Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af GoogaMooga »

Mange fans herhjemme har nok et specielt forhold til Fantask, den første af vore specialbutikker, som i dag runder 50 år! Den har ligget dér på hjørnet af Pisserenden og Larsbjørnsstræde i Latinerkvarteret i samfulde 50 år, nogle få trin ned ad en kældertrappe og så ind i lastens hule! Til venstre når man kom ind var den lange disk, med den alvidende, altid joviale Marvel-Morten ved kassen. Henry Sørensen fra Faraos Cigarer har fortalt mig, at han ved første besøg som halvstor knægt, blev sat af ved Fantask og tilbragte hele dagen dér, indtil han blev hentet igen af sine forældre ved lukketid! Jeg selv husker også mit første besøg, som har været i efteråret 82 eller i foråret 83, da Santana gæstede København på deres "Shango" turné. Jeg havde truffet en anden samler fra Odense, og vi faldt i snak med en skoledreng derinde i butikken; det var Sivert Ibbo, der senere skulle åbne Faraos Cigarer. Sivert tog os med hjem til sin lejlighed og viste os også Pegasus. Så min første tegneserieshopping i hovedstaden blev en guided tour. Dengang gjorde Fantask også i brugte tegneserier, og det bagerste rum var fyldt med US back issues, og de var ikke i poser! Til gengæld kostede de ikke ret meget, og gav man sig tid, var der gode fund at gøre dér. I dag viderefører Marit Nim og Kenn Andersen butikken, som i sin tid blev startet af to ungersvende, Søren Pedersen og Rolf Bülow. Tillykke til alle med dagen i dag!

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af Asger Pedersen »

Fra 1973 handlede jeg en del på postordre, jeg boede da i Sønderjylland, men det første besøg var i forbindelse med tegnesriefestivalen i 75. Det var virkelig ‘Aladdins Hule’ for mig, specielt da jeg fandt brugtafdelingen, hvor USA-blade dengang kosted 1,50 kr. Jeg har måske slæbt op til 10.000 tegnesrrier hjem fra Fantask ml. 75 og 88. Tillykke med de 50 år!
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af Niels Jørgen »

Jeg kom der første gang i 1987, og købte gamle Anders And'er af Marvel-Morten :) Det var dengang man kunne købe antikvarisk i Fantask.
Siden er jeg kommet der mange gange op gennem 1980-90'erne. Jeg boede i Esbjerg, så det var noget af en dagsrejse for at komme derover og tilbage samme dag :)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af Frank Madsen »

Det har været i 1978 eller 1979 - det er nok derfor, jeg var af den opfattelse, at Morten Søndergaard altid havde været en del af Fantask, men jeg kunne forstå på Radio Rackhams udmærkede jubilæumsudsendelse, at han blev ansat deromkring efter at have hængt ud i butikken gennem en del år. Dengang forudsatte et besøg i Fantask altid en to timers togrejse fra Kalundborg, men fra 1982 og ti år frem boede jeg i gåafstand fra butikken og kom der jævnligt.

https://soundcloud.com/radiorackham/fokus-fantask-50-ar

Sussi og jeg har lavet en Eks Libris-stribe, hvor Biker Bjarne besøger Fantask for at købe et nyt Anders And-blad til sønneke. Det er et af bidragene i det 90 siders jubilæumsalbum, man kan få gratis, hvis man besøger butikken under jubilæumsfestlighederne i dag eller i morgen.

https://www.eudor.dk/eks-libris-til-lyk ... de-50-aar/

Eks-Libris-FANTASK-50-år-teaser.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af Gimli »

Jeg kan ikke huske første gang. Jeg kom jo lidt sent i gang som egentlig samler. Jeg ved at mit første besøg har været på egen hånd, og da jeg boede i Hillerød, har jeg i hvert været 12, før jeg har taget til København på egen hånd. Så sandsynligvis i start 80'erne.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af Robin »

Jeg var der i 1971 et par dage efter åbningen. Min far viste mig en lille artikel/omtale på bagsiden af Politiken. Jeg var 16. Jeg har været der lige siden (ca. en gang om ugen. Én gang om ugen i 50 år, plus minus, ca. 50 gange 52 = 2600 gange). Morten sagde engang:" Tænk, hvor meget papir du har båret op ad den trappe".

mvh.
Senest rettet af Robin 22. okt 2021, 22:05, rettet i alt 1 gang.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af GoogaMooga »

Robin skrev: 22. okt 2021, 22:01 Jeg var der i 1971 et par dage efter åbningen. Min far viste mig en lille artikel/omtale på bagsiden af Politiken. Jeg var 16. Jeg har været der lige siden (ca. en gang om ugen. Én gang om ugen i 50 år, plus minus, ca. 50 gange 52 = 2600 gange). Morten sagde engang:"Du har godt nok båret meget papir op ad den trappe".

mvh.
Hvordan var udvalget lige i starten? Nok mest brugte Marvel og DC fra Englandsturen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af Robin »

Præcis! Jeg stod en gang med Silver Surfer #1. Jeg købte det ikke. Det så sært ud :| :roll: :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af GoogaMooga »

Robin skrev: 22. okt 2021, 22:06 Præcis! Jeg stod en gang med Silver Surfer #1. Jeg købte det ikke. Det så sært ud :| :roll: :D

mvh.
Otto Pinnau tilbød mig en pæn Silver Surfer #1, men han skulle have over 100 kr. for den. Det syntes jeg var for dyrt dér i 83-84.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af Robin »

GoogaMooga skrev: 22. okt 2021, 22:51
Robin skrev: 22. okt 2021, 22:06 Præcis! Jeg stod en gang med Silver Surfer #1. Jeg købte det ikke. Det så sært ud :| :roll: :D

mvh.
Otto Pinnau tilbød mig en pæn Silver Surfer #1, men han skulle have over 100 kr. for den. Det syntes jeg var for dyrt dér i 83-84.
Ja, så'n er der nogle gange, hvor det er kikset, men også andre gange, hvor der var bonus.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af Maximum »

Forste gang var nok omkring 1975ish, ren fornojelse at finde brugte blade og albums i bag rummet.
I flere ar dromte jeg faktisk jeg var tilbage i bag rummet og fandt flere gold nuggets som jeg manglede- men sa vagnede jeg :x

Til gengaeld er der nu helidigvis sa mange euro klassiker der bliver udgivet, sa det er naesten som en rigtig drom nu :D
Jeg ma tilsta jeg kober kun fra Faraos Cigarer fler om aret, via post order (til USA), de har et stort udvalg og rigtig god service.
Men bestemt god nostaligi at taenke tilbage pa Fantask!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. okt 2021, 08:48 Mange fans herhjemme har nok et specielt forhold til Fantask, den første af vore specialbutikker, som i dag runder 50 år! Den har ligget dér på hjørnet af Pisserenden og Larsbjørnsstræde i Latinerkvarteret i samfulde 50 år, nogle få trin ned ad en kældertrappe og så ind i lastens hule! Til venstre når man kom ind var den lange disk, med den alvidende, altid joviale Marvel-Morten ved kassen. Henry Sørensen fra Faraos Cigarer har fortalt mig, at han ved første besøg som halvstor knægt, blev sat af ved Fantask og tilbragte hele dagen dér, indtil han blev hentet igen af sine forældre ved lukketid! Jeg selv husker også mit første besøg, som har været i efteråret 82 eller i foråret 83, da Santana gæstede København på deres "Shango" turné. Jeg havde truffet en anden samler fra Odense, og vi faldt i snak med en skoledreng derinde i butikken; det var Sivert Ibbo, der senere skulle åbne Faraos Cigarer. Sivert tog os med hjem til sin lejlighed og viste os også Pegasus. Så min første tegneserieshopping i hovedstaden blev en guided tour. Dengang gjorde Fantask også i brugte tegneserier, og det bagerste rum var fyldt med US back issues, og de var ikke i poser! Til gengæld kostede de ikke ret meget, og gav man sig tid, var der gode fund at gøre dér. I dag viderefører Marit Nim og Kenn Andersen butikken, som i sin tid blev startet af to ungersvende, Søren Pedersen og Rolf Bülow. Tillykke til alle med dagen i dag!
Mange gode detaljer og minder i den historie, Googa, tak for den :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Robin skrev: 22. okt 2021, 22:01 Jeg var der i 1971 et par dage efter åbningen. Min far viste mig en lille artikel/omtale på bagsiden af Politiken. Jeg var 16. Jeg har været der lige siden (ca. en gang om ugen. Én gang om ugen i 50 år, plus minus, ca. 50 gange 52 = 2600 gange). Morten sagde engang:" Tænk, hvor meget papir du har båret op ad den trappe".
Desværre må bedrøve dig med, at det var mere end "et par dage" efter åbningen ... og at jeg var der før dig :-)

For jeg læste nemlig omtalen af Fantask i B.T., og den var på selve åbningsdagen 22. oktober 1971. Omtalen i B.T. gav udtryk for en blanding af benovelse og bekymring over, at nogen havde tænkt sig at HANDLE med tegneserier. Som om det ikke var galt nok, at folk læste den slags. 22. oktober 1971 var en fredag, og jeg er meget sikker på, at jeg allerede en af de første dage efter weekenden gik ned omkring Sankt Peders Stræde (jeg gik ligesom Marvel-Morten i skole på Nørrevold, men på den anden side af gaden) og tog herlighederne i betragtning. Og foreslog at Søren og Rolf kunne sælge mit lille tidsskrift "Serie-nyt", hvilket de straks var med på. Jeg var også 16 år.

Artiklen i Politiken blev først bragt mere end tre uger senere, den 14. november. Så dem, der fik øje på Fantask på baggrund af den - åbenbart dig, og også Marvel-Morten, fortalte han mig i dag - har altså været en anelse bagud. Men tidligt ude har enhver, som har besøgt Fantask allerede i 1971, naturligvis været ;-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 23. okt 2021, 00:54 Mange gode detaljer og minder i den historie, Googa, tak for den :-)
Tak Carsten, det var en fornøjelse at skrive denne lille hyldest. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår trådte du ind i Fantask for første gang?

Indlæg af Robin »

Carsten Søndergaard skrev: 23. okt 2021, 01:11
Robin skrev: 22. okt 2021, 22:01 Jeg var der i 1971 et par dage efter åbningen. Min far viste mig en lille artikel/omtale på bagsiden af Politiken. Jeg var 16. Jeg har været der lige siden (ca. en gang om ugen. Én gang om ugen i 50 år, plus minus, ca. 50 gange 52 = 2600 gange). Morten sagde engang:" Tænk, hvor meget papir du har båret op ad den trappe".
Desværre må bedrøve dig med, at det var mere end "et par dage" efter åbningen ... og at jeg var der før dig :-)

For jeg læste nemlig omtalen af Fantask i B.T., og den var på selve åbningsdagen 22. oktober 1971. Omtalen i B.T. gav udtryk for en blanding af benovelse og bekymring over, at nogen havde tænkt sig at HANDLE med tegneserier. Som om det ikke var galt nok, at folk læste den slags. 22. oktober 1971 var en fredag, og jeg er meget sikker på, at jeg allerede en af de første dage efter weekenden gik ned omkring Sankt Peders Stræde (jeg gik ligesom Marvel-Morten i skole på Nørrevold, men på den anden side af gaden) og tog herlighederne i betragtning. Og foreslog at Søren og Rolf kunne sælge mit lille tidsskrift "Serie-nyt", hvilket de straks var med på. Jeg var også 16 år.

Artiklen i Politiken blev først bragt mere end tre uger senere, den 14. november. Så dem, der fik øje på Fantask på baggrund af den - åbenbart dig, og også Marvel-Morten, fortalte han mig i dag - har altså været en anelse bagud. Men tidligt ude har enhver, som har besøgt Fantask allerede i 1971, naturligvis været ;-)
Det er da SÅ fint. Jeg kan sagtens leve med, at der er nogen, der kom der før mig. Jeg er bare så glad og tilfreds med at mit fædrene ophav vidste, at det kunne betyde noget for sønnike, og at han viste mig det. Det fik jo stor betydning for min interesse. PS. Noget tidligere var det også min far, der købte det første Fart og tempo til mig. Han var en rar mand!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar