Lucky Luke - overset? Ugleset?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Har vi egentlig nogensinde kigget nærmere på den der langlemmede satan, Heldige Lukas?

Hvad ledte op til denne serie? Hvis der da var nogle forløbere, nogle inspirationskilder?

Og det der med at kendte personer optræder i serien. Må man bare gøre dette? Uden at have spurgt først?

Jeg, som jo har en vist svaghed for indianere og det vilde vest, læste mest Apachekløften, og elskede når nybyggerne dannede cirkel af vogne, og blev omringet, om end jeg aldrig helt forstod, hvorfor indianerne skulle ride rundt og rundt. Det må da være pissesvært at affyre pile fra en bue, når man stormer rundt på heste.

Og måske er det en skrøne, men jeg har det dybt i hjernebarken, at indianere ikke foretog angreb om natten (noget med ånder og den slags), hvilket jo er pløkåndssvagt, da folk mestendels sover og følgelig må være et easy target. Eller et lettere target.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Men ja, nok ugleset, des ældre man bliver. Det sjove bliver mindre sjovt.

Grønskollingen, Billy the Kid samt Jesse James ligger højt i popularitetsskalen her på bjerget.

Daltonbrødrene blev aldrig helt the shit.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af GoogaMooga »

"Grønskollingen" er min favorit. Og "Jesse James" og "Billy the Kid" er også supergode. BTK er den eneste, jeg mangler, søger den i 4. oplag (lettere sagt end gjort). Man må godt parodiere med kendte ansigter. Tænk bare på MAD.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 29. dec 2021, 11:51"Grønskollingen" er min favorit. Og "Jesse James" og "Billy the Kid" er også supergode. BTK er den eneste, jeg mangler, søger den i 4. oplag (lettere sagt end gjort). Man må godt parodiere med kendte ansigter. Tænk bare på MAD.
"Billy the Kid" hører også til mine favoritter. Scenen, hvor han råber "DRIK!" og alle byens beboere skræmt tømmer deres kopper med skoldhed kakao, hvorefter Billy gør det samme, brænder tungen og undrer sig over, hvordan de andre kunne få den ned i den fart, er ubetalelig. Og at han tvinger en gammel knark til at læse godnathistorier højt for sig. Der er bare noget med satire over teenagere og forkælede unger, der holder max i tegneserier: Provoix fra "Asterix og Vikingerne", Pépé i "Asterix ta'r til Spanien" og Gunnars søn i "Gunnar får en søn" - fortsæt selv listen.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Antaeus »

Mine favoritter er:
Pigtråd over prærien
Grønskollingen
Billy the Kid
Calamity Jane
Penge til Ratata
Slægtsfejden
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Vigan »

Frank Madsen skrev: 29. dec 2021, 14:06Scenen, hvor han råber "DRIK!" og alle byens beboere skræmt tømmer deres kopper med skoldhed kakao
Som også har en parallel i Um-Pa-Pas manddomsprøve. Goscinny havde åbenbart noget imod varm kakao.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Antaeus »

Vigan skrev: 29. dec 2021, 17:30
Frank Madsen skrev: 29. dec 2021, 14:06Scenen, hvor han råber "DRIK!" og alle byens beboere skræmt tømmer deres kopper med skoldhed kakao
Som også har en parallel i Um-Pa-Pas manddomsprøve. Goscinny havde åbenbart noget imod varm kakao.
Det smager nu ellers godt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af benadikt »

Alle de historier, som I nævner, blev skrevet af Goscinny. Hans historier er af en meget høj standard, så jeg har svært ved at vælge en enkelt favorit. Efter Goscinnys død bllev historierne ret ligegyldige.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Berti Stravonsky »

benadikt skrev: 29. dec 2021, 20:39 Alle de historier, som I nævner, blev skrevet af Goscinny. Hans historier er af en meget høj standard, så jeg har svært ved at vælge en enkelt favorit. Efter Goscinnys død bllev historierne ret ligegyldige.
Lad os kigge lidt på, hvad det var Goscinny kunne, som arvtagerne IKKE kunne?

Bud?
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af redneck »

Berti Stravonsky skrev: 29. dec 2021, 20:41 Lad os kigge lidt på, hvad det var Goscinny kunne, som arvtagerne IKKE kunne?

Bud?
Det er nemt nok: han kunne være sjov! Altså som i, ha-ha-nu-griner-man sjov. Særligt når jeg har læst dem højt for mine børn, har det været tydeligt. Her har Dalton-brødrene delt vandene lidt, men der er nogle af dem, der er virkeligt sjove, før der går for meget gentagelse i det. Det er vel heller ikke helt tilfældigt, at Dalton-brødrene i Mexico er med i "1001 comics you must read", som den eneste Lucky Luke! Dén er sjov. Og så den hvor Joe løber rundt med en lænke om benet og kuglen fra den i hånden. Desværre/heldigvis glemmer han det, når han springer i vandet eller kaster den igennem en rude for at begå røveri. Jeg kan ikke lige huske, hvilket album dén er fra, men den fik latterbrøl frem herhjemme hver gang.

Og så læser man lige et par af de senere højt for børnene, fordi man jo ligesom har læst de andre utallige gange, men bliver bare Skuffet med stort s - hver gang. Fordi de ikke er sjove.

