Black Friday - erfaringer

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hov. Tavshed. :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Antaeus »

En stor del af min samling er købt til de tilgængelige priser i enten Saxo P eller Faraos da jeg har fået leveret på dagen tegneserierne udkommer.
Men førhen var Saxo meget billige så det har stadig betydet en klækkelig rabat, men den hænger vel på Saxo, ikke forlagene. Og de 10% hos Faraos er vel også en de tager på sig, ikke forlagene.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Antaeus »

Og kan man bebrejde folk for at vælge det billigere tilbud?
Kan jeg få det samme til 200 kr. i stedet for 250 kr., så ved jeg godt hvad jeg vælger....
Og Berti, du har jo lige selv fortalt hvordan du har sparret på Black Friday...
Og er vi i fysiske butikker vs netbutikker, så er der et andet forhold, jeg støtter også de faste butikker ved at købe der (mest Faraos) fordi jeg holder meget af at komme i fysiske butikker.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Nej da. Jeg klandrer ingen. Jeg synes blot, at folk er forvænte, og så prøver jeg at se det fra forlagenes side.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Vigan »

Berti Stravonsky skrev: 27. nov 2021, 10:29Hvad med jer? Køber I ekstra, når I nu ER i gang?
Ja, når man nu skal betale samme porto uanset mængde, kan man jo lige så godt tage lidt ekstra med, så man ikke skal købe (og have sendt) ad to omgange.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 28. nov 2021, 15:14 Nej da. Jeg klandrer ingen. Jeg synes blot, at folk er forvænte, og så prøver jeg at se det fra forlagenes side.
Jeg tror at forlagene er ganske glade for Black Friday. Nogle er så glade at de udvider dagen til weekenden med.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Du taler om to lidt forskellige ting, Berti.

Den ene ting er, at butikker (fx Faraos) giver en generel rabat på ALTING. Det kan naturligvis tænkeligt føre til, at visse mennesker i en forudgående periode forventer, at nu er det snart Black Friday, så de lader være med at købe det, de egentlig havde tænkt sig. Og så køber de det på Black Friday og sparer procenterne (Mogens er vel et godt eksempel). Hvis jeg havde en butik (fx Faraos) ville jeg nok være en lille smule betænkelig i den anledning. Men som forlag kan man være ligeglad. Faraos (eller enhver anden boghandler) betaler det samme for at indkøbe tingene fra forlagene, uanset hvilken pris de ender med at sælge dem til kunderne til.

Den anden ting er, hvis man selv er forlag (eller, tilsvarende i andre brancher, selv producenten) og sælger sine egen produkter via egen webshop. Så vil man næppe sætte priserne ned på jævnt hen gangbare ting eller helt nye udgivelser. I stedet vil man fokusere på ting, der har vist sig mindre gangbare, eller som af andre årsager bør skippes af vejen (meget gamle ting, små restoplag, udgivelser der snart udgår eller bind i serier, hvor lagertallet for visse bind er højere end andre i samme serie, hvad der kan give problemer senere hen) - eller benytte anledningen til at lokke nye kunder til at samle på noget ved at tilbyde bind 1 i en længere serie til spotpris (som man fx så eksempler på i Cobolts Black Friday-tilbud) med henblik på at de følgende bind i de kommende år købes til fuld pris.

Sådan er det kapitalistiske spil vel bare.

Den store Asterix kogebog har i øvrigt hele weekenden ligget som nr. 1 i William Dams webshop ud af 1181 bøger i kategorien "Mad og drikke". Mange hundrede mennesker har tagget hinanden i SoMe-opslag om bogen i de sidste to måneder med tilkendegivelse af, at de ønsker sig den i julegave. Så det er måske et eksempel på, at at stort antal julegavekøbere har tænk, "aha! Den køber vi til Black Friday"?
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 29. nov 2021, 01:20 Den ene ting er, at butikker (fx Faraos) giver en generel rabat på ALTING. Det kan naturligvis tænkeligt føre til, at visse mennesker i en forudgående periode forventer, at nu er det snart Black Friday, så de lader være med at købe det, de egentlig havde tænkt sig. Og så køber de det på Black Friday og sparer procenterne (Mogens er vel et godt eksempel). Hvis jeg havde en butik (fx Faraos) ville jeg nok være en lille smule betænkelig i den anledning. Men som forlag kan man være ligeglad. Faraos (eller enhver anden boghandler) betaler det samme for at indkøbe tingene fra forlagene, uanset hvilken pris de ender med at sælge dem til kunderne til.
Aha, jeg syntes nok, at jeg så mit borgerlige navn blive nævnt. HaHa. :D

I år har jeg virkelig samlet til bunke. Det må jeg indrømme, men det er normalt ikke kotymen for mig. Eller det vil sige, at det er dét, men det er anderledes NU, end det var tidligere, for tidligere handlede jeg fysisk i Faraos' butik, når jeg var på besøg i København 3-4 gange om året. Tasken var proppet med tegneserier og kufferten med leverpostej og ost. Nu har jeg fundet ud af, at de medfølgende slitager i ryggen og mit fremskudte fuglebryst ved check-in i lufthavnen ikke længere er besværet værd, når Faraos samler og sender det hele på forsvarlig vis for sølle 79 kr. :wink:

Jeg bestiller som regel online 2-3 gange om året, fordi jeg egentlig ikke gider at vente på Black Friday, men jeg må indrømme, at hvis vi runder august, så kan jeg sgu også godt vente til november og så spare mig de ekstra procenter. MEN sagen er, at de ekstra procenter slet ikke udgør så meget, når det kommer til stykket. Specielt ikke, hvis de kun udgør 5%-point, som det var tilfældet i år hos Faraos. :)

Næste år går jeg tilbage til mit gamle jeg og bestiller løbende. :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af GoogaMooga »

Faren ved at vente, er at tingene udgår. Og med de små oplag nu til dags, kan det blive svært at finde dem brugt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Mogens »

Jep, jeg dummede mig med Splint & Co.-bogserien. Jeg fik nemlig aldrig fat på de to "svære" fra Franquins hånd. :( :(
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 29. nov 2021, 23:31MEN sagen er, at de ekstra procenter slet ikke udgør så meget, når det kommer til stykket. Specielt ikke, hvis de kun udgør 5%-point, som det var tilfældet i år hos Faraos. :)
Ja, det er selvfølgelig en pointe, man må holde sig for øje. Sammen med at mange af dem, der måske køber stort ind hos Faraos på Black Friday, i forvejen køber stort ind - og derfor er medlem af kundeklubben og således i forvejen får rabat hele året.

Når rabatten i de fysiske butikker er højere end i webshoppen hænger det måske også sammen med det. At få hele 20 % på alting må siges at være en attraktiv rabat, især hvis man ikke er medlem af kundeklubben, og det kan måske lokke helt nye kunder til på en anden måde end i webshoppen. Samtidig med at, hvis man står i en af butikkerne, falder man måske over endnu mere at købe, når man nu er i gang. Men det er bare spekulationer, jeg er ikke professor i afsætningsøkonomi eller detailhandel og interesserer mig sådan set grundlæggende bare for at udgive tegneserier, ikke om nogen faktisk vil købe dem :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev: 29. nov 2021, 01:20Den store Asterix kogebog har i øvrigt hele weekenden ligget som nr. 1 i William Dams webshop ud af 1181 bøger i kategorien "Mad og drikke". Mange hundrede mennesker har tagget hinanden i SoMe-opslag om bogen i de sidste to måneder med tilkendegivelse af, at de ønsker sig den i julegave. Så det er måske et eksempel på, at at stort antal julegavekøbere har tænk, "aha! Den køber vi til Black Friday"?
Det viser sig nu, at der næsten ikke er flere eksemplarer på lager af kogebogen. Så HVIS nogen havde tænkt sig at ønske sig den eller give den i julegave, skal det nok være nu. Så er det sagt. Der kommer ikke et nyt oplag før efter nytår.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 30. nov 2021, 00:02 Men det er bare spekulationer, jeg er ikke professor i afsætningsøkonomi eller detailhandel og interesserer mig sådan set grundlæggende bare for at udgive tegneserier, ikke om nogen faktisk vil købe dem :lol:
:lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev: 29. nov 2021, 01:20 Den store Asterix kogebog har i øvrigt hele weekenden ligget som nr. 1 i William Dams webshop ud af 1181 bøger i kategorien "Mad og drikke". Mange hundrede mennesker har tagget hinanden i SoMe-opslag om bogen i de sidste to måneder med tilkendegivelse af, at de ønsker sig den i julegave. Så det er måske et eksempel på, at at stort antal julegavekøbere har tænk, "aha! Den køber vi til Black Friday"?
Carsten ! Ikke at den ikke har nydt nok sol i SoMe-opslagene, men nu mangler vi bare, at Søren Frank anmelder den inden han skal smage på genoptrykket :D :lol:

Den ligger nærmest lige for.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev: 30. nov 2021, 18:15nu mangler vi bare, at Søren Frank anmelder den inden han skal smage på genoptrykket :D :lol:
Bestemt, eller Nikolaj Kirk, der selv er tegneseriefan. Eller Weekendavisens tidligere chefredaktør Anne Knudsen, der ikke blot er tegneseriefan, men også antropolog og dertil mangeårig madskribent. Der er mange ting, der ligger lige for :P
Besvar