Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Der var engang en grå æske med alle Tintin'erne indeni. På dvd altså. En flot en.


107753729075621.jpg
107753729075621.jpg (20.73 KiB) Vist 1241 gange

Den var til at købe, men hurtigt blev den efterspurgt og priserne steg. Måske kunstigt pumpet lidt op. Det sker jo.

Nu kan man stadig få den, og den ligger til de der 400-500 kroner. Priserne har været højere.

Så er der VHS'erne. Dem skulle man jo have, og de solgte også fint. Ikke i den dyre ende, og da dvd'erne kom og sparkede alt væk, forsvandt interessen også for VHS'erne.

Gad vide, om de på et tidspunkt også bliver vanskelige at finde, samlerobjekt måske endda?

Kan I komme på andre effekter, der også har hoppet lidt op og ned i interesse og
(samler)værdi?


s-l400.jpg
s-l400.jpg (42.82 KiB) Vist 1241 gange
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af GoogaMooga »

Kassettebånd, så'n generelt. Jeg solgte mine i tide, så styrtdykkede de, for senere at gøre helt uventet comeback.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg kan sagtens forstå, at kassettebånd nu er the shit, og at vhs ikke er. Størrelsen. Slet og ret.

Er det ikke så simpelt?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 15. dec 2021, 19:46 Jeg kan sagtens forstå, at kassettebånd nu er the shit, og at vhs ikke er. Størrelsen. Slet og ret.

Er det ikke så simpelt?
Jo, men der findes nu også samlere til vhs - udvalget har været meget større end på DVD og Blu.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 800
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af Spærhage »

Det er nemlig rigtigt: Der findes også samlere til VHS… 😉

Da jeg jo prøver at samle ’alt’ dansk produceret Tintin-merch, så har jeg naturligvis også VHS-båndene. Og da jeg så havde købt en kasse eller 5 med dem, kunne jeg jo se at flere båndene fandtes fra to forskellige udgivere: Egmont og Tripple. Og Egmont tilmed med 2 forskellige logos. Så gik der jo sport i at finde ud af hvad der var 1-udgaven. Med sindrigt detektivarbejde (og en god portion gæt) blev det til at de første ca. 10 stykker udgivet, kom fra det for mig helt ukendte ’Tripple’, mens der står Egmont på de seneste + genudgivelser af de første.

Men det at samle 1-udgaver var jo slet ikke svært nok, så jeg fandt på at ville samle dem, hvor båndene stadig var i forhandlerplast. Og der er jeg så nu; eller næsten… for jeg mangler stadig ’Soltemplet’ fra Tripple i plast. Omvendt, så siger I bare til hvis i står og mangler en flyttekasse med brugte Tintin-VHS'ere… De er dææææææææææl'me billige… 😉

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 15. dec 2021, 19:51Jo, men der findes nu også samlere til vhs - udvalget har været meget større end på DVD og Blu.
Virkelig? Sådan helt generelt?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Spærhage skrev: 20. dec 2021, 13:49Og der er jeg så nu; eller næsten… for jeg mangler stadig ’Soltemplet’ fra Tripple i plast.
Aldrig give op, Spærhage :D
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af Laila J. Graf »

Carsten Søndergaard skrev: 20. dec 2021, 23:42
GoogaMooga skrev: 15. dec 2021, 19:51Jo, men der findes nu også samlere til vhs - udvalget har været meget større end på DVD og Blu.
Virkelig? Sådan helt generelt?
Jep - der er ting der kun er kommet på VHS, priserne på de ting er helt vanvittige.

Ift. Disney, så var vi engang ude i, at visse film kun var kommet på VHS og f.eks. Fantasia kostede i en lang, lang periode over 500kr. Så kom dvd'erne for alvor og blev billige. Og så kunne du ikke forære disney VHSerne væk.
Men - nu er der salg i skidtet igen - ikke meget, måske 20-30kr stk, men stadig. Og enkelte udgaver (de lyserøde eller røde), har stemmer, der ikke er udgivet andre steder - der skal vi nogle gang igen ud i hundredlapper...
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af lolsen »

Der skal nogle kilder på bordet, førend jeg køber at udvalget er større på VHS, end på dvd/blu-ray.

Det at nogle ting kun forefindes på VHS, er ikke et argument herfor, men en helt naturlig konsekvens af at VHS er et forældet medie.

Af samme årsag findes der også et utal af titler på dvd/blu-ray, hvilke aldrig er kommet og vigtigst af alt, aldrig kommer på VHS.

Spørgsmålet er så, på hvilket format udvalget er det største?

Her gætter jeg personligt på, at udvalget er større på de nyere og digitale formater.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af Berti Stravonsky »

En bekendt, min søns lærer, samler på film, og han fortæller, at den første VHS-udgave af Motorsavsmasakren er pebret og vanskelig at finde...
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af Erling G-P »

Disney havde så også en besynderlig udgivelsespolitik i sin tid: Når en given film blev udgivet på et givet medie, var den kun tilgængelig i en begrænset periode. Derefter ville der gå 7 år før den igen blev tilgængelig. Det ramte mig tilbage i præ-DVD tiden, hvor jeg købte film på laserdisc. Havde forelsket mig i 'The Little Mermaid', men den var umulig at opdrive. Først efter lang tids søgen, fandt jeg én der var villig til at sælge den brugt, til hamper pris forstås...

Har aldrig fattet at den politik gav mening: Man står med en ikke ubetragtelig sum og vil gerne købe deres produkt (laserdiscs var dyre i DK), men bliver afvist med en "kom igen om 7 år". Kan godt være det satte skub i salget lige omkring en udgivelse, men hvad med alle dem der missede deadline, måske fordi de ikke kendte til dette forhold - det salg mistede de jo.

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8453
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af Frank Madsen »

Erling G-P skrev: 21. dec 2021, 21:50Har aldrig fattet at den politik gav mening: Man står med en ikke ubetragtelig sum og vil gerne købe deres produkt (laserdiscs var dyre i DK), men bliver afvist med en "kom igen om 7 år". Kan godt være det satte skub i salget lige omkring en udgivelse, men hvad med alle dem der missede deadline, måske fordi de ikke kendte til dette forhold - det salg mistede de jo.
Det har nok været noget med, at hurtig indtjening og høj ROI har været topprioriteret i Michael Eisners tid. I stedet for at sidde og vente på, at de sidste købere fandt vej til en titel, inden man udgav den næste, var der flere penge og bedre årsregnskaber i at udsende nye og pace de faste købere igennem udbuddet med den slags kneb.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

lolsen skrev: 21. dec 2021, 20:51 Der skal nogle kilder på bordet, førend jeg køber at udvalget er større på VHS, end på dvd/blu-ray.

Det at nogle ting kun forefindes på VHS, er ikke et argument herfor, men en helt naturlig konsekvens af at VHS er et forældet medie.

Af samme årsag findes der også et utal af titler på dvd/blu-ray, hvilke aldrig er kommet og vigtigst af alt, aldrig kommer på VHS.

Spørgsmålet er så, på hvilket format udvalget er det største?

Her gætter jeg personligt på, at udvalget er større på de nyere og digitale formater.
Enig, det lyder virkelig mærkeligt, at udvalget er "meget større på VHS".

At enkelte ting kun eksisterer på VHS og ikke på dvd (eller kan streames; men streaming kan man selvfølgelig ikke "samle" på) er vel logisk nok. Men det betyder ikke, at udvalget af ting på VHS generelt er større.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 22. dec 2021, 00:32At enkelte ting kun eksisterer på VHS og ikke på dvd (eller kan streames; men streaming kan man selvfølgelig ikke "samle" på)...
Visst kan man det. Har du aldri hørt om torrentsider? ;)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ditten og datten som vi kan tænke lidt over...

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg gider ikke søge efter kilder, det er almen viden at for hver opgradering er der mindre udvalg:

vhs > dvd > blu-ray > 4k

ld (laserdisk) er jeg ikke helt sikker på, den havde begrænset levetid
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar