Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 24. sep 2021, 18:22Der mistet jeg respekten i din bok, skjønner jeg. :D Men jeg tror det samme sannsynligvis gjelder en hel del folk i Norge. For her er jo albumene aldri blitt utgitt engang. :?
:lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Antaeus »

Jeg savner lidt mere konkretisering fra Berti, end bare "min smag", hvilke serier og album er vi ovre i eller anden konkretisering?

Når andre har en anden smag end jeg bliver jeg ofte lidt nysgerrig og tænker som udgangspunkt bestemt ikke at min egen smag er finere.

Snob, det tænker jeg ikke.
Er der noget finere, det ved jeg ikke og så måske alligevel, sådan rent brainstorming uden at have tænkt det igennem overhoved.

De store klassikere med de helt store tegnere er i toppen.
Marius har en inddeling, hvor jeg er enig i underground og masseproduktioner som japansk manga, en masse hæfter m.m. ikke lægger sig i toppen. Ligeså inkluderer jeg mange tegneserier, som er knap så godt tegnet, så her kommer en del GN under samt en masse andre som ikke kan hamle op med de store tegnere. Lidt år på bagen gør nok også at de har en bedre chance for at ryge op i den finere top, hvis de altså er godt tegnet og fortalt og har vist deres værd over tid.
Jeg ser det også som lidt finere når man går efter udvalgte tegnere i top som fx Carl Barks fremfor Anders And & Co.

"Bigfoot" aner jeg i øvrigt ikke hvad er, og de fleste af os læser nok ikke en masse amerikanske sider så vi har den viden.

Og Frank har selvfølgelig ret i at skal man have toppen med så inkluderer den selvfølgelig E. P. Jacobs Blake & Mortimer. Og hertil bør også lægges Tintin og måske et par andre :D
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 24. sep 2021, 23:33
"Bigfoot" aner jeg i øvrigt ikke hvad er, og de fleste af os læser nok ikke en masse amerikanske sider så vi har den viden.

Så er det fordi du ikke har taget det til dig, for jeg har forklaret det flere gange. Forestil jer, at dette var et fodbold-forum, og vi ikke måtte bruge fodbold-terminologi. Hvis ikke man må bruge fagudtryk i et tegneserieforum, hvor skulle man så bruge dem?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Men ellers er jeg enig med Antaeus i hans betragtninger. Graphic novels skal i bund, da tegningerne ofte er i bundklasse.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 25. sep 2021, 00:03
Antaeus skrev: 24. sep 2021, 23:33
"Bigfoot" aner jeg i øvrigt ikke hvad er, og de fleste af os læser nok ikke en masse amerikanske sider så vi har den viden.

Så er det fordi du ikke har taget det til dig, for jeg har forklaret det flere gange. Forestil jer, at dette var et fodbold-forum, og vi ikke måtte bruge fodbold-terminologi. Hvis ikke man må bruge fagudtryk i et tegneserieforum, hvor skulle man så bruge dem?
Jeg tror det er fordi du læser en masse amerikanske forumsider, mens der er mange af os der ikke gør.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 25. sep 2021, 00:04 Men ellers er jeg enig med Antaeus i hans betragtninger. Graphic novels skal i bund, da tegningerne ofte er i bundklasse.
Jeg mener ikke GN i sig selv skal i bund.
Men idet en del efter min mening er mindre godt tegnede så ryger de nedad, men det gælder jo også andre tegneserier som ikke er godt tegnede.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg melder mig gerne på holdet med alle dem, som ingen anelse havde om, hvad "bigfoot" betyder i tegneseriesammenhæng. Og da spørgsmålet her er, om man er snob eller ej, vil jeg nok tillade mig at kalde det snobbet at omtale "bigfoot-tegneserier" uden at forklare, hvad der menes med det.

Efter tusindvis af ordforklaringer om store, behårede væsener og andre udlægninger ("Bigfoot. A fairly obscure slang term, used mainly in Alabama, for marijuana, or for the state of being extremely "stoned." To "hunt Bigfoot" is to smoke marijuana), fandt jeg dog frem til et godt gemt privat leksikon "Of Specialized Cartoon-related Words and Phrases Used in Don Markstein’s Toonopedia™", hvor det er nævnt.
http://www.toonopedia.com/glossary.htm#bigfoot

Nå, men langt mere væsentligt er det at se Antaeus på banen igen. Det er da utrolig hyggeligt :-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 25. sep 2021, 01:29 Jeg melder mig gerne på holdet med alle dem, som ingen anelse havde om, hvad "bigfoot" betyder i tegneseriesammenhæng. Og da spørgsmålet her er, om man er snob eller ej, vil jeg nok tillade mig at kalde det snobbet at omtale "bigfoot-tegneserier" uden at forklare, hvad der menes med det.
Men pointen er, at jeg netop havde forklaret ordet mere end én gang. Så mange fagudtryk slynger jeg nu heller ikke om mig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Mesterius »

I motsetning til de andre debattanter her kjente jeg til bigfoot-begrepet på forhånd. Jeg har sannsynligvis lest det i amerikanske artikler om eldre avisstriper, for det er jo der hele stilretningen kommer fra. Harold H. Knerr (Knold og Tot/The Katzenjammer Kids) er et klassisk eksempel på en "bigfoot cartoonist".

Billede

Sånn sett forståelig at medlemmer av et dansk tegneserieforum ikke har hørt ordet før. Begrepet er kanskje ikke så mye i bruk i dag på engelsk heller. Men R. C. Harvey skriver om "bigfoot cartooning" i blant annet denne artikkelen. Og denne bloggposten gir også en gjennomgang av begrepet satt opp mot andre stilarter i tegneserier.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 25. sep 2021, 01:41Men pointen er, at jeg netop havde forklaret ordet mere end én gang. Så mange fagudtryk slynger jeg nu heller ikke om mig.
Jo, jo ... jo jo, Googa. Men vi kan jo altså ikke dine 19.497 indlæg udenad :?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, men de indeholder ikke 19.497 fagudtryk. Vi snakker om en lille håndfuld. Der var også en gang, jeg skulle forklare Golden, Silver, og Bronze Age til Antaeus. I et tegneserieforum!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Men kære Googa, en pædagogisk indfaldsvinkel fremmer altså forståelsen af ens ytringer. Hvis man da gerne vil forstås. Det vil jeg gerne.

Ingen andre end dig selv ved, hvor din lille håndfuld fagudtryk forklares i dine mange indlæg.

Sådan er verden desværre ubønhørlig :|
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Okay. Jeg kan heller ikke selv huske de mange indlæg. Når jeg søger, finder jeg ting, jeg fuldstændig havde glemt. Det virker bare forkert, hvis man gentagne gange skal forklare. Skal jeg så forklare Golden, Silver, og Bronze Age hver gang, jeg nævner dem?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 25. sep 2021, 02:12 Ja, men de indeholder ikke 19.497 fagudtryk. Vi snakker om en lille håndfuld. Der var også en gang, jeg skulle forklare Golden, Silver, og Bronze Age til Antaeus. I et tegneserieforum!
Jeg læser ikke amerikanske forums og meget lidt superhelte så jeg har da overhoved ikke styr på de nævnte begreber.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 25. sep 2021, 00:03
Antaeus skrev: 24. sep 2021, 23:33
"Bigfoot" aner jeg i øvrigt ikke hvad er, og de fleste af os læser nok ikke en masse amerikanske sider så vi har den viden.

Så er det fordi du ikke har taget det til dig, for jeg har forklaret det flere gange. Forestil jer, at dette var et fodbold-forum, og vi ikke måtte bruge fodbold-terminologi. Hvis ikke man må bruge fagudtryk i et tegneserieforum, hvor skulle man så bruge dem?
Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Kan du finde fx to gange, hvor du har taget dig tid til at forklare, hvad Bigfoot er?

Jeg er nysgerrig, om det inden for de seneste par måneder fx eller om vi skal år tilbage.
Besvar