Men Carsten: er det ikke en sag for Cobolt at få den lækre Lucky Luke samleserie, som jeg tilfældigvis lige har set i Tyskland, ud på det danske marked? Egmonts var jo en ørkenvandring, hvad angår (det såkaldte) ekstramateriale, ligesom papirkvalitet, tekstning osv. osv. godt kunne trænge til en opgradering. Og det burde vel være en tegneserie, der altid er tilgængelig på det danske marked i samme omfang som Asterix og Tintin, der jo begge har fundet sig godt til rette hos Cobolt.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Antaeus »

Min mor læste tit mine Lucky Luke (Goscinny) og hun var altid helt flad af grin. Det er vel den tegneserie hun grinte mest af, af alle.
Langt mere end jeg selv.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Antaeus »

Ja, "de fire store" burde vel altid være tilgængelige.
Og de fire store er selvfølgelig (i mine øjne - fra da jeg var barn):
Tintin, Asterix, Lucky Luke samt Splint & Co.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 29. dec 2021, 21:31 Ja, "de fire store" burde vel altid være tilgængelige.
Og de fire store er selvfølgelig (i mine øjne - fra da jeg var barn):
Tintin, Asterix, Lucky Luke samt Splint & Co.
I popularitet og udbredelse kan jeg kun være enig, dog tror jeg, Smølferne hører hjemme i det selskab.

Mine egne fire store: Bruno Brazil, Luftens Ørne/Jerry Spring, Michel Vaillant, Max Jordan.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev: 29. dec 2021, 21:18Men Carsten: er det ikke en sag for Cobolt at få den lækre Lucky Luke samleserie, som jeg tilfældigvis lige har set i Tyskland, ud på det danske marked? Egmonts var jo en ørkenvandring, hvad angår (det såkaldte) ekstramateriale, ligesom papirkvalitet, tekstning osv. osv. godt kunne trænge til en opgradering. Og det burde vel være en tegneserie, der altid er tilgængelig på det danske marked i samme omfang som Asterix og Tintin, der jo begge har fundet sig godt til rette hos Cobolt.
Jeg anser det for udelukket, at hele Lucky Luke-serien kan være tilgængelig på dansk, der er næsten 100 album, og de er jo af meget forskellig udformning og kvalitet. Det er lidt ligesom med Splint & Co. At følge tyskerne og udgive endnu en komplet Lucky Luke-samlebindsserie er helt udelukket efter min opfattelse. Der er heller ikke i samme grad stof til ekstramaterialet, som der er omkring fx Asterix, Blueberry eller Tintin. Man må også tænke på, at det har taget Faraos årevis at forsøge at sælge de store restoplag af Egmonts samlebindsudgave, dens kvalitet ufortalt. Nogle af dem fås stadig til tilbudspris her mere end 10 år efter udgivelsen.

Men de ægte klassikere, dem af Goscinny og Morris, som mange mennesker gerne vil genlæse, kommer igen i en eller anden form og med endegyldigt opdaterede oversættelser og ikke mindst tekstning.

Også nogle af de seneste album vil formentlig blive genoptrykt, fordi førsteoplagene af dem har været så relativt små.
Senest rettet af Carsten Søndergaard 29. dec 2021, 22:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev: 29. dec 2021, 11:24Hvad ledte op til denne serie? Hvis der da var nogle forløbere, nogle inspirationskilder?
Lambieks tegneserieleksikon kommer meget godt rundt om Morris' inspirationskilder og tidlige karriere:

https://www.lambiek.net/artists/m/morris.htm
Berti Stravonsky skrev: 29. dec 2021, 11:24Og det der med at kendte personer optræder i serien. Må man bare gøre dette? Uden at have spurgt først?
Det må man godt. Karikaturer har været kendt siden 1600-tallet. Derimod kan det sikkert give problemer, hvis man i samme ombæring bruger folks navne i kommercielt øjemed.
Berti Stravonsky skrev: 29. dec 2021, 11:24Jeg, som jo har en vist svaghed for indianere og det vilde vest, læste mest Apachekløften, og elskede når nybyggerne dannede cirkel af vogne, og blev omringet, om end jeg aldrig helt forstod, hvorfor indianerne skulle ride rundt og rundt. Det må da være pissesvært at affyre pile fra en bue, når man stormer rundt på heste.
Jim Crow museets hjemmeside giver en forklaring, nemlig at det er en myte, der opstod i cirkus-forestillinger med indianerangreb i slutningen af 1800-tallet og senere blev overtaget af filmen:

Wild West shows, performed across North America and Europe from the late 1800s into the 20th century, dramatized Indian attacks on stagecoaches and cabins as well as mock battles between cavalry and Indians. William “Buffalo Bill” Cody and other showmen, including Plains Indians, drew huge audiences. These shows, and related influences, inspired filmmakers to produce Westerns depicting hordes of Indians attacking Euro-Americans.
(https://www.ferris.edu/HTMLS/news/jimcr ... mepage.htm)

Der er skrevet en bog om emnet, "Circle the Wagons!: Attacks on Wagon Trains in History and Hollywood Films" af Gregory F. Michno og Susan J. Michno.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar