen og er svært kede af, at udgivelserne indtil videre er ophørt. Og en hel del af dem er bestemt kvinder, i en, må man formode, meget moden alder. Forresten ser det nu ud til, at Garfield-udgivelserne kan genoptages, og at nogle af de senere og efterspurgte album endda vil blive genoptrykt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 17. dec 2022, 20:49Ah! Hmm, men flere av deres andre albumserier som Splint & Co., Thorgal, Franka, osv. utgis stadig med numre, selv om de eldre albumene i de serier heller ikke er i salg mer.
Ja, men de er - eller har været i nyere tid - tilgængelige i samlebind og har en anden form for indre kontinuitet end Garfield-albummene.
Mesterius skrev: 17. dec 2022, 20:49Da er det kanskje heller ikke planer lenger om å gjenopptrykke noen av de seneste Garfield-album, som du var inne på for en tid siden i en annen tråd:
Jo, nogle af de tidligere Garfield-album kommer igen i nye udgaver, som er næsten identiske med de gamle, bortset fra at de heller ikke er nummereret. De er udvalgt til genudgivelse, fordi de var blandt de mest solgte, mens de endnu kunne fås. Efter alt at dømme på grund af titlerne på de enkelte album. Man må antage, at de simpelthen først og fremmest er købt til gavebrug. Det absolut mest solgte Garfield-album i de sidste 20 år er "Femti, nemli'!" Så kan man jo spekulere over hvorfor ;-)

Der kommer også temabøger med Garfield. Det er tilsyneladende sådan, man bedst kan udgive Garfield. Ikke som samlerobjekt, hvor folk skal have været med på vognen i årtier for at kunne værdsætte seriens kvaliteter (eller anskaffelsespotentiale).
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 18. dec 2022, 01:08
Mesterius skrev: 17. dec 2022, 20:49Ah! Hmm, men flere av deres andre albumserier som Splint & Co., Thorgal, Franka, osv. utgis stadig med numre, selv om de eldre albumene i de serier heller ikke er i salg mer.
Ja, men de er - eller har været i nyere tid - tilgængelige i samlebind og har en anden form for indre kontinuitet end Garfield-albummene.
Jo, jeg regnet vel litt med at noe slikt var forklaringen. Garfield har aldri vært en serie med utpreget kontinuitet. Kanskje bortsett fra sommeren 2006, da Harald - sjokkerende nok - plutselig ble sammen med dyrlegen Lisbet etter forgjeves å ha beilet henne i over 25 år. Det forandret en del av seriens univers for alltid. Den skjellsettende historie om hvordan dette skjedde, trykket i amerikanske aviser fra 17. til 29. juli 2006, kan leses her for de som ikke skulle kjenne den. Her er en smakebit:

Billede

Jeg husker ennå hvordan dette bygde seg opp på garfield.com mens sekvensen ble publisert daglig der. Hovedsiden viste et stort, Flash-animert banner hvor et lynnedslag buldret mot en skrekkslagen Garfield, akkompagnert av teksten: "COMIC STRIP SHOCKER! GARFIELD'S LIFE CHANGES FOREVER! Read the Garfield comic strip and follow the unbelievable chain of events that unfold between now and July 28th!" (Sitert fra bloggen Garfield: Permanent Monday, ettersom jeg ikke husket hele teksten i hodet lenger.) Og så var det link til dagens nye stripe, samt en daglig horoskoptekst som kunne tolkes i sammenheng med stripen. Det var spennende å være Garfield-fan i de ukene. Jeg var på familieferie deler av tiden sekvensen ble publisert, uten konstant tilgang til internett, men logget meg hver dag på hotellets gjestePC for å lese den nyeste Garfield-stripen.

Apropos alt dette: i månedene før juli 2006, hadde jeg hatt en viss anelse om at noe slikt ville skje i Garfield-tegneserien. Jeg var på den tiden jevnlig leser av Carlsens Tegneserieavis, og den 25. februar 2006 bragte avisen en meget uventet nyhet. Se avsnittet som starter med "Ud over spænding og humor" under:
Billede
Lørdag d. 25 Februar 2006

Nyt Garfield-album og ny Garfield-film i produktion – Harald skal giftes!
Femogfyrretyvende album med dagstriber af Jim Davis på dansk

Billede

Comics udgiver 3. februar det femogfyrretyvende danske Garfield-album med 180 nye dagstriber om verdens dovneste, fedeste og mest populære kat. Titlen på albummet er Garfields diner transportable, og selv om Garfield normalt ikke er vild med at transportere sig selv særlig langt, er det dog en fordel i en verden i bevægelse at kunne tage maden med sig. En gedigen madpakke har aldrig været af vejen, hvis sulten skulle melde sig.

Samtidig arbejdes der i USA på at færdiggøre den anden spillefilm om Garfield, som på amerikansk får titlen Garfield II: A Tale of Two Kitties. Instruktøren er Tim Hill, som tidligere har arbejdet på blandt andre film som Muppets in Space og SpongeBob SquarePants Movie. Forfatterne er ligesom for den første Garfield-film Joel Cohen og Alec Sokolow, som også skrev manuskriptet til Toy Story.

Garfield rejser i filmen sammen med Harald til England, hvor han fejlagtig antages for at være en adelig kat, der har arvet et gods. Garfield nyder naturligvis omstændighederne i fulde drag, herunder en servil butler, en (meget) engelsk bulldog og en mus, der er leveringsdygtig i Shakespeare-citater. Imidlertid lurer skumle kræfter i form af Lord Dargis, som pønser på at omdanne herresædet til et feriecenter. Da den rette arving, Garfields dobbeltgænger Prince XII, dukker op, slår de to katte sig sammen og inddrager den trofaste Futte i kampen mod Lord Dargis.

Ud over spænding og humor har filmen også et romantisk islæt, idet pålidelige rygter bil vide, at Harald og dyrlægen Lisbeth ligefrem skal giftes i filmen. Og at brylluppet også vil finde sted i tegneserien på et passende tidspunkt, hvilket vil berøve serien dens ungkarlestriber for bestandig og måske ligefrem udvide universet med nye figurer.

Bill Murray lægger ligesom sidst stemme til Garfield selv i den amerikanske originalversion, og det forventes, at Tommy Kenter atter vil gøre det ud for Garfields danske stemme.

Filmen forventes at få premiere i løbet af sommeren 2006.
At Harald og Lisbet skulle giftes i spillefilmen Garfield: A Tail of Two Kitties, fant jeg ikke særlig overraskende da jeg leste artikkelen. Det er åpenbart en Hollywood-klisjé å tenke at hvis en film bare inkluderer et bryllup, blir den automatisk en enda større kassesuksess. Dessuten var Harald og Lisbet allerede blitt kjærester i den første live-action-film fra 2004, et markant brudd med tegneserieuniverset. Men så nevner saken altså at "...brylluppet også vil finde sted i tegneserien på et passende tidspunkt, hvilket vil berøve serien dens ungkarlestriber for bestandig og måske ligefrem udvide universet med nye figurer." Dét fikk meg til å sperre opp øynene. Kunne det virkelig være mulig?? Ville Jim Davis føye seg etter de nye Garfield-filmer i sådan en grad, at Harald skulle giftes med Lisbet også i tegneseriestripen? Der joken i alle år hadde vært at Lisbet ikke egentlig er interessert i Harald? Det var nesten vanskelig for meg å tro... men på den annen side hadde jeg ikke inntrykk av at Carlsen pleide å rapportere rykter uten belegg.

Nå viste det seg jo noen måneder senere at Harald og Lisbet ikke giftet seg i Garfield-stripen. De ble i stedet offisielt kjærester - på Haralds fødselsdag, den 28. juli - og har vært det like siden. Og merkelig nok: slik den var skrevet i tegneserien, fant jeg faktisk denne forandringen noenlunde troverdig. Men jeg har iblant vært nysgjerrig på hvor Carlsen snappet opp de "pålitelige rykter" om at det skulle bli bryllup mellom Jon og Liz i tegneseriestripen. Jeg mener... noe sant var det nok i dem, med tanke på endringen som fant sted i figurenes forhold. Men jeg tror Carlsens Tegneserieavis er den eneste kilden jeg har sett som nevnte i forkant den gangen at en forandring mellom Harald og Lisbet var på vei i tegneserien, og at det attpåtil dreide seg om et bryllup.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 19. dec 2022, 01:09Jeg var på familieferie deler av tiden sekvensen ble publisert, uten konstant tilgang til internett, men logget meg hver dag på hotellets gjestePC for å lese den nyeste Garfield-stripen.
Så er man fan :)
Mesterius skrev: 19. dec 2022, 01:09jeg har iblant vært nysgjerrig på hvor Carlsen snappet opp de "pålitelige rykter" om at det skulle bli bryllup mellom Jon og Liz i tegneseriestripen. Jeg mener... noe sant var det nok i dem, med tanke på endringen som fant sted i figurenes forhold. Men jeg tror Carlsens Tegneserieavis er den eneste kilden jeg har sett som nevnte i forkant den gangen at en forandring mellom Harald og Lisbet var på vei i tegneserien, og at det attpåtil dreide seg om et bryllup.
Ha ha, det kan jeg sørme ikke huske. Men en eller anden kilde må der have været, om det så var "pålidelige" rygter eller ej, jeg ville ikke have fundet på det selv.

Tak for gensynet med Carlsens Tegneserieavis! Den skabte en masse trafik på Carlsens hjemmeside, selv om de i børnebogsafdelingen var lidt knotne over, at stort set al trafikken netop var til tegneserieavisen. Som blev lavet i et samarbejde mellem mig og Frank Madsen. Det mest læste nogensinde var septemberudgaven 2005, hvor det blev annonceret, at Tintin fik ny oversættelse og kom i nye udgaver, og at Carlsen introducerede begrebet graphic novels på dansk.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 19. dec 2022, 23:35
Mesterius skrev: 19. dec 2022, 01:09Jeg var på familieferie deler av tiden sekvensen ble publisert, uten konstant tilgang til internett, men logget meg hver dag på hotellets gjestePC for å lese den nyeste Garfield-stripen.
Så er man fan :)
Ja, uten tvil. :) Når sant skal sies, var jeg enda større Garfield-fan på den tiden. Jeg hadde lenge følt at seriens egentlige gullalder varte til ca. 1993-94, og at den etter det stagnerte litt, med gradvis mer repetetivt innhold. Så når en reell forandring av denne typen ble annonsert, var jeg genuint spent. Det var det mest interessante som hadde dukket opp i Garfield-tegneserien på veldig lenge i mine øyne. Og jeg syntes også serien ble litt bedre og mer variert etter at det skjedde, for plutselig var det jo et nytt element som trengte andre innfallsvinkler og historier enn før. (Vitser om at Harald prøvde å sjekke opp alle damer han så hadde det vært nok av i tidligere tiår.) Stripen kom dog ikke opp til glansperioden igjen, men det hadde jeg vel egentlig heller ikke ventet.

Jeg leser ikke Garfield daglig mer som jeg gjorde for en del år siden, og kjøper ikke de amerikanske bøkene lenger heller. Men jeg synes fortsatt det kan være koselig å sjekke dagens nye stripe innimellom. Jeg ser også en del på de gamle tegnefilmene, og har lest mange intervjuer med Davis og andre Garfield-involverte. Og så har jeg kjøpt det norske juleheftet fast i en del år, altså de årene det har utkommet. Det var trist å konstatere at Egmont nå tydeligvis har sluttet å utgi Pusur-juleheftet for godt, etter at det vendte tilbake i fjor utenfor sjokkselgerstativene.
Carsten Søndergaard skrev: 19. dec 2022, 23:35
Mesterius skrev: 19. dec 2022, 01:09jeg har iblant vært nysgjerrig på hvor Carlsen snappet opp de "pålitelige rykter" om at det skulle bli bryllup mellom Jon og Liz i tegneseriestripen. Jeg mener... noe sant var det nok i dem, med tanke på endringen som fant sted i figurenes forhold. Men jeg tror Carlsens Tegneserieavis er den eneste kilden jeg har sett som nevnte i forkant den gangen at en forandring mellom Harald og Lisbet var på vei i tegneserien, og at det attpåtil dreide seg om et bryllup.
Ha ha, det kan jeg sørme ikke huske. Men en eller anden kilde må der have været, om det så var "pålidelige" rygter eller ej, jeg ville ikke have fundet på det selv.
Ah, så det VAR deg som skrev artikkelen. :) Jeg lurte litt på det, for noen trekk i skrivestilen minnet meg litt om produktbeskrivelsene på Cobolts hjemmeside.
Carsten Søndergaard skrev: 19. dec 2022, 23:35 Tak for gensynet med Carlsens Tegneserieavis! Den skabte en masse trafik på Carlsens hjemmeside, selv om de i børnebogsafdelingen var lidt knotne over, at stort set al trafikken netop var til tegneserieavisen. Som blev lavet i et samarbejde mellem mig og Frank Madsen. Det mest læste nogensinde var septemberudgaven 2005, hvor det blev annonceret, at Tintin fik ny oversættelse og kom i nye udgaver, og at Carlsen introducerede begrebet graphic novels på dansk.
Selv var jeg mest innom to avdelinger av Carlsens nettside: produktsidene for tegneserier (for å se på album jeg vurderte å bestille til Norge via en norsk bokhandler), og tegneserieavisen. Men etter at jeg hadde bestilt Tintin-albumene jeg skulle ha, samt noen album med Mads og Mette og de to Splint & Co. Klassiker-utgavene, var det nok avisen jeg sjekket oftest. Morsomt å høre at det var du og Frank som skrev alle artiklene; de var jo konsekvent usignerte.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 22. dec 2022, 02:47Morsomt å høre at det var du og Frank som skrev alle artiklene; de var jo konsekvent usignerte.
Det var mig, der skrev teksterne om Carlsens udgivelser. Derudover leverede bibliotekaren og tegneserieskribenten Steffen Kronborg hver måned en række små notitser først og fremmest om udenlandske tegneserienyheder, som ikke var direkte relateret til Carlsens udgivelser. Steffen skrev masser af artikler og også bøger om tegneserier gennem flere årtier. Nu er han pensioneret som bibliotekar, men skriver fx stadig læseværdige artikler om Hergé og Tintin til Generation T's årsbøger Tintinism.

Frank stod for hele opbygningen, opsætningen og driften af Carlsens hjemmeside, hvilket foregik med håndkodning (så vidt jeg forstår, jeg forstår ikke så meget af den slags!). Han var en sand pioner på det felt. Hvilket også kom Serielands forgænger Seriejournalen til gode, idet Frank etablerede siden i 1995 (fra 2002 også med nærværende debatforum) som en digital videreførelse af det trykte tidsskrift Seriejournalen, han ligeledes selv havde startet i 1990.
https://da.wikipedia.org/wiki/Seriejournalen
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev: 22. dec 2022, 23:49Frank stod for hele opbygningen, opsætningen og driften af Carlsens hjemmeside, hvilket foregik med håndkodning (så vidt jeg forstår, jeg forstår ikke så meget af den slags!). Han var en sand pioner på det felt.
På Wikipedia kan man læse det her om Forlaget Carlsen :

"1996 gik forlaget på internettet. I første omgang med fokus på tegneserier, men efter kort tid etableredes en webshop med postordresalg og kreditkortbetaling, der var den første af sin art i Danmark. Carlsens hjemmeside blev i februar 1997 kåret af Politiken til en af Danmarks 10 bedste hjemmesider."
https://da.wikipedia.org/wiki/Carlsen_(forlag)

Det er en ret mangelfuld og upræcis artikel om Carlsen, men den her oplysning er vist rigtig nok, selv om jeg ikke kan huske detaljerne.

Måske kan Frank :-)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 6. feb 2023, 00:43
Carsten Søndergaard skrev: 22. dec 2022, 23:49Frank stod for hele opbygningen, opsætningen og driften af Carlsens hjemmeside, hvilket foregik med håndkodning (så vidt jeg forstår, jeg forstår ikke så meget af den slags!). Han var en sand pioner på det felt.
På Wikipedia kan man læse det her om Forlaget Carlsen :

"1996 gik forlaget på internettet. I første omgang med fokus på tegneserier, men efter kort tid etableredes en webshop med postordresalg og kreditkortbetaling, der var den første af sin art i Danmark. Carlsens hjemmeside blev i februar 1997 kåret af Politiken til en af Danmarks 10 bedste hjemmesider."
https://da.wikipedia.org/wiki/Carlsen_(forlag)

Det er en ret mangelfuld og upræcis artikel om Carlsen, men den her oplysning er vist rigtig nok, selv om jeg ikke kan huske detaljerne.

Måske kan Frank :-)
Tak for de pæne ord.

Den er rigtig nok, for den har jeg selv skrevet. :-) Og jeg skrev også ca. halvdelen af artiklerne til Carlsens Tegneserieavis de første år, hvor den også bragte nyheder om andet end Carlsens udgivelser. Men på et tidspunkt blev det besluttet, at der kun skulle bringes nyheder, der relaterede til Carlsen, og så kom Steffen Kronborg ind i billedet for at supplere Carsten. Og så udbyggede jeg i stedet Seriejournalen for at få afløb for min skrivekløe.

Det var nu langt fra al trafikken, der gik til tegneserieavisen, så hvis der har været knottenhed i børnebogsafdelingen har det nok snarere skyldtes, at hjemmesiden de første år kun viste Carlsens tegneserier og ikke forlagets øvrige produkter, herunder børnebogsafdelingens. De kom så til omkring 1999/2000.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 6. feb 2023, 19:16Den er rigtig nok, for den har jeg selv skrevet. :-)
Aha, det forklarer, hvorfor der er så stort fokus på forlagets hjemmeside og næsten intet på forlagets tusindvis af udgivelser gennem 80 år :lol: :lol: :lol:

Men nu har jeg fundet omtalen i Politikens nye computersektion fra 27. februar 1997. Du er velkommen til at anføre den som reference. Så er der da i hvert fald to referencer :wink:
Vedhæftede filer
Carlsen-hjemmeside-1997-Politiken-A.jpg
Carlsen-hjemmeside-1997-Politiken-B.jpg
Besvar