Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 15. nov 2021, 22:16
Antaeus skrev: 15. nov 2021, 21:44 Jeg kan ikke se hvorfor at "fejebakke" skal indgå, det vil opfattes som negativt af en del.
For mange fans er det super positivt at en masse af de gode gamle klassikere udgives, det bør da have en positiv titel langt væk fra fejebakke-udsagnet.
Har man fulgt med i Serieland de sidste år, vil man vide, at det er kærligt ment.
Var det ikke Carsten, der fandt på udtrykket.
Jeg opfattede det ikke som sagt i en positiv mening.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af GoogaMooga »

Derfor byder vi hver især ind med vores favoritter blandt de videreførte/færdiggjorte.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 15. nov 2021, 22:17
Mesterius skrev: 15. nov 2021, 21:30 Jeg stusser litt når det gjelder den subjektive vurdering av hvilket forlag som har gjenopptatt den VIKTIGSTE serie, og derfor er mest fortjent til Den gyldne fejebakke. Det slår meg som en vanskelig målestokk. Hadde det ikke vært enklere å måle etter HVOR MANGE serier et forlag har feid opp i løpet av et år?

Et godt slagord for prisen kunne i så fall vært: "Den som feier mest, feier best!"
Derfor har vi en afstemning, så vi kan nå frem til en konsensus. Splint & Co. er vel vigtigere end Allan Falk, for eksempel.
Ja, i hvert fald hvis vi tager Franquins vs Tibets udgaver.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 15. nov 2021, 22:29
Var det ikke Carsten, der fandt på udtrykket.
Jeg opfattede det ikke som sagt i en positiv mening.
Det var vel neutralt så, og humoristisk. Jeg kan godt lide det. Har du et bedre forslag?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Erling Søby »

Jeg nominerer så E-voke med Storm. Der var tre fantasy/science fiction-serier, som Interpresse begyndte at udgive i 1980erne og opgav efter hhv. 1, 2 og 3 albums: Øgleridderen, Thorgal (under navnet Cormac) og Storm. Det ærgrede mig virkelig, at der ikke kom mere. Arboris udgav så senere den samlede Øgleridderen (13 albums) og Carlsen/Cobolt den samlede Thorgal (til dato 38 albums i hovedserien). Kun Storm har vi manglet - men ikke mere, så jeg nominerer den.

E-voke skal iøvrigt også nomineres for Barelli. Endnu en serie, Interpresse opgav, og den sidste af de (lidt) væsentlige serier fra Hergés hold, som vi har manglet på dansk.

Og så Zoom for Rødskæg. Endnu en favorit, som vi tidligere kun fik på ret lemfældig vis og helt ukomplet. Så godt, at Zoom nu udgiver den i en ganske solide udgave.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg synes, at Den gyldne fejebakke er en fantastisk titel, og som Googa også skriver, så er det et kæmpe plus, og står for noget positivt. Lad os endelig holde den titel.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 15. nov 2021, 22:30
GoogaMooga skrev: 15. nov 2021, 22:17
Mesterius skrev: 15. nov 2021, 21:30 Jeg stusser litt når det gjelder den subjektive vurdering av hvilket forlag som har gjenopptatt den VIKTIGSTE serie, og derfor er mest fortjent til Den gyldne fejebakke. Det slår meg som en vanskelig målestokk. Hadde det ikke vært enklere å måle etter HVOR MANGE serier et forlag har feid opp i løpet av et år?

Et godt slagord for prisen kunne i så fall vært: "Den som feier mest, feier best!"
Derfor har vi en afstemning, så vi kan nå frem til en konsensus. Splint & Co. er vel vigtigere end Allan Falk, for eksempel.
Ja, i hvert fald hvis vi tager Franquins vs Tibets udgaver.
Men en subjektiv vurdering av kvalitetene til Franquins Splint & Co. versus Tibets Allan Falk har jo ingen relevans for prisen "Den gyldne fejebakke".

Når det gjelder Allan Falk, har Zoom de siste årene utgitt et hopetall album som aldri tidligere fantes på dansk. Splint-bøkene neste år vil også inneholde en del nytt stoff, spesielt den første med Rob-Vel. Men tidligere Splint-bøker fra Zoom har i stor grad vært opptrykk av allerede utgitte album; og alt av Franquins Splint har vært på dansk siden 2000-tallet. Så hvilken av disse serier er for øyeblikket best kvalifisert til å vinne "Den gyldne fejebakke"?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 15. nov 2021, 23:02
Antaeus skrev: 15. nov 2021, 22:30
GoogaMooga skrev: 15. nov 2021, 22:17

Derfor har vi en afstemning, så vi kan nå frem til en konsensus. Splint & Co. er vel vigtigere end Allan Falk, for eksempel.
Ja, i hvert fald hvis vi tager Franquins vs Tibets udgaver.
Men en subjektiv vurdering av kvalitetene til Franquins Splint & Co. versus Tibets Allan Falk har jo ingen relevans for prisen "Den gyldne fejebakke".

Når det gjelder Allan Falk, har Zoom de siste årene utgitt et hopetall album som aldri tidligere fantes på dansk. Splint-bøkene neste år vil også inneholde en del nytt stoff, spesielt den første med Rob-Vel. Men tidligere Splint-bøker fra Zoom har i stor grad vært opptrykk av allerede utgitte album; og alt av Franquins Splint har vært på dansk siden 2000-tallet. Så hvilken av disse serier er for øyeblikket best kvalifisert til å vinne "Den gyldne fejebakke"?
Det vil afstemningen afgøre. Tak fordi I byder ind.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af GoogaMooga »

Den gyldne fejebakke kan være både kvalitativ og kvantitativ. Lad afstemningen afgøre det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 15. nov 2021, 23:01 Jeg synes, at Den gyldne fejebakke er en fantastisk titel, og som Googa også skriver, så er det et kæmpe plus, og står for noget positivt. Lad os endelig holde den titel.
Enig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 15. nov 2021, 23:12
Berti Stravonsky skrev: 15. nov 2021, 23:01 Jeg synes, at Den gyldne fejebakke er en fantastisk titel, og som Googa også skriver, så er det et kæmpe plus, og står for noget positivt. Lad os endelig holde den titel.
Enig.
Ja, det er da en briljant tittel. :)
GoogaMooga skrev: 15. nov 2021, 23:10
Mesterius skrev: 15. nov 2021, 23:02
Antaeus skrev: 15. nov 2021, 22:30

Ja, i hvert fald hvis vi tager Franquins vs Tibets udgaver.
Men en subjektiv vurdering av kvalitetene til Franquins Splint & Co. versus Tibets Allan Falk har jo ingen relevans for prisen "Den gyldne fejebakke".

Når det gjelder Allan Falk, har Zoom de siste årene utgitt et hopetall album som aldri tidligere fantes på dansk. Splint-bøkene neste år vil også inneholde en del nytt stoff, spesielt den første med Rob-Vel. Men tidligere Splint-bøker fra Zoom har i stor grad vært opptrykk av allerede utgitte album; og alt av Franquins Splint har vært på dansk siden 2000-tallet. Så hvilken av disse serier er for øyeblikket best kvalifisert til å vinne "Den gyldne fejebakke"?
Det vil afstemningen afgøre. Tak fordi I byder ind.
:lol:

Men du vet da godt hvilken serie av Splint & Co og Allan Falk som er best kvalifisert til å vinne Den gyldne fejebakke i år? ;)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 15. nov 2021, 22:29
GoogaMooga skrev: 15. nov 2021, 22:16
Antaeus skrev: 15. nov 2021, 21:44Jeg kan ikke se hvorfor at "fejebakke" skal indgå, det vil opfattes som negativt af en del. For mange fans er det super positivt at en masse af de gode gamle klassikere udgives, det bør da have en positiv titel langt væk fra fejebakke-udsagnet.
Har man fulgt med i Serieland de sidste år, vil man vide, at det er kærligt ment.
Var det ikke Carsten, der fandt på udtrykket. Jeg opfattede det ikke som sagt i en positiv mening.
Det var oprindelig Carstens forsøg på at mobbe Donovan Comics fra at videreføre serier, Carlsen havde droppet, men netop derfor er det så meget desto sjovere, hvis "fejebakkeforlag" får en positiv klang via denne pris.
GoogaMooga skrev: 15. nov 2021, 23:11Den gyldne fejebakke kan være både kvalitativ og kvantitativ. Lad afstemningen afgøre det.
Nomineringen er kvantitativ og fælles (har forlaget videreført en afbrudt serie?), afstemningen er kvalitativ og personlig (synes jeg, videreførelsen er vigtig?).

Cobolt bør også nomineres for videreførelsen af Blake og Mortimers nye eventyr (og måske nomineres til en gylden æresfejebakke for at have fejet hele Carlsens sortiment op som sådan).
Eudor har som sagt ikke noget at byde ind med i 2021, men i 2022 udgiver vi Nofret bind 13.

9788770858922[1].jpg
9788770858922[1].jpg (53.79 KiB) Vist 556 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 15. nov 2021, 23:46
GoogaMooga skrev: 15. nov 2021, 23:11Den gyldne fejebakke kan være både kvalitativ og kvantitativ. Lad afstemningen afgøre det.
Nomineringen er kvantitativ og fælles (har forlaget videreført en afbrudt serie?), afstemningen er kvalitativ og personlig (synes jeg, videreførelsen er vigtig?).
Aha. Hmmm, for så vidt en interessant vinkling.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Mesterius »

Zoom - Flip og Flop.

(Ikke en serie jeg selv samler på, men dét kaller jeg feiing. Det var tydeligvis vanskelig å få en avtale på plass med rettighetshaver også.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Carsten Søndergaard »

På en måde er jeg da lidt stolt over at have stået fadder til begrebet, for uden det havde en sådan pris og den her slags tråde vel næppe eksisteret. Og det er da ret fornøjelig læsning, som endda fuldt fortjent gør opmærksom på mange forskellige udgivelser.

Som bekendt er Frank og jeg meget uenige om, hvad der kvalificerer til at blive kaldt et fejebakkeforlag. Ifølge mig skal et forlag SELV have bestemt sig for at indstille - altså opgivet, droppet, kvittet, skrinlagt, skudt hvide pinde efter - en serie, der så senere fejes op af et andet forlag, som dermed er kvalificeret til at blive kaldt for et fejebakkeforlag. Ifølge Frank kræver det blot, at et forlag uanset udefrakommende årsag (fx EU-bestemmelser eller at rettighedshaveren opsiger kontrakten) ikke længere er i stand til at udgive noget, som så videreføres af et andet forlag.

Hvilket også gør Eudor fejebakkekvalificeret, og endda i særdeles høj grad, eftersom Eudor har fejet Nofret op efter hele tre forlag: Carlsen, Cobolt og Faraos Cigarer. Så hvis nogen fortjener den gyldne fejebakkes ærespris, må det da være Eudor.

Nå, men ellers vil jeg gerne nominere Alvilda. Efter at Carlsen kun udgav de to første bind af Amulet i 2009, har Alvilda i de sidste tre år udgivet hele serien - ja, bortset fra det niende og sidste bind, som Kazu Kibuishi ikke er klar med endnu. Det er da al ære værd.
Besvar