Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 24. okt 2021, 01:16
Carsten Søndergaard skrev: 24. okt 2021, 00:59 Er sandheden om Seriemagasinet ikke, at det er den største rodebutik af et tegneserieblad, der nogen sinde er udkommet? Måske i hele verden?
Jo, absolut. Og det er jo charmen ved det. Jeg har aldrig set så eklektisk og varieret en antologi før, med alt fra dåseserier til euroklassikere. Hverken i Vesten eller i Japan.
Opfindelsen må tilskrives den visionære svenske forlægger Armas Morby. Som også hovedfinansierede Interpresse mellem 1954 og 1973. Det var ham, der startede Seriemagasinet i Sverige i 1948. På den tid så man i Europa en del blandede serieblade, men de bestod alle sammen af føljetontegneserier og var i bund og grund inspireret af amerikanske avisers søndagstillæg med tegneserier. Spirou-bladet, Tintin-bladet, Skipper Skræk-bladet, Kong Kylie-bladet. Morbys alternative idé var så at tage amerikanske avistegneserier, men at bringe dem med hele og afsluttede historier i hvert nummer i stedet for som føljetoner. Måske ikke helt fra starten, men snart efter. Og i løbet af 1950'erne og 60'erne at blande dem med ligeledes afsluttede historier af engelsk herkomst. Dermed var formlen for det Seriemagasinet, som begyndte at udkomme på dansk i 1968, etableret.
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af ovemunk »

Carsten Søndergaard skrev: 24. okt 2021, 01:41
GoogaMooga skrev: 24. okt 2021, 01:16
Carsten Søndergaard skrev: 24. okt 2021, 00:59 Er sandheden om Seriemagasinet ikke, at det er den største rodebutik af et tegneserieblad, der nogen sinde er udkommet? Måske i hele verden?
Jo, absolut. Og det er jo charmen ved det. Jeg har aldrig set så eklektisk og varieret en antologi før, med alt fra dåseserier til euroklassikere. Hverken i Vesten eller i Japan.
Opfindelsen må tilskrives den visionære svenske forlægger Armas Morby. Som også hovedfinansierede Interpresse mellem 1954 og 1973. Det var ham, der startede Seriemagasinet i Sverige i 1948. På den tid så man i Europa en del blandede serieblade, men de bestod alle sammen af føljetontegneserier og var i bund og grund inspireret af amerikanske avisers søndagstillæg med tegneserier. Spirou-bladet, Tintin-bladet, Skipper Skræk-bladet, Kong Kylie-bladet. Morbys alternative idé var så at tage amerikanske avistegneserier, men at bringe dem med hele og afsluttede historier i hvert nummer i stedet for som føljetoner. Måske ikke helt fra starten, men snart efter. Og i løbet af 1950'erne og 60'erne at blande dem med ligeledes afsluttede historier af engelsk herkomst. Dermed var formlen for det Seriemagasinet, som begyndte at udkomme på dansk i 1968, etableret.

Det var afsindigt dejligt. Jeg hadede føljeton serier lige fra da jeg var helt lille i Anders And, hvor der altid var en forsat historie bagi til senere med "Fart og Tempo" som stort set ikke bestod af andet og uanset om man købte alle numre (Anders And) så manglede der altid en med slutningen når man ville læse dem igen.

Derfor var Serie Magasinet en dejlig opdagelse og rigtig mange af serierne var rigtig gode. :)
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af Antaeus »

Der er ingen tvivl om at jeg også foretrækker færdigafsluttede historier, men jeg holdt dog også af den spænding med at vente hver uge så jeg kunne læse videre i den spændende Paul Murry eller Carl Barks fortsatte historie.

Jeg er ikke vokset op med Fart & Tempo, hvor det var meget mere udtalt.
I dag vil det næppe gå at lave et blad som Fart & Tempo, altså hvor nærmest alle historier ikke er afsluttede, men det gik jo fint dengang.
Kører man stadig med fortsatte historier i Anders And & Co., det har de jo altid gjort ?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af GoogaMooga »

Det er også et problem med Comics Revue. Jeg ville ønske, de ville bringe færre og længere forløb af striberne. Men man skal bare huske at bestille bladet hver anden måned, og brugtmarkedet er jo også meget bedre i dag.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Seriemagasinet var en dejlig barnebuffet, og jeg tog for mig af retterne. Gøs og hyggede med Kerry Drake, var helt inde i Steve Roper og Mike Nomad, spillede fodbold som B.B.B.B. og gakkede løs bagerst med Gak Gak gade. Tider var det.

Har lige gennemgået de ni blade jeg fik i går. Og der er overflod af gode sager at dykke ned i. Dengang som nu, så elsker jeg at læse interaktionerne mellem redaktionen og læserne. Plankeværket hed det, og det er så fedt, så fedt.

Afsluttede handlinger - ja tak. Men som Antaeus også er inde på, så var der nu også noget over Barks og Murray som gjorde, at man bare holdt ved. Fortsættes i næste nummer. Ja tak, også der.

I øvrigt må det have taget en hulens bunke tid at redigere og sætte blade op dengang. Der er virkeligt meget at sætte op. Gad vide hvad timelønnen (eller ugelønnen eller 14-dages lønnen eller månedslønnen) var dengang?.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 24. okt 2021, 10:54 Seriemagasinet var en dejlig barnebuffet, og jeg tog for mig af retterne. Gøs og hyggede med Kerry Drake, var helt inde i Steve Roper og Mike Nomad, spillede fodbold som B.B.B.B. og gakkede løs bagerst med Gak Gak gade. Tider var det.

Har lige gennemgået de ni blade jeg fik i går. Og der er overflod af gode sager at dykke ned i. Dengang som nu, så elsker jeg at læse interaktionerne mellem redaktionen og læserne. Plankeværket hed det, og det er så fedt, så fedt.

Afsluttede handlinger - ja tak. Men som Antaeus også er inde på, så var der nu også noget over Barks og Murray som gjorde, at man bare holdt ved. Fortsættes i næste nummer. Ja tak, også der.

I øvrigt må det have taget en hulens bunke tid at redigere og sætte blade op dengang. Der er virkeligt meget at sætte op. Gad vide hvad timelønnen (eller ugelønnen eller 14-dages lønnen eller månedslønnen) var dengang?.
Jeg fik som sagt en del Seriemagasinet og har siddet og læst en del af "plankeværket" og reelt er det jo en tynd omgang, hvor en masse læsere enten roser bladet eller ønsker nogle historier ud af bladet og nogle standardsvar i et ret løssluppet sprog. I Fantomet og Agent X9 (som var det jeg læste som dreng) har jeg ofte sprunget det over, og jeg ser der er en ret god grund til det, det er ret intetsigende. Det eneste som jeg virkelig holdte af var når de havde afstemninger af hvilke historier læserne bedst kunne lide. Dengang som nu har jeg altid haft en stor kærlighed til toplister.

I EC havde de det samme (og det er sikkert derfra det hele stammer eller et andet amerikansk blad) og det er det samme her. Interaktionerne kan være meget sjove, men de er så ens at det meget hurtigst bliver kedeligt. Til gengæld kørte de også en afstemning over hvilke historier læserne bedst kunne lide i hvert blad, det sluger jeg rent og det skal jeg altid lige læse når jeg læser EC.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af GoogaMooga »

Så vidt jeg erindrer, hed brevkassen først "Klatteplanket" eller "Klatteplankeværket". Jeg mener, Antaeus har ret i sin antagelse af, at EC var de første, der bragte brevkasse. De første fanzines var også dedikeret til EC.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 24. okt 2021, 12:56 Så vidt jeg erindrer, hed brevkassen først "Klatteplanket" eller "Klatteplankeværket".
"Klatteplankeværket", et ord der slet ikke fandtes på dansk, det var bare taget fra det svenske Seriemagasinet, hvor det hed "Klotterplanket".

I 1966 var det et helt nyt ord på svensk, opstået i forbindelse med åbningen af Sergels Torg i Stockholm, hvor der både blev etableret en talerstol (a la Speakers' Corner) og en væg, som gav alle lejlighed til at ytre sig. Svensk Seriemagasinet tog ordet til sig derfra,

Jf. Svenska Ordboken:
klotterplank klotter­planket, plural klotter­plank, bestämd plural klotter­planken
substantiv
[klåt`-]
● (offentligt) plank eller dylikt där man får skriva och rita vad man vill
Eksempel: klotter­planket dominerades av obsceniteter och politiska slag­ord
Historik: belagt sedan 1966

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klotterpl ... rgels_torg
Vedhæftede filer
image.jpeg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 24. okt 2021, 10:54Afsluttede handlinger - ja tak. Men som Antaeus også er inde på, så var der nu også noget over Barks og Murray som gjorde, at man bare holdt ved. Fortsættes i næste nummer. Ja tak, også der.
Ja, Barks var så bra at man fikk lyst til å lese videre neste uke selv om ingen av Barks' serier noensinne ble laget for slik oppdeling. Den redigeringen gjorde Gutenberghus selv.
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af Peter Lyderik »

Kan godt forstå hvorfor man kan finde på at starte med at samle SM. Efter at have brugt det meste af 2021, med at opdaterer SM i Comicwiki, havde jeg en ide om hvad der var af serier og oneshots. Så da det var muligt at få hele 5 numre af SM, til en femmer stykket ved Nørrebronx tegneseriehygge sammenkomst, slog jeg da til. Og i de numre var der guldkorn som Conan af Barry W Smith, Rip Kirby, Kevin den frygtløse, Johnny Hazard, Jens Lyn, Bob Gordon (Agent X9), og selvfølgelig Kerry Drake og Steve Roper/Mike Nomad. Og de holder den dag i dag. Så held og lykke med jagten.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Åh herligt. En tidlig og meget velkommen julegave fra en bruger her på Serieland. Han havde læst, at jeg var faldet for Seriemagasinet, og havde tilfældigvis en del dubletter, som jeg kunne købe. Jeg er meget glad. Hentede pakken i dag, en tung Søren og spækket med i hundredevis af SM'er, heraf flere i særdeles god stand, og også et væld af de rigtig gamle. Er jeg glad? Ja for katten...




265703532_10160036247698255_8276872909830848992_n (1).jpg
265550578_10160036248443255_6277422278340595652_n.jpg
264907833_10160036248213255_9154322654240970915_n.jpg
264659326_10160036247943255_8471848854286018101_n.jpg
263618195_10160036247818255_1745466354582102279_n.jpg
262902939_10160036248353255_5001783508415227828_n.jpg
262494983_10160036248083255_576854553367570087_n.jpg
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af Robin »

Har du fået fat i en fin nr. 1? Tillykke din heldige bornholmersild!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af GoogaMooga »

Flotte eksemplarer. Kan huske, jeg engang fik en flot etter i gave.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af Robin »

Jeg kan huske, da jeg købte et NM af SM i kiosken i Refsnæsgade. Spøjst. Første nummer af Fart og tempo købte min far i kiosken i Degnestavnen. Her købte jeg så selv de følgende 4-500 numre. Batman nr. 14 købte jeg ved min skole i kiosken i Hindegade og fik fribillet til Batman filmen. Spøjse ting at huske.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Absolut skørt - Seriemagasinet har fat i mig...

Indlæg af Asger Pedersen »

Min storebror købte SM fra begyndelsen; nr. 1 blev læat i læst i laser ligesom en del af de tidlige, og flybilleder på bagsiden blev klippet ud. En del af de senere har jeg dog gemt fra dengang. Siden har jeg skaffet en komplet samling, ka huske jeg købte nr. 1 i Dr. Oktopus for 25 kr. Det har nok været i 76 da jeg var i livgarden og turede hovedstadsområdet på mine frivagter.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Besvar