Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 17. nov 2021, 10:15 Enig. Serielands uddeling af "Den Gyldne Fejebakke 2021" er mere officiel og ophøjet. En fornem, attråværdig pris. Så hvis Frank skifter "GoogaMooga" ud med "Serieland" nederst på diplomet, ville det være fjong. :)
Enig. Godt. Tak.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af GoogaMooga »

Tak i lige måde. Må det blive en tilbagevendende begivenhed som modstykke til Ping Prisen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 17. nov 2021, 00:19
Frank Madsen skrev: 16. nov 2021, 23:51 ShadowZone - Ken Parker
Comic Factory - Canardo
E-voke - Vance Samlet, Storm, Barelli
Zoom - Rødskæg, Iznogood, Martin Milan, Lasse Landevej, Alene, Tim og Thomas, Allan Falk, Bruno Brazil
Fabel - Jonathan, Michael Logan, (Egene, Felix)
Faraos Cigarer - Juan Solo
Cobolt - Blake og Mortimers nye eventyr
Alvilda - Amulet
Menøhaltså ... hvis Frank Madsen-definition nu er det herskende dogme, hvorfor er så kun Blake og Mortimers nye eventyr nævnt under Cobolt? Hvorfor ikke også Blueberry, Tintin, Linda og Valentin, Asterix, Splint & Co., Lucky Luke, Gammelpot, Blacksad og Thorgal? Jøsses :mrgreen:
Fordi du ikke har foreslået dem før nu. Det kan vel ikke være meningen, at vi andre skal huske dig på, hvilke serier Cobolt udgiver? Vi har andet at lave. :lol:

Men Cobolts opfejning af hele forlaget Carlsens udgivelsesprogram for hele 13 år siden berettiger vel snarere til en gylden æres-fejebakke i stil med de æres-Oscars, det amerikanske filmakademi uddeler til gamle hæderkronede skuespillere for en lang indsats gennem en hel karriere - fremfor en anerkendelse af en indsats specifikt i 2021? Det var i hvert fald det, jeg foreslog i det indlæg, du hentyder til med "Frank Madsen-definitionen".
Carsten Søndergaard skrev: 17. nov 2021, 00:34
Frank Madsen skrev: 16. nov 2021, 01:51Cobolt har i øvrigt aldrig udgivet Nofret.
Nææh, men det var jo ikke Cobolts valg, men rettighedshaverens. Så hvis Frank Madsen-definitionen af den gyldne fejebakkes grundlag er gældende, har Cobolt sådan set teoretisk udgivet Nofret :lol:
Sludder. Carlsen udgav Nofret bind 11, "Bagholdet i Tempelsøen", i 2004. I 2008 solgte Bonnier Carlsen til Egmont, der af konkurrencegrunde blev bedt om at sælge tegneseriedelen fra. Sussi havde ét møde med Kurt Dahlgaard, der ikke gik så godt, hvorefter hun straks kontaktede Faraos Cigarer og indgik aftale om udgivelse af Nofret bind 12, "Nilens fange", på deres forlag. Cobolt eksisterede ikke på det tidspunkt og har aldrig udgivet Nofret.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Antaeus »

De fleste af de nævnte Cobolt serier er genoptryk eller samlebind af allerede udgivne historier i Danmark, så de tæller ikke.
Og de album som kan komme på tale skal være udgivet i 2021 for at det giver mening.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 18. nov 2021, 00:09 De fleste af de nævnte Cobolt serier er genoptryk eller samlebind af allerede udgivne historier i Danmark, så de tæller ikke.
Og de album som kan komme på tale skal være udgivet i 2021 for at det giver mening.
Cobolt har fået Blake & Mortimer med, da den opfylder kriterierne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 18. nov 2021, 00:30
Antaeus skrev: 18. nov 2021, 00:09 De fleste af de nævnte Cobolt serier er genoptryk eller samlebind af allerede udgivne historier i Danmark, så de tæller ikke.
Og de album som kan komme på tale skal være udgivet i 2021 for at det giver mening.
Cobolt har fået Blake & Mortimer med, da den opfylder kriterierne.
Blake & Mortimer er helt fin og det var slet ikke den serie jeg henviste til, men alle de serier Carsten remsede op og fordi Frank ikke afviste dem.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 17. nov 2021, 23:55
Carsten Søndergaard skrev: 17. nov 2021, 00:34
Frank Madsen skrev: 16. nov 2021, 01:51Cobolt har i øvrigt aldrig udgivet Nofret.
Nææh, men det var jo ikke Cobolts valg, men rettighedshaverens. Så hvis Frank Madsen-definitionen af den gyldne fejebakkes grundlag er gældende, har Cobolt sådan set teoretisk udgivet Nofret :lol:
Sludder. Carlsen udgav Nofret bind 11, "Bagholdet i Tempelsøen", i 2004. I 2008 solgte Bonnier Carlsen til Egmont, der af konkurrencegrunde blev bedt om at sælge tegneseriedelen fra. Sussi havde ét møde med Kurt Dahlgaard, der ikke gik så godt, hvorefter hun straks kontaktede Faraos Cigarer og indgik aftale om udgivelse af Nofret bind 12, "Nilens fange", på deres forlag. Cobolt eksisterede ikke på det tidspunkt og har aldrig udgivet Nofret.
Du plejer at have styr på detaljerne, Frank, men ikke helt her. Cobolt startede 1. maj 2008, og i slutningen af samme år korresponderede jeg med Sussi om det kommende album, hvor langt hun var nået osv. ("glæd dig til originalerne, du har aldrig set noget så sammenklistret", som hun skrev til mig i den anledning, formentlig med henvisning til, at jeg havde haft et nært kendskab til hendes originaler fra de foregående ti album og ofte havde moret mig lidt over - på den hyggelige måde - hvor sammenklistrede de var). At Sussi og jeg havde de samtaler om det kommende nye album, var vel på sin vis naturligt, eftersom Cobolt havde alle de tidligere Nofret-album på lager, som var overtaget fra Carlsen og i øvrigt videreførte Carlsens tegneserier i almindelighed.

Et halvt år senere meddelte Sussi, at hun var ved at være færdig, og et møde blev holdt den 23. juni 2009 (hvori både Kurt Dahlgaard og jeg deltog og altså mere end et år efter Cobolts grundlæggelse), hvor Cobolt tilbød at udgive det nye album. Men kort efter ringede Sussi til mig og fortalte, at hun hellere ville udgive det på Faraos Cigarer, først og fremmest fordi de bedre ville kunne arrangere signeringer og den slags. Og altså på trods af at albummet ikke ville komme i almindelig distribution, men kun i Faraos' distribution. Det var naturligvis helt fair, som jeg også med det samme gav udtryk for.

Så nej, Cobolt har ikke udgivet Nofret, men har dog både solgt de tidligere album og forhandlet med ophavskvinden og afgivet et tilbud på at udgive det nye album, som så blev afvist. Med andre ord var det ikke Cobolt selv, der af egen kraft opgav af udgive Nofret (min fejebakke-definition), men udefra kommende forhold (din fejebakke-definition).

At det kun blev til et enkelt album på Faraos Cigarer, og at I derefter selv har udgivet de nye (og de gamle) album forekommer mig både logisk og uden for enhver tvivl den bedste løsning. Så ikke et ondt ord om noget, for mig var det en glæde og en fornøjelse at få lov til at redigere de foregående ti album.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 18. nov 2021, 17:41
GoogaMooga skrev: 18. nov 2021, 00:30
Antaeus skrev: 18. nov 2021, 00:09 De fleste af de nævnte Cobolt serier er genoptryk eller samlebind af allerede udgivne historier i Danmark, så de tæller ikke.
Og de album som kan komme på tale skal være udgivet i 2021 for at det giver mening.
Cobolt har fået Blake & Mortimer med, da den opfylder kriterierne.
Blake & Mortimer er helt fin og det var slet ikke den serie jeg henviste til, men alle de serier Carsten remsede op og fordi Frank ikke afviste dem.
Det var, fordi der pludselig var en æresfejebakkepris i omløb :lol:

Hvis vi holder os til 2021, og samtidig accepterer Franks fejebakkedefinition, og at der skal være tale om ikke tidligere udgivet materiale - og vi samtidig ser bort fra det ekstramateriale, der i visse samlebind også omfatter reelle og ikke-tidlige-udgivne tegneserier (fx de korte historier i Blacksad-samlebindet) - kan der reelt for 2021's og Cobolts vedkommende nok kun være tale om "Blake og Mortimer: Den sidste sværdfisk", "Splint af Émile Bravo: Håbets tid 3" og "Et ekstraordinært album med Lucky Luke: Wanted Lucky Luke" (medmindre ekstraordinære eventyr ikke må tælle som videreførelse af en ordinær serie, i så fald udgår de to sidstnævnte) samt "Thorgal 38: Selkien".

Hvis vi derimod accepterer min fejebakkedefinition, og samtidig accepterer af ekstraordinære eventyr o.lign. godt kan regnes med, kan der kun være tale om Håbets tid 3 og Wanted Lucky Luke, men ikke Blake og Mortimer og heller ikke Thorgal.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, det komplicerer jo unægtelig forholdene. Jeg selv vil mene, at Ekstraordinære Eventyr, der jo netop er "hors série", falder udenfor. De indgår ikke i moderserien, de har som reel andre tegnere på, og de eksisterede vel ikke engang, da den pågældende serie blev afbrudt. :) B&M derimod, og for den sags skyld Achdé's Lucky Luke, er fortsættelser af moderserier, og bør kunne opfylde de noget diffuse kriterier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 19. nov 2021, 01:25 Ja, det komplicerer jo unægtelig forholdene. Jeg selv vil mene, at Ekstraordinære Eventyr, der jo netop er "hors série", falder udenfor. De indgår ikke i moderserien, de har som reel andre tegnere på, og de eksisterede vel ikke engang, da den pågældende serie blev afbrudt. :) B&M derimod, og for den sags skyld Achdé's Lucky Luke, er fortsættelser af moderserier, og bør kunne opfylde de noget diffuse kriterier.
Men de har jo dog OGSÅ andre både tegnere og forfattere på ... og for Blake og Mortimers vedkommende har der oven i købet været et mellemspil, hvor de nye album ikke var en del af moderserien, men tværtimod specifikt blev kaldt for "Blake og Mortimers nye eventyr" (i forlængelse af en disput mellem Mediatoon og Editions Blake & Mortimer). I dag er de dog gået tilbage til på fransk at være nummereret fra starten med første bind af Kampen om verdensherredømmet som album 1 og det nyeste, "Den sidste Sværdfisk", som nr. 28.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 19. nov 2021, 02:02
GoogaMooga skrev: 19. nov 2021, 01:25 Ja, det komplicerer jo unægtelig forholdene. Jeg selv vil mene, at Ekstraordinære Eventyr, der jo netop er "hors série", falder udenfor. De indgår ikke i moderserien, de har som reel andre tegnere på, og de eksisterede vel ikke engang, da den pågældende serie blev afbrudt. :) B&M derimod, og for den sags skyld Achdé's Lucky Luke, er fortsættelser af moderserier, og bør kunne opfylde de noget diffuse kriterier.
Men de har jo dog OGSÅ andre både tegnere og forfattere på ... og for Blake og Mortimers vedkommende har der oven i købet været et mellemspil, hvor de nye album ikke var en del af moderserien, men tværtimod specifikt blev kaldt for "Blake og Mortimers nye eventyr" (i forlængelse af en disput mellem Mediatoon og Editions Blake & Mortimer). I dag er de dog gået tilbage til på fransk at være nummereret fra starten med første bind af Kampen om verdensherredømmet som album 1 og det nyeste, "Den sidste Sværdfisk", som nr. 28.
Jeg lurte litt når jeg så på Cobolts nettside at et av de nye B&M-albumene er merket "Et ekstraordinært eventyr", mens de andre ikke er det. Dere på Cobolt gjør det ikke lett å vite hva som er feid opp. ;)

Men siden de "nye" Blake og Mortimer-album ble påbegynt i Danmark av Carlsen og i dag fortsettes av Cobolt, er det vel godkjent uansett hvordan man definerer dem.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, tegner- og forfatter-skift kan vel ikke afgøre det, ellers ville en moderserie som f.eks. Splint & Co. jo ikke engang opfylde kriterierne. Vi kan ikke have hokus pokus kosteskaft i vores definition af fejning. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 19. nov 2021, 02:29Jeg lurte litt når jeg så på Cobolts nettside at et av de nye B&M-albumene er merket "Et ekstraordinært eventyr", mens de andre ikke er det. Dere på Cobolt gjør det ikke lett å vite hva som er feid opp. ;)
Det er "Den sidste farao", som kaldes for "Et ekstraordinært eventyr". Fordi albummet er uden for nummerrækkefølgen på fransk, det har ikke noget nummer i modsætning til alle de øvrige. De danske B&M-album har ganske vist ikke numre, men netop derfor var det nødvendigt på anden vis at adskille det fra de øvrige. Desforuden er fortællestilen lidt anderledes end i de normale, og teknisk set har albummet en lille smule anderledes format og anderledes papirtype, tekstningstype m.v.
Mesterius skrev: 19. nov 2021, 02:29Men siden de "nye" Blake og Mortimer-album ble påbegynt i Danmark av Carlsen og i dag fortsettes av Cobolt, er det vel godkjent uansett hvordan man definerer dem.
Ikke hvis man definerer et fejebakkeforlag, som jeg gør: At forlaget udgiver nyere bind i serier, som et andet forlag AF EGEN KRAFT har indstillet. Carlsen indstillede ikke noget af egen kraft, det var EU's konkurrencekommissær, der bestemte, at langt de fleste tegneserier ikke længere måtte udgives af Carlsen. Men jeg vil ikke insisterer. Frank og andre må gerne kalde Cobolt for det største fejebakkeforlag i verdenshistorien. Cobelt fejede fysisk 385 lagerførte album op efter Carlsen den 1. maj 2008 :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den Gyldne Fejebakke 2021 er afblæst

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Med fransk definition er stort set alle danske tegneserieforlag fejebakkeforlag, også historisk, lige fra Williams, Interpresse, Winther, Carlsen, Bogfabrikken, Egmont og alle senere forlag, som udgiver klassiske tegneserier.

Men selvfølgelig ikke alle sammen aktuelt i 2021.
Besvar