Hvad er Serielands formål og retningslinier

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Der er ting, jeg ikke helt forstår angående dette forum:

Skal samtlige tråde lægge op til debat, eller må der også gerne være infotråde til orientering og oplysning.

Må man bruge almindelige fremmedord, der er relevante for vores hobby, hvis det passer bedst.

Skal alting være forståeligt for lægmand og/eller nybegyndere, for at være så inkluderende som muligt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af lolsen »

Umiddelbart må det formodes - i særdeleshed i kraft af at ingen har udtrykt andet - at ordet er dig frit og valget heraf ligeså.

Dog er det, at skabe en ny tråd der i absolutter dikterer hvilke ord der ikke behøver en dansk oversættelse, uden at mene man derved inviterer til debat herom, direkte galimatias... Men selvfølgeligt, ordet dikterer er jo nært beslægtet med et vist andet, hvorfor forbløffelsen over den opståede debat måske alligevel ikke bør undre.

PS: Ovenstående er skrevet ud fra den opfattelse, at tråden denne er oprettet på baggrund af den kørende debat, vedr. hvilke ord der behøver/ikke behøver en oversættelse.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, den tråd skulle have haft en anden formulering. Men det er godt for mig at vide, at så almindelige ord tilsyneladende ikke er kendte blandt folk, der har været fans i årevis. Omvendt kan man jo så sige, at nogle så har kunnet tilegne sig nogle nyttige begreber.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Henriette Westh »

GoogaMooga skrev: 20. feb 2021, 00:53 Der er ting, jeg ikke helt forstår angående dette forum:

Skal samtlige tråde lægge op til debat, eller må der også gerne være infotråde til orientering og oplysning.

Må man bruge almindelige fremmedord, der er relevante for vores hobby, hvis det passer bedst.

Skal alting være forståeligt for lægmand og/eller nybegyndere, for at være så inkluderende som muligt.
Jeg håber da, at man her må sige, hvad man vil, sålænge indholdet er holdt i en god tone, og så længe man ikke promoverer suspekte pyramidespil. ;-) Det er i hvert fald sådan, jeg forstår det. Hvad sproget angår, er det almindelig praksis at dele det op i almen terminologi og fagterminologi. Det er en distinktion, jeg alt for godt kender polemikken af. Jeg er uddannet BA i erhvervsprog, engelsk og italiensk, og har haft nogle jobs, hvor en af mine opgaver var at rette chefens sprog. I kan selv tænke jer til de diskussioner, der kom ud af *det*. ;-) Jeg har gennem mange år blot måttet erkende, at sprog er en særdeles personlig sag, og følelser tit kan komme i kog. Men tilbage til dit oplæg: Skal det være så inkluderende som muligt? Jeg tænker, den gyldne mellemvej kunne være, at man frit kan bruge fremmedord, men at man så også velvilligt "oversætter" udtrykkene for dem, der spørger. Jeg står selv til rådighed, hvis der er umiddelbart uforståelige udtryk i mit lille indlæg her.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Det lyder meget fornuftigt. Tak for input, Henriette. (hov, der var et fremmedord) :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Men hvordan kan man være interesseret i europæiske tegneserier og så ikke have kendskab til forkortelsen "BD", det er mig en gåde.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af ovemunk »

GoogaMooga skrev: 20. feb 2021, 07:47 Men hvordan kan man være interesseret i europæiske tegneserier og så ikke have kendskab til forkortelsen "BD", det er mig en gåde.
Du må jo bare erkende at man sagtens kan være interesseret uden derfor nødvendigvis at gå op i en masse fagudtryk. Nogle af os kan bare lide tegneserier, slut. :D

Jeg har en masse paratviden inden for andre områder hvor du måske kommer til kort. Hvor meget brændstof brugte 1. Trin af Apollos Saturn 5 raket f.eks i sekundet eller hvad hed den EECOM der reddede Apollo 12 missionen? :wink:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg har svaret dig andetsteds, Googa.

Men kommer også her med en lille betragtning. Igen begår du den fejl, at du tror, at alle ved det samme som dig, eller ønsker at vide det, at alle interesserer sig for det samme som dig, og at alle nærmest pr. definition skal mene det samme som dig.

Men sådan er virkeligheden ikke. Vi andre er her også, og har lige så stor ret som dig, til at have vores meninger, interesser, glæder mm. samt at ytre os. Præcis alt, der også gælder for dig.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 20. feb 2021, 00:53 Der er ting, jeg ikke helt forstår angående dette forum:

Skal samtlige tråde lægge op til debat, eller må der også gerne være infotråde til orientering og oplysning.

Må man bruge almindelige fremmedord, der er relevante for vores hobby, hvis det passer bedst.

Skal alting være forståeligt for lægmand og/eller nybegyndere, for at være så inkluderende som muligt.
1) Nej. Samtlige tråde skal ikke lægge op til debat. De kan sagtens have andre formål. Bestemt. Men trådstarter skal måske gøre sig den ulejlighed at gøre opmærksom på, hvad hensigten er. Hvis man stiller et spørgsmål fx så indleder man nok en debat. Hvilket er superfint i et debatforum under emnet tegneseriedebat.

2) Man må naturligvis bruge de ord man ønsker. Man bør blot huske, at mange læser med, og at fagudtryk, forkortelser etc. ikke altid er kendt af alle.

3) Ja og nej. Det kommer jo an på, hvad hensigten er med indlægget. Kan du komme med nogle konkrete eksempler?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg tror ikke, at Serieland har overordnede retningslinjer eller formål.

Er de nødvendige?
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af The Elder »

Men hvordan kan man være interesseret i europæiske tegneserier og så ikke have kendskab til forkortelsen "BD", det er mig en gåde.
Men ikke desto mindre må vi acceptere, at det er muligt. Jeg har været interesseret i europæiske tegneserier siden slut 60’erne, og forbinder overhovedet ikke BD med den interesse.

Men Googa - du har lidt min sympati. Det må ikke altid være nemt at være dig, når du har det store behov for at komplicere al snak og debat.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

The Elder skrev: 20. feb 2021, 11:11
Men hvordan kan man være interesseret i europæiske tegneserier og så ikke have kendskab til forkortelsen "BD", det er mig en gåde.
Men ikke desto mindre må vi acceptere, at det er muligt. Jeg har været interesseret i europæiske tegneserier siden slut 60’erne, og forbinder overhovedet ikke BD med den interesse.

Men Googa - du har lidt min sympati. Det må ikke altid være nemt at være dig, når du har det store behov for at komplicere al snak og debat.
Hvorfor er det mere kompliceret at skrive "hors série" end det grammatisk akavede "udenfor nummer"?
Hvorfor er det mere kompliceret at skrive "dédicace" end "dedikeret tegning og eller signatur til en fan"?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af The Elder »

Hvorfor er det mere kompliceret at skrive "hors série" end det grammatisk akavede "udenfor nummer"?
Hvorfor er det mere kompliceret at skrive "dédicace" end "dedikeret tegning og eller signatur til en fan"?
Det er vist mere et indlæg, der hører hjemme i tråden om franske udtryk end i en snak om serieland formål.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Med andre ord er det ikke kompliceret. Du skriver, at jeg har et "stort behov for at komplicere al snak og debat". Så skulle det være en smal sag hurtigt at citere bare 10 steder, hvor jeg komplicerer (udover den franske tråd, som ikke er kompliceret).
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af lolsen »

Hvorfor er det mere kompliceret at skrive "hors série" end det grammatisk akavede "udenfor nummer"?
Hvorfor er det mere kompliceret at skrive "dédicace" end "dedikeret tegning og eller signatur til en fan"?
Fordi ingen aner hvad der menes med "hors série", dvs. forståelsen for indholdet er gået fløjten, hvilket netop komplicerer videreformidlingen af denne.

Fordi ingen aner hvad der menes med "dédicace", dvs. forståelsen for indholdet er gået fløjten, hvilket netop komplicerer videreformidlingen af denne.

Men, mon ikke Erling nærmere mente at du komplicerer ald kommunikation og debat med dig, ved at være så krakilsk og påstående? Hvorfor Erling dog fatter en hvis sympati for dig, da det ikke altid må være nemt at gå gennem livet med det med den indstilling.

Sådan blev det i hvert fald tolket her.
Besvar