Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Gimli »

Spoiler alert

Grundet karakteren af denne tråd må læserne generelt være indstillet på, at eventuelle navngivne serier vil betyde at der direkte eller indirekte kan være afsløringer om hovedpersonerne.


Hvad er det lige der er sket med holdningen om tegneserieheltenes udødelighed. "I gamle dage" kunne man være næsten 100% sikker på, at de/den helt(e), man fulgte nok skulle klare skærerne, og slippe godt igennem alle trængslerne. Det var ikke et spørgsmål om, men hvordan helten klarede sig. Men mod sluthalvfjerdserne (Bruno Brazil) og i løbet af 80'erne begyndte der at ske det, at heltene faktisk kunne dø. I dag er det noget der har udviklet sig til, at det faktisk er et spørgsmål; 'om' helten overlever.

Men hvad er det som har ført frem til denne udvikling. Noget af det er givet, det forhold at det i dag ikke længere er helten som skal sikre en retfærdig verden - men at det er verdenen der skal udvikle mennesket/helten. Men er det det hele?

Nogle gange sidder jeg med fornemmelsen af, at skaberen ønsker at sikre sin serie mod fremtidig videreførsel - uden om skaberen selv (Buddy Longway).
Andre gange har jeg oplevelsen at det har været en central pointe fra starten af serien (Tårnene i Maury-skoven).
Og så er der endelig de serier, hvor det primært er en "midlertidig gimmick' og måske mest er et trick for at booste eller opretholde salget (Thorgal, Superman mv.)

Eller er det tidsåndens krav om mere realisme i fortællingerne, der betyder at historierne tillader dette.
Det kan også være en måde for skaberne til at få en mere overkommelig arbejdsbyrde, hvad jeg tror kunne være tilfældet fo Bruno Brazil.

Personligt kan jeg godt lide udviklingen - uforudsigeligheden øger interessen for mit vedkommende. Men jeg har en jævnaldrende ven, som "hader" at helten dør, så der eksisterer helt sikkert andre oplevelser. Er det en god udvikling - og kan der være andre årsager, som giver en bedre/supplerende forklaring på fænomenet?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Er Bruno Brazil død? Hvordan kan der så komme nye historier med ham? :o
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: 11. feb 2021, 23:40 Er Bruno Brazil død? Hvordan kan der så komme nye historier med ham? :o
Ok - Ikke Bruno Brazil, men flere gruppemedlemmer døde/blev invalideret.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg synes nu ikke, at døden indtræffer så ofte hos heltene.

Det der med Buddy Longway. Nu skriver jeg det: Jeg blev simpelthen så bevæget. Jeg græd ikke, men fik noget i øjet :)

En fantastisk fortælling, og en af perlerne i mit tegneseriemindeskattekiste.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Gimli »

Berti Stravonsky skrev: 12. feb 2021, 08:32 Jeg synes nu ikke, at døden indtræffer så ofte hos heltene.
Jeg giver dig ret i, at det ikke er overvægten af tegneserier, hvor det sker. Men det sker ofte nok, til at usikkerheden om det sker, begynder at være tilstede (hos mig).

Jeg kan også nævne Spurvehøgen (Ariane burde i min optik aldrig være genoplivet), Watchmen (Rorschack), og Meta-baronenens kaste - hvor det dog ikke kommer som en overraskelse efter første album, men mere er et grundelement i fortællingen.

Det kan godt være jeg overdriver lidt, men fænomemenet er altså mere udbredt i i nyere tid - end før i tiden.

Vedr. Rørthed; sådan havde jeg det også med Buddy Longway, men næsten mere med Jeremiah/Gule hår - fordi det kom som en total overraskelse. I Kilden betyder inddragelsen af fortidens modstander, at slutningen i hvert fald lægger op til et opgør.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 12. feb 2021, 10:23fænomemenet er altså mere udbredt i i nyere tid - end før i tiden.
Mon ikke det ganske enkelt skyldes, at hensigten med en tegneseriefigur før i tiden var, at den skulle leve (og udkomme) evigt. Sådan er det ikke i nyere tid. Bortset altså fra dem fra før i tiden, som ikke er døde i mellemtiden :lol:
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Henriette Westh »

Ja, også i film, der *ikke* er baseret på tegneserier, ser man hovedpersoner og/eller vigtige bipersoner dø. Det lader til at være en voksende trend. Jeg synes, det er fedt nok - det lugter jo lidt af virkeligheden. Og døden er jo nødvendigvis ikke slutningen. Jeg tror, det var Paul Vialar, der i sin tid skrev 8 bind med hovedtitlen "Døden er en begyndelse". Og jeg selv begyndte en gang at tegne en historie, som ganske enkelt begynder med at hovedpersonen begår selvmord - blot for at opdage, at hun ikke er væk men blevet et spøgelse, som irriterende nok stadig har de samme problemer, som hun forsøgte at undgå. Så man kan få en hel del ud af døden. Rigtig mange superhelte har det jo også med at blive genoplivet i en eller anden form. En hovedpersons død er fortællemæssigt et virkelig godt virkemiddel, næsten uanset hvordan man vinkler den, så længe det hænger sammen med resten af historien. Men man kan som tegner/forfatter også komme galt afsted. For en million år siden tegnede jeg en 132 siders Tolkien fanzine, hvor jeg lod hovedpersonen kradse af til sidst. Jeg blev ikke populær. :-/
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: 12. feb 2021, 20:51 [quote=Gimli post_id=210269 time=<a href="tel:1613121811">1613121811</a> user_id=18944]fænomemenet er altså mere udbredt i i nyere tid - end før i tiden.
Mon ikke det ganske enkelt skyldes, at hensigten med en tegneseriefigur før i tiden var, at den skulle leve (og udkomme) evigt. Sådan er det ikke i nyere tid. Bortset altså fra dem fra før i tiden, som ikke er døde i mellemtiden :lol:
[/quote]
Det er ganske givet medvirkende - men det må også have noget at gøre med aldersgruppen. Der er jo en del børneserier, som er stoppet efter få album (Hunden Atilla og Pythagoras), uden på nogen måde at være afrundet. Det har nok været for brutalt at lade dem dø. Men hvis Hergé virkelig ikke ville have flere Tintin-album, hvorfor så ikke lade ham dø?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Gimli »

Henriette Westh skrev: 14. feb 2021, 19:45 Ja, også i film, der *ikke* er baseret på tegneserier, ser man hovedpersoner og/eller vigtige bipersoner dø. Det lader til at være en voksende trend. Jeg synes, det er fedt nok - det lugter jo lidt af virkeligheden. Og døden er jo nødvendigvis ikke slutningen. Jeg tror, det var Paul Vialar, der i sin tid skrev 8 bind med hovedtitlen "Døden er en begyndelse". Og jeg selv begyndte en gang at tegne en historie, som ganske enkelt begynder med at hovedpersonen begår selvmord - blot for at opdage, at hun ikke er væk men blevet et spøgelse, som irriterende nok stadig har de samme problemer, som hun forsøgte at undgå. Så man kan få en hel del ud af døden. Rigtig mange superhelte har det jo også med at blive genoplivet i en eller anden form. En hovedpersons død er fortællemæssigt et virkelig godt virkemiddel, næsten uanset hvordan man vinkler den, så længe det hænger sammen med resten af historien. Men man kan som tegner/forfatter også komme galt afsted. For en million år siden tegnede jeg en 132 siders Tolkien fanzine, hvor jeg lod hovedpersonen kradse af til sidst. Jeg blev ikke populær. :-/
Interessant vinkel - at døden er et fortællemæssig virkemiddel. Så giver det god mening, at det er noget som begynder at få indpas, efterhånden som de store årgange (ca. slut 60'erne) blev gamle nok, til at kunne håndtere et sådant virkemiddel.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 15. feb 2021, 21:35Der er jo en del børneserier, som er stoppet efter få album (Hunden Atilla og Pythagoras), uden på nogen måde at være afrundet. Det har nok været for brutalt at lade dem dø. Men hvis Hergé virkelig ikke ville have flere Tintin-album, hvorfor så ikke lade ham dø?
Litt merkelig innfallsvinkel, synes jeg... at enhver fortellings eneste logiske slutt er å la hovedpersonen(e) dø? Kan ikke en tegneserie få en naturlig avslutning/avrunding der hovedpersonen lever i beste velgående?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 15. feb 2021, 22:13 [quote=Gimli post_id=210336 time=<a href="tel:1613421314">1613421314</a> user_id=18944]Der er jo en del børneserier, som er stoppet efter få album (Hunden Atilla og Pythagoras), uden på nogen måde at være afrundet. Det har nok været for brutalt at lade dem dø. Men hvis Hergé virkelig ikke ville have flere Tintin-album, hvorfor så ikke lade ham dø?
Litt merkelig innfallsvinkel, synes jeg... at enhver fortellings eneste logiske slutt er å la hovedpersonen(e) dø? Kan ikke en tegneserie få en naturlig avslutning/avrunding der hovedpersonen lever i beste velgående?
[/quote]

Jo - det har du ret i. Men Pythagoras oplever jeg ikke har sådan en slutning. Atilla bliver jeg lidt svar skyldig, da jeg ikke har læst sidste album (aldrig udkommet på dansk). Min pointe er dog, at det er meget sjældent at hovedpersonen/væsentlige bifigurer dør, hvis målgruppen er børn. (Og det synes jeg er en god ting). Men hvorfor fandt man (dengang) ikke på alternativer, og her tror jeg Carsten har en pointe. Det var ikke en del af tankegangen. Hvis en serie var succes, så skulle den kører "for evigt".
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 15. feb 2021, 21:35Men hvis Hergé virkelig ikke ville have flere Tintin-album, hvorfor så ikke lade ham dø?
Det kan der vel være mange grunde til. Men en af dem er jo i hvert fald, at Hergé selv døde, inden han fik gjort den sidste historie færdig. Spektakulært nok er det sidste, Hergé nåede at meddele verden, at Endaddine Akass havde tænkt sig at tage livet af Tintin ved at få ham indstøbt i flydende polyester og solgt som et kunstværk. Så måske havde Hergé faktisk tænkt sig at lade ham dø. Hvem ved!
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 16. feb 2021, 00:37
Gimli skrev: 15. feb 2021, 21:35Men hvis Hergé virkelig ikke ville have flere Tintin-album, hvorfor så ikke lade ham dø?
Det kan der vel være mange grunde til. Men en af dem er jo i hvert fald, at Hergé selv døde, inden han fik gjort den sidste historie færdig. Spektakulært nok er det sidste, Hergé nåede at meddele verden, at Endaddine Akass havde tænkt sig at tage livet af Tintin ved at få ham indstøbt i flydende polyester og solgt som et kunstværk. Så måske havde Hergé faktisk tænkt sig at lade ham dø. Hvem ved!
Ja, den spekulering har sirkulert i mange år... men det føles ekstremt åpenbart at Hergé ikke ville la Tintin dø. Hvorfor skulle han vel det? Dessuten: etter hva jeg vet, ble de siste ferdige bildemanussidene til Tintin og alfa-kunsten (som viser Tintin på vei til å bli støpt om) skissert av Hergé allerede i 1978. De er datert til det året i boken Hergé and the Treasures of Tintin. Etter det ble Hergé dessverre gradvis sykere og sykere.

Ellers inkluderes jo diverse sider med idémyldringer i standardutgaven av Alfa-kunsten. Noen av dem viser skisser av at Tintin begynner å slåss med skurkene idét de skal til å støpe ham om, og blant annet dukker slik at den ene skurken går løs på den andre. (Og selvsagt er det inkludert en mulig idé om at Endaddine viser seg å være Rastapopoulos.)
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Erling G-P »

Med de tegneserier jeg læser, har jeg aldrig bekymret mig om at hovedpersonerne skulle miste livet. Heller ikke i føromtalte Buddy Longway, selvom denne serie skiller sig ud ved at personer og dyr rent faktisk ældes, i modsætning til flertallet, der aldrig forandrer sig, selv over årtier. Slutningen kom derfor som en total - og ikke god - overraskelse. Syntes det var et trist endeligt for to elskede hovedpersoner; det havde de ikke fortjent. :(

Til gengæld har TV serier hvor man slår hovedpersoner ihjel for så at genoplive dem, længe irriteret mig. De vil åh-så-gerne have det store følelsesmæssige drama, men kan samtidig ikke undvære personerne, så tyr til mere eller mindre fantastiske måder at bringe dem tilbage på. Et eksempel er 'Green Arrow', som jeg til sidst stoppede med at se af samme grund - bedst som jeg glædede mig over at være sluppet af med en figur jeg ikke kunne fordrage, går de gudhjælpemig hen og genopliver hende; det var dråben.. :x

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er det med tegneserie-karakterer og døden

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 16. feb 2021, 00:52det føles ekstremt åpenbart at Hergé ikke ville la Tintin dø. Hvorfor skulle han vel det?
Bestemt, det ville have været aparte. Som sagt må der være mange grund til, at Hergé ikke ville lade Tintin dø.

I det hele taget er der noget virkelig mærkværdigt ved tanken om, at fiktive figurer – som i årtier lever i et univers, hvor ingen ældes - pludselig skulle kunne dø. Det åbner på en måde for næsten ubærlige eksistentielle og filosofiske overvejelser. Der er noget ganske sinistert anakronistisk over det, flerfold anakronistisk faktisk.

For hvis man har samme alder i årevis, måske årtier eller århundreder, så foregår ens liv egentlig i samme øjeblik, alle ens oplevelser finder sted i samme øjeblik. Så hvis man som tidsmæssigt fikseret figur pludselig dør, udraderes hele ens liv. Det kan ikke være anderledes. Man har i virkeligheden aldrig eksisteret.
Besvar