Slutfasen

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Slutfasen

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 20. nov 2021, 12:12 Jeg mener ikke, vi har udtrykket "en pudsig skrue" på dansk, men vi har "at have en skrue løs", hvilket jeg dog ikke forbinder med den gamle gnier.
Apropos det må jeg bare nevne en fin oversettelse i en gammel norsk Donald Pocket. Skrue er rasende på Donald/Anders og løper etter ham med hevet stokk. Hvorpå Donald roper: "Hjelp! SKRUE er løs!"
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Slutfasen

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 20. nov 2021, 12:18
GoogaMooga skrev: 20. nov 2021, 12:12 Jeg mener ikke, vi har udtrykket "en pudsig skrue" på dansk, men vi har "at have en skrue løs", hvilket jeg dog ikke forbinder med den gamle gnier.
Apropos det må jeg bare nevne en fin oversettelse i en gammel norsk Donald Pocket. Skrue er rasende på Donald/Anders og løper etter ham med hevet stokk. Hvorpå Donald roper: "Hjelp! SKRUE er løs!"
:D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Slutfasen

Indlæg af Asger Pedersen »

‘Onkel Skrue’ er en OK oversættelse, men ‘Joakim’ har jo en helt speciel betydning, udover det jødisk klingende som gav associationer til nærighed: I den nu tjekkiske Sct. Joachimstal udvandt man i senmiddelalderen sølv, der blev udmøntet i
sct. Joachimstalere. Dette blev forkortet til ‘thaler’, på dansk ‘daler’ og på engelsk ‘dollar’. Dette har Sonja Rindom sikkert vidst, da hun fandt på navnet. For rosister er der den pudsighed, at det italienske ‘Gioachino’ i USA blev forkortet til ‘Keno’, som er Don Rosas fornavn 😎
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Slutfasen

Indlæg af GoogaMooga »

Asger Pedersen skrev: 20. nov 2021, 14:26 ‘Onkel Skrue’ er en OK oversættelse, men ‘Joakim’ har jo en helt speciel betydning, udover det jødisk klingende som gav associationer til nærighed: I den nu tjekkiske Sct. Joachimstal udvandt man i senmiddelalderen sølv, der blev udmøntet i
sct. Joachimstalere. Dette blev forkortet til ‘thaler’, på dansk ‘daler’ og på engelsk ‘dollar’. Dette har Sonja Rindom sikkert vidst, da hun fandt på navnet. For rosister er der den pudsighed, at det italienske ‘Gioachino’ i USA blev forkortet til ‘Keno’, som er Don Rosas fornavn 😎
:o Top nørd-viden! Respekt!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 874
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Slutfasen

Indlæg af Nøhr »

Asger Pedersen skrev: 20. nov 2021, 14:26 ... forkortet til ‘thaler’, på dansk ‘daler’ og på engelsk ‘dollar’. Dette har Sonja Rindom sikkert vidst...
For pokker, Asger, det er ny viden for mig, jeg takker for denne vidensindsprøjtning.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Slutfasen

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg får min sag for med at samle det run af Dennis blade. Heldigvis har Gwanda genoptrykt de tidlige numre, men den dyre etter blev gengivet lidt gnidret, og jeg aner ikke, hvornår Lance opgraderer, eller om han overhovedet gør det. Nå, men det er alligevel en gave sendt fra himlen at få de tidlige Dennis genoptrykt. Resten må så blive læseeksemplarer. Jeg skulle have samlet dem for 40 år siden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Slutfasen

Indlæg af Mogens »

Jeg elskede Walter Matthau i filmversionen fra 1993, men en komplet samling af tegneserierne med den støjende Dennis (Jern-Henrik på dansk) er ikke at finde på min bucket list. :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Slutfasen

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 21. nov 2021, 23:41 Jeg elskede Walter Matthau i filmversionen fra 1993, men en komplet samling af tegneserierne med den støjende Dennis (Jern-Henrik på dansk) er ikke at finde på min bucket list. :wink:
Han startede som Dennis på dansk, kom så til at hedde Jern-Henrik i nogle forvirrede år, og endte sine danske dage som Dennis igen. At den ikke er på din bucket liste er fint med mig; det ville dog overraske mig om vore bucket lister skulle have mange sammenfald. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Slutfasen

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 22. nov 2021, 00:29
Mogens skrev: 21. nov 2021, 23:41 Jeg elskede Walter Matthau i filmversionen fra 1993, men en komplet samling af tegneserierne med den støjende Dennis (Jern-Henrik på dansk) er ikke at finde på min bucket list. :wink:
Han startede som Dennis på dansk, kom så til at hedde Jern-Henrik i nogle forvirrede år, og endte sine danske dage som Dennis igen. At den ikke er på din bucket liste er fint med mig; det ville dog overraske mig om vore bucket lister skulle have mange sammenfald. :)
Han har nok hett Jern-Henrik også i nyere tid. Her er en DVD-utgave fra 2004 av den danske dubben av TV-serien fra 80-tallet, som på 90- og 2000-tallet gikk på kanalen Fox Kids/Jetix i Skandinavia.

Billede
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Slutfasen

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, det er noget forvrrende. Kan de snart blive enige! Dennis, Jern-Henrik, Jern-Anker* - jeg skal have det amerikanske run.

(*) = forhenværende statsminister, Anker Jørgensen

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Slutfasen

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 22. nov 2021, 00:29 det ville dog overraske mig om vore bucket lister skulle have mange sammenfald. :)
Haha, det ville sgu også overraske mig. :lol: :lol:
Besvar