Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af GoogaMooga »

Illustrerede spin-offs, de fleste samlere har vel stødt på dem, f.eks. et kortere/længere illustreret eventyr med fedtbjerget Obelix, eller en Marvel paperback roman med FF. Disse spekulations-udgivelser er og bliver vedhæng og ikke essentielle. Nu kan man jo vælge at rådyrke en serie, en figur, eller en tegner, se bare på den utrættelige Tintin-kult herhjemme, der bare vokser og vokser med nye generationer af fans og fellow travelers. Eller man kan være hård og holde sig til det, der tæller, de originale albums og ikke mere. Uanset hvad, må vi se i øjnene, at disse spin-offs nok vil fortsætte, så længe der bliver tænkt i gennemgående figurer, koncepter, og der kommer nye superstjerner til.

Jeg selv falder nok lidt midt i mellem, har f.eks. "Lady Polaris" og "Atomtoget", men det skal eddersparkemig være godt tegnet, før jeg hopper på disse udgivelser.

Billede Billede

Filmalbum gider jeg slet, slet ikke - i hajsøen med dem!

Billede Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af Mesterius »

Tintin og haj-søen som du har postet coveret til her er ikke et "illustrert eventyr" som de andre, men et tegneseriealbum. Ikke av Hergé selv, men like fullt en tegneserie.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af GoogaMooga »

Det er da rigtigt, hvem mon tegnede? Ikke at jeg skal have den.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 26. sep 2021, 12:43 Det er da rigtigt, hvem mon tegnede? Ikke at jeg skal have den.
Bob de Moor sammen med andre hos Studios Hergé.

Serieversjonen av Haj-søen ble så vidt jeg vet laget mens Hergé var på ferie, og da han kom tilbake var han ikke særlig begeistret for resultatet. Den kom først som svart-hvitt avisstripe der bakgrunnene var tegnet i samme stil som figurene, og deretter som album der bakgrunnene var malte i stil med den helaftens tegnefilmen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, jeg husker godt, at billederne fremstod, som var de taget fra filmen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 26. sep 2021, 16:48 Ja, jeg husker godt, at billederne fremstod, som var de taget fra filmen.
Ja, bakgrunnene gir det inntrykket (og det var garantert meningen). Figurtegningene er det noe annet med; de er rett og slett stivere enn vanlig fordi det er Bob de Moor som tegner dem.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af Erling Søby »

Det er så lige at gøre Bob de Moor (lidt) uret... Albumudgaven af Hajsøen er skabt ved at anvende baggrundene fra tegnefilmen og kombinere dem med personerne fra avisversionen (som ikke var med malede baggrunde). Den blev tegnet af (mest) Bob de Moor, men tegnet mere enkelt og så den lignede tegnefilm. For stift og simpelt tegnede Bob så heller ikke normalt, som Barelli udmærket viser.

Christin & Mezierez' Lady Polaris er ikke en spin-off til nogen serie. Det er en enkeltstående og uafhængig illustreret fortælling.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 26. sep 2021, 20:27 Det er så lige at gøre Bob de Moor (lidt) uret... Albumudgaven af Hajsøen er skabt ved at anvende baggrundene fra tegnefilmen og kombinere dem med personerne fra avisversionen (som ikke var med malede baggrunde). Den blev tegnet af (mest) Bob de Moor, men tegnet mere enkelt og så den lignede tegnefilm. For stift og simpelt tegnede Bob så heller ikke normalt, som Barelli udmærket viser.
Jeg har sett sider av Barelli og også bladd i et av E-vokes album fysisk, og jeg synes den er langt stivere tegnet enn Hergés arbeid. (Med mulig unntak av "Tintin og picaroerne", men der er jo spørsmålet i hvilken grad Bob de Moor var med og tegnet figurene.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af Erling Søby »

Det kan hænde, men nu er det ikke Hergé jeg sammenligner Bob de Moor med. Det er Hajsøen jeg sammenligner med Barelli.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 26. sep 2021, 22:39 Det kan hænde, men nu er det ikke Hergé jeg sammenligner Bob de Moor med. Det er Hajsøen jeg sammenligner med Barelli.
Det kan for så vidt være mulig. (Jeg tør ikke si sikkert hva jeg mener om det, da jeg for øyeblikket ikke har noen av delene for hånden og kan sammenligne.) Men jeg er ikke helt overbevist om at de Moor tegnet figurene i Haj-søen enklere og stivere for at de skulle se mer ut som tegnefilm.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ved godt, at "Lady Polaris" ikke er nogen decideret spin-off. Alligevel nævner jeg den, for jeg ville nok ikke have købt den uden jeg kendte til "Linda og Valentin". I den forstand er den en spin-off, med modifikationer. Og "Haj-søen" bleev nævnt, da jeg simpelthen ikke kan klare film-album, for hvad har de med tegneserier at gøre?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af Erling Søby »

Lady Polaris er ikke i nogen forstand en spin-off til noget som helst, heller ikke med modifikationer. Jeg ville næppe have købt Grev Skarbæks Hævn, hvis jeg ikke havde kendt til Thorgal, men det gør den ikke i nogen forstand til en spin-off til Thorgal, hverken med eller uden modifikationer, for nu at bringe et tilsvarende eksempel til torvs.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 27. sep 2021, 09:19 Lady Polaris er ikke i nogen forstand en spin-off til noget som helst, heller ikke med modifikationer. Jeg ville næppe have købt Grev Skarbæks Hævn, hvis jeg ikke havde kendt til Thorgal, men det gør den ikke i nogen forstand til en spin-off til Thorgal, hverken med eller uden modifikationer, for nu at bringe et tilsvarende eksempel til torvs.
Okay, du vinder. Men da det er min tråd, nævner jeg den alligevel, æv bæv. :P
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af Erling Søby »

Du kunne også have nævnt Linda & Valentin-romanen Lininil er forsvundet:

https://comicwiki.dk/wiki/Lininil_er_forsvundet

Det er aldrig lykkes mig at få læst mere end nogle få sider af den.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Illustrerede spin-offs af de store album-serier m.m.

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 27. sep 2021, 09:46 Du kunne også have nævnt Linda & Valentin-romanen Lininil er forsvundet:

https://comicwiki.dk/wiki/Lininil_er_forsvundet

Det er aldrig lykkes mig at få læst mere end nogle få sider af den.
Den kendte jeg ikke engang til. Tror nu heller ikke, at jeg ville give mig i lag med den.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar