Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Den Gyldne Fejebakke 2020

Afstemning sluttede 1. mar 2021, 16:01

Zoom (Bob Morane, Rødskæg))
7
28%
Fahrenheit (Jerry Spring)
4
16%
Fabel (Jonathan)
6
24%
E-voke (Historier fra det Vilde Vesten, Storm)
8
32%
 
Afgivne stemmer: 25

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Nyt ord for mig, "faktiv". Mon det er selvopfundet? :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

fiktiv/faktiv

Skønt ordet endnu kun er fagjargon, dækker ordet faktiv ved sin umiddelbare modsætning til fiktiv godt hvad dette handler om: Pontoppidans ikke usædvanlige opblanding af virkelighedselementer i sin fiktion, uden at den dog derfor bliver til den faction man finder i flere af hans landsbyhistorier[1]. For nutiden er det ikke så umiddelbart at konstatere hvornår fortælleren i de pontoppidanske tekster giver en konkret reference til samtiden, dens forhold, begivenheder, personer, og hvornår han skaber ren fiktion – og hvornår han blander de to. Studiet af dette forhold fører frem til en beskrivelse af hvordan Pontoppidan i det hele taget arbejdede med sine tekster som realistiske afspejlinger af sin samtid: når det ikke er sandt (faktivt), så kunne det godt have været det.

Litteratur- og kunsthistorie har brugt megen energi på at udpege modeller til forskellige figurer i forfatterskabet (Drachmann for Sahlmann i Nattevagt og Fritjof Jensen i Lykke-Per, George Brandes for Dr. Nathan og Enevoldsen for J.P. Jacobsen i samme roman, L.A. Ring for Thorkild Drehling i Nattevagt etc. - der kan laves et helt leksikon på det også).

Men det er også blevet noteret at den "90-aarige Moltke" optræder under eget navn i Lykke-Pers førsteudgave som et konkret tidsmærke der i de senere udgave af romanen blev fjernet. Det gør også Constantin Hansen, Ernst Meyer og Carsten Hauch i Nattevagt hvor der også referes direkte til kongeparrets guldbryllup, ligesom til Kronprinseparret i Højsang. I Dommens Dag nævnes en række faktive personer, heriblant Pontoppidans egen far, Dines Pontoppidan, blandt deltagerne i det store højskolemøde.

[Paris 11.4.03, 6.7.03, og 23.1.06.]

[1] faction: Torben Hviid Nielsen har i sit essay "Lykke-Pers ulykke" introduceret betegnelserne "fikta" og "fiktav".


http://www.henrikpontoppidan.dk/text/le ... aktiv.html
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ordet er optaget i Den Danske Netordbog således:

faktiv adjektiv <faktivt, faktivere>

Betydning
som har at gøre med virkeligheden
Synonymer
virkelig
Antonymer
fiktiv

Så er det på plads. Selv om nogle nok vil mene, at faktivt er et lidt fiktivt ord :P
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Det er interessant, jo, "faction" er jeg bekendt med, men jeg synes da, det er svært at skelne mellem de to, andet end at "faktiv" er et adjektiv og det andet, "faction", er et substantiv.

Jeg har engang lavet en portrætfilm baseret på en selvbiografi, som ikke var ren dokumentar, men hvori der indgik en form for "rekonstruktioner", uden skelen til historisk akkuratesse. Med andre ord, citaterne i sådanne scener var baseret på faktiske erindringer, men produktionsmæssige begrænsninger gjorde, at scenerne mere antød, end egentlig rekonstruerede bogstaveligt. For eksempel kunne hovedpersonen erindre en radio udsendelse fra sin ungdom, så fandt vi en gammel radio fra dengang, hvor han så stod og tunede ind på en radiostation. Det var nok til at formidle i billeder, noget, der egentlig havde fundet sted. I spøg kaldte jeg sådanne scener for "fuption". :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 22. feb 2021, 16:01På opfordring fra Berti tager vi (alligevel) en afstemning om, hvilket forlag der igennem 2020 har været flinkest til at tage afbrudte serier op igen.

Nomineringer:
Zoom (Bob Morane, Rødskæg))
Fahrenheit (Jerry Spring)
Fabel (Jonathan)
E-voke (Historier fra det Vilde Vesten, Storm)

Du kan afgive én stemme. Du har indtil 1. marts 2021.
Ja, jeg synes jo stadig, at en afstemning om Den Gyldne Fejebakke er ukomplet uden Cobolts deltagelse. Det er vel kun Zoom, der er i nærheden af at ave videreført flere serier påbegyndt af andre forlag. Og det var jo Carsten, der fandt på begrebet, så det ville have været en fin cadeau, hvis han havde fået prisen.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Jo, men det kan nås endnu, jeg vil da gerne tage en afstemning hvert år. Og reelt har Cobolt vel kun genudgivet, på nær Henrik & Hagbart, som vi fik den sidste af, ikke af Peyo. Det er op til Carsten, hvordan begrebet skal defineres, men jeg har altid opfattet det sådan, at det var om en videreførsel og færdiggørelse af en abrudt serie. Som jeg erindrer det, fandt Carsten på ordet netop i den kontekst, og begrebet var møntet på især Donovan, og i mindre grad også Fabel. Jeg har kun medtaget, hvad jeg modtog af nomineringer, så havde du nomineret Cobolt for en videreførsel, var den kommet med. Jeg ved ikke, hvordan det forholder sig med Gammelpot, er vi nået til et punkt, hvor der er tale om ikke tidligere udgivne albums?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Hov, en sprogbøf ovenfor: "antydede", for pokker da.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Men vi kunne måske have en Ærespris her det første år, som så ville blive tildelt Cobolt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Noget helt andet er, om der er en designer, der ville være frisk på at lave et diplom til vinderen, og videresende det?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 25. feb 2021, 15:24 Jo, men det kan nås endnu, jeg vil da gerne tage en afstemning hvert år. Og reelt har Cobolt vel kun genudgivet, på nær Henrik & Hagbart, som vi fik den sidste af, ikke af Peyo. Det er op til Carsten, hvordan begrebet skal defineres, men jeg har altid opfattet det sådan, at det var om en videreførsel og færdiggørelse af en abrudt serie. Som jeg erindrer det, fandt Carsten på ordet netop i den kontekst, og begrebet var møntet på især Donovan, og i mindre grad også Fabel. Jeg har kun medtaget, hvad jeg modtog af nomineringer, så havde du nomineret Cobolt for en videreførsel, var den kommet med. Jeg ved ikke, hvordan det forholder sig med Gammelpot, er vi nået til et punkt, hvor der er tale om ikke tidligere udgivne albums?
Men hvis ikke alle Cobolts samlebindsudgivelser med gamle Carlsen/Interpresse-serier som Natacha, Linda og Valentin, Tintin osv. tæller som fejebakkeudgivelser, hvordan kan det så være, at Fahrenheit og Zoom er nomineret med Jerry Spring og Rødskæg? Det er vel kun Fabel, der reelt viderefører en opgivet albumserie ved at udgive de bind i serien, det oprindelige forlag ikke udgav, som album. Det er måske snarere en pris, der belønner de forlag, der udgiver de serier som samlebind, som Googa godt kan lide? :-)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Jamen, både Rødskæg og Jerry blev forsøgt som album-serie, det ved du vel også godt. Idéen var at hædre de forlag, som tog handsken op, hvor andre forlag tidligere opgav ævred. Faktisk er fejebakke-modellen i mine øjne den fornemste opgave et tegneserieforlag kan tage på sig. Så vi endelig, og sommetider med årtiers forsinkelse, kan få de vigtigste byggesten samlet og fundamentet færdiggjort. Først da giver det for mig mening at prøve nye ting af. Men det så bare min egen holdning, som sikkert ikke vil overraske.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Men vi kan jo passende bruge denne tråd til at diskutere, om rammerne bør udvides, så de omfatter alle tegneserier, der tidligere har været udgivet af andre, afbrudte og allerede færdiggjorte. Nu får vi snart Asterix for fjerde eller femte gang, denne gang fra Cobolt. Det er en god ting, men jeg synes selv, det ville være mere spændende at få en anden serie gjort helt færdig.

Og så er spørgsmålet, skal rammerne omfatte såkaldte prøveballoner? Hvis nu f.eks. et forlag skulle finde på at videreføre Jim West? Vi fik kun prøveballonen i Super Serien Senior. Det vil jeg mene, de skulle.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 25. feb 2021, 15:24Det er op til Carsten, hvordan begrebet skal defineres, men jeg har altid opfattet det sådan, at det var om en videreførsel og færdiggørelse af en abrudt serie. Som jeg erindrer det, fandt Carsten på ordet netop i den kontekst, og begrebet var møntet på især Donovan, og i mindre grad også Fabel.
Ej, jeg anerkender at have fundet på ordet, men hvordan begrebet skal defineres, overlader jeg trygt til hver især. Ligesom Dansk Sprognævn ikke kan lovgive om, hvordan ord anvendes og opfattes, kan jeg heller ikke.

Her er den vist nok allerførste tråd om fejebakkeforlag, anno 2007. Umiddelbart kan jeg dog ikke lokalisere det citat, Bonney gengiver i den første post. Det må i virkeligheden være første gang, jeg brugte ordet.
https://www.serieland.dk/forum/viewtopi ... 46&start=0

Her endnu en relateret tråd, kort efter.
viewtopic.php?f=4&t=8121
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Forresten citerer jeg gerne mig selv:
Carsten Søndergaard skrev: 29. aug 2007, 00:26 I øvrigt ville det jo være skønt, hvis et af fejebakkeforlagene ville udgive Grimion Læderluffe bind 4. Jeg vil vældig gerne læse historiens afslutning, men den er så pissesvær på fransk... :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Afstemning: Den Gyldne Fejebakke 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kan godt genkende citatet, men kan heller ikke huske den tråd. Mener også, Fabel blev nævnt i den. For øvrigt, var der ikke noget med en anden neologisme, "bedstefarforlag", i den forbindelse?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar