Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Besvar
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Frank Madsen »

Vores alle sammens yndlingsfranskmand og Rasmus Klump-tegner, Thierry Capezzone, er blevet interviewet til den franske Le Petit Journal:

https://lepetitjournal.com/copenhague/c ... -bd-325669

Hvis man ikke er så stiv i fransk, så kan man klikke her:

https://lepetitjournal-com.translate.go ... tr_pto=nui

Untitled-1.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 26. nov 2021, 18:21Hvis man ikke er så stiv i fransk, så kan man klikke her
Måske var det mere relevant med et link, der forklarede journalisten, at der faktisk fandtes tegneserier før 1993 i Danmark "ud over Disney og et par lokale", at det således ikke var H.C. Andersen junior, der "fik danske forlæggere til at indse, at der var 'interesse for tegneserier i Danmark'", at det vel ikke var Thierry, der "skabte Art Bubble", ligesom det måske ikke er "den vigtigste tegneseriemesse i Danmark", og at tegneserier først "derefter gradvist fandt et publikum her".

Ærlig talt, det er da det rene volapyk. Yndlingsfranskmand eller ej!

Jeg tillader mig at antage, at journalisten har været helt på bar bund og har misforstået det hele. Artiklen minder om en, der for 30 år siden blev trykt i Asnæs Avis, hvor Interpresses legendariske tegnestuemedarbejder John "Kris" Kristiansen blev interviewet, fordi han tilfældigvis boede i Asnæs. Konklusionen på artiklen var, at alle kendte tegneserier som Lucky Luke og Basserne i virkeligheden blev tegnet i Asnæs af John Kristiansen.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 27. nov 2021, 00:28Måske var det mere relevant med et link, der forklarede journalisten, at der faktisk fandtes tegneserier før 1993 i Danmark "ud over Disney og et par lokale", at det således ikke var H.C. Andersen junior, der "fik danske forlæggere til at indse, at der var 'interesse for tegneserier i Danmark'", at det vel ikke var Thierry, der "skabte Art Bubble", ligesom det måske ikke er "den vigtigste tegneseriemesse i Danmark", og at tegneserier først "derefter gradvist fandt et publikum her".
Jeg tror ikke, den franske journalist læser Serieland, så et link vil nok være spildt ulejlighed. ;-)

Jeg skrev følgende på Thierrys fb-væg, hvor artiklen var delt:

"Jeg tror, årene omkring 1993 var en af de mest aktive perioder for danske tegneserier: Der var Valhalla, Nofret, Aida Nur, der alle udkom i Frankrig på det tidspunkt, og hver dag var der hele sider med album-tegneserier i B.T. og hver lørdag et helt tillæg med tegneserier (Kilroy) i Ekstra Bladet. Vi havde to tidsskrifter, der udkom 4 gange om året, tegneseriebutikker i Odense, Svendborg, Århus, Aalborg og København, tegneseriekonventer for branchen hvert år, stor tegneseriefestival i Ballerup i 1992 og 1994, en årlig Ping-pris med 25.000 kr. til vinderen, et tegneseriemuseum, et tegneseriebibliotek på Nikolaj Plads osv. osv."

Men det er nok perioden omkring årtusindskiftet, Thierry hentyder til. Der var gassen gået lidt af ballonen af mange årsager, uden at tilstanden dog helt var den uopdyrkede ødemark, som artiklen beskriver.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Mesterius »

Thierry Capezzone virker som en hyggelig fyr, men jeg hadde mer sansen for ham før jeg leste noen av artiklene hans med faktafeil i diverse Zoom-bøker. Thierry er ikke en historiker, men en anekdoteforteller. Dét skulle jeg ønske Forlaget Zoom innså før de satte ham til å skrive forord i omtrent hver eneste samlebok de utgir av eldre fransk-belgiske serier.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Carsten Søndergaard »

@ Frank: Nu har jeg læst alle dine kommentarer i Thierrys Facebooktråd, godt at du har gjort noget ud af at sætte de malplacerede udsagn i et sandfærdigt relief.

Et af problemerne er jo også, at Thierrys verden er den fransk-belgiske tegneserie, og i særdeleshed den belgiske. Og ja, den var på vågeblus i 90'erne og i 00'erne i Danmark, men det var den sandt for dyden også i Belgien og Frankrig - og netop derfor også i Danmark. Og de ting kom jo først rigtigt på fode mere end tyve år efter, at han kom til Danmark, hvilket først og fremmest skyldtes, at forlagene i Belgien og Frankrig vænnede sig til de nye tider, at de klassiske serier begyndte at blive genudgivet, og at digitaliseringsteknologien nåede så vidt, at en række nye forlag kunne udgive både gamle og nye serier i med relativt succesrigt resultat i ret så begrænsede oplag.

Man skal selvfølgelig ikke fratage Thierry rosen for den store indsats, han med mellemrum har gjort for fx at overtale sine belgiske og franske venner til at komme på besøg i Danmark, det betyder også noget.

Men det forekommer frustrerende, at læserne af det franske tidsskrift får serveret et på alle måder usandfærdigt billede af tegneseriens status i Danmark før og nu.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 28. nov 2021, 01:03Thierry er ikke en historiker, men en anekdoteforteller.
Ja, det er sagens kerne i en nøddeskal.

Men jeg holder også meget af Thierry og skal derfor give ham en røffel ved førstkommende lejlighed :)
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Jakobsen »

Carsten Søndergaard skrev: 27. nov 2021, 00:28
Frank Madsen skrev: 26. nov 2021, 18:21Hvis man ikke er så stiv i fransk, så kan man klikke her
Måske var det mere relevant med et link, der forklarede journalisten, at der faktisk fandtes tegneserier før 1993 i Danmark "ud over Disney og et par lokale", at det således ikke var H.C. Andersen junior, der "fik danske forlæggere til at indse, at der var 'interesse for tegneserier i Danmark'", at det vel ikke var Thierry, der "skabte Art Bubble", ligesom det måske ikke er "den vigtigste tegneseriemesse i Danmark", og at tegneserier først "derefter gradvist fandt et publikum her".

Ærlig talt, det er da det rene volapyk. Yndlingsfranskmand eller ej!

Jeg tillader mig at antage, at journalisten har været helt på bar bund og har misforstået det hele. Artiklen minder om en, der for 30 år siden blev trykt i Asnæs Avis, hvor Interpresses legendariske tegnestuemedarbejder John "Kris" Kristiansen blev interviewet, fordi han tilfældigvis boede i Asnæs. Konklusionen på artiklen var, at alle kendte tegneserier som Lucky Luke og Basserne i virkeligheden blev tegnet i Asnæs af John Kristiansen.
Det er vel som man læser det - samme som din påstand om at "Art bubble nok ikke er den vigtigste festival" - det synes jeg er en påstand der tager stilling. Jeg synes da alle festivaler er vigtige! Også CC - der kalder sig Danmarks største tegneseriefestival - selv om Art bubble generelt har væsentligt flere besøgende. Thierry og jeg startede Art Bubble - så han har ikke uret. Det kan man også læse om i Art bubbles 10 års jubilæumsbog. Thierry har ret på mange punkter når man udefra ser på danske tegneserier generelt - hvad han jo naturligvis gør, når han kommer fra Lyon. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakobsen skrev: 3. dec 2021, 18:27Det er vel som man læser det - samme som din påstand om at "Art bubble nok ikke er den vigtigste festival" - det synes jeg er en påstand der tager stilling. Jeg synes da alle festivaler er vigtige!
Netop. Det var derfor, jeg skrev "måske" - og ikke "nok", som du fejlciterer mig for. Det er ikke mig, men Thierry, der tager stilling.
Jakobsen skrev: 3. dec 2021, 18:27Thierry har ret på mange punkter når man udefra ser på danske tegneserier generelt
Som at der stort set ikke fandtes tegneserier i Danmark før 1993? At det var H.C. Andersen junior, der fik danske forlag til at indse, at der var interesse for tegneserier? At tegneserier først gradvist efter Art Bubbles grundlæggelse fandt et publikum i Danmark? Eller hvad?

Det er jo historieforvanskning så det vasker sig. Hvis jeg var fransk læser af tidsskriftet ville jeg sidde tilbage med en lattervækkende skråstreg chokerende fornemmelse af, at Danmark må være et kulturelt tilbagestående land, hvad tegneserier angår. Det passer jo ikke.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Jakobsen »

Jah, det er vel bare lidt ordkløveri - men det har jo aldrig været en hemmelighed at du ikke kunne lide Art bubble og helst så CC dominere. Men sådan er det... det tager jeg helt roligt. Men det skinner igennem i din agumentation/indlæg, synes jeg.

Danske forlag og tegneseriescenen havde jo det berømte boom i 80erne hvor albummarkedet svulmede og oplagene og udvalget var ret imponerende. Så gik vi ind i en lang periode hvor alting lukkede - her har de gamle forlag ledt og ledt efter grunden og endte med at sende Sorteper efter computerspil og internettet - samt efter kioskerne der også opgav bladene. Så skiftede og lukkede de gamle forlag og byttede lidt - og det er den periode Thierry taler om, og der har han en pointe - for det lykkedes ham enemand at sælge han HC Junior i store oplag - det var DET de gamle forlag ikke ville - så kan man så diskutere årsagen - tidens gunst, yndlingsfranskmand med charme osv. Idag er det hele ændret - vi har masser af mindre forlag og et imponerende udbud af titler og klassiske udgivelser i høj kvalitet - om Thierry er årsagen, det ved jeg ikke, men det startede i hvertfald på nogenlunde samme tidpunkt - også den første Art bubble for 10 år siden. Jeg har stor respekt for Thierry der har knoklet for sin karriere, doven er han i hvertfald ikke!

Så kan du give både Thierry og mig en røffel næste gang på Art bubble ;) Jeg gir' kaffen! ;)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 3. dec 2021, 23:58Hvis jeg var fransk læser af tidsskriftet ville jeg sidde tilbage med en lattervækkende skråstreg chokerende fornemmelse af, at Danmark må være et kulturelt tilbagestående land, hvad tegneserier angår. Det passer jo ikke.
Nei, virkelig ikke. Det er jo Norge den beskrivelsen passer på. :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af GoogaMooga »

16 års lobby-arbejde og "talen op" af euroklassikere og oversete navne kan sikkert også have påvirket markedet lidt; det så i hvert fald ret håbløst ud i år 2000, eller hvornår det nu var, jeg konfronterede Jens Trasborg på den første CC. :wink:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 4. dec 2021, 07:0616 års lobby-arbejde og "talen op" af euroklassikere og oversete navne kan sikkert også have påvirket markedet lidt; det så i hvert fald ret håbløst ud i år 2000, eller hvornår det nu var, jeg konfronterede Jens Trasborg på den første CC. :wink:
Interessant. Hvor mange euroklassikere fik dit lobbyarbejde og "talen op" så Jens Trasborg til at udgive i de efterfølgende 16 år?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Interview med Thierry Capezzone i Le Petit Journal

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakobsen skrev: 4. dec 2021, 01:55 Jah, det er vel bare lidt ordkløveri - men det har jo aldrig været en hemmelighed at du ikke kunne lide Art bubble og helst så CC dominere. Men sådan er det... det tager jeg helt roligt. Men det skinner igennem i din agumentation/indlæg, synes jeg.
Det er vås og sludder, min holdning har alle dage været, at desto flere tegneseriemesser desto bedre. Og jeg har da selv deltaget adskillige gange og med stor fornøjelse i Art Bubble. Men det har jo alt sammen intet at gøre med, om der fandtes eller ikke fandtes tegneserier i Danmark før 1993, eller at tegneserier først efter 2010 "fandt et publikum" i Danmark. Der har været talrige tegneserier og tegneserieudgivelser i Danmark i 120 år, langt flere end befolkningstallet berettigede til i forhold til langt større lande.
Jakobsen skrev: 4. dec 2021, 01:55Danske forlag og tegneseriescenen havde jo det berømte boom i 80erne hvor albummarkedet svulmede og oplagene og udvalget var ret imponerende. Så gik vi ind i en lang periode hvor alting lukkede - her har de gamle forlag ledt og ledt efter grunden og endte med at sende Sorteper efter computerspil og internettet
At internet og computerspil influerede negativt er helt uomtvisteligt, men årsagen var jo også, at fødekæderne døde ud (aviserne havde langt færre tegneserier, og de europæiske tegneserieugeblade ophørte på stribe (hvilket bestemt ikke kun havde noget med hverken internet eller lukkede kioske at gøre). Det var slet ikke et dansk fænomen, præcis det samme skete i hele den vestlige verden.
Jakobsen skrev: 4. dec 2021, 01:55Så skiftede og lukkede de gamle forlag og byttede lidt - og det er den periode Thierry taler om
Nej, han taler om perioden fra tidernes morgen og til 2021. Det er et af problemerne.
Jakobsen skrev: 4. dec 2021, 01:55det lykkedes ham enemand at sælge han HC Junior i store oplag - det var DET de gamle forlag ikke ville - så kan man så diskutere årsagen - tidens gunst, yndlingsfranskmand med charme osv.
Det er muligt, det skal jeg ikke kunne sige. Jeg havde aldrig hørt om den, før den udkom. Men det er under alle omstændigheder absurd at påstå, at lige netop den tegneserie var den, der fik hele Danmark til at vågne op efter 100 års tornerosesøvn.
Jakobsen skrev: 4. dec 2021, 01:55Idag er det hele ændret - vi har masser af mindre forlag og et imponerende udbud af titler og klassiske udgivelser i høj kvalitet - om Thierry er årsagen, det ved jeg ikke, men det startede i hvertfald på nogenlunde samme tidpunkt - også den første Art bubble for 10 år siden.
Det gjorde det, og det er jo ganske logisk, for det var netop på det tidspunkt, at de store forlag i verden havde fået digitaliseret alle de gamle klassikere, så det var muligt at genudgive dem i små oplag, både hos dem selv og i fx Danmark. Og at den teknologiske udvikling var nået så vidt i grafiske og tryktekniske sammenhænge, at enhver kunne sidde hjemme i kælderen og tilrettelægge og udgive bøger. Men ret beset var det først efter midten af 2010'erne, at der for alvor kom fart over feltet. Nemlig efter at finanskrisen ebbede ud, og folk fik så mange flere penge mellem hænderne, at der blev plads på markedet til flere udgivelser i oplag, der var et nøk højere, så det kunne løbe rundt. Og igen ver den udvikling ikke noget særligt for Danmark, det var gældende i hele den vestlige verden, herunder også Thierrys hjemland.

Alt det fortæller Thierry intet om i sin "historiske" udlægning.
Jakobsen skrev: 4. dec 2021, 01:55Jeg har stor respekt for Thierry der har knoklet for sin karriere, doven er han i hvertfald ikke!
Det har jeg sandelig også, og Thierry er min gode ven. Men man bør vel netop fortælle netop sine gode venner, når de kommer på afveje, ikke?
Besvar