Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 10. feb 2021, 22:51
Mesterius skrev: 10. feb 2021, 16:17Så det er overraskende å høre at det også i moderne tid kan dukke opp striper som er nærmest uoversettelige, og hvor Paul har vært nødt til å gå sine helt egne veier. Jeg vet ikke hvor mye du husker av det årevis senere, men har du noen eksempler på disse "Americana"-striper?
Ha, nej, det har jeg desværre ikke i hukommelsen. Men der har løbende været tilfælde, en håndfuld i hvert album, vil jeg tro. Der har også jævnligt været striber, som Paul og jeg har diskuteret frem og tilbage, fordi ingen af os fattede, hvad vitsen var. Eller havde et bud på hvordan man kunne omskrive det.
Det kunne ellers vært morsomt å se noen "uoversettelige" striper stilt opp ved siden av Pauls fordanskinger. ;)

Apropos: her i Norge fikk vi på 80-tallet den kanskje mest alternative oversettelsen av Garfield noensinne, av oversetterteamet Amundsen & Kvil. De begynte med å oversette serien til ukebladet Det Nye fra 1980, men den ble fort så populær der at utgiveren Ernst G. Mortensens forlag sikret seg rettighetene til å utgi Garfield-bøker i samme tverrformat som de klassiske amerikanske. Oversettelsen i Det Nye og i disse bøker var etter hva jeg har forstått med på å definere Garfield (eller Pusur) for norske lesere på 80-tallet. Men den tar seg samtidig så store friheter at jeg lurer på om Jim Davis ville godkjent det hvis han visste hva som sto i de norske boblene. Amundsen og Kvil likte for eksempel å integrere norsk politikk i serien:

Billede

Billede


Denne gjendiktningen av en av de mange TV-striper er også noe for seg:

Billede

Billede


Det morsomme er at det konkurrerende forlag Semic på samme tid utga serien i norsk bladform under det originale navn "Garfield". Og Semic oversatte faktisk Davis' manus på normalt vis. Så på 80-tallet kunne norske Garfield-fans lese mange av de samme striper i to vidt forskjellige versjoner.

Du kan lese mer om Amundsen og Kvils "Pusur"-oversettelse (og se flere eksempler på stripene) i disse informative bloggposter:

http://serienostalgi.blogspot.com/2015/ ... allet.html
https://serienostalgi.blogspot.com/2015 ... pusur.html
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ha, det er sjovt!

Og nej, det havde Jim Davis næppe syntes om. Og slet ikke den omtalte dame på United Features.

Efter at albummene med dagstriberne begyndte at udkomme i Danmark blev det overvejet, hvordan søndagssiderne kunne udgives. Da Interpresse i forvejen havde et bogformat, blev det besluttet at bruge det. Men proportionerne passede ikke rigtigt, så for at fylde formatet ud blev Paul Schiøtt sat til at skrive tekstcitater, som om de var citater af Garfield, og de stod så over tegneseriesiderne. Det var ganske vellykket, og citaterne var helt i Garfields ånd. Men damen på United Features fik et føl på tværs, for det var jo helt uautoriseret. Hvad det selvfølgelig også var, sådan juridisk set. Så de måtte fjernes igen, da bogen skulle genoptrykkes (jeg tror der kom 6 oplag). Muligvis er de simpelthen kun med i 1. oplag.
Vedhæftede filer
Garfieldbog_1.jpg
Garfieldbog_1.jpg (69.4 KiB) Vist 2487 gange
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mirko Woelck »

Faktisk blev det til 9 oplag. Prøver at finde overgangen ved lejlighed.

I mellemtiden kunne Cobolt, vel det forlag i Danmark med det førende bag-kat-alog, udgive mere med katte ?

Som i:
1986 - misforståelse (lademann)_resize.jpg
1986 - misforståelse (lademann) - anmeldelse_resize.jpg
Måske det kunne udvikle sig til en Thelwell-retrobølge.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mirko Woelck »

Mesterius skrev: 15. feb 2021, 02:40
Det kunne ellers vært morsomt å se noen "uoversettelige" striper stilt opp ved siden av Pauls fordanskinger. ;)
Som en sidebemærkning, så læste jeg de første sider med Paul Schiøtt's oversættelse af Brunhilde 3 forleden. Første ark sluttede med en Bjarne Liller-reference ("Ensom dame 40 år"). På de næste noget med Ib Schønberg, Peter Plys (præ-disney) og Forbrugerrådets advarsel mod farligt legetøj. Tydelig fordanskning og indsigt i tidens temaer.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev: 10. mar 2021, 07:32 Faktisk blev det til 9 oplag. Prøver at finde overgangen ved lejlighed.
Tak, det kunne være interessant at vide, hvor hurtigt citaterne forsvandt. Det gik jo tjept med nye Garfield-oplag på den tid, så det er langtfra sikkert, at de forsvandt allerede fra andet oplag.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Når jeg hører om denne damen på United Features Syndicate, som tydeligvis forlangte at de danske albumutgivere skulle trykke hver eneste Garfield-stripe i kronologisk rekkefølge, blir jeg fascinert av hvor stor forskjellen er i Ernst G. Mortensens norske boksamlinger. Ernst G. utga 18 Pusur-bøker i tverrformat i årene 1982-1991 (foruten alskens andre bøker, julehefter og spesialutgivelser). Og de første ca. 9 utgaver av disse bøker i tverrformat var fritt redigerte av forlaget selv, ofte med dags- og søndagsstriper fra vidt forskjellige årstall satt sammen slik Ernst G. foretrakk. Rundt bok 10 begynte de å trykke dagsstriper i kronologisk rekkefølge fra ca. midten av 80-tallet. Men det kan jo like gjerne ha vært fordi forlaget fant det praktisk som at UFS plutselig forlangte det.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 17. mar 2021, 22:33Rundt bok 10 begynte de å trykke dagsstriper i kronologisk rekkefølge fra ca. midten av 80-tallet. Men det kan jo like gjerne ha vært fordi forlaget fant det praktisk som at UFS plutselig forlangte det.
Ja, men det kan måske godt tænkes at hænge sammen alligevel. For jeg tror ikke at damen var inde i billedet fra starten. På den tid var det jo helt almindeligt, at man redigerede samlinger akkurat som man havde lyst til. Syndikaterne i USA og pressebureauerne i Skandinavien var bedøvende ligeglade med det. Og det er de såmænd sikkert stadig i de fleste tilfælde.

Så Garfield var formentlig det første tilfælde, hvor nogen ville have en mening om det. Og jeg tvivler på at det var Jim Davis selv. Snarere befandt den koleriske dame sig måske tilfældigvis på syndikatet på det tidspunkt, hvor Garfields succes oversteg alle tidligere rettigheder, og så har ledelsen måske tænkt, at det var godt med en moster Skrap-type til at kontrollere det hele og sikre, at bureauet beholdt rettighederne. Jeg har aldrig mødt hende selv, men fået hende beskrevet som en hystade, der gik i knaldrøde kjoler.

Samtidig blev der indført krav om, at man kun måtte bruge autoriseret artwork til omslagene, forstået på den måde at man kun måtte vælge mellem de fritlagte, enkeltstående tegninger som fandtes i et bibliotek. I de første mange år i form af gigantiske mapper med aftryk af hundredvis af tegninger. Hvert år kom der opdateringer i form af nye tegninger til mapperne, mens andre ikke længere måtte bruges. Og det har måske været efter Jim Davis' eget ønske, at for eksempel en række tegninger fra de første år ikke længere måtte bruges, selv om selve striberne gerne måtte optrykkes. I løbet af 1990'erne blev dette bibliotek digitaliseret, så man kunne hente illustrationer derfra, og det blev nemmere at vide, hvad der aktuelt var tilladt at bruges.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 18. mar 2021, 00:04
Mesterius skrev: 17. mar 2021, 22:33Rundt bok 10 begynte de å trykke dagsstriper i kronologisk rekkefølge fra ca. midten av 80-tallet. Men det kan jo like gjerne ha vært fordi forlaget fant det praktisk som at UFS plutselig forlangte det.
Ja, men det kan måske godt tænkes at hænge sammen alligevel. For jeg tror ikke at damen var inde i billedet fra starten. På den tid var det jo helt almindeligt, at man redigerede samlinger akkurat som man havde lyst til. Syndikaterne i USA og pressebureauerne i Skandinavien var bedøvende ligeglade med det. Og det er de såmænd sikkert stadig i de fleste tilfælde.

Så Garfield var formentlig det første tilfælde, hvor nogen ville have en mening om det. Og jeg tvivler på at det var Jim Davis selv. Snarere befandt den koleriske dame sig måske tilfældigvis på syndikatet på det tidspunkt, hvor Garfields succes oversteg alle tidligere rettigheder, og så har ledelsen måske tænkt, at det var godt med en moster Skrap-type til at kontrollere det hele og sikre, at bureauet beholdt rettighederne. Jeg har aldrig mødt hende selv, men fået hende beskrevet som en hystade, der gik i knaldrøde kjoler.

Samtidig blev der indført krav om, at man kun måtte bruge autoriseret artwork til omslagene, forstået på den måde at man kun måtte vælge mellem de fritlagte, enkeltstående tegninger som fandtes i et bibliotek. I de første mange år i form af gigantiske mapper med aftryk af hundredvis af tegninger. Hvert år kom der opdateringer i form af nye tegninger til mapperne, mens andre ikke længere måtte bruges. Og det har måske været efter Jim Davis' eget ønske, at for eksempel en række tegninger fra de første år ikke længere måtte bruges, selv om selve striberne gerne måtte optrykkes. I løbet af 1990'erne blev dette bibliotek digitaliseret, så man kunne hente illustrationer derfra, og det blev nemmere at vide, hvad der aktuelt var tilladt at bruges.
Aha, det er jo interessant. Ernst G. Mortensens bok nr. 10 utkom i 1986, så kanskje damen på UFS begynte å stramme tøylene rundt den tiden.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mirko Woelck »

Som en fortsættelse til ovenstående sidebemærkning af mig, så jeg har ÍKKE fundet mine egne frem endnu, men har set 3. og 6. oplag i genbrugser, hvor der i begge står et par linjer Garfield-visdomsord øverst afsluttet signeret af "<- Garfield".

I må vente spændt på om de nåede at rette kalamiteten i enten oplag 7, 8 eller 9 eller overhovedet.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mirko Woelck »

Nærmere os det sidste oplag. 8. oplag har også de her tekstcitater. Det kan virke tvivlsomt, at man fik rettet til det umiddelbart sidste 9. oplag eller man bare stoppede med at genoptrykke pga. denne anmodning fra denne skrappe kvinde... Måske man indledningsvist bare lagde på og ignorerede instruksen ?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev: 29. mar 2021, 20:50 Nærmere os det sidste oplag. 8. oplag har også de her tekstcitater. Det kan virke tvivlsomt, at man fik rettet til det umiddelbart sidste 9. oplag eller man bare stoppede med at genoptrykke pga. denne anmodning fra denne skrappe kvinde... Måske man indledningsvist bare lagde på og ignorerede instruksen ?
Ja, det begynder at lugte af, at jeg ikke husker det særlig præcist! I hvert fald er det sikkert, at de citater vakte stor opstandelse. Om den skrappe dame først opdagede det, efter at de mange genoptryk var udkommet, eller fordi nogen på Interpresse vedtog at være ligeglad med hende ... tja.

Tak for indsatsen i hvert fald, Mirko!
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mirko Woelck »

hold lige hesten. Jeg tjekker lige bog 2 og 3. Det kunne være, man ikke måtte videreføre det i de kommende Garfield-bøger (den hvide og den grønne). Hvis jeg husker det; svar inden 1 uge. Det er ikke helt afgjort endnu.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mirko Woelck »

Den hvide "Er jeg ikke kær" fortsatte det, mens med den grønne blev teksten udskiftet med forskellige positurer af Garfield - uden tekst. Jeg har dog ikke tjekket oplag på den hvide, jeg kiggede i, da den er genoptrykt mindst eller kun en gang. Vi kan også indtil videre antage, at man nok heller ikke har rettet det til i evt. oplag af den hvide.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev: 31. mar 2021, 17:45 Den hvide "Er jeg ikke kær" fortsatte det, mens med den grønne blev teksten udskiftet med forskellige positurer af Garfield - uden tekst. Jeg har dog ikke tjekket oplag på den hvide, jeg kiggede i, da den er genoptrykt mindst eller kun en gang. Vi kan også indtil videre antage, at man nok heller ikke har rettet det til i evt. oplag af den hvide.
Aha, interessant, tak for efterforskningen, Mirko!

Man må altså antage, at ingen i USA lagde mærke til citaterne i de første to bøger, eller ikke protesterede mod dem. Og så pludselig opdagede nogen dem. Det er også tænkeligt, at Interpresse ikke var superflittige med at sende eksemplarer til USA, og da slet ikke af genoptryk. Så det kan sagtens have taget en rum tid alt sammen dengang, før de endte i nogens hænder, som ville gøre indsigelse.

På et tidspunkt sendte det amerikanske pressebureau en "controller" over Atlanten til Bagsværd. Ikke for at kontrollere det med citaterne, men simpelthen fordi deres økonomiafdeling var uforstående over for de enorme royaltybeløb, der blev afregnet hvert år. Og så ville de gerne se nærmere på dette mærkelige lille land, som sendte dem så mange penge, og om det virkelig kunne være rigtigt og hvordan og hvorledes. Her må man erindre, at der ofte var adskillige Garfield-udgivelser i produktion samtidig, et på redaktionen, et på tegnestuen, et på reproanstalten og adskillige på trykkeriet og bogbinderiet, i en uafbrudt kadence. Garfield album 3 er stadig indehaver af danmarksrekorden for det største oplag på et dansk tegneseriealbum, i omegnen af 450.000 eksemplarer.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield - de danske utgivelser satt på pause

Indlæg af Mesterius »

Og så litt mer om oversettelser av Garfield i Norge. Jeg snublet nettopp over en norsk avisoversettelse fra 1999 som jeg følte behov for å dele. Det er fascinerende å prøve å tenke seg hva som foregikk i oversetterens hode her.

Billede

Den norske versjonen av denne seriestripen er hentet fra avisen Finnmark Dagblad, der den gikk 13. februar 1999 (skann via Nasjonalbiblioteket). I den amerikanske originalen klager Harald/Jon på at Garfield har spist hans "paste", og at han dermed ikke kan uttrykke seg kreativt. Jeg må anta at dette dreier seg om såkalt Modeling Paste, som blant annet kan brukes i kunstmaling. Garfield har altså funnet denne modellervoksen og tatt den for å være mat. Men hva skjer i den norske oversettelsen? Der ville Jon gjerne ha uttrykt seg kreativt ved å skrive en artikkel i avisen... men det kan han jo ikke, for Garfield har stjålet wienerbrødet hans!
Besvar