Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 14. apr 2021, 23:44
LarsChristiansen skrev: 14. apr 2021, 23:27 – F.eks. den ny Lucky Luke koster pt. 219 kr – altså et album på 64 sider – som jeg vil skønne for et år eller halvandet ku' koste måske 169,- elller 179,- ... Men altså det er ikke for lige at pege på det ene album – men bare en tendens at 200 kr efterhånden er billigt for en tegneserie...
LL kostede 178 i 2017, og 148 i 2012.
I sammenligner forskellige ting. Lars taler om det nye ekstraordinære eventyr med Lucky Luke, "Wanted Lucky Luke". Som er i overstørrelse (24 x 32 cm) og på 64 sider. Frank taler om de ordinære Lucky Luke-album, som er i almindeligt albumformat og på 48 sider. Cobolts album i overstørrelse på 64 sider har i hvert fald i de sidste tre år kostet 219 kr. Enkelte særligt krævende udgivelser har prisen 229, men der er ikke rigtig noget fortilfælde at sammenligne med.

De ordinære Lucky Luke-album har kostet 178/179 kr. i hvert fald de sidste fire år. Det samme gælder fx Thorgal, også selv om de indimellem har været på 56 sider. Men generelt har Cobolt meget få udgivelser i almindeligt albumformat og på 48 sider.
Frank Madsen skrev: 14. apr 2021, 23:44Men Cobolt har jo altid holdt et pænt prisniveau, Carsten er jo fortaler for, at tegneserier koster for lidt – men er det noget nyt? Og er det nok til at kalde det en generel tendens for markedet, at ét forlag har pænt høje priser? Hvis man ser på Zoom eller ShadowZone, ligger deres titler generelt pænt under 200.
Du henviser til min kamp i 00'erne for at kaste angsten for at hæve priserne af sig. Dengang holdt man hos både Carlsen og Egmont stædigt fast i meget lave priser, hvilket efter min opfattelse var medvirkende til, at Egmont i stort omfang opgav at udgive tegneserier, og at Carlsen opgav at udgive mangaer. Det er rigtigt, at Cobolt i nogle år efter 00'erne var prisledende, men sådan er det ikke længere. Cobolts og Zooms priser er i dag temmelig identiske, dog koster Zooms album på 48-64 sider i hardcover 188, mens Cobolts på 48 sider koster 179, og på 56-64 sider 199. Softcoveralbum på 48 sider koster 149,95 hos Zoom og 149 hos Cobolt. Samlebind koster stort set det samme, 348/398 hos Zoom og 349/399 (enkelte lidt tyndere 299) hos Cobolt, afhængigt af både sideantal og publikums forventede størrelse og beskaffenhed.

Og nej, det er ikke noget, Zoom og Cobolt har aftalt ;-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

LarsChristiansen skrev: 14. apr 2021, 23:27en tendens at 200 kr efterhånden er billigt for en tegneserie...
Det er rigtigt, men det skyldes nok også, at det gennemsnitlige sideantal simpelthen har været stærkt stigende gennem de sidste i hvert fald 3-4 år (okay, måske indtil E-voke kom på banen!), hvor enkeltalbum slås sammen flere ad gangen. Og at der i det hele taget er langt flere "ukurante" formater og sideantal end i gamle dage med graphic novels, særudgaver, overstørrelse etc.

I det hele taget er der talrige grunde til, at priserne er forholdsmæssigt højere end i gamle dage. En af dem er, at distributionsforholdene og -omkostningerne er ændret radikalt. I dag er det i praksis umuligt at have noget i almindelig boghandlerdistribution med en udsalgspris på under 150 kr., fordi grundomkostningerne er for høje, og en pris på 200 kr. er langt at foretrække. Så kan man diskutere, om man vil have sine udgivelser i almindelig boghandlerdistribution, og det kan givetvis afhænge af mange forhold, personlige overvejelser, krav fra rettighedshavere, ambitioner, typer af udgivelser osv. osv.
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af LarsChristiansen »

Tak for de mange gode input, årsager og overvejelser der knytter sig til priser på album :) Vi (igen; E-voke) har da også gennem vores år som udgiver fået blik for at det er en heftig omkostning at producere og distribuere album. Stadigvæk synes jeg priserne for kunderne er bekymrende høje – og i en grad hvor det overstiger almindelig prisudvikling – og jeg selv som kunde måske bare ville 'kigge lidt' og så liste ærgerlig og tomhændet ud af butikken, og sådan håber jeg jo ikke det vil blive. :roll: Men tak igen for at et ømtåleligt emne kan vendes på seriøs vis i dette forum! :)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 15. apr 2021, 01:40I sammenligner forskellige ting. Lars taler om det nye ekstraordinære eventyr med Lucky Luke, "Wanted Lucky Luke". Som er i overstørrelse (24 x 32 cm) og på 64 sider. Frank taler om de ordinære Lucky Luke-album, som er i almindeligt albumformat og på 48 sider.
Ja, det var jo Lucky Luke, der blev nævnt. Og "En ulden affære" koster 179 kr. Det ER faktisk en stigning på 1 krone siden 2017. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Frank Madsen »

Det er i øvrigt Eudors erfaring med "Ørsted", at 185 kr. ikke anses som dyrt af folk, der ikke normalt køber tegneserier. Faktisk bestiller en del kunder 2 og 3 eksemplarer uden at blinke. Det er mit indtryk, at der ofte er tale om gaver til børn og børnebørn, og her konkurrerer tegneserien med andre varetyper, der ofte koster mere. Og så gør det ikke noget, at formatet er 23,5 x 31,5 cm og i lækker hardover - tværtimod.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af LarsChristiansen »

Jo, det lyder også rimeligt nok, Frank Brun Madsen – med de 185,- ... Men min bekymring går på at album – i noget som (selv om de er hardback) trods alt bare er "almindelige" tegneserier altså begynder at ramme 200 kr – og dermed har passeret det beløb, som kan være en smertegrænse (i hvert fald psykologisk) for den almindelige tegneserielæser og køber... Men ja, det er måske bare mig som gerne tænker det... :?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Frank Madsen »

LarsChristiansen skrev: 15. apr 2021, 11:03 Jo, det lyder også rimeligt nok, Frank Brun Madsen – med de 185,- ... Men min bekymring går på at album – i noget som (selv om de er hardback) trods alt bare er "almindelige" tegneserier altså begynder at ramme 200 kr – og dermed har passeret det beløb, som kan være en smertegrænse (i hvert fald psykologisk) for den almindelige tegneserielæser og køber... Men ja, det er måske bare mig som gerne tænker det... :?
Jeg tror, alle er opmærksomme på det. Og prisstigningen på Lucky Luke viste sig at være 0,5% på 4 år og ikke 30%.

Som jeg nævnte tidligere, så var prisstigningen på album i 1980'erne faktisk noget højere – i omegnen af 150%, idet prisen steg fra 19,85 i 1980 til lige under 50 kr. i 1990. Som Carsten skrev er prisen på et Lucky Luke-album i den ordinære serie nu 179,00, hvor den i 2012 var 148,00 – en stigning på 21% på 9 år.

Jeg tror, meget af det handler om, at der bliver udgivet rigtig mange tegneserier i disse år, og at et derfor er dyrt, hvis man skal have det hele.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

LarsChristiansen skrev: 15. apr 2021, 11:03dermed har passeret det beløb, som kan være en smertegrænse (i hvert fald psykologisk) for den almindelige tegneserielæser og køber...
Det er klart, det vil den slags altid være.

Det var også en smertegrænse, da prisen på et album i tidernes morgen kom op over 10 kr. Så 20, så 30, så 50, så 100 ... og naturligvis også 200.

Men nogle gange må man bare træde over tærsklen. Og som altid er det bedre at tage et vist spring, frem for en masse små hop. Altså fx gå direkte fra 199 til 219 i stedet for først til 209 og så relativt kort tid efter til 219. Hellere lade en ny pris holde i længere tid.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Noget andet, som har haft betydning i de senere år, er at de faste priser blev afskaffet, først delvis i løbet af 00'erne og fuldstændigt fra 2012. Indtil da havde alle bøger den samme pris hos alle forhandlere, også dem der faktisk lå under frisalgsgrænsen. Sådan er det ikke længere, fordi priserne i vore dage kun er vejledende. Og måske bliver der taget yderligere et skridt, ligesom man har gjort i Sverige, hvor det er direkte ulovligt for forlagene at annoncere en vejledende udsalgspris.

Frisættelsen af priserne har haft mange konsekvenser, boghandlerne mistede indtægter og markedsandele, og derfor er der nu langt færre fysiske boghandeler end for 10-15 år siden. Til gengæld kan bøger i dag købes hos supermarkeder og i webshops og i praksis i en hvilken som helst butik, fysisk eller virtuel (E-vokes webshop med udgivelser fra mange forskellige forlag er jo et godt eksempel på det). Omlægningen betød også, at bestsellere blev billigere end før (hvilket samtidig tog livet af de fleste bogklubber), ligesom systemet (for almindelig litteratur, ikke tegneserier) med førsteudgave, efterfølgende hardbackudgave og til sidst ofte både en paperbackudgave og en bogklubudgave smuldrede fuldstændig. De lidt mere smalle udgivelser (hvortil man må regne tegneserier i de seneste 15-20 år) fik det hårdt, fordi de allermest var holdt oppe af de mange fysiske boghandeler, som nu ikke længere fandtes i samme omfang og desuden fik store likviditetsproblemer på grund af den stærkt øgede konkurrence og endvidere fordyrende leverings- og kreditvilkår.

Resultatet af det hele er blevet, at de fleste udgivelser fås til mange forskellige priser. Eudors Ørsted-album, som Frank nævner koster 185 kr., koster ikke 185 kr. alle steder. Hos Saxo fås det til 159,95 eller ved medlemskab endda kun 129,95. Til gengæld koster det 242,60 kr. i William Dams netboghandel. Et af E-vokes Storm-album, som står til 179 kr. i E-vokes egen webshop, koster 263,40 kr. hos William Dam.

Så ... en pris er ikke bare en pris!
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Maverick »

Er der nogen af alle jer forlæggere (Carsten, Lars, Frank m.fl.) der har en fornemmelse af hvor stor en del af jeres udgivelser der bliver solgt til RRP (vejledende udsalgspris) og hvor stor en del der bliver solgt billigere?

Personligt har jeg de senere år haft et personligt tegneseriebudget på +10k om året, men jeg skal blankt erkende at det er en meget lille del af mine indkøb jeg har gjort til fuld RRP pris.

Et nyligt eksempel er at jeg købte den nye "Champignac" til 189 kr. hos Gucca, mod en officiel RRP på 219 kr.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af dernice »

I 2016 kostede fx. Undertaker 1 159kr. og de nyeste album i serien koster i dag 189, og Gammelpot 1 i den nye udgave kostede i 2015 168 kr, mens de seneste album koster 199, så det gir vel en ca prisstigning på 30% på 4-5 år. Er det så meget? Det kan jeg ikke gennemskue. Men det er i hvert fald mere end den generelle prisudvikling.

På serier som jeg læser og samler på, betyder 10~20 kr mere ikke så meget, men det er klart at jeg fx tager færre chancer med helt nye serier, hvis de ligger over 200 for et enkelt album.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Maverick skrev: 15. apr 2021, 20:53 Er der nogen af alle jer forlæggere (Carsten, Lars, Frank m.fl.) der har en fornemmelse af hvor stor en del af jeres udgivelser der bliver solgt til RRP (vejledende udsalgspris) og hvor stor en del der bliver solgt billigere?

Personligt har jeg de senere år haft et personligt tegneseriebudget på +10k om året, men jeg skal blankt erkende at det er en meget lille del af mine indkøb jeg har gjort til fuld RRP pris.

Et nyligt eksempel er at jeg købte den nye "Champignac" til 189 kr. hos Gucca, mod en officiel RRP på 219 kr.
Jeg har ikke noget fuldstændig overblik over, hvad der bliver solgt til vejledende udsalgspris, simpelthen fordi det er næsten umuligt at følge med i. Der kan være utallige kampagner på større og mindre webshops af kortere eller længere varighed osv. Og du skal ikke have dårlig samvittighed over for forlagene, fordi du køber til lavere priser end den vejledende, for forhandlerne betaler det samme til forlaget uanset hvad :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

dernice skrev: 15. apr 2021, 21:34Gammelpot 1 i den nye udgave kostede i 2015 168 kr, mens de seneste album koster 199, så det gir vel en ca prisstigning på 30% på 4-5 år. Er det så meget? Det kan jeg ikke gennemskue. Men det er i hvert fald mere end den generelle prisudvikling.
Det er nu kun 18 % ;-)

Vi var nødt til at indse, at det ikke var holdbart med 168 kr. for Gammelpot, dels fordi omkostningerne er høje (betaling til hollænderne for restaurering, nyfarvelægning osv., og forordene), så de steg hurtigt til 178 og endte derefter på 198 (i dag 199). Til gengæld holder den pris uden tvivl til og med album 23, det sidste i serien. Bind 1 koster dog stadig kun 178, og det er selvfølgelig for at lokke folk til at begynde at samle, det er koldt og kynisk :lol:

Der er talrige overvejelser inde over den slags, også fordi der her er tale om en lang serie, som gerne skulle kunne leve hele vejen igennem. Vil folk acceptere den pris, en udgivelser bør have - og hvis ikke, kan forlaget så acceptere den pris, en udgivelse ikke bør have?

Man er også nødt til at se på det, jeg kalder publikums beskaffenhed. Fx hvis der er et stort potentiale hos et meget bredt publikum for en meget populær serie, kan man godt overveje at sætte prisen højt, simpelthen fordi sådan en serie kan være med til at finansiere andre og langt mere risikobetonede udgivelser. Det var for eksempel tilfældet med Carlsens oprindelige Steen & Stoffer-udgivelser, som konsevent havde en højere udsalgspris end sammenlignelige udgivelser, på trods af - eller i kraft af - at de solgte rigtig godt. Det var der aldrig en levende mors sjæl, der brokkede sig over.

I den modsatte ende kan det også være nødvendigt med en høj pris, hvis man antager eller indser, at der er et ret begrænset, men til gengæld dedikeret publikum. Efter hvad jeg forstår på Zooms udmeldinger kunne det for eksempel gælde for Bob Morane og Rødskæg, for Cobolts vedkommende kan det gælde for Natacha-samlebindene. At okay, der ER folk, der vil have dem, men de er ikke så mange, til gengæld vil de nok betale lige det ekstra, for at de faktisk udkommer.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Frank Madsen »

dernice skrev: 15. apr 2021, 21:34I 2016 kostede fx. Undertaker 1 159kr. og de nyeste album i serien koster i dag 189, og Gammelpot 1 i den nye udgave kostede i 2015 168 kr, mens de seneste album koster 199, så det gir vel en ca prisstigning på 30% på 4-5 år. Er det så meget? Det kan jeg ikke gennemskue. Men det er i hvert fald mere end den generelle prisudvikling.
Det er 18-19% på 5-6 år. Klart over de 4-5%, priserne er steget med i samme periode. Men langt fra prisstigningen op gennem 1980'erne og starten af 1990'erne.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 15. apr 2021, 23:29I den modsatte ende kan det også være nødvendigt med en høj pris, hvis man antager eller indser, at der er et ret begrænset, men til gengæld dedikeret publikum. Efter hvad jeg forstår på Zooms udmeldinger kunne det for eksempel gælde for Bob Morane og Rødskæg, for Cobolts vedkommende kan det gælde for Natacha-samlebindene. At okay, der ER folk, der vil have dem, men de er ikke så mange, til gengæld vil de nok betale lige det ekstra, for at de faktisk udkommer.
Bob Morane ble forøvrig lukket med bind 3. Salget holdt ikke, høye priser til tross. Mens Rødskæg overlevde først og fremst fordi Zoom fant et finsk forlag å samtrykke med.
Besvar