Hvad har gamle avisserier til fælles med stumfilm?

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvad har gamle avisserier til fælles med stumfilm?

Indlæg af GoogaMooga »

Hvad har gamle avisserier til fælles med stumfilm?

90% af alle stumfilm er tabt for evigt, de var på nitratfilm og der blev ikke gemt negativer.

90% af alle avisserier, såsom "Apartment 3-G", vil også blive tabt for evigt. Der blev ikke gemt proofs og de gamle udklip gulner og smuldrer til sidst, da de blev trykt på syreholdigt avispapir.

"London After Midnight"
Billede

"Polly and her Pals" vil nok blive tabt for evigt
Billede

VI MÅ REDDE HVAD REDDES KAN
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvad har gamle avisserier til fælles med stumfilm?

Indlæg af Mogens »

Det er selvfølgelig trist, at meget af dét, vi kender fra vores barndom, går tabt for evigt, men når alt kommer til alt ender vi også vores dage som et støvet minde. :(

Meget materiale - uanset om det var stumfilm, tegneserier, underholdingsprogrammer eller andet - er gået tabt, fordi det dengang var umuligt at lagre alting, både finansielt og pladsmæssigt. I den henseende kom den digitale tidsalder måske en tand for sent, men spørgsmålet er også, om nutidens og fremtidige generationer overhovedet bekymrer sig om dét?! De har sikkert andre interesser. :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad har gamle avisserier til fælles med stumfilm?

Indlæg af GoogaMooga »

Man får en enestående indsigt i hvordan folk tænkte, talte, og levede, så man bedre kan forstå, hvor vi kommer fra, og hvordan vi er endt som vi er, på godt og ondt. Jeg er ikke fortaler for, at alt skal gemmes, men når ikke engang store serier som "Polly and Her Pals" kan få mere end et par champagnebøger fra IDW, er det i mine øjne katastrofalt. Det er ikke kun de fine kunstrater, der skal bevares, popkulturen siger ofte mere om os selv end et bundt solsikker i en vase.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvad har gamle avisserier til fælles med stumfilm?

Indlæg af Mogens »

Jeg bliver sikkert stillet for en henrettelsespeloton, men jeg må desværre indrømme, at "Polly and Her Pals" er gået forbi min radar. Det må være en mangel i min opdragelse, men jeg er sikker på, at jeg overlever alligevel (hvis jeg da ikke bliver stillet op ad muren). :D

Jeg giver dig dog ret i, at vores kultur er andet og langt mere end blot en drønkedelig vase med solsikker eller blomster i. Selv inden for popkulturen hersker der fisefornemme tendenser, men det ligger vel næsten også i ordets betydning. :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad har gamle avisserier til fælles med stumfilm?

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 22. nov 2021, 09:46 Jeg bliver sikkert stillet for en henrettelsespeloton, men jeg må desværre indrømme, at "Polly and Her Pals" er gået forbi min radar. Det må være en mangel i min opdragelse, men jeg er sikker på, at jeg overlever alligevel (hvis jeg da ikke bliver stillet op ad muren). :D
Og hvis ikke, så får du en sidste cigaret af mig. :wink: En af grundene til, at du ikke kender den, er fordi den næsten aldrig har været genoptrykt, og ikke set på dansk siden de store Skipper Skræk blade, hvor den gik under navnet "Den Kære Familie". Det er en surrealistisk serie, næsten på niveau med "Krazy Kat".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvad har gamle avisserier til fælles med stumfilm?

Indlæg af Robin »

GoogaMooga skrev: 22. nov 2021, 17:16
Mogens skrev: 22. nov 2021, 09:46 Jeg bliver sikkert stillet for en henrettelsespeloton, men jeg må desværre indrømme, at "Polly and Her Pals" er gået forbi min radar. Det må være en mangel i min opdragelse, men jeg er sikker på, at jeg overlever alligevel (hvis jeg da ikke bliver stillet op ad muren). :D
Og hvis ikke, så får du en sidste cigaret af mig. :wink: En af grundene til, at du ikke kender den, er fordi den næsten aldrig har været genoptrykt, og ikke set på dansk siden de store Skipper Skræk blade, hvor den gik under navnet "Den Kære Familie". Det er en surrealistisk serie, næsten på niveau med "Krazy Kat".
Den gik da vist også i de lidt mindre Skipper Skræk blade. Jeg har lige fundet den i årgang -53 og mindes nogle forsider af åtgang -58, tror jeg.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad har gamle avisserier til fælles med stumfilm?

Indlæg af GoogaMooga »

Robin skrev: 22. nov 2021, 17:59 Den gik da vist også i de lidt mindre Skipper Skræk blade. Jeg har lige fundet den i årgang -53 og mindes nogle forsider af åtgang -58, tror jeg.

mvh.
Det gjorde den så, men jeg var ikke helt sikker, da jeg aldrig har haft et run.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Hvad har gamle avisserier til fælles med stumfilm?

Indlæg af TorbenB »

GoogaMooga skrev: 22. nov 2021, 19:25
Robin skrev: 22. nov 2021, 17:59 Den gik da vist også i de lidt mindre Skipper Skræk blade. Jeg har lige fundet den i årgang -53 og mindes nogle forsider af åtgang -58, tror jeg.

mvh.
Det gjorde den så, men jeg var ikke helt sikker, da jeg aldrig har haft et run.
Der er også nogle sider i Comics bind 3. Her hed den Den kære familie.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad har gamle avisserier til fælles med stumfilm?

Indlæg af GoogaMooga »

TorbenB skrev: 22. nov 2021, 21:02
Der er også nogle sider i Comics bind 3. Her hed den Den kære familie.
Fedt! 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar