Hvad er Serielands formål og retningslinier

The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af The Elder »

Og det er korrekt læst og forstået :D
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvis vi nu skulle lege eller fabulere lidt videre, og faktisk tænke i formål og retningslinjer, hvad kunne sådanne så være?

Er vi her ikke bare for at hygge os? Og sludre lidt?
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af lolsen »

Berti: Umiddelbart syntes retningslinjerne for forummet, at være som de skal. Folk kan komme til orde, sige og mene hvad de vil, debattere det de lyster og finder interessant, samt springe det over de ikke gør. Lægge nyheder op, invitere til debat, sprede viden, indsamle viden mm.

Alt i alt - i min optik - er forummet ganske som det bør være.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 20. feb 2021, 00:53 Der er ting, jeg ikke helt forstår angående dette forum:
Skal samtlige tråde lægge op til debat, eller må der også gerne være infotråde til orientering og oplysning.
Jeg vil mene det sidste. Men alle må kommentere og debattere i de tråde, der startes.
GoogaMooga skrev: 20. feb 2021, 00:53Må man bruge almindelige fremmedord, der er relevante for vores hobby, hvis det passer bedst.
Selvfølgelig. Man må gøre sig lige så forståelig eller uforståelig, man har lyst. Men vælger man det sidste, må man være forberedt på at blive misforstået, skulle forklare sig eller ikke at blive læst.
GoogaMooga skrev: 20. feb 2021, 00:53Skal alting være forståeligt for lægmand og/eller nybegyndere, for at være så inkluderende som muligt.
Hvis man kan formulere sig, så flere bliver inkluderet i samtalen, er det klart at foretrække. Og der er ingen grund til at formulere sig, så det virker ekskluderende på lægmand/nybegyndere, hvis man kan skrive i klartekst.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Gimli »

Berti Stravonsky skrev: 20. feb 2021, 16:35 Hvis vi nu skulle lege eller fabulere lidt videre, og faktisk tænke i formål og retningslinjer, hvad kunne sådanne så være?

Er vi her ikke bare for at hygge os? Og sludre lidt?
Jeg tilslutter mig Lolsen. Dette forum er helt fantastisk - og en mulighed for alle med interesse for mediet for at deltage, som de nu selv har lyst. Personligt oplever jeg at det netop er vores forskelligheder, som gør forummet interessant. Tænk hvis alle herinde, var lige som mig - hold da kæft, hvor ville det blive kedeligt. Ingen inspiration fra andre typer tegneserier end dem jeg selv i forvejen kendte til. Ingen mulighed for at få beriget indsigt i andre tilgange til det at; samle, læse, nyde og tænke over mediet.

Jeg må dog sige, at jeg er ked af, at forummet har mistet meget aktive brugere over årene. Og i hvert fald nogle af gangene har det været efter meningsudvekslinger, hvor der kom indlæg der mere gik på personerne end på emnet. Der har også været nogle tråde som er blevet "udkonkurreret" af nye tråde med beslægtede emner, hvor ophavsmændene til den "oprindelige" tråd har trukket sig, når det er sket. Jeg kan jo ikke vide, om det er det jeg skriver her, som er årsagen eller om der er tale om et sammenfald, jeg selv har "fabrikeret" til en kausalitet. :? Men det er i min optik et tab, hvis nogle stopper med at bidrage til forummet, hvis de ikke oplever deres bidrag værdsat.

Jeg værdsætter alles bidrag og er lykkelig for, at et forum som dette kan udvide min horisont. Tak til alle.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Lars S »

Gimli skrev: 20. feb 2021, 18:30
Jeg må dog sige, at jeg er ked af, at forummet har mistet meget aktive brugere over årene.
Selve Googas opslag her kan være en af grundene.

Har selv været meget mere aktiv herinde... dog ved at være år siden. Kigger stadig herind regelmæssigt.
Men sådan et opslag får mig bare til at vende om igen. Googa har været medlem herinde i uanede år og NU begynder han at stille spørgsmål til formål og retningslinier?! Jeg mangler ord.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Gimli »

Lars S skrev: 20. feb 2021, 19:21 [quote=Gimli post_id=210523 time=<a href="tel:1613842249">1613842249</a> user_id=18944]

Jeg må dog sige, at jeg er ked af, at forummet har mistet meget aktive brugere over årene.
Selve Googas opslag her kan være en af grundene.

Har selv været meget mere aktiv herinde... dog ved at være år siden. Kigger stadig herind regelmæssigt.
Men sådan et opslag får mig bare til at vende om igen. Googa har været medlem herinde i uanede år og NU begynder han at stille spørgsmål til formål og retningslinier?! Jeg mangler ord.
[/quote]
Jeg kan komme i tanke om en bruger, som tydeligt adresserede Googa som en delvis årsag. Men jeg kan komme i tanke omto andre, hvor jeg harneget svært ved at de en sammenhæng til Googa.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retnin

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg bryder mig ikke om, at der skal hænges folk ud. Det burde vi alle holde os for gode til.

Og sådan er det vel her på nettet og i livet. Folk kommer og folk går. Årsagerne kan være vidt forskellige. Da jeg begyndte herinde, var der også et mægtigt spøjt slæng, Dan og Peter. D-Cay og Peter Becher. Dem kan Frank, Googa og Carsten huske, og det var simpelthen en anderledes herlig tid. De to spasmagere formåede at lave fest og alvor, og fik i fællesskab etableret en tur til Ærø, hvor vi var ti gutter, der tog afsted. Spiste, fjollede, grinede og drak.

Stærmose og Sokken, også to fantastiske mennesker, med vid, bid, alvor og spas.

The Bottom Line. Folk kommer og folk går. Sådan er det bare.

Her skal vi huske at passe på hinanden. Tilgive, bære over med og den slags...
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Faktisk drønede vi til Ærø to år i træk.

Aldrig har jeg haft så forfærdelige tømmermænd, som en af de søndage, hvor man skulle op...
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 20. feb 2021, 11:38Hvorfor er det mere kompliceret at skrive "hors série" end det grammatisk akavede "udenfor nummer"?
Hvorfor er det mere kompliceret at skrive "dédicace" end "dedikeret tegning og eller signatur til en fan"?
Bare lige for at anholde det her, Googa, selv om det ikke hører hjemme i denne tråd:

"Hors série" er et begreb, der UDELUKKENDE bruges på fransk, hvor det historisk har været brugt i forbindelse med litteratur, film, magasiner og tegneserier. Det anvendes også om mennesker: Han er "uden for nummer", "noget for sig selv", "anderledes end de fleste". Inden for film og trykt litteratur betegner det noget lignende: et særnummer, ekstraudgave, specialudgave eller mere konkret noget, der er uden for en velkendt serie (i forståelse række, ikke tegneserie). Derfor kan man hævde, at det er nødvendigt at beholde det på fransk, hvis du vil omtale en fransk udgivelse, i hvis registrerede titel begrebet indgår. Men 99 % af dine læsere vil ikke ane, hvordan det skal forstås, hvis du ikke samtidig forklarer det. Og hvis du vil begynde at bruge det om andre ting, som kan karakteres som noget lignende, bliver det krukket, ikke? "Anders And ekstra" skulle så pludselig omtales som "Anders And hors série".

"Dédicace" betyder kort og godt "dedikation" (ikke "dedikeret tegning" eller "signatur til en fan"). Men "signering" er blevet udbredt på dansk, uden tvivl fra amerikansk engelsk, "signing". Det virker lidt aparte at forsøge at overtrumfe denne jævnt almindelige anglicisme med en franskisme.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retnin

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 20. feb 2021, 23:03De to spasmagere formåede at lave fest og alvor, og fik i fællesskab etableret en tur til Ærø, hvor vi var ti gutter, der tog afsted. Spiste, fjollede, grinede og drak.
Berti Stravonsky skrev: 20. feb 2021, 23:04 Faktisk drønede vi til Ærø to år i træk.

Aldrig har jeg haft så forfærdelige tømmermænd, som en af de søndage, hvor man skulle op...
Jeg må tilstå, Berti, at det forekommer mig, at du her geråder dig ud i noget af det samme, som du beskylder Googa for: at være indforstået og ikke give tavse medlæsere en chance for at ane, hvad du taler om. De omtalte udflugters kvalitet for de deltagende ufortalt gav de da et indtryk af, at Serieland (dengang Seriejournalen) var noget af en indspist lille klub, når I side op og ned udvekslede spydigheder og eskapader.

Ikke at det generer mig, og ikke fordi jeg følte mig udenfor (I forsøgte vist endda at lokke mig med). Men altså, for udenforstående, tavse medlæsere ...
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Really?

Nu har du jo ikke taget det hele med, og jeg fortæller jo netop, at der før i tiden var...

Og så videre...
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Men ja. Dengang kunne det måske godt se lidt indspist ud.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten, jeg ville naturligvis kun bruge det i sammenhæng med franske udgivelser af den type, og har faktisk tilmed yderligere forklaret mig i sådanne tilfælde, eller det har været indlysende for samlerne, hvad jeg talte om. "En udenfor nummer tegneserie" er grammatisk akavet, det kan ikke bruges adjektivisk på dansk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvad er Serielands formål og retningslinier

Indlæg af The Elder »

Nu har du jo ikke taget det hele med, og jeg fortæller jo netop, at der før i tiden var...
Måske skal minder overholde den almindelige ‘5 års forældelsesfrist’ ?
"Always Look On The Bright Side of Life
Besvar