Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Mogens »

Berti Stravonsky skrev: 25. sep 2021, 08:01 Er det finere at gå i teater end at gå i biografen? Er det finere at spise muslinger og drikke vin, end at nappe en hakkebøf med løg og skylle ned med en Carlsberg? Er det finere at lytte til Mø end at lytte til Troels Trier og Rebecca Brüel? Er det finere at bo på hotel end at overnatte på vandrehjem.

Både ja og nej, er vel svaret. Som selvfølgelig handler om flere ting. Smag, situationen, finanser mm.

Besøger jeg en tegneseriemand og han har Sølvpil, Anders And og Basserne i hobetal, og så, lidt senere besøger jeg en anden tegneseriemand, og han har John Porcelino, Rune Ryberg, Halfdan Pisket, Jiro Taniguchi m.fl. stående, så tænker jeg umiddelbart, at sidstnævnte samler har en finere samling. At han har taget et step op fra metervarer til værker, hvor der er noget på spil. Hvad det 'noget' så er, er jo så lidt fluffy, men noget med at gå udover at fortælle en god historie. Måske bringe noget eksistentialisme ind i billedet. Forstår I?
Hver ting til sin tid. På et givent tidspunkt smager en burger og en dåsecola langt bedre end en gourmet middag med dyr rødvin til, fordi det handler om de behov, man har i dét øjeblik.

Én af mine gode venner 'anklagede' mig engang for ikke at være kulturel, fordi jeg altid foretrak biografen fremfor teateret. Det kalder jeg for snobberi, for hvorfor fanden skal jeg gå i teateret, bare for at virke interessant, hvis jeg meget hellere vil nyde en actionfilm i biffens opsugende mørke? Jeg må indrømme, at jeg på dét tidspunkt følte mig mindre værd, måske fordi jeg virkede mindre intellektuel end ham, men det handler jo om, at man står ved sine valg, og selv hvis jeg fik penge for det, ville jeg aldrig sætte mine ben i et teater.

Mange af os har læst Sølvpil i vores pure ungdom, og selvom serien måske repræsenterer burgeren, ville jeg aldrig have været foruden.

Ja, vi kender alle blikket fra folk, der ikke læser tegneserier, men de er jo uden for pædagogisk rækkevidde, så hvorfor spilde tid på dem?

Jeg henfalder ikke til snobberi, men jeg kan godt tage mig selv i at tænke tanker om folk, der stolt påstår, at de også har læst en masse tegneserier, men ikke kender andet end Tintin, Asterix, Anders And og Lucky Luke. Hver især fine serier, men der findes så meget mere, hvis disse folk bare gad at åbne øjnene. The sky is the limit. :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 25. sep 2021, 17:34 Hver mand sin egen tilgang. :) Det er helt okay hvis ikke du gider sådan noget, men du vil vel give mig ret i, at det er i orden at bruge disse udtryk i et tegneserieforum.
Jeg har intet problem med, at du stryger om dig med fagudtryk, men som du selv kunne mærke højere oppe i tråden, stødte du på modstand, fordi ingen kendte til disse udtryk. Jeg kan godt forstå begge sider, for selvom du har ret til at bruge disse udtryk, så er der nok en øvre grænse for, hvor mange af disse, menigmand kender til (eller bør kende til), og jeg vælger at se sådan på dét, at hvis du ønsker at holde en given tråd eller diskussion kørende, må du desværre bide i det sure æble og forklare dig nærmere, hvis medskribenterne ikke kan følge dig. Det har ikke nødvendigvis noget med intellekt eller interesse at gøre. De ved bare ikke, hvad du vil sige. Heller ikke mig, men da jeg sowieso ikke interesserer mig for fagudtryk, er jeg tabt for længst. :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 25. sep 2021, 11:29
Gimli skrev: 25. sep 2021, 11:05 Først og fremmest; VELKOMMEN TILBAGE ANTHEUS - Du har været savnet!

I forhold til anvendelsen af fagbereber - hvis forskellige "nye" termer, skal brede sig fra eksperterne til de interesserede og videre til mere perifere interessenter, for til sidst at blive et ord, som indtages af befolkningen som helhed, så er jeg af den overbevisning, at eksperterne skal gøre så meget som muligt for at få ordet til at blive meningsfuld for andre - ellers hopper kæden af, allerede i første tråd.

Og så må jeg erkende at Berti har en pointe i forhold til samlinger af hhv. Sølvpil, Anders And, Basserne vs. samlinger som afslører en større indsigt i mediet. Jeg tror at jeg vil have nogenlunde samme oplevelse, som Berti (hvis vi altså taler om en voksen). Eller jeg vil måske sige det på den her måde; jeg tænker jeg vil få en umådelig trang til at præsenterer sådan en samler for alternative muligheder inden for tegneseriemediet. Og det er vel ud fra en forståelse af, at personen kunne få så mange flere positive oplevelser = jeg ved bedre = "snob". Så - jeg må nok erkende, at jeg har et karaktertræk af snobberi. :oops:
Men i min term kunne man komme langt opad på fin-listen med Sølvpil, Anders And og Basserne, hvis det ikke bare var en masse blade man havde, men man havde tænkt særligt over hvad man samlede. Fx at man kun samlede bestemte tegnere (som fx Barks) eller man havde dem alle i mint og havde specielle sær-eksemplarer og de var sat i reoler så man virkelig kunne se at de havde stor betydning for ejeren og ikke bare lå i bunker, eller måske kun nogle bestemte årstal af en særlig grund og de var sat i pap+mylar og i mint kvalitet. Så er vi også højt oppe at ringe, selv om det er Sølvpil.

Og jeg har de samme tanker omkring burger og øl, hvis vi er inde for special kategorierne hvor der er gjort noget helt særligt ud af det og ikke bare nede i den lokale pølsevogn.
Det har du ret i Antaeus, det var bare ikke den måde, jeg læste Bertis indlæg på. Der er meget godt i de serier, men der er også rigtig, rigtig meget "meter-varer". Det var i den ånd, jeg læste det på.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Gimli »

Mogens skrev: 25. sep 2021, 17:39
Én af mine gode venner 'anklagede' mig engang for ikke at være kulturel, fordi jeg altid foretrak biografen fremfor teateret. Det kalder jeg for snobberi, for hvorfor fanden skal jeg gå i teateret, bare for at virke interessant, hvis jeg meget hellere vil nyde en actionfilm i biffens opsugende mørke? Jeg må indrømme, at jeg på dét tidspunkt følte mig mindre værd, måske fordi jeg virkede mindre intellektuel end ham, men det handler jo om, at man står ved sine valg, og selv hvis jeg fik penge for det, ville jeg aldrig sætte mine ben i et teater.
Og det er jo netop det med, at man forsøger at overbevise andre om, at de burde vælge noget andet end det de gør, som er forbundet med; snobberi. Især hvis det sker, ud fra at de valg som en anden har gjort, ikke er gode nok. Gu' er man kulturel når man læser tegneserier, men et kulturelt udtryk vinder som regel prestige, hvis det har en lang historie - og her halter tegneserien efter de fleste kulturelle udtryksformer.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Mogens »

Jeg skal ikke kunne sige, om man kan snobbe begge veje, men visse personer har behov for at vende næsen i sky for at vinde falsk anerkendelse eller gøre sig til mere end de i virkeligheden er, mens andre personer snobber nedad for at vise, at de er i stand til at holde begge ben på jorden og bare være én af drengene :D
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Da jeg boede på kollegium, var der en gut, der samlede på tegneserier. Eller det sagde han. Vi var ikke venner, men jeg var inde hos ham et par gange, og så, hvad han havde.

Han havde en masse skrammel. Massevis af Anders And'er som blot lå i store stakke, slidte og i et stort virvar. Samt en del jumbobøger, ikke alle, men rigtig mange. Også slidte og bare smidt (sådan virkede det) ind på et par reoler.

Dengang samlede jeg, sådan loose, altså inden mint-hysteriet tog over, og jeg fandt, at hans samling var rædderlig.

Jeg anså min samling for finere. Jeg havde pæne blade, ordnede som vi tossesamlere jo gør, og jeg kunne slet ikke forstå ham min kollegiumfyr.

Da var jeg en frygtelig snob, tænker jeg nu.

----------------------------------------------------------------------------------
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg følte det som et clash mellem to forskellige former for snobberi, da jeg forleden besøgte en af mine nærmeste venner. Han viste mig sine seneste nyanskaffelser: de nye numre af ‘Vampirella’ i flere cover-versioner enkelte i ‘virgin’-udgaver, dvs. uden logo og tekst på forsiden. De havde kostet op til 1500 kr, og han ville ikke ta dem ud af mylar-posen, så jeg kunne se indholdet.

Så nævnte jeg min samling af gamle ‘Creepy’, ‘Eerie’ og ‘Vampirella’, som jeg har fra begyndelsen først i 60erne og engang købte for 5 kr/stk. Ud over Frazetta, Corben og Neal Adams kendte han egentlig ikke nogen af tegnerne.

Hvem er snobben her? Den gamle gentleman i tweedjakke, shagpibe og Bentley 1933 eller den unge yuppie med Armani, e-cigaret og Ferrari 2022.

Begge, vel nok 😎
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 26. sep 2021, 00:30
Antaeus skrev: 25. sep 2021, 11:29
Gimli skrev: 25. sep 2021, 11:05 Først og fremmest; VELKOMMEN TILBAGE ANTHEUS - Du har været savnet!

I forhold til anvendelsen af fagbereber - hvis forskellige "nye" termer, skal brede sig fra eksperterne til de interesserede og videre til mere perifere interessenter, for til sidst at blive et ord, som indtages af befolkningen som helhed, så er jeg af den overbevisning, at eksperterne skal gøre så meget som muligt for at få ordet til at blive meningsfuld for andre - ellers hopper kæden af, allerede i første tråd.

Og så må jeg erkende at Berti har en pointe i forhold til samlinger af hhv. Sølvpil, Anders And, Basserne vs. samlinger som afslører en større indsigt i mediet. Jeg tror at jeg vil have nogenlunde samme oplevelse, som Berti (hvis vi altså taler om en voksen). Eller jeg vil måske sige det på den her måde; jeg tænker jeg vil få en umådelig trang til at præsenterer sådan en samler for alternative muligheder inden for tegneseriemediet. Og det er vel ud fra en forståelse af, at personen kunne få så mange flere positive oplevelser = jeg ved bedre = "snob". Så - jeg må nok erkende, at jeg har et karaktertræk af snobberi. :oops:
Men i min term kunne man komme langt opad på fin-listen med Sølvpil, Anders And og Basserne, hvis det ikke bare var en masse blade man havde, men man havde tænkt særligt over hvad man samlede. Fx at man kun samlede bestemte tegnere (som fx Barks) eller man havde dem alle i mint og havde specielle sær-eksemplarer og de var sat i reoler så man virkelig kunne se at de havde stor betydning for ejeren og ikke bare lå i bunker, eller måske kun nogle bestemte årstal af en særlig grund og de var sat i pap+mylar og i mint kvalitet. Så er vi også højt oppe at ringe, selv om det er Sølvpil.

Og jeg har de samme tanker omkring burger og øl, hvis vi er inde for special kategorierne hvor der er gjort noget helt særligt ud af det og ikke bare nede i den lokale pølsevogn.


Det har du ret i Antaeus, det var bare ikke den måde, jeg læste Bertis indlæg på. Der er meget godt i de serier, men der er også rigtig, rigtig meget "meter-varer". Det var i den ånd, jeg læste det på.
Sådan læste jeg også Berti, men jeg kom bare mere på og mener at det du kalder meter-varer godt kan blive fint (jævnfør mit indlæg).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Her kan jeg sagtens følge Antaeus. Metervarer kan sagtens blive meget mere end det, for her er der jo gjort noget ud af værkerne. Nøje udvalgte, indrammede, måske koncentreret om en enkelt tegner mm.

Så ja. Mere end blot metervarer.

Dog, ikke helt som jeg mente.
lynet
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 89
Tilmeldt: 24. jan 2006, 13:27

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af lynet »

Googa beskrev Bigfoot den 17. april 2021
viewtopic.php?p=212140#p212140
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

lynet skrev: 26. sep 2021, 21:32 Googa beskrev Bigfoot den 17. april 2021
viewtopic.php?p=212140#p212140
Tak til lynet! :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 27. sep 2021, 04:56
lynet skrev: 26. sep 2021, 21:32 Googa beskrev Bigfoot den 17. april 2021
viewtopic.php?p=212140#p212140
Tak til lynet! :)
Jeg postet faktisk akkurat samme link for noen få dager siden:
Mesterius skrev: 25. sep 2021, 11:21Her er dog en kommentar hvor du forklarer begrepet "big foot": viewtopic.php?p=212140#p212140
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 27. sep 2021, 13:31
Jeg postet faktisk akkurat samme link for noen få dager siden:
Mesterius skrev: 25. sep 2021, 11:21Her er dog en kommentar hvor du forklarer begrepet "big foot": viewtopic.php?p=212140#p212140
Også tak til dig! :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tak til jer begge, og selvfølgelig også tak til Googa.

Jeg læser ikke alt på Serieland, og bestemt heller ikke alt, hvad den gode Googa poster. My bad, måske. Men tiden og lysten er ikke altid på fulde batterier, så jeg må have misset lige præcis den der Bigfoot.

Nu er den dog i knolden, den store fod, og det er fint.
Besvar