Til forlag med distribution fra DBK...

Besvar
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af LarsChristiansen »

Dette er mest henvendt til forlags-indehavere, der anvender DBK som distributør... Som mange nok ved, har vi, E-voke, en to-delt virksomhed, der både er forlag og 'boghandel' – med den sidste del modtager vi ganske mange album fra andre forlag, der pakkes og sendes fra DBK...

Det sørgelige er at vi gentagende gange har henvendt os til dem og klaget da de rent ud sagt ødelægger tegneserier... På trods af at vi har forklaret dem, at det ikke giver mening at pakke album i den ene ende af en papkasse, og så fore modsatte side af kassen med pakke-papir... For man gør på den måde at kasser får en tung - og en let ende... Den tunge ende (med album) er altså ubeskyttet vil med stor sandsynlighed slå sig under transporten!

Så ja – vi modtager f.eks. mange dyre og flotte "Blueberry"-album (men også mange andre store flotte udgivelser) som får smadrede hjørner pga. dårlig (og ja, torskedum) pakning... Klager, returner dem, modtager nye – men med samme risiko for dårlig pakning – og desværre ofte også samme resultat...

Vi bliver hermed kun bestyrket i at det er en fordel at have eget lager og håndtering af pakker. Men vi synes, at med denne tids pres på pakkeforsendelser og håndtering, så er det vanvid at både ødelægge dyre album, sende dem frem og tilbage – spilde tid og få sure kunder – og at DBK ikke tager deres opgave seriøst – er hermed videregivet.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af Frank Madsen »

LarsChristiansen skrev: 9. dec 2021, 09:43 Dette er mest henvendt til forlags-indehavere, der anvender DBK som distributør... Som mange nok ved, har vi, E-voke, en to-delt virksomhed, der både er forlag og 'boghandel' – med den sidste del modtager vi ganske mange album fra andre forlag, der pakkes og sendes fra DBK...

Det sørgelige er at vi gentagende gange har henvendt os til dem og klaget da de rent ud sagt ødelægger tegneserier... På trods af at vi har forklaret dem, at det ikke giver mening at pakke album i den ene ende af en papkasse, og så fore modsatte side af kassen med pakke-papir... For man gør på den måde at kasser får en tung - og en let ende... Den tunge ende (med album) er altså ubeskyttet vil med stor sandsynlighed slå sig under transporten!

Så ja – vi modtager f.eks. mange dyre og flotte "Blueberry"-album (men også mange andre store flotte udgivelser) som får smadrede hjørner pga. dårlig (og ja, torskedum) pakning... Klager, returner dem, modtager nye – men med samme risiko for dårlig pakning – og desværre ofte også samme resultat...

Vi bliver hermed kun bestyrket i at det er en fordel at have eget lager og håndtering af pakker. Men vi synes, at med denne tids pres på pakkeforsendelser og håndtering, så er det vanvid at både ødelægge dyre album, sende dem frem og tilbage – spilde tid og få sure kunder – og at DBK ikke tager deres opgave seriøst – er hermed videregivet.
Interessant. På Eudor har vi af og til overvejelser om, hvorvidt det ville være smartere at droppe egendistributionen til fordel for DBK, især de få dage, hvor antallet af bestillinger har nærmet sig 100. Men det lyder ikke, som om de klarer opgaven bedre, og det ville ærlig talt ødelægge økonomien, hvis alt for mange bøger blev returneret p.gr.a. beskadigelser. Det lyder heller ikke særlig miljøvenligt, og det er jo ellers noget, forlagsbranchen taler meget om i denne tid. Erhvervsstyrelsen har netop i samarbejde med Energistyrelsen udviklet et klimakompas, så danske virksomheder kan beregne deres CO2-aftryk, herunder transport og bortskaffelse.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af LarsChristiansen »

Præcis Frank! Vi har det selv på samme måde – altså de dage hvor pakkeriet er helt overvældende og fysisk ret udmarvende. Men når man overlader den slags til en anden virksomhed, så må man vel gå ud fra at de gør det ordentligt... Men det kniber altså gevaldigt; måske DBK også er så stor en virksomhed at de kan føle sig hævet over den slags "bagateller" ... Men for tegneserier-branchen giver det, ja, både miljømæssig men også økonomisk belastning.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af Antaeus »

Det er vildt at DBK ikke går op i at pakke tegneserierne ordentligt.

Hvis jeg får en tegneserie, der er beskadiget så kontakter jeg stedet hvor jeg har købt den. Jeg ønsker ikke at købe beskadigede varer.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af LarsChristiansen »

Ja, Antaeus, enig. Som lettere bibliofil gør det også ondt at se både dyre flotte men også ganske almindelige album behandlet så lemfældigt og hvad resultatet bliver, når de pakker med album bumler rundt med post- og fragtfolk (der måske er endnu mere ligeglade!)...
Men som mellemled må vi så sortere fra, og returnere dem, så de vel må makuleres ved DBK (?) – og vi selv, hvis det var os, som stod som 'slut-køber', ville vi heller ikke godtage beskadigede album! :(
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af Erling G-P »

Lyder sørgeligt - og med vore dages små oplag af mange titler, kan det heller ikke være hensigtsmæssigt at adskillige eksemplarer går til spilde på denne måde.

Har selv været bekymret over de pakker jeg modtager fra Faraos, da de typisk er pakket tilsvarende - stakken af tegneserier i bunden af pakken, og pakkepapir ovenpå og udenom, men ikke under. Har dog endnu ikke modtaget nogen der var beskadiget, måske fordi de omvikler tegneserierne med bubblewrap, og mængden jeg modtager er formentlig også mindre end E-Vokes, med deraf følgende mindre risiko for 'selvdestruktion'.

Venlig hilsen
Erling G-P
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af LarsChristiansen »

... Nemlig... Og det eneste det kræver, er faktisk bare lidt omtanke, når man står og pakker... :roll:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg kan ikke bidrage med andet, end at der løbende klages til DBK, hvis indpakningen ikke er i orden. Det gør Cobolt, og det gør alle andre forlag og webbutikker også. Hvis det i en periode ser ud, som om kvaliteten daler, klages der igen. Det er selvfølgelig et surt show for alle.

Det er muligt, at visse tegneseriekøbere går mere op i en helt perfekt tilstand end bogkøbere generelt. Men DBK kan ikke skelne mellem, om en bog er en tegneserie eller ej. Langt det meste foregår maskinelt. Hvis det ikke var tilfældet, ville det føre til generelle prisstigninger.

Om det ligefrem skulle være en miljømæssig fordel, at alle forlag havde deres egen distribution, vil jeg stille mig tvivlende over for. DBK udsender titusindvis af bøger hver dag, og langt de fleste pakker indeholder mere end én bog og fra forskellige forlag. Så hvis de alle sammen skulle sendes i separate pakker, ville der skulle langt mere pap til og køres langt flere kilometer i bil.
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af LarsChristiansen »

– At jeg glædes over at vi har eget lager og distribution er naturligvis ingen opfordring til at alle forlag skulle gøre det sammen. Men jeg synes dog at det er... både horribelt og idiotisk (uanset om det er mennesker eller robotter, som pakker album/bøger) at man ikke får det gjort ordentligt. For det er dæleme spild af resoucer på alle tænkelige måder...
Sådan her kan et album f.eks. se ud... :x – blandt mange som vi modtager hos E-voke til videresalg... – Og det her er der ingen, som vil købe, og må retur. :cry:
Billede
Vedhæftede filer
Blueberry 5.jpeg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 9. dec 2021, 16:02Om det ligefrem skulle være en miljømæssig fordel, at alle forlag havde deres egen distribution, vil jeg stille mig tvivlende over for.
Det er der så heller ikke nogen, der har påstået. Jeg nævnte blot, at hvis DBK sørgede for at pakke deres bøger forsvarligt ind fra begyndelsen, ville der blive færre beskadigede bøger, der skulle erstattes og genfremsendes.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af GoogaMooga »

Det viste hjørne-bump (corner ding) er meget almindeligt ved pakker fra udlandet. Det tror jeg godt, jeg ville kunne acceptere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Humlen er jo, at der ikke rigtig er noget alternativ til DBK. Jo der er Dafolo, som, efter hvad man hører, har en rigtig fin personlig service. Men også de benytter sig af lagerrobotter, så jeg tvivler på at pakkekvaliteten er en helt anden.

Og ja, så kan man som fx E-voke og Eudor have sin egen ekspedition, selv have lager af alting (inklusive forsikring, lys, varme lagerreoler osv.), selv indkøbe pakkematerialer, selv pakke, selv håndtere uafhentede pakker, returforsendelser osv. osv. Selv skille sig af med de EUR-paller, bøgerne ankommer på. Der kommer nemt et punkt, hvor man skal have seperat personale ansat til at tage sig af det, håndtere sociale forpligtelser i den forbindelse, syge- og feriefravær osv. osv. Selv slæbe læssevis af kasser på posthuset eller betale Postnord eller lignende for at afhente dem. Og selv fakturere etc.

Jeg skal ikke forsvare noget, for der er jævnligt bøvl og bavl med DBK, som man skal slås med, og ja, indimellem hører man om pakker, der er kommet beskadiget frem, og jeg tror sådan set ikke på, at det helt kan undgås, når der ekspederes omkring 50.000 bøger i døgnet året rundt, i denne tid formentlig langt, langt flere. Hvis fejlniveauet bliver for højt, at der er for mange beskadigede pakker (om det så skyldes indpakningen eller Postnords behandling (eller måske at bogen var beskadiget på forhånd)), så bliver der lagt pres på DBK for at forbedre sig. Og det kommer jo ikke bare fra Cobolt, men også de rigtigt tunge forlag og forhandlere som Saxo, Gyldendal, L&R, People's Press, Politikens Forlag osv.
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af LarsChristiansen »

Ja, som Carsten Søndergaard, skriver har vi som virksomhed nok at se til – derfor er det bare ekstra ærgerligt at modtage beskadigede album fra den fuldstændig markedsledende distributør... – og må jo også være vilkår for enhver almindelig boghandel. Det er og bliver spild på alle måder når afsenderen (altså her DBK) ikke pakker forsvarligt.

Vi har mange gange klaget til dem, forklaret dem det, fotodokumenteret det – hvor tåbeligt man pakker dyre, flotte bøger og album – der også vejer en del i en skævt pakket kasse... Men lige lidt hjælper det altså. Vi kan åbenbart ikke trænge igennem hos DBK... Derfor dette opslag – så kan forlag, der anvender DBK forhåbentlig få blik for hvad deres distributør af og til leverer... :?
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Til forlag med distribution fra DBK...

Indlæg af dernice »

Nu modtager jeg som privatperson ikke ret mange pakker fra DKB, men dem jeg HAR modtaget, var 2 tegneseriealbums "bare" puttet ned i en forstørret papkuvert uden ekstra beskyttelse. Og det kan da undre mig, at man slet ikke pakker noget papir/pap eller bubblewrap omkring.

Bog&Ide gjorde i øvrigt det samme med Orbital 1+2+3, og her var alle 3 beskadiget og trykket i hjørnerne. Så her måtte de erstatte alle 3, hvilket er tåbeligt når de burde pakke det bedre ind.
Besvar