Bedste kvindelige Golden Age tegner

Besvar

Bedste kvindelige Golden Age tegner

Lily Renée
0
Ingen stemmer
Tarpe Mills
3
75%
Jeg vil have moderne serier
1
25%
 
Afgivne stemmer: 4

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af GoogaMooga »

Okay, i forlængelse af den aktuelle liste over kvindelige serietegnere i Danmark, kunne det være interessant at skæve til USA og nærmere bestemt Golden Age. Der er vel egentlig kun to kvinder, der kan komme på tale dér, og som har nogen interesse i dag: Lily Renée og Tarpe Mills. Lily Renée tegnede "Señorita Rio", og Tarpe Mills tegnede "Miss Fury". Begge er blevet genoptrykt til glæde for eftertiden og kan anbefales.

Lily Renée:
Billede

Tarpe Mills:
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af Henriette Westh »

Hvad med Dale Messick? Hører hun ikke med til The Golden Age?
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af GoogaMooga »

Henriette Westh skrev: 23. apr 2021, 22:07 Hvad med Dale Messick? Hører hun ikke med til The Golden Age?
Både og. "Brenda Starr" er en avistegneserie og de opdeles ikke sammen med comic books. Avistegneserier har deres egen, ikke så definerede tidslinie.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 23. apr 2021, 22:20Både og. "Brenda Starr" er en avistegneserie og de opdeles ikke sammen med comic books. Avistegneserier har deres egen, ikke så definerede tidslinie.
Mansplaining, Henriette :roll:
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af Henriette Westh »

Carsten Søndergaard skrev: 23. apr 2021, 23:59
GoogaMooga skrev: 23. apr 2021, 22:20Både og. "Brenda Starr" er en avistegneserie og de opdeles ikke sammen med comic books. Avistegneserier har deres egen, ikke så definerede tidslinie.
Mansplaining, Henriette :roll:
Gi'r ellers fint mening, Carsten. Det er det samme princip inden for kunsthistorie.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Henriette Westh skrev: 24. apr 2021, 07:56Gi'r ellers fint mening, Carsten. Det er det samme princip inden for kunsthistorie.
Æh, hvorledes skal det forstås? Findes der kunsttyper, der har deres egen ikke så definerede tidslinje i modsætning til kunsttyper, der har?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 24. apr 2021, 23:53
Henriette Westh skrev: 24. apr 2021, 07:56Gi'r ellers fint mening, Carsten. Det er det samme princip inden for kunsthistorie.
Æh, hvorledes skal det forstås? Findes der kunsttyper, der har deres egen ikke så definerede tidslinje i modsætning til kunsttyper, der har?
Jeg ville personlig trodd at avisstripenes historie ganske lett kan inndeles i æraer, selv om man sikkert kan diskutere hva de forskjellige skal hete og hvor en epoke slutter til fordel for neste.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af Henriette Westh »

Carsten Søndergaard skrev: 24. apr 2021, 23:53
Henriette Westh skrev: 24. apr 2021, 07:56Gi'r ellers fint mening, Carsten. Det er det samme princip inden for kunsthistorie.
Æh, hvorledes skal det forstås? Findes der kunsttyper, der har deres egen ikke så definerede tidslinje i modsætning til kunsttyper, der har?
Ja, lige præcis. Tag f.eks. en genre som barokken, som ikke bare har forskellige tidslinjer i forskellige lande, men også har forskellige tidslinjer alt efter, hvilken kunstart det drejer sig om (skulptur, arkitektur, litteratur, musik osv.). For at det ikke skal være løgn, er der endda store udsving inden for selve definitionen af barok. Det var noget af det, jeg bandede mest over, da jeg læste kunsthistorie. ;-) Og så er der de kunstnere, der tillader sig at falde udenfor. Er Degas f.eks. en impressionist? Det er der stor diskussion om. Men han virkede da på samme tid som de andre impressionister? Snarere i sin egen tidslomme med sin fascination af Ingres. Så, jo - ismer er €%&#!§!!! besværlige.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Henriette Westh skrev: 25. apr 2021, 06:51Ja, lige præcis. Tag f.eks. en genre som barokken, som ikke bare har forskellige tidslinjer i forskellige lande, men også har forskellige tidslinjer alt efter, hvilken kunstart det drejer sig om (skulptur, arkitektur, litteratur, musik osv.). For at det ikke skal være løgn, er der endda store udsving inden for selve definitionen af barok. Det var noget af det, jeg bandede mest over, da jeg læste kunsthistorie. ;-) Og så er der de kunstnere, der tillader sig at falde udenfor. Er Degas f.eks. en impressionist? Det er der stor diskussion om. Men han virkede da på samme tid som de andre impressionister? Snarere i sin egen tidslomme med sin fascination af Ingres. Så, jo - ismer er €%&#!§!!! besværlige.
Interessant, tak for denne gennemgang :-)

Men jeg har nu lidt svært ved at se, at tegneserier ligefrem kan vise sig at være mere end én kunstart (så man fx kunne tale om skultur, arkitektur, litteratur, musik, tegneserier trykt i blade, tegneserier trykt i aviser osv.).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af GoogaMooga »

Tegneserier er én kunstart, men med flere områder med hver deres historik og tidslinie. Det er kun comic books, der gør brug af klart definerede epoker, de såkaldte "Ages". Men avis-serierne har dog deres egen, ikke klart-definerede Golden Age. På europæisk plan har jeg kun hørt om en belgisk l'age d'or, en guldalder, der for længst er ovre i det land.

Billede

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af Henriette Westh »

Se, nu kommer supernørden op i mig. Det kunne være virkelig interessant at lave et begrebssystem over kunstarten 'tegneserier'. For alle begreber har underbegreber (som i en termdatabase). Men jeg vil spare jer for resultatet. Det er noget med river og paraplyer. Hvis det nu var i kunsthistorie, ville "barok" være overbegrebet og f.eks. "senbarok" underbegrebet, og disse to begreber ligger i hver sin periode. Dette kan man også gøre med begrebet "tegneserier", hvor "avistegneserier" så bliver et underbegreb, der ligger på et andet tidspunkt end overbegrebet. Forvirret? Så skulle I bare se diagrammet. ;-)
Carsten Søndergaard skrev: 25. apr 2021, 22:19
Henriette Westh skrev: 25. apr 2021, 06:51Ja, lige præcis. Tag f.eks. en genre som barokken, som ikke bare har forskellige tidslinjer i forskellige lande, men også har forskellige tidslinjer alt efter, hvilken kunstart det drejer sig om (skulptur, arkitektur, litteratur, musik osv.). For at det ikke skal være løgn, er der endda store udsving inden for selve definitionen af barok. Det var noget af det, jeg bandede mest over, da jeg læste kunsthistorie. ;-) Og så er der de kunstnere, der tillader sig at falde udenfor. Er Degas f.eks. en impressionist? Det er der stor diskussion om. Men han virkede da på samme tid som de andre impressionister? Snarere i sin egen tidslomme med sin fascination af Ingres. Så, jo - ismer er €%&#!§!!! besværlige.
Interessant, tak for denne gennemgang :-)

Men jeg har nu lidt svært ved at se, at tegneserier ligefrem kan vise sig at være mere end én kunstart (så man fx kunne tale om skultur, arkitektur, litteratur, musik, tegneserier trykt i blade, tegneserier trykt i aviser osv.).
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bedste kvindelige Golden Age tegner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Henriette Westh skrev: 26. apr 2021, 07:22 Se, nu kommer supernørden op i mig. Det kunne være virkelig interessant at lave et begrebssystem over kunstarten 'tegneserier'. For alle begreber har underbegreber (som i en termdatabase). Men jeg vil spare jer for resultatet. Det er noget med river og paraplyer. Hvis det nu var i kunsthistorie, ville "barok" være overbegrebet og f.eks. "senbarok" underbegrebet, og disse to begreber ligger i hver sin periode. Dette kan man også gøre med begrebet "tegneserier", hvor "avistegneserier" så bliver et underbegreb, der ligger på et andet tidspunkt end overbegrebet. Forvirret? Så skulle I bare se diagrammet. ;-)
Det er da vildt interessant. Men avistegneserier må (med uendeligt få tidlige forgængere) vel være udgangspunktet. Avistegneserier (og tilsvarende ugebladstegneserier) var stort set enerådende i den første tredjedel af det 20. århundrede. Mellem den første og den anden tredjedel af det 20. århundrede forgik en glidende overgang, hvor avis-/ugebladstegneserier blev til bladtegneserier, og tegneserier fremstillet direkte til tegneserieblade efterhånden blev en norm. Derefter fulgte, i den sidste tredjedel af det 20. århundrede (groft opdelt) albumtegneserierne. Som i stort omfang i virkeligheden også var avis-/ugebladstegneserier. I det 21. århundrede har direkte album-/bogtegneserier endelig vundet frem.
Besvar