Jumbobøgerne runder de 500

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kan huske, da den første bog udkom. Har vel læst de første fem-seks stykker, derefter gad jeg sgu ikke det længere. Der var Strobl og nogle sider af Barks i en af de tidlige bøger, men det kan man jo altsammen få i bedre format og ubeskåret. Nu runder de snart nr. 500, den nye udkommer den 12. april, 2021.

Billede Billede

fra saxo.com:
Anders kører gaderæs, og Andersine er hans mekaniker! Onkel Joakim inviterer en dame ud på dyre middage! Lynet slår ned i Mickeys hus og alt bliver forandret – hver anden dag! Sorteper er forfulgt af uheld, så han forsøger at gøre gode gerninger for at kalibrere sit held! Kan der virkelig ske så mange mærkelige ting i en bog? Ja da! Jumbobog nr. 500 er mindst lige så sjov og fuld af skøre historier som de 499 andre! Men ikke nok med det! Jumbobog nr. 500 indeholder også historien om, hvordan Anders blev til Stålanden!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9864
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg elskede jumbobøgerne, og fik dem af min far, så snart de udkom.

Det er for fanden over 100 år siden, men især bog nummer seks husker jeg så tydeligt. Bjørnebanden har fanget Anders, og ved hjælp af en hypnotisør tror de, at Anders kender kombinationen til Onkel Joakims pengetank, og så via hypnosens hjælp, kan få Anders til at røbe kombinationen.

Anders bliver hypnotiseret og fortæller historier, som så bliver til kapitler i denne bog. Mit første møde med en rammefortælling, I guess.

En af dem, hvor han har fået storhedsvanvid og tror, at han er superklog, er altså ret sjov og god.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af GoogaMooga »

Der er mange, der samler på dem, også voksne, og ikke-tegneseriefans. Jeg tror, det var et godt træk, da de gik over til at lave de særlige rygdesigns, der dannede et billede eller andet. Så tog det fart. De første er udkommet i flere oplag/udgaver.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af GoogaMooga »

Ved ikke, om det var Romano Scarpa allerede fra starten, men han var en tegner, jeg godt kunne lide en overgang. Der var fart over feltet og meget energi, når hans ænder stæsede afsted eller blev ophidsede.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af Mesterius »

Må si jeg liker det danske jubileumscover bedre enn det norske. (Norsk Donald Pocket 500 utkom sist måned.) Men, nå har det sikkert litt å gjøre med tittelforskjellen "Donald Pocket" og "Jumbobog". Til å begynne med het den norske serien rett og slett Walt Disney's pocketbøker, men den skiftet ganske snart navn til Donald Pocket. Uansett koseligere å se hele figurgalleriet avbildet på den danske boken.

Billede

Billede
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af Mesterius »

Forresten interessant at origin-storyen til Stålanden skal inkluderes i Jumbobog 500. Betyr det mon tro at den danske boken blir utvidet i forhold til de norske og svenske utgavene den samproduseres med? I Norge reklamerer Donald Pocket stadig med at hver eneste utgave inneholder "bare nye historier"... som selvsagt vil si nye historier i Norge, uansett hvor gamle de egentlig er. Dette betyr at Stålandens første historie i utgangspunktet ikke kan inkluderes, fordi den allerede har blitt utgitt noen ganger på norsk. (Den utkom vel også på dansk i "Den store Ståland", som het "Jeg, Super-Donald" på norsk.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 12. feb 2021, 12:43 Må si jeg liker det danske jubileumscover bedre enn det norske.
Det gør jeg ikke. Den norske forside har trods alt en vis enkelhed og morsom elegance, og Anders har en sjov positur. Den tager sig mere eksklusivt ud end den danske, som er en helt forfærdelig rodebunke.

Men i det hele taget slår de gamle forsider dem begge med mange længder. Se bare på topform-forsiden. Så enkelt og effektivt kan det gøres, selv om det er en vildt fantastisk tegning. Og selv om "i topform" er lige lovlig anmassende og ikke er håndtegnet. Men det er den smukke, gamle logo til gengæld.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 12. feb 2021, 20:45
Mesterius skrev: 12. feb 2021, 12:43 Må si jeg liker det danske jubileumscover bedre enn det norske.
Det gør jeg ikke. Den norske forside har trods alt en vis enkelhed og morsom elegance, og Anders har en sjov positur. Den tager sig mere eksklusivt ud end den danske, som er en helt forfærdelig rodebunke.
Jeg blir faktisk i bedre festhumør av den danske jubileumsforside enn den norske. Spesielt siden jeg synes Egmont Norge generelt fokuserer for mye på bare Donald/Anders fremfor de andre figurer i Andeby. Mulig den danske forside er klønete komponert/redigert, men jeg blir likevel bedre stemt av å se alle figurene på ett brett.
Carsten Søndergaard skrev: 12. feb 2021, 20:45Men i det hele taget slår de gamle forsider dem begge med mange længder. Se bare på topform-forsiden. Så enkelt og effektivt kan det gøres, selv om det er en vildt fantastisk tegning. Og selv om "i topform" er lige lovlig anmassende og ikke er håndtegnet. Men det er den smukke, gamle logo til gengæld.
Jeg antar du mente å skrive, "selv om det ikke er en vildt fantastisk tegning"?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af Mesterius »

Den norske (og svenske) jubileumsforside er forresten hentet fra Lustiges Taschenbuch nr. 500, som utkom i 2017. Her må jeg si at den originale tyske versjon klart vinner. Det ser mye bedre ut at Anders henger med bena rundt logoen.

Billede
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af lolsen »

I min optik udstråler den danske udgave i langt større omfang, at der er tale om et jubilæum, grundet at hele "familien" er samlet dertil.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 12. feb 2021, 21:10Jeg antar du mente å skrive, "selv om det ikke er en vildt fantastisk tegning"?
Du antar ret!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 12. feb 2021, 21:42 Den norske (og svenske) jubileumsforside er forresten hentet fra Lustiges Taschenbuch nr. 500, som utkom i 2017. Her må jeg si at den originale tyske versjon klart vinner. Det ser mye bedre ut at Anders henger med bena rundt logoen.
Ha ha, ja. Morsomt at dette finurlige element er forsvundet på den norske forside. Det forekommer som en typisk Egmont-bommert.

Men først og fremmest er de jo alle sammen ulideligt overlæssede med bling-bling og syge teksturer og lyseffekter og ser i det hele taget 130 % digitale ud. Selve grundlaget, det som bøgerne indeholder (tror jeg!): de effektfulde stregtegninger, forsvinder nærmest i effektjageri.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af Carsten Søndergaard »

lolsen skrev: 12. feb 2021, 22:39 I min optik udstråler den danske udgave i langt større omfang, at der er tale om et jubilæum, grundet at hele "familien" er samlet dertil.
Det kan jeg i princippet godt forstå. Men vil du ligefrem påstå, at du havde overset den danske bog, hvis den havde set ud som den norske? Eller måske ligefrem fravalgt den, hvis kun Anders var på forsiden?
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af lolsen »

Carsten: Øh nej... Hvorfor i alverden skulle jeg dog det? oO

Tegneserier er til for at blive læst og forsiden er for mig noget nær absolut ligegyldig. Bevares, selvfølgeligt foretrækkes der en pæn forside, ryg mm. men aldrig om dette vil få indflydelse på mine anskaffelser... Selve tanken anser jeg for værende absurd.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jumbobøgerne runder de 500

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 13. feb 2021, 00:36
Mesterius skrev: 12. feb 2021, 21:42 Den norske (og svenske) jubileumsforside er forresten hentet fra Lustiges Taschenbuch nr. 500, som utkom i 2017. Her må jeg si at den originale tyske versjon klart vinner. Det ser mye bedre ut at Anders henger med bena rundt logoen.
Ha ha, ja. Morsomt at dette finurlige element er forsvundet på den norske forside. Det forekommer som en typisk Egmont-bommert.
Den skandinaviske logo har jo ikke noen stang som Lustiges Taschenbuch-logoen, og det ville blitt litt for trangt å kjøre selve "Donald Pocket"-logoen inn under føttene til Anders. Jeg antar de ikke vurderte det engang. ;)
Besvar