Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af LarsChristiansen »

Jeg tænker at de fleste kender til at tegneseriernes gyldne tid i 80'erne, der var noget særligt. Tegneserier var tilgængelige alverdens steder – kiosker, supermarkeder, almindelige boghandlere osv. – og til priser, hvor de stadig kunne købes for de lommepenge man som knægt kunne spare sammen over en uge eller to... Nu er ingen af delene sådan længere – og et vilkår man jo bare må affinde sig med.

MEN er der ikke en udvikling i gang, som er ved at gøre situationen fra 'svær' til 'værre'? :o Tilgængeligheden er ringe og priserne høje... Og nu henover dette forår lader det til at priserne er steget med raketfart. Det er snart svært at finde tegneserier til under 200 kr. Mange med et antal sider som egentlig er ganske almindelige (56 f.eks.) har passeret de 200 kr...

Nu er der jo en del forlagsfolk her... Og jeg tænker det er en debat værd – for er denne voldsomme prisudvikling ikke med til at sortere den almindelige læser med en almindelig økonomi fra... Det vil være SÅ dyrt at læse og samle på vores allesammens yndlings-ting, tegneserier, at man risikerer at være med til at give tegneserier dødsstødet. Det er i hvert fald min bekymring... Men hvad tænker andre om dette? :?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af GoogaMooga »

Man kunne starte med at udgive ting i softcover. Hvorfor skal så mange ting være i hardcover? De er sværere at opbevare, og skal helst stå i pres. Den eneste fordel er vel, at man lettere kan slå en en side op.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af LarsChristiansen »

Vi (altså; Lars & Lea) der driver forlaget E-voke gør begge dele – altså udgiver både i softcover og i hardback (og uanset om vi vælger det ene eller det andet vil folk hellere have haft det modsatte... :D ). Men faktisk er det ikke min oplevelse at trykpriserne ændrer så meget pr. trykt album at det skulle retfærdiggøre de prisstigninger eller avancer, som der er tale om.

Nu skal jeg straks sige at det naturligvis ikke er mit ønske at forlag skal afstemme priser (hvilket er ulovligt og karteldannelse!) men blot gøre opmærksom på at dette kan være et problem hvor man er igang med at save sin egen gren over... Og debattere lidt om hvorvidt det ikke er 'stukket lidt af' – eller med hvilken begrundelse man skruer sådan op for priserne... :?:
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af The Elder »

Som en af mine sælger-kolleger en gang sagde: "prisen skal være så høj, at kunden klager, men køber alligevel".
Og det gør vi jo også.
Der blev vel også i gamle dage langet flere eksemplarer over disken, end der gøres i dag.

bare for sjov skyld var jeg på "oldmoney.dk" og checke priser.
Asterix "Byplanlæggeren" fra 1975 kostede 11,50
Oldmoney hævder, at det i dag ville blive 57 kr.
I forretningen i dag kunne jeg så nok lægge 100 kr. mere til.
"Always Look On The Bright Side of Life
Sanderhage
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 112
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:19

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Sanderhage »

Svaret er såmænd ganske enkelt: Udgifterne for at producere et album kan opdeles i tre:
Faste udgifter til Forlagets husleje, lønninger, div. bidrag til det offentlige m.m.
Initialomkostninger, altså grundprisen for materiale, oversættelse, tekstning, DTP osv.
Trykomkostning og transport.
De faste udgifter og initialomkostninger på de enkelte album er de samme uanset om man sælger 4.500 eller 450.
Men da sidstnævnte antal er mere sandsynligt end det første skal de 450 så bærer hele baduljen.
Så derfor den høje pris - som altså er den, der er tilbage efter moms, forhandler, distribution, lager, svind og afskrivning på usolgte eksemplarer er trukket fra.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Gimli »

Sanderhage skrev: 14. apr 2021, 21:02 Svaret er såmænd ganske enkelt: Udgifterne for at producere et album kan opdeles i tre:
Faste udgifter til Forlagets husleje, lønninger, div. bidrag til det offentlige m.m.
Initialomkostninger, altså grundprisen for materiale, oversættelse, tekstning, DTP osv.
Trykomkostning og transport.
De faste udgifter og initialomkostninger på de enkelte album er de samme uanset om man sælger 4.500 eller 450.
Men da sidstnævnte antal er mere sandsynligt end det første skal de 450 så bærer hele baduljen.
Så derfor den høje pris - som altså er den, der er tilbage efter moms, forhandler, distribution, lager, svind og afskrivning på usolgte eksemplarer er trukket fra.
Hvilket vil sige; Hvis ikke en stigning i antallet af forskellige udgivelser modsvares af en stigning i antallet af købere, stiger prisen pr. album - med mindre de eksisterende kunder, køber mere ind - så det svarer til antallet af nye udgivelser.

Vi er ved at se de første tegn på, at markedet er ved at "kollapse". Tænker at forlagene skal holde lidt igen med antal nye udgivelser. Zoom har set dette i tide, og gik tilbage til 60 årlige udgivelser fra kortvarigt at have været på 90. Faraos virker til at have droslet lidt ned efter samarbejdet med Fahrenheit. Håber det betyder, at priserne har fundet et leje, som de kan holde sig på i en årrække. Ellers er jeg bange for, at det engelsk-sprogede marked bliver vinderen!
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af dernice »

Gimli skrev: 14. apr 2021, 21:26
Vi er ved at se de første tegn på, at markedet er ved at "kollapse". Tænker at forlagene skal holde lidt igen med antal nye udgivelser. Zoom har set dette i tide, og gik tilbage til 60 årlige udgivelser fra kortvarigt at have været på 90. Faraos virker til at have droslet lidt ned efter samarbejdet med Fahrenheit. Håber det betyder, at priserne har fundet et leje, som de kan holde sig på i en årrække. Ellers er jeg bange for, at det engelsk-sprogede marked bliver vinderen!
Hvilke tegn er det? Både Cobolt og Zoom har meldt om rekordsalg i 2020, og Zoom har også nævnt at salget brager derudad i 2021. Faraos har åbnet megastore i Aarhus, og åbner snart ny megastore på Strøget i KBH. Muligvis er noget af rekordsalget båret af Corona, og at folk sidder derhjemme og ikke kan bruge penge til at rejse osv. Men jeg ser ingen krisetegn umiddelbart...

Zoom melder selv ud at der er stigende lageromkostninger, så måske derfor har Shadowzone flyttet deres lager fra Dkb til Dafolo. Hvis flere truede med det,kunne man måske få lavere lagerpriser.

Men derudover er det da tankevækkende at en hardcover kostede 169 for et par år siden, og nu koster 199 eller 209. Så meget er priserne på tryk og husleje vel ikke steget? Og med større salg, giver det vel større oplag, som til sidst burde kunne give en lavere priser pr album.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Gimli »

dernice skrev: 14. apr 2021, 21:57
Gimli skrev: 14. apr 2021, 21:26
Vi er ved at se de første tegn på, at markedet er ved at "kollapse". Tænker at forlagene skal holde lidt igen med antal nye udgivelser. Zoom har set dette i tide, og gik tilbage til 60 årlige udgivelser fra kortvarigt at have været på 90. Faraos virker til at have droslet lidt ned efter samarbejdet med Fahrenheit. Håber det betyder, at priserne har fundet et leje, som de kan holde sig på i en årrække. Ellers er jeg bange for, at det engelsk-sprogede marked bliver vinderen!
Hvilke tegn er det? Både Cobolt og Zoom har meldt om rekordsalg i 2020, og Zoom har også nævnt at salget brager derudad i 2021. Faraos har åbnet megastore i Aarhus, og åbner snart ny megastore på Strøget i KBH. Muligvis er noget af rekordsalget båret af Corona, og at folk sidder derhjemme og ikke kan bruge penge til at rejse osv. Men jeg ser ingen krisetegn umiddelbart...

Zoom melder selv ud at der er stigende lageromkostninger, så måske derfor har Shadowzone flyttet deres lager fra Dkb til Dafolo. Hvis flere truede med det,kunne man måske få lavere lagerpriser.

Men derudover er det da tankevækkende at en hardcover kostede 169 for et par år siden, og nu koster 199 eller 209. Så meget er priserne på tryk og husleje vel ikke steget? Og med større salg, giver det vel større oplag, som til sidst burde kunne give en lavere priser pr album.
I så fald kan jeg ikke finde en anden forklaring på de øgede priser end ønsket om endnu mere profit. :o
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Maximum »

Der er meget risiko med at udgive og saelge tegneserier og har personligt ikke noget problem med lidt hojere profit, det er da rimligt.
Mmt de hojere priser sa kan man jo ikke rigtig samligne med 80, 90 eller endda 2000.
Nu har jo alle born og alle voksene en mega dyr iphone eller droid med manedelig data udgifter. Tidligere havde familier jo en telefon til at dele og bestem ikke disse udgifter, ej heller ipads, Netflix , man spiser ud meget mere end for, samt masser af andre ting.

Mht mange udgiverlser, sa syntes jeg det er godt da der er jo en del forskellige slags udgiverlser.
Lars udgiver flere serier pa en gang, nogle kan jeg lide og dem kober jeg, andre er ikke helt min smag men sa er der andre der kober dem.
Hvis man udgiver mindre hvilken serier skal det vaere?
Nogen vil jo savne dem......

Det er jo som sagt en risiko og hvis man udgiver mindre, eller ikke sa hyppigt sa vil folk ikke kobe, enten fordi de tror serien maske ikke bliver faerdig eller folk glemmer det fordi der er gaede sa lang tid.

Og et kaempe problem er jo mange kober er jo nu lidt aeldre, jeg vil nok pasta det er der dem kober mest.
Jeg har skrevet for at det er chokerende som Dansker ikke laeser sa meget tegne serier mere, hvert ar jeg besoger DK og moder venner og deres born og borneborn sa kigger de sjovt pa mig nar jeg siger jeg laeser tegneserier.
Som tiden gar er det jo bare en realitet at der bliver mindre kober, sa fra salgs synspunkt sa gaelder det om at trykke og saelge nu hvor der er mange kober.

My two cents - og som altid undskyld de mange stavefejl ;-)
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af LarsChristiansen »

For vores (igen; E-voke) vedkommende håber vi at kunne holde priserne forholdsvis roligt og på samme niveau – så længe som muligt. Vi har ikke haft øgede omkostninger, der kan give grund til at pille ved det.
Og vi ønsker nu ikke at reducere udvalget – nogle køber det ene – og andre noget andet... Så som forlag og udgiver er det ikke et problem, som vi ser det hos os.
Men for at være konkret i forhold til det med priserne: Så oplever jeg noget som ligner en næsten 30% stigning på album inden for mindre end et år... Jeg synes det er en ærgerlig og problematisk udvikling! :shock:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Frank Madsen »

Gimli skrev: 14. apr 2021, 22:05I så fald kan jeg ikke finde en anden forklaring på de øgede priser end ønsket om endnu mere profit. :o
Jeg tror ikke, "profitten" i tegneseriebranchen er nær så stor som i andre brancher. Et tegneseriealbum i farver koster langt mere at trykke end en tekstbog på et par hundrede sider, men oplagene er ofte lavere. Og priserne.

En dansk roman koster over 200 kr. og koster et par kroner at trykke, hvis oplaget er et par tusind. Et album i samme oplag koster 15-20 kr. pr. stk. Forhandleren vil have minimum 30%, gerne 40. DBK vil have 15%. Ophavsmanden eller det udenlandske forlag skal have 6-15%. Og så er der udgifter til redaktion, oversættelse, layout + husleje. Og de titler, der giver underskud, skal dækkes af dem, der giver overskud. Profit-marginen for et tegneseriealbum er langt mindre end for almindelige bøger

Prisen på aviser er steget 500% siden 1990. Dengang kostede et 48 siders album 59,50.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Frank Madsen »

LarsChristiansen skrev: 14. apr 2021, 23:12Men for at være konkret i forhold til det med priserne: Så oplever jeg noget som ligner en næsten 30% stigning på album inden for mindre end et år... Jeg synes det er en ærgerlig og problematisk udvikling! :shock:
Hvilke titler/serier er det, der er steget så meget? :shock:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af LarsChristiansen »

– F.eks. den ny Lucky Luke koster pt. 219 kr – altså et album på 64 sider – som jeg vil skønne for et år eller halvandet ku' koste måske 169,- elller 179,- ... Men altså det er ikke for lige at pege på det ene album – men bare en tendens at 200 kr efterhånden er billigt for en tegneserie...

Men måske er det bare os, som er dumme og bare skal skrue op på prishåndtaget... :D :D :D
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Frank Madsen »

LarsChristiansen skrev: 14. apr 2021, 23:27 – F.eks. den ny Lucky Luke koster pt. 219 kr – altså et album på 64 sider – som jeg vil skønne for et år eller halvandet ku' koste måske 169,- elller 179,- ... Men altså det er ikke for lige at pege på det ene album – men bare en tendens at 200 kr efterhånden er billigt for en tegneserie...

Men måske er det bare os, som er dumme og bare skal skrue op på prishåndtaget... :D :D :D
LL kostede 178 i 2017, og 148 i 2012. Men Cobolt har jo altid holdt et pænt prisniveau, Carsten er jo fortaler for, at tegneserier koster for lidt – men er det noget nyt? Og er det nok til at kalde det en generel tendens for markedet, at ét forlag har pænt høje priser? Hvis man ser på Zoom eller ShadowZone, ligger deres titler generelt pænt under 200. Vores "Ørsted" koster 185 og Sussi Bechs Samlede Værker har holdt samme pris i årevis, selv om de er dyre at producere.

Måske skyldes samlernes udmattelse snarere, at der kommer så mange titler, at de ikke længe kan købe det hele. Men det er da et luksusproblem – alternativet er værre. :D
LarsChristiansen skrev: 14. apr 2021, 19:46Jeg tænker at de fleste kender til at tegneseriernes gyldne tid i 80'erne, der var noget særligt.
De var bl.a. særlige, fordi albumprisen steg med rekordfart fra 1980-89. Meget mere end i dag. I 1980 kostede et Lucky Luke-album 19,85. I 1990 lå prisen tæt under 50 kr.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af GoogaMooga »

Uanset hvor meget eller hvor lidt de album skal koste; man er nødt til at købe dem alle fra ny af, da oplagene er små og brugte eks. er sjældne. Set i forhold til nogle butikker's brugtpriser (en god pejling), er selv de dyreste nye albums jo et røverkøb.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar