Hvor mange sprog samler du på?

Hvad samler du på?

dansk
5
17%
dansk, engelsk
9
31%
dansk, engelsk, norsk
1
3%
dansk, engelsk, norsk, svensk
4
14%
dansk, engelsk, norsk, svensk, fransk
4
14%
andet
6
21%
 
Afgivne stemmer: 29

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23008
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af GoogaMooga »

De fleste af os kan vel ikke nøjes med danske udgivelser. Ting bliver lukket i utide og andre ting kommer aldrig. Så er det nærliggende at supplere med andre sprog. Engelsk kan vi jo sagtens klare, tillige norsk. Svensk er lidt mere trægt, og fransk er en prøvelse, men tegningerne blive vægtet 80%, og så går det nok endda.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 884
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af Asger Pedersen »

Nu er 'samler' jo et vidt begreb. 80% af min samling er på dansk og måske 15% på engelsk, men jeg har da nogle hundrede hæfter og albums på norsk, svensk, tysk, fransk; og fra 1-100 på andre sprog, som hollandsk, portugisisk, filipinsk, spansk, latin, færøsk, islandsk, italiensk, japansk og en halv snes andre. Hvis jeg ser et udenlandsk hæfte eller album til ingen penge, syns jeg det er sjovt at købe det. Men der er nok ikke nogen serier, jeg vil købe for at læse på andet end dansk, norsk, svensk, tysk og engelsk. Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke holdt mit gymnasie-fransk ved lige, bare det at læse et album om måneden kunne måske ha gjort, at jeg ville kunne læse det flydende nu.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af marius »

Jeg samler tegneserier på dansk eller engelsk og supplerer om nødvendigt med norsk og svensk. Jeg har efterhånden læst så meget på svensk, at jeg nogle gange ikke bemærker at det er en svensk udgave jeg står med i hånden.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8451
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 30. sep 2021, 11:44men tegningerne bliver vægtet 80%
Er det et fastslået faktum eller bare sådan, det forholder sig for en enkelt bruger her på forummet (selv om der står "vi")? Jeg har det i hvert fald stramt med tegneserier, der er godt tegnet, men har en dårlig historie og er elendigt fortalt. Det være sig Hergé, Franquin, Tardi eller andre af dem, jeg sætter højt, men som har præsteret nogle langgabere indimellem, som jeg sjældent genlæser og ikke ville savne i samlingen.

Jeg samler ikke på bestemte sprog, men nogle gange findes værker, man vil have, jo ikke på dansk, og så må man jo købe dem på originalsproget. Nogle gange er de endda markant billigere, som f.eks. den samlede "Cavin and Hobbes". Andre gange kan det være interessant at læse den originale tekst, som f.eks. "Carl Barks Library". Norsk og svensk er let at læse, og der foretrækker jeg ofte originalsproget, f.eks. Steffen Kvernelands "Munch" eller Charlie Christensens "Arne Anka".
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23008
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 30. sep 2021, 15:04
GoogaMooga skrev: 30. sep 2021, 11:44men tegningerne bliver vægtet 80%
Er det et fastslået faktum eller bare sådan, det forholder sig for en enkelt bruger her på forummet (selv om der står "vi")? Jeg har det i hvert fald stramt med tegneserier, der er godt tegnet, men har en dårlig historie og er elendigt fortalt. Det være sig Hergé, Franquin, Tardi eller andre af dem, jeg sætter højt, men som har præsteret nogle langgabere indimellem, som jeg sjældent genlæser og ikke ville savne i samlingen.

Jeg samler ikke på bestemte sprog, men nogle gange findes værker, man vil have, jo ikke på dansk, og så må man jo købe dem på originalsproget. Nogle gange er de endda markant billigere, som f.eks. den samlede "Cavin and Hobbes". Andre gange kan det være interessant at læse den originale tekst, som f.eks. "Carl Barks Library". Norsk og svensk er let at læse, og der foretrækker jeg ofte originalsproget, f.eks. Steffen Kvernelands "Munch" eller Charlie Christensens "Arne Anka".

Årh, det er bare for sjov, det er da vist kun mig her på Serieland, der vægter tegninger så højt. Men jeg er ret overbevist om, at jeg ikke er alene, på verdensplan. :wink:

Engelsk er for mig altid at foretrække når originalsproget er dette, men jeg vil ligeså gerne læse franske ting på dansk som på engelsk, ja, euroklassikerne tror jeg næsten, jeg foretrækker på dansk, da det var min indgangsvinkel for 50 år siden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. sep 2021, 15:17
Frank Madsen skrev: 30. sep 2021, 15:04
GoogaMooga skrev: 30. sep 2021, 11:44men tegningerne bliver vægtet 80%
Er det et fastslået faktum eller bare sådan, det forholder sig for en enkelt bruger her på forummet (selv om der står "vi")? Jeg har det i hvert fald stramt med tegneserier, der er godt tegnet, men har en dårlig historie og er elendigt fortalt. Det være sig Hergé, Franquin, Tardi eller andre af dem, jeg sætter højt, men som har præsteret nogle langgabere indimellem, som jeg sjældent genlæser og ikke ville savne i samlingen.
Årh, det er bare for sjov, det er da vist kun mig her på Serieland, der vægter tegninger så højt. Men jeg er ret overbevist om, at jeg ikke er alene, på verdensplan. :wink:
Men hva mener du egentlig der? Ja, selvsagt finnes det enkelte andre der ute som også vektlegger tegningene i tegneserier 80%, slik du gjør. Men tror du det er et flertall i den store verden utenfor Serieland som er enige med deg i dette?

Jeg vil tro at statistikken på verdensplan generelt er ganske lik Serielands.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23008
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af GoogaMooga »

Nej, det er ganske givet ikke et flertal, som du påstår, jeg har sagt. Men der er andre. Godt for dem og godt for mig. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8451
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 30. sep 2021, 16:10Nej, det er ganske givet ikke et flertal, som du påstår, jeg har sagt.
Tjo, du lægger jo ud med "de fleste af os" i dit første indlæg, og refererer derefter tilbage til denne gruppe med "vi". "Nogle af os" havde nok været mere præcist og forståeligt. Måske endda "Nogle få af os". :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23008
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 30. sep 2021, 16:26
GoogaMooga skrev: 30. sep 2021, 16:10Nej, det er ganske givet ikke et flertal, som du påstår, jeg har sagt.
Tjo, du lægger jo ud med "de fleste af os" i dit første indlæg, og refererer derefter tilbage til denne gruppe med "vi". "Nogle af os" havde nok været mere præcist og forståeligt. Måske endda "Nogle få af os". :D
Det er jo kun i den sidste sætning, jeg referer kun til mig selv dér, og der forekommer overhovedet ikke noget "vi". I har læst mig eller opfattet det forkert. :| :|
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23008
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af GoogaMooga »

Hold kæft noget pis, det er sidste gang, jeg bruger "vi" noget sted! :evil: :evil: :evil:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af ovemunk »

Jeg har kun "samlet" en serie og det er Alan Moores "League of Extraordinary Gentlemen" og spin-off serien om Nemo, som ikke er oversat til Dansk. Derfor er den samlet på Engelsk hvilket ikke generer mig, jeg læser mange bøger på Engelsk. 8)
Jeg har også "V for Vendetta" og "Lost Girls" af samme forfatter.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af Robin »

Det blev så "andet": dansk og engelsk, men så sker det at et svensk hæfte frister (Fantomen) og kommer jeg forbi et Läderlappen eller Lynvingen, så ryger det også med. Men ligefrem "samler" er måske så meget sagt, men jeg har dem da - og beholder dem :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9432
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af Antaeus »

Jeg foretrækker dansk tekstede tegneserier.
Men kan jeg ikke få dem på dansk eller fås de i bedre versioner eller måske meget billigere så købes der også engelske, norske og svenske tegneserier.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 30. sep 2021, 16:41 Hold kæft noget pis, det er sidste gang, jeg bruger "vi" noget sted! :evil: :evil: :evil:
Det bliver jo ærligt talt også nemt sådan lidt højstemt royalt med majestætisk flertal :roll:

Men det jeg aldrig rigtig har forstået, Googa, er hvorfor du interesserer dig specielt for tegneserier og ikke bare tegnekunst. Jeg mener ... enhver tegning rummer som minimum alligevel mindst 20 % "historie". Uanset om den er helt tekstløs, ikke?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23008
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor mange sprog samler du på?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 1. okt 2021, 01:10
Men det jeg aldrig rigtig har forstået, Googa, er hvorfor du interesserer dig specielt for tegneserier og ikke bare tegnekunst. Jeg mener ... enhver tegning rummer som minimum alligevel mindst 20 % "historie". Uanset om den er helt tekstløs, ikke?
Fordi jeg også interesserer mig for sekvenser. Men havde jeg plads og råd, ville jeg anskaffe mange illustrator-bøger, har da også udset mig enkelte numre af det flotte tidsskrift, "illustrators".

Jeg har ikke så forfærdelig mange illustrator-bøger, men kan i flæng nævne Cassandre, Robert McGinnis, og Robert Williams, ja, og Arne Ungermann, selvfølgelig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar