Pantheon og alt det dér

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23015
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 15:42

Hvad så med 'lissom' og 'osse'?
De kan sagtens bruges, kommer helt an på sammenhængen og stemningen. Når Henrik Rehr skriver "ræddi" i stedet for "rigtig", ved jeg godt, at han kender den rigtige stavemåde.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvad med en 20-årig, du ikke kender?

Hvad ville du tænke, hvis vedkommende skrev 'ræddi'? Eller 'lissom'?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 16:16
Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 15:42

Hvad så med 'lissom' og 'osse'?
De kan sagtens bruges, kommer helt an på sammenhængen og stemningen. Når Henrik Rehr skriver "ræddi" i stedet for "rigtig", ved jeg godt, at han kender den rigtige stavemåde.
Jeg er overbevist om, at Henrik kun skriver 'ræddi' herinde i vores lille klubhus. Ingen andre steder.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 16:16
Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 15:42

Hvad så med 'lissom' og 'osse'?
De kan sagtens bruges, kommer helt an på sammenhængen og stemningen. Når Henrik Rehr skriver "ræddi" i stedet for "rigtig", ved jeg godt, at han kender den rigtige stavemåde.
Må jeg lige holde fast i det her. Jeg synes nemlig, det er alt for fluffy. Det kommer an på stemningen og sammenhænge, skriver du?

Det er det vel med alt skriftligt, så? Eller vel?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8451
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Frank Madsen »

Tak til Googa for demystificeringen af, hvad han mener med de evindelige koder som "Pantheon" og "The far side of Paradise". Nu kender vi da kilden, omend de 11 kapiteloverskrifter ikke gør os meget klogere. I stedet for 2 uforståelige udtryk har vi nu bare 11. :D Og det forklarer måske, hvorfor den eneste reaktion efter 38 minutter er et indlæg, der fokuserer på en stavefejl.

Jeg har derfor googlet lidt og fundet en BESKRIVELSE af, hvad Googas koder dækker over.


https://www.theyshootpictures.com/sarriscategories.htm

Pantheon Director
These are the directors who have transcended their technical problems with a personal vision of the world. To speak any of their names is to evoke a self-contained world with its own laws and landscapes. They were also fortunate enough to find the proper conditions and collaborators for the full expression of their talent. Includes John Ford, Alfred Hitchcock, Ernst Lubitsch, Jean Renoir and Charles Chaplin.

The Far Side of Paradise
These are the directors who fall short of the Pantheon either because of a fragmentation of their personal vision or because of disruptive career problems. Includes Frank Capra, Blake Edwards, Joseph Losey, Vincente Minnelli and Douglas Sirk.

Expressive Esoterica
These are the unsung directors with difficult styles or unfashionable genres or both. Their deeper virtues are often obscured by irritating idiosyncrasies on the surface, but they are generally redeemed by their seriousness and grace. Includes Stanley Donen, Joseph H. Lewis, Don Siegel, Frank Tashlin and Budd Boetticher.

Fringe Benefits
These directors occupied such a marginal role in the American cinema that it would be unfair to their overall reputations to analyze them in this limited context in any detail. Includes Claude Chabrol, Sergei Eisenstein, Roberto Rossellini, Michelangelo Antonioni and Roman Polanski.

Less Than Meets the Eye
These are the directors with reputations in excess of inspirations. In retrospect, it always seems that the personal signatures to their films were written with invisible ink. Includes David Lean, Lewis Milestone, Billy Wilder, John Huston and Rouben Mamoulian.

Lightly Likable
These are talented but uneven directors with the saving grace of unpretentiousness. Includes John Cromwell, Delmer Daves, Henry Hathaway, Mervyn LeRoy and Andrew L. Stone.

Strained Seriousness
These are talented but uneven directors with the mortal sin of pretentiousness. Their ambitious projects tend to inflate rather than expound. Includes Jules Dassin, John Frankenheimer, Stanley Kubrick, Sidney Lumet and Robert Rossen.

Oddities, One-Shots, and Newcomers
These are the eccentrics, the exceptions and the expectants, the fallen stars and the shooting stars. They defy more precise classification by their very nature. Includes John Boorman, John Cassavetes, Francis Ford Coppola, Charles Laughton and Lindsay Anderson.

Subjects for Further Research
These are the directors whose work must be more fully evaluated before any final determination of the American cinema is possible. There may be other unknown quantities as well, but this list will serve for the moment as a reminder of the gaps. Includes Clarence Brown, Tod Browning and Henry King.

Make Way for the Clowns!
These are the most conspicuous of the non-directorial auteurs, and, as such, they cannot be subsumed under any directorial style. They are ultimately the funniest footnotes to the auteur theory. Includes Jerry Lewis.

Miscellany
No description given. Assumedly, all directors that didn't quite fit into one of the above categories. Includes John Brahm, William Dieterle, Stuart Heisler, David Miller and Elliott Nugent.


Please keep in mind that these director categorisations are over 40 years old. We have primarily included them within TSPDT as a tribute to Sarris' famous and influential study on the American cinema and auteur theory. Have his opinions/categorisations stood the test of time? Was there, for instance, "Less Than Meets the Eye" to Billy Wilder's pre-1968 work? That seems a harsh call, in retrospect. There's obviously much to agree with and/or disagree with in Sarris' categorisations, whose relevance still applies strongly to directors whose filmographies were either complete or pretty much finished by 1968. It goes without saying, however, that the passing of time has made certain directors' categorisations redundant. For example, Francis Ford Coppola (who'd only made 4 films to that point) was filed within "Oddities, One-Shots, and Newcomers". Today, he would more than likely (depending on your point of view) slot into "The Far Side of Paradise" or "Less Than Meets the Eye". Sam Peckinpah - a director who today garners a huge cult following - was also filed under "Oddities, One-Shots, and Newcomers". Today, he would more than likely be slotted into "Expressive Esoterica". Nevertheless, for the sake of historical accuracy, we have included all of Sarris' categorisations as they were.

Of more than passing interest... Renowned critic Fred Camper has compiled an interesting list of his favourite filmmakers on his website. Here's an excerpt from his introduction: "As someone who made great use in my teens of Film Culture 28, Andrew Sarris's "American Directors" issue (later expanded into his book, The American Cinema: Directors and Directions, though I prefer the original Film Culture version), which catalogued and classified mostly Hollywood directors and was used by many as an early viewing guide (and informally called "The Bible"), I thought that if my own lists were of use to a few others, especially as encouragements to seek out the work of certain filmmakers, then it would be worth posting them."


Man KUNNE selvfølgelig også bare lave en liste, der hed:

1. De go'e
2. De mindre go'e
3. De underlige
4. Resten

Forslag til videre diskussion: Hvilke tegneserieskabere passer ind i hvilke kategorier?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23015
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Berti, Henrik skriver også ræddi andre steder en gang i mellem. Igen, sammenhængen. Hvis du vil, kan jeg gå dit eget skriftsprog efter i sømmene fra nu af. Hvis du tilstræber det perfekte, så må det vel forventes, at det også er perfekt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23015
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Frank, selv benytter jeg kun de to øverste af Sarris' kategorier. Jeg vil ikke gå så vidt som at sige, at resten kan være lige meget, men jeg vil nu ikke bruge så meget tid og kræfter på de andre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 19:17 Berti, Henrik skriver også ræddi andre steder en gang i mellem. Igen, sammenhængen. Hvis du vil, kan jeg gå dit eget skriftsprog efter i sømmene fra nu af. Hvis du tilstræber det perfekte, så må det vel forventes, at det også er perfekt.
Det ville være rart og godt for vores samtale, hvis du svarede på mine få spørgsmål.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23015
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 19:28
GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 19:17 Berti, Henrik skriver også ræddi andre steder en gang i mellem. Igen, sammenhængen. Hvis du vil, kan jeg gå dit eget skriftsprog efter i sømmene fra nu af. Hvis du tilstræber det perfekte, så må det vel forventes, at det også er perfekt.
Det ville være rart og godt for vores samtale, hvis du svarede på mine få spørgsmål.
Det synes jeg nu også, at jeg gør.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 17:03 Hvad med en 20-årig, du ikke kender?

Hvad ville du tænke, hvis vedkommende skrev 'ræddi'? Eller 'lissom'?
Ikke her.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 17:15
GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 16:16
Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 15:42

Hvad så med 'lissom' og 'osse'?
De kan sagtens bruges, kommer helt an på sammenhængen og stemningen. Når Henrik Rehr skriver "ræddi" i stedet for "rigtig", ved jeg godt, at han kender den rigtige stavemåde.
Må jeg lige holde fast i det her. Jeg synes nemlig, det er alt for fluffy. Det kommer an på stemningen og sammenhænge, skriver du?

Det er det vel med alt skriftligt, så? Eller vel?
Ikke her.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23015
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Det er ikke spørgsmål, jeg vil tage stilling til eller generalisere over. Den 20-årige, her kommer det vel an på hvad den 20-årige vil med det. Og hvad angår alt skrifligt, jeg synes ikke man kan generalisere over et stilvalg. For det jo det, som det er: et stilvalg. I modsætning til en regulær fejl.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 20:42 Det er ikke spørgsmål, jeg vil tage stilling til eller generalisere over. Den 20-årige, her kommer det vel an på hvad den 20-årige vil med det. Og hvad angår alt skrifligt, jeg synes ikke man kan generalisere over et stilvalg. For det jo det, som det er: et stilvalg. I modsætning til en regulær fejl.
Så bliver det jo netop fluffy og upræcist. Og derfor vanskeligt at diskutere med dig.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 14:24Men hvad synes I? Vigan? Googa? Carsten? Er alt bare frit?
Ja, alt er frit i denne sammenhæng. Debatindlæggene på Serieland er ikke eksamensopgaver ;-)

Som politimester Bastian sagde:

Jeg er politimester Bastian
Og er en vennelig mann,
For det syns jeg man skal være
Hvis man kan.
Og jeg går om kring å passer på
At alle har det bra.
For det synes jeg at alle
Skulle ha
(Ja det synes jeg at alle skulle ha)
Jeg har laget en kardemommelov
Som er for byen vår.
Og i denne kardemommeloven står
"Man skal ikke plage andre,
Man skal være grei og snill,
Og for øvrig kan man gjøre
Hva man vil"
(Og for øvrig kan man gjøre hva man vil)

Jeg foreslår, at politimester Stravonsky lytter lidt til politimester Bastian.

PS: Benadict staves benadikt 8)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev: 24. maj 2021, 01:31
Berti Stravonsky skrev: 23. maj 2021, 14:24Men hvad synes I? Vigan? Googa? Carsten? Er alt bare frit?
Ja, alt er frit i denne sammenhæng. Debatindlæggene på Serieland er ikke eksamensopgaver ;-)

Som politimester Bastian sagde:

Jeg er politimester Bastian
Og er en vennelig mann,
For det syns jeg man skal være
Hvis man kan.
Og jeg går om kring å passer på
At alle har det bra.
For det synes jeg at alle
Skulle ha
(Ja det synes jeg at alle skulle ha)
Jeg har laget en kardemommelov
Som er for byen vår.
Og i denne kardemommeloven står
"Man skal ikke plage andre,
Man skal være grei og snill,
Og for øvrig kan man gjøre
Hva man vil"
(Og for øvrig kan man gjøre hva man vil)

Jeg foreslår, at politimester Stravonsky lytter lidt til politimester Bastian.

PS: Benadict staves benadikt 8)
Nu taler jeg jo ikke om debatindlæggene her på Serieland, men generelt.

Jeg ER i øvrigt hverken politimester det ene eller det andet. Jeg har ingen kasketter eller myndighed. Men en holdning til sproget og hvordan vi gebærder os i den sovs.

Jeg retter ikke på folk længere. Lysten er der skam, men klog af skade lader jeg være. På mit arbejde er det jo en anden sag. Her søger jeg især at lære eleverne at der er stor forskel på talesprog og skriftsprog.

Jeg antager, Carsten, at folkene på Cobolt også har skarpe øjne på jeres fine udgivelser, og at de øjne helst skulle fange sproglige bøffer og andet.
Besvar