Pantheon og alt det dér

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Enig. Så lad være med alt det der med pauser. Det er da for tøset. Stay and fight.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

!

Nå, men lad os så få det afgjort, Pantheon med eller uden "h"? :P
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Vigan »

Nå, jeg tænkte mig ellers, at jeg ikke ville afspore yderligere, men efter "pedantisk og arrogant" er jeg nok nødt til det. :lol: :

Ja, jeg er sprogligt pernitten, men helst hvor det kan tages til efterretning og efterfølgende nytter noget. Jeg tror på, at det i fremtiden gavner min stamme, hvis jeg påpeger almindelige misforståelser, så de, der ser det, kan huske det, når de engang får brug for det. Jeg gider derimod ikke f.eks. at harcelere over en udgivelse og kræve et oplag trukket tilbage og destrueret, fordi en slå- eller redigeringsfejl er smuttet gennem korrekturen. Det gavner ingen, og den slags fejl bærer oftest straffen i sig selv. Medmindre der er tale om generelt, udbredt sjusk, hvor ophavsmændene sikkert er ligeglade - men så er de nok også ligeglade med, at jeg (eller andre) brokker mig.

Og så ikke mere sprogpedanteri og -arrogance i denne tråd, det lover jeg.

Bortset lige fra den her, når du nu beder om at få det afgjort.
panteon.jpg
Vedhæftede filer
pantheon.jpg
pantheon.jpg (20.78 KiB) Vist 865 gange
Senest rettet af Vigan 23. maj 2021, 12:25, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er også sprogvogter, men med ét forbehold - poetisk licens. Hvis man skriver kreativt, kan man godt tage visse friheder.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 12:20 Jeg er også sprogvogter, men med ét forbehold - poetisk licens. Hvis man skriver kreativt, kan man godt tage visse friheder.

Det må du gerne bringe eksempler på.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 12:10 Siden den sidste store tur har jeg prøvet at undgå konflikt, og det er gået meget godt, synes jeg. Når jeg så lægger lidt ekstra arbejde i et indlæg, så jeg gerne noget bedre end et pedantisk og lettere arrogant svar. At det så var ment ironisk, er selvfølgelig ærgerligt, jeg bliver selv misforstået med sådanne ting en gang i mellem, så det kan jeg godt forstå. Berti, dit evindelige "tøsefornærmet" preller af på mig. Skulle det passe, er der endog rigtig mange "tøsefornærmede", der har forladt skuden. Her på det seneste Antaeus, Lars Jakobsen, og Benadikt.

Måden at holde på de faste og trække nye til, er at starte en masse tråde. Og være gode ved hinanden. :)
Og jo, Googa. Du bliver nemlig fornærmet. Og så vil du have pauser. Den sang har du sunget SÅ mange gange nu, så min pointe er sand :wink:

Hvad Antaues, Lars og Benadict angår, så er det jo et dynamisk forum. Folk kommer og går. Nogle bliver hængende. Andre kun for en stund. Jeg tror nu ikke at Benadict er væk.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 12:39
GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 12:20 Jeg er også sprogvogter, men med ét forbehold - poetisk licens. Hvis man skriver kreativt, kan man godt tage visse friheder.

Det må du gerne bringe eksempler på.
Mest stavemåder; de mest kendte er vel "osse" og "lissom". Men for mit eget vedkommende også Pantheon med "h".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Really? Accepterer du dem, og anvender dem?

Jeg kan ikke fordrage det, og dum som jeg er, så danner jeg mig automatisk et billede af afsenderen. Jeg ved godt, at det er mig, der er forkert på den. Men sådan er det altså blevet.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 14:10 Really? Accepterer du dem, og anvender dem?

Jeg kan ikke fordrage det, og dum som jeg er, så danner jeg mig automatisk et billede af afsenderen. Jeg ved godt, at det er mig, der er forkert på den. Men sådan er det altså blevet.
Jeg citerer mig selv, for jeg har tænkt lidt over det. Carsten Søndergaard skrev andetsteds, at der jo ikke er noget sprogpoliti og som sådan kan man stave præcis som man vil. Det kan jeg jo ikke argumentere imod. Udover at jeg er modstander af det.

Men hvad synes I? Vigan? Googa? Carsten? Er alt bare frit?
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Henriette Westh »

Jeg er nok lidt lige som dig, Berti. Selvom jeg selv laver fejl nu og da, har jeg gået i den gammeldags skole, hvor man fik tre fede røde streger, hvis man skrev "udemærket". Med en far, som konstant rettede på mit sprog, og en senere uddannelse inden for sprog kan det ikke undgås, at jeg hopper lidt i sædet, når jeg støder på dårligt formuleret og forkert stavet sprog. Jeg bemærker mig bl.a., at mange unge staver som en brækket arm. Det har noget med skolerne at gøre. Til gengæld har livet så også lært mig, at sprog i den grad er en personlig og følsom sag, og at folk kan hidse sig grumme op, hvis de bliver rettet. Så jeg har arbejdet hårdt for ikke at rette folk uopfordret men i stedet bruge min viden på decideret givne opgaver. I princippet kan folk gøre, som de vil; man skal blot være opmærksom på, at alt for kreativt sprog kan gå ud over kommunikationen, så den ene part står tilbage uden at forstå en skid. ;-)
Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 14:24
Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 14:10 Really? Accepterer du dem, og anvender dem?

Jeg kan ikke fordrage det, og dum som jeg er, så danner jeg mig automatisk et billede af afsenderen. Jeg ved godt, at det er mig, der er forkert på den. Men sådan er det altså blevet.
Jeg citerer mig selv, for jeg har tænkt lidt over det. Carsten Søndergaard skrev andetsteds, at der jo ikke er noget sprogpoliti og som sådan kan man stave præcis som man vil. Det kan jeg jo ikke argumentere imod. Udover at jeg er modstander af det.

Men hvad synes I? Vigan? Googa? Carsten? Er alt bare frit?
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Berti, du læser mig som Fanden læser Bibelen, poetisk licens er ikke det samme som komplet laissez-faire. Hvis I virkelig ønsker sprogpoliti, kan jeg sagtens finde fejl hos alle, inkl. mig selv.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tak, H. Jeg troede et øjeblik, at jeg var aldeles alene om den sag.

Lidt i forlængelse, så hør her. Jeg underviser i matematik i 6. og 7. klasse. De var ved at falde bagover, da jeg rettede dem i andet end matematik, og brokkede sig højlydt og ofte, når jeg gjorde det. Men jeg blev ved. Proprier med stort, tak, og ligeledes i alle sætninger. Stort begyndelsesbogstav. Brok og brok. Men jeg blev ved.

Sideløbende fandt jeg kvadrerede kladdehæfter til alle. Og de fik helt almindelige regnestykker for, I ved, lægge til, trække fra, dividere og gange, og jeg fortalte og viste, at der skal orden til. Dobbeltstreg under facit, tallene skal være lige store. Tallene skal stå under hinanden. Mellemregningerne skal med. Linealen skulle anvendes. Jeg gad ikke bølgende streger. Og så videre. Og så videre.

Da den første milde elevstorm havde lagt sig, så skete der noget. Når jeg siger storm, så var det i den blide afdeling. Det var et par spidse teenagepiger der udgjorde stormen, og de brokkede sig lidt, og fik et par andre med. Men jeg blev ved, og der skete dette:

1) Jeg fik opbakning fra forældrene. Mange fine positive anerkendende kommentarer. At det var godt, at jeg 'holdt ved'.

2) Der blev ro i klassen. Nu skulle hver enkelt koncentrere sig, og efterhånden som eleverne forstod, at jeg faktisk mente, hvad jeg sagde, og flere og flere fik deres afleveringer afvist, så gik der ikke lang tid, før alle faktisk havde accepteret, at nu var det sådan.

3) Ros fik de skam. Og selvom det hører indskolingen til, så har klistermærker, ros og anerkendelse bestemt også sin gang på jord i de to klasser. Enkelte gange måtte jeg påpege, at der har du vist glemt linealen, og der mangler lige lidt der, og i den dur. Og så...

4) Nu hvor vi så småt kan se et nyt skoleår i øjnene, efter først at nappe en sommerferie, så rydder vi op. Rydder op i taskerne og i deres respektive skuffer. Forleden var der en dreng der tog sit gamle kladdehæfte frem og kiggede i det. Han kom op til mig og var overvældet af dét, han havde set. Han sagde, at der var en kæmpeforskel. Før var det grimt og kluntet. Nu var det i system og han var vildt glad. Det smittede. Flere fandt deres gamle hæfter frem, og også her var der overraskelse og glæde.

Min pointe?

Selvom man ikke kan sammenligne de to fag, så virker en fri stilistisk stil som en dårlig vane. At der simpelthen ikke har været fokus på noget sådan, og så er det jo med dårlige vaner, og dovne vaner med, at de bliver hængende.

Mobiltelefoner med sms'er og den slags har nok næppe gjort meget godt for hverken ens personlige håndskrift, ens kritiske sans, ens evne til at gøre sig umage etc.

Jeg har lært af mine fejl. Jeg påpeger heller ikke alt. Det giver et lille dunk i hjertet, og jeg tænker mit. Men holder dog kæft.

Dog, ingen regler uden undtagelser. For et par måneder siden fik alle lærere her i landet en mail fra vores undervisningsminister. Der var, talte jeg, fire fejl. Fire dumme fejl, og så skrev jeg sgu et svar. Ikke et svar til indholdet, men simpelthen et svar møntet på de fire forbistrede fejl,

Jeg er kæmpefan af Niels Søndergaard. Sprogrevser og besk vagthund. Jeg har besøgt ham flere gange, og set hans tegneserier. Han er brysk også privat. Make no mistake. Og fan er jeg. Han kæmper nemlig for vores sprog.

Derfor synes jeg ikke, at der skal undlades spørgsmålstegn i titler. Derfor synes jeg, at tredje person flertal skal skrives med stort 'I'. Derfor bryder jeg mig ikke om mange unges måde at forkorte eller personliggøre deres sprog på. 'Oz' i stedet for også. 'Ik' i stedet for ikke. Samt flere håbløse idiotiske forkortelser eller omskrivninger.

Jeg gør næppe nogen større forskel. Men for mig selv. I mit lille liv, betyder det noget.

Præcis som Jim Carrey siger i denne herlige Youtubesag:

https://www.youtube.com/watch?v=a9J8GaeDqVc

From our perspective...
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 14:54 Berti, du læser mig som Fanden læser Bibelen, poetisk licens er ikke det samme som komplet laissez-faire. Hvis I virkelig ønsker sprogpoliti, kan jeg sagtens finde fejl hos alle, inkl. mig selv.
Hvad mener du?

Jeg forstår ikke, hvad du skriver. Men vil hjertens gerne.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 15:17
GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 14:54 Berti, du læser mig som Fanden læser Bibelen, poetisk licens er ikke det samme som komplet laissez-faire. Hvis I virkelig ønsker sprogpoliti, kan jeg sagtens finde fejl hos alle, inkl. mig selv.
Hvad mener du?

Jeg forstår ikke, hvad du skriver. Men vil hjertens gerne.
"Laissez-faire" betyder at lade stå til, give frit spil. Jeg har valgt at skrive Pantheon med h fordi det ser meget bedre ud og fordi det staves sådan på andre sprog.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 15:29
Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 15:17
GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 14:54 Berti, du læser mig som Fanden læser Bibelen, poetisk licens er ikke det samme som komplet laissez-faire. Hvis I virkelig ønsker sprogpoliti, kan jeg sagtens finde fejl hos alle, inkl. mig selv.
Hvad mener du?

Jeg forstår ikke, hvad du skriver. Men vil hjertens gerne.
"Laissez-faire" betyder at lade stå til, give frit spil. Jeg har valgt at skrive Pantheon med h fordi det ser meget bedre ud og fordi det staves sådan på andre sprog.
Hvad så med 'lissom' og 'osse'?
Besvar