Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Findes der mon værker, der er finere at eje og læse end andre?

Jeg spørger, da jeg selv nok er bærer af et ubehageligt persontræk. Jeg bliver let bedrevidende og kan tænke mit, hvis de folk jeg taler med, skriver med, ser samlinger af und so weiter, ikke helt deler min smag.

Og det er jo fucking forkert. Er det ikke?

Men findes der mon en formel eller uformel rangering af tegneserier? Det gør der nok næppe. Kunne det være interessant (blot for spasens skyld) at lave en sådan? Måske.

Vi kender sikkert til alle 'de andre', dem der ikke forstår, at vi holder af tegneserier, og de der blikke og kommentarer, om at 'det er for børn', og hvad med Blixen, Steinbeck, Salinger med flere? Hvorfor læser du ikke dem? Underforstået, at disse forfatteres værker rummer så meget mere, og dermed er i en anden og højere litterær liga. Ja?

Mit spørgsmål er således dette: Er der kun tale om personlig smag, eller ER der simpelthen noget, der er finere end andet, når talen kommer på tegneserier?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vil ikke sige, jeg er snobbet, men jeg er elitær, hvad tegninger angår. Derfor inddeler jeg i Panteon, Far Side of Paradise, og Resten. Jeg er også af den opfattelse, at oldies er bedre end newies, selv om newies nogle gange har bedre manuskripter. Jeg synes også det er "finere" at tegne i realistisk stil end big foot. Der findes da også et ufortalt hierarki derovre i USA, med realisterne først, og dernæst big foot tegnerne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Gimli »

Finere at eje og læse. Hmm.

Det kommer godt nok an på, hvordan 'finere' forstås. For nogen er spørgsmålet om 1. udgave eller ikke 1. udgave jo ret afgørende, men er det et fordi de er 'finere'. Måske.

Jeg har afgjort tegneserier som jeg sætter større pris på end andre - fordi jeg oplever dem bedre end andre. Men det er vel noget andet?

Jeg har også serier jeg køber primært fordi, jeg oplever det lidt, som en reel mangel i min tegneserie-samling. Jeg mener f.eks. at det var lidt "pinligt" da jeg nogle gange måtte sige; ikke ret mange (=1), når nogle spurgte til, om jeg havde Tintin, for år tilbage, hvor jeg begyndte at annoncerer at jeg var; tegneseriefreak. Er Tintin så finere end andre serier. Bestemt ikke i min optik - omvendt må jeg jo konstatere, at jeg begyndte at købe en serie, som jeg oplever som forholdsvis kedelig/ordinær. Så måske er den alligevel 'finere' end andre serier.

Så er der jo albums som er mere sjældne end andre, og som man måske er lidt ekstra begejstret for at eje. Men er de 'finere' - tja...

Hvis jeg skal være helt ærlig, så opfatter jeg det med at noget er 'finere' som et personlighedstræk mere end noget der knytter sig til værkerne. Der er helt klart forskel på kvaliteten i værkerne; både hvad angår tegninger og historier. Og der kommer mange udgivelser, der ikke tilbyder noget, som ikke er set før i flere forskellige versioner. Så hvis jeg endelig skal gå med til, at et værk er finere end andre værker, så er det dem der bidrager med noget nyskabende (i forhold til deres samtid). Men som Carsten i en anden tråd så glimrende har redegjort for, så er nyskabelser ofte kædet sammen med omlægninger af restriktioner i udgivelsesbetingelserne. Og dermed bliver 'finere' igen en smule malplaceret - i min verden.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af marius »

Et bud på en meget grov og forenklet rangering af tegneserier i forhold til finkultur (ikke et udtryk for min egen smag).

1. Europæiske eller amerikanske såkaldte voksenserier i stil med Corto Maltese, Watchmen og Maus.

2. Graphic Novels.

3. Avisstriber.

4. Europæiske albums.

5. Masseproduktioner i stil med europæisk Disney, japansk manga og amerikanske comic books.

6. Undergrund og Zines
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Bigfoot?

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår dig, Googa. Hvorfor bliver du ved med at anvende udtryk, som få kun anvender? Jeg forstår simpelthen ikke årsagen.

Hvad er 'Bigfoot'?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 24. sep 2021, 15:48 Bigfoot?

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår dig, Googa. Hvorfor bliver du ved med at anvende udtryk, som få kun anvender? Jeg forstår simpelthen ikke årsagen.

Hvad er 'Bigfoot'?
Amerikansk tegner-jargon for karikeret stil.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvorfor gør du dig så ikke ulejlighed med at skrive, at 'Bigfoot' er en karikeret og så videre...

Som en service fx

Husk, at alle ikke er så vidende som du.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 24. sep 2021, 15:58 Hvorfor gør du dig så ikke ulejlighed med at skrive, at 'Bigfoot' er en karikeret og så videre...

Som en service fx

Husk, at alle ikke er så vidende som du.
Fordi jeg har forklaret det flere gange før, og hvis ikke jeg må bruge gængs tegneserie-terminologi efter 49 år som tegneseriefan, er det vist ikke et sted for mig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Som en service, skrev jeg.

Jeg har aldrig hørt om 'Bigfoot' før.

Men altså - som en service.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Og lad nu være med at true med noget, blot fordi jeg skriver noget til dig. Kom nu.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 24. sep 2021, 16:03 Og lad nu være med at true med noget, blot fordi jeg skriver noget til dig. Kom nu.
Du siger, du gerne vil lære om tegneserier, men du gør det modsatte. Du modsætter dig viden, og begrænser mig, når jeg vil dele viden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg begrænser dig ikke. Jeg beder dig om at yde en service.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev: 24. sep 2021, 15:48 Bigfoot?

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår dig, Googa. Hvorfor bliver du ved med at anvende udtryk, som få kun anvender? Jeg forstår simpelthen ikke årsagen.

Hvad er 'Bigfoot'?
Rolig nu. Jeg HAR jo googlet kilden til Googas obskure udtryk i en tidligere tråd:

viewtopic.php?p=213198#p213198

:lol:

For at vende tilbage til Bertis oprindelige oplæg, så har jeg svært ved at respektere folk, der ikke har en komplet samling af Edgar P. Jacobs' "Blake og Mortimer". :mrgreen:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 24. sep 2021, 16:27
Berti Stravonsky skrev: 24. sep 2021, 15:48 Bigfoot?

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår dig, Googa. Hvorfor bliver du ved med at anvende udtryk, som få kun anvender? Jeg forstår simpelthen ikke årsagen.

Hvad er 'Bigfoot'?
Rolig nu. Jeg HAR jo googlet kilden til Googas obskure udtryk i en tidligere tråd:

viewtopic.php?p=213198#p213198

:lol:

For at vende tilbage til Bertis oprindelige oplæg, så har jeg svært ved at respektere folk, der ikke har en komplet samling af Edgar P. Jacobs' "Blake og Mortimer". :mrgreen:
Der mistet jeg respekten i din bok, skjønner jeg. :D Men jeg tror det samme sannsynligvis gjelder en hel del folk i Norge. For her er jo albumene aldri blitt utgitt engang. :?
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af superboy »

Berti Stravonsky skrev: 24. sep 2021, 15:48 Bigfoot?

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår dig, Googa. Hvorfor bliver du ved med at anvende udtryk, som få kun anvender? Jeg forstår simpelthen ikke årsagen.

Hvad er 'Bigfoot'?
Bigfoot er en tegneserie av Corben. Kommer på dansk ganske snart.

Tror ikke jeg er en snobb, men Jerome Bloche er unektelig mye bedre enn Sølvpilen.
Vedhæftede filer
Bigfoot_Corben.jpeg
Bigfoot_Corben.jpeg (91.84 KiB) Vist 1011 gange
sø jerome.jpg
sølv.jpg
sølv.jpg (61.33 KiB) Vist 1011 gange
Besvar