AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Hvilket forlag fortjener Den Gyldne Fejebakke 2021

Afstemning sluttede 2. dec 2021, 00:09

Alvilda (Amulet)
0
Ingen stemmer
Cobolt (Blake og Mortimers nye eventyr)
1
3%
Comic Factory (Canardo)
4
11%
E-voke (Vance Samlet, Storm, Barelli
11
30%
Fabel (Jonathan, Michael Logan, Egene)
2
5%
Faraos Cigarer (Juan Solo)
4
11%
ShadowZone (Ken Parker)
3
8%
Zoom (Rødskæg, Iznogood, Martin Milan, Lasse Landevej, Alene, Tim og Thomas, Allan Falk, Bruno Brazil
12
32%
 
Afgivne stemmer: 37

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 8. dec 2021, 08:39 Det er ikke selve prisen, men hele set-up'et omkring den jeg er kritisk overfor.
Der har været nogle "teething problems", men det ordner sig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 8. dec 2021, 04:12
Antaeus skrev: 7. dec 2021, 22:42De er måske en pris de helst ville være foruden.
Som jeg tidligere skrev så har fejebakke ikke ligefrem en positiv ordklang.
Jeg tænker heller ikke Cobolt ville nævne at de havde fået prisen.
Cobolt og Forlaget Eudor har jo begge vært beundringsverdig selvoppofrende når det gjelder Den gyldne fejebakke. Se bare hvordan Frank og Carsten insisterer på at den andres forlag er mer fortjent til prisen enn de selv er. :)

https://serieland.dk/forum/viewtopic.ph ... 49#p216949
https://serieland.dk/forum/viewtopic.ph ... 65#p216965
Men Carstens forlag ER jo klart kvalificeret til prisen, både til årets Fejebakkepris og til en ærespris, mens Eudor – som allerede forklaret i tråden, Mesterius henviser til – desværre først er kvalificeret til næste år, når vi for første gang indtræder i fejebakkeforlagenes fornemme selskab ved at fuldføre Nofret-serien med bind 13. Vi krydser fingre til den tid, men vil selvfølgelig acceptere, hvis prisen (igen) går til et af de mange forlag, der udfører et større stykke arbejde på området end os.
Erling Søby skrev: 8. dec 2021, 07:22Sagt lige ud: Nomineringskriterierne var helt uklare og ændrede sig undervejs. Listen over serier bar stærkt præg af tilfældigt udvalg. Der var 37 mennesker, der stemte, og som kun repræsenterede sig selv. Og som institution hører Serieland ærlig talt til i den private og obskure ende. - Hvis jeg var forlægger, var det ikke en pris jeg ville være interesseret i på nogen måde.
Men derved adskiller prisen sig jo ikke væsentligt fra de andre priser, der uddeles. :-) :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 8. dec 2021, 07:22 Sagt lige ud: Nomineringskriterierne var helt uklare og ændrede sig undervejs. Listen over serier bar stærkt præg af tilfældigt udvalg. Der var 37 mennesker, der stemte, og som kun repræsenterede sig selv. Og som institution hører Serieland ærlig talt til i den private og obskure ende. - Hvis jeg var forlægger, var det ikke en pris jeg ville være interesseret i på nogen måde.
At nomineringskriterierne var uklare tror jeg ikke har noget som helst med det at gøre. Det var bare opstartsproblemer som blev løst.
Og det var da ikke noget tilfældigt udvalg, det var os der nominerede de bedste forlag på baggrund af de bedste tegneserier tilhørende kategorien.
Serieland bliver besøgt af ret mange selv om det så kun er relativt få der har stemt. Men jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle være vigtig. En hel del herinde har en forkærlighed for de klassiske fransk/belgiske tegneserier, så vi er i høj grad målgruppen til de udgivelser og mange som også har en forkærlighed for disse læser formentlig med herinde. Jeg ville da langt hellere have den her pris herfra end hvis den kom fra fx nummer9 eller hvis det var en tilfældig anmelder eller lille korps bestående af 4 mennesker i en avis. Den store fordel med en avis er at de når ud til langt flere mennesker, men de som beslutter og deres resultatat ser jeg ikke som lige så vigtigt for mig, som hvis det kom herinde fra.
De nominerede forlag burde være interesseret i prisen da flere af dem udgiver mange album i genren. Frank og Carsten lyder dog ikke som de ønsker prisen eller høre med til et fejebakkeforlag, men det er nok fordi Carsten kom op med det som negativt (min opfattelse).
Problemet ser jeg stadig i navnet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 8. dec 2021, 13:41Frank og Carsten lyder dog ikke som de ønsker prisen eller høre med til et fejebakkeforlag, men det er nok fordi Carsten kom op med det som negativt (min opfattelse).
Frank Madsen skrev: 8. dec 2021, 12:23Vi krydser fingre til den tid, men vil selvfølgelig acceptere, hvis prisen (igen) går til et af de mange forlag, der udfører et større stykke arbejde på området end os.
Hov, hov - vi erkender bare, at der er mange andre forlag, der yder en større indsats og endnu ikke har modtaget prisen, og som derfor fortjener den mere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 8. dec 2021, 13:41
Serieland bliver besøgt af ret mange selv om det så kun er relativt få der har stemt. Men jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle være vigtig. En hel del herinde har en forkærlighed for de klassiske fransk/belgiske tegneserier, så vi er i høj grad målgruppen til de udgivelser og mange som også har en forkærlighed for disse læser formentlig med herinde. Jeg ville da langt hellere have den her pris herfra end hvis den kom fra fx nummer9 eller hvis det var en tilfældig anmelder eller lille korps bestående af 4 mennesker i en avis.
Meget enig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af Berti Stravonsky »

I skal ikke tage det så tungt, drenge. Prisen er jo, som vores andre priser, jo både alvorligt ment og lidt fis og ballade.

Der kan være 117 årsager til, at enkelte prisvindere ikke lige reagerer. Travlhed fx men også ligegyldighed. Begge dele, og andre med, er såmænd også cool nok. Folk vælger selv.

Jeg synes, at prisen er fin, og at navnet er godt. Godt nok, al den stund, jeg sagtens kan følge dem, der fx mener, at navnet kan volde kvaler.

Tak til Googa for at tage initiativet. Jeg har sagt det før. Googa gør et kæmpestort arbejde for både vores forum og for tegneserierne. Ildhu og dedikation er store vigtige søjler, så tak Mr. G.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 8. dec 2021, 13:41
Erling Søby skrev: 8. dec 2021, 07:22 Sagt lige ud: Nomineringskriterierne var helt uklare og ændrede sig undervejs. Listen over serier bar stærkt præg af tilfældigt udvalg. Der var 37 mennesker, der stemte, og som kun repræsenterede sig selv.
...det var da ikke noget tilfældigt udvalg, det var os der nominerede de bedste forlag på baggrund af de bedste tegneserier tilhørende kategorien.
Nei, nominasjonen av forlagene skal utelukkende gå på OM DE ER FEIEBAKKEFORLAG. Ikke på (den subjektive) kvaliteten av de spesifikke serier de har feid opp.

Derimot er den subjektive avstemningen om hvilket forlag som fortjener prisen mest, basert på hvilke serier man liker best. Og det er jo her Googas intensjon med opprettelsen av prisen ligger: å fremme forlagene som utgir de serier han selv liker. Han utviste null interesse i å få nominert forlag og serier han ikke personlig brydde seg om.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har for øvrigt fået en mail fra Michael, som takker for prisen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af GoogaMooga »

Det passer ikke helt, hvad Mesterius skriver. Der er en del klassikere, jeg ikke selv bryder mig om. Men jeg har det sådan, at det er "the more, the merrier." Jeg synes, det er en god ting, at for mig fravalgte serier som "Sammy" og "Blåfrakkerne" bliver færdiggjort.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af Gimli »

I forhold til værdsættelsen af en pris.

Jeg tænker at værdsættelsen af "enhver" pris stiger med tiden. Bl.a. fordi kendskabet til prisen stiger, men også fordi 'kriterierne' for prisen bliver mere faste, genkendelige og udbredte. Så hvis der er ønske om, at en pris skal værdsættes offentligt, skal tilstrækkelig mange kende til den og følge med i, hvem der nomineres og tildeles prisen.

"Enhver" (gåseøjnene) er fordi priser som 'Årets nytårstorsk' og andre priser der uddeles for; fejltrin og lignende, er næppe noget som værdsættes af prisvinderne - og måske omvendt proportionalt med, hvor lang tid priserne har eksisteret.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af Antaeus »

Personligt havde jeg hellere set en pris til det forlag der gør det bedst i udgivelsen af euroklassikere frem for fejebakkeudgivelser.
For at have fokus på hvem der udgiver klassikerne og ikke bare fejebakke. Og jeg ville nok gå nogle år længere op end 1980.

Årets Euroklassikerforlag er sikkert også en mere attraktiv pris end Den Gyldne Fejebakke, men det er bare min mening.
En pris som nogle forlag ikke ønsker er ikke en så attråværdig pris, tænker jeg.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 8. dec 2021, 17:48Jeg har for øvrigt fået en mail fra Michael, som takker for prisen.
Sådan!
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Et problem med at formidle prisens eksistens, vilkårene for den og årets afgørelse er vel, at det kræver ret så lange forklaringer over for mennesker ude i den virkelige verden, for at det kan give nogen mening, er det ikke?

De færreste mennesker ved, hvad der skal forstås ved et "fejebakkeforlag" (og at nogle opfatter begrebet positivt og andre negativt, eller at der er modstridende definitioner af det), de færreste ved, hvad en "euroklassiker" er, de færreste aner, at der er en skillelinje ved år 1980 og slet ikke, hvad der definerer den, og de får ikke oplyst anden begrundelse for nomineringer end titler på serier, hvoraf i hvert fald nogle vil være mere eller mindre ukendte eller obskure for en mange mennesker, måske bortset fra de enkelte forlags kernelæsere eller meget belæste og inkarnerede nostalgiske fans.

At prisvinderen er udpeget i en internetafstemning med deltagelse af kun 19 mennesker (der er afgivet 37 stemmer, og man kunne stemme på to, så man kan gætte på, at 18 har stemt på to og en enkelt på 1; men der kan selvfølgelig også være flere, der kun har stemt på 1, så der er lidt mere end 19 deltagere i alt) gør det vel ikke ligefrem nemmere at lancere som noget særlig prominent, at man har vundet den mystiske pris.

Men TRÅDEN her, eller trådenE, er fornøjelse og interessante. Det er de hvert år :-)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af Antaeus »

Jeg tror en del kun afgiver en stemme, jeg gjorde.
Men ja der er klart et problem i forklaringen.

Men omkring 20 stemmer er bedre end en lille udvalg, som typisk tager den slags afgørelser ved andre priser.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: AFSTEMNING: Den Gyldne Fejebakke 2021

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 9. dec 2021, 00:37Men omkring 20 stemmer er bedre end en lille udvalg, som typisk tager den slags afgørelser ved andre priser.
Til gengæld er der den store forskel, at der for langt de fleste andre prisers vedkommende (som ikke er internet-afstemninger) er et navngivent (personligt eller institutionelt) nomineringskorps og en navngiven jury.

Desuden er der udførlige, nedskrevne begrundelser for hver enkelt nomineret og hver enkelt prisvinder, hvilket selvklart gør det helt anderledes nemt at formidle til offentligheden, hvad prisen går ud på, hvilke overvejelser der har været i spil, og hvorfor vinderne er endt med at blive valgt. Det giver også en dejlig mulighed for at man kan glæde sig over eller være rødglødende rasende uenig med med konkrete mennesker eller institutioner (hvilket ofte fører til spændende debatter).

Hele det aspekt mangler ligesom med fejebakkeprisen, hvor både nomineringerne foregår anonymt (langt de fleste brugere har jo et dæknavn), og den endelig afstemning foregår 100 % anonymt.
Besvar