Lucky Luke - overset? Ugleset?

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 29. dec 2021, 22:34 At følge tyskerne og udgive endnu en komplet Lucky Luke-samlebindsserie er helt udelukket efter min opfattelse. Der er heller ikke i samme grad stof til ekstramaterialet, som der er omkring fx Asterix, Blueberry eller Tintin.
Jeg har tittet i noen av Cinebooks britiske samlebind av seriens første år, som jeg formoder baserer seg på samme råmateriale som de tyske. Ekstramaterialet i dem ser i hvert fall mer dybdegående og interessant ut - og langt bedre utformet visuelt - enn Egmonts samlebøker.
Carsten Søndergaard skrev: 29. dec 2021, 22:34 Men de ægte klassikere, dem af Goscinny og Morris, som mange mennesker gerne vil genlæse, kommer igen i en eller anden form og med endegyldigt opdaterede oversættelser og ikke mindst tekstning.
Det er jo bra nyheter! Da kan dere like godt utgi Morris' album fra de første årene også. :) Det er flere gode historier der, og interessant å se seriens utvikling.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 29. dec 2021, 22:43Jeg har tittet i noen av Cinebooks britiske samlebind av seriens første år, som jeg formoder baserer seg på samme råmateriale som de tyske. Ekstramaterialet i dem ser i hvert fall mer dybdegående og interessant ut - og langt bedre utformet visuelt - enn Egmonts samlebøker.
Absolut, og ekstramaterialet er formentlig lavet specielt til Cinebooks og måske den tyske udgave. Men hurtigt går det jo ikke, selv om Cinebook er nået til samlebind 5 og de tyske nu er kommet i gang. De udkommer også på fransk, men foreløbig er kun tre samlebind kommet på fem år. Det fjerde skal udkomme i 2022. Det tyder ikke på, at det er nogen succes på fransk, og det kan jo tage årevis, før de bare når frem til de rigtig gode album. Danske genudgivelser må nødvendigvis have et andet fokus end et kompletistisk, og med fokus på selve historierne, ikke ekstramateriale.
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af redneck »

Carsten Søndergaard skrev: 29. dec 2021, 22:34Jeg anser det for udelukket, at hele Lucky Luke-serien kan være tilgængelig på dansk, der er næsten 100 album, og de er jo af meget forskellig udformning og kvalitet. (...) Men de ægte klassikere, dem af Goscinny og Morris, som mange mennesker gerne vil genlæse, kommer igen i en eller anden form og med endegyldigt opdaterede oversættelser og ikke mindst tekstning.
Det ville også være tilstrækkeligt for mig. Jeg har hverken behov for den tidlige Morris eller post-Goscinny. Ligesom Den store Asterix ikke behøver fortsætte efter de 24 fælles album, man bliver bare mere og mere ked af det, jo længere man fortsætter den serie (og så jævner det ud igen efter Uderzo også forlod den).

Hvad angår Luke-samleserien i den tyske udgave, så var der i hvert fald virkelig mange siders ekstramateriale i første bind, som jeg studerede lidt grundigere end bind to. Men det aftager jo muligvis hen ad vejen, selv om det umiddelbart ikke virker logisk, at der skulle være mindre at skrive om, når Goscinny kommer på banen og der faktisk er tænkt over historierne på forhånd. Alle referencerne til virkelige personer/hændelser, brugen af parodier på samtidige filmstjerner og hvordan de måske begge blev fanget i deres egen succes, så Dalton-brødrene fx skulle være med i næsten hvert andet album, burde der vel kunne skrives noget interessant om.

På mange måder kunne man som læser, uden noget som helst hverken økonomisk ansvar eller overblik, ønske sig at der her skete et samarbejde mellem Cobolt og Zoom. For man kan godt på sigt være lidt bange for, at Zoom kaster sig over den i samme stil som Allan Falk serien. Dem havde jeg aldrig nogensinde troet ville komme samlet ud på dansk. Omvendt er det virkelig en trist kvalitet (papir, ekstramateriale osv.). Så Cobolts grundighed kombineret med Zooms hastighed - og så har vi Luke komplet om 10 år :D
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Antaeus »

Lige med hensyn til Allan Falk så har jeg det fint med at den udkommer hurtigt i billig kvalitet da jeg gerne vil have denne klassiker, men helst ikke give så meget for det (og så er det heller ikke værre kvalitetsmæssigt). Mange af mine Allan Falk samlebind har jeg givet cirka 150.160 kr. for da Saxo Premium havde gode tilbud. Den tid er desværre helt slut nu. Og nu er det en helt anden pris. Zoom var billige i starten, men deres priser er steget en del over tid.

Der er ingen tvivl om at Cobolt udgiver langt de lækreste samlebind i Danmark, så når det er de vigtigere udgivelser så vil jeg helst have dem fra Cobolt.

Angående Lucky Luke så har jeg det fint med kun at få Goscinny/Morris og det helt tidlige Morris er heller ikke noget jeg eftertragter.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 30. dec 2021, 09:05Lige med hensyn til Allan Falk så har jeg det fint med at den udkommer hurtigt i billig kvalitet da jeg gerne vil have denne klassiker, men helst ikke give så meget for det (og så er det heller ikke værre kvalitetsmæssigt). Mange af mine Allan Falk samlebind har jeg givet cirka 150.160 kr. for da Saxo Premium havde gode tilbud. Den tid er desværre helt slut nu. Og nu er det en helt anden pris. Zoom var billige i starten, men deres priser er steget en del over tid.
Trådens spørgsmål - "Lucky Luke - overset? Ugleset?" - besvarer vel nærmest sig selv, når man ser, hvor hastigt diskussionen kom til at handle om Allan Falk og Cobolts udgivelsesprogram. :mrgreen:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af redneck »

Frank Madsen skrev: 30. dec 2021, 12:47Trådens spørgsmål - "Lucky Luke - overset? Ugleset?" - besvarer vel nærmest sig selv, når man ser, hvor hastigt diskussionen kom til at handle om Allan Falk og Cobolts udgivelsesprogram. :mrgreen:
Ha-ha, men i øvrigt skulle der kun fire indlæg til, før en-eller-anden inddrog Asterix i trådens emne...

Nu er det vel rimeligt indenfor skiven at diskutere ønskede Lucky Luke udgaver sammenlignet med øvrige tilsvarende samleudgaver. Og eftersom Cobolt sidder på de nye Luke, så ville det mest oplagte jo være, at de også tog sig af at forvalte de gamle, selv om det naturligvis ikke behøver være sådan. Min egen holdning vil bare være, at hvis de kommer på Zoom i samme udstyr som Allan Falk, så er jeg fint tilfreds med at beholde Egmonts samleudgave i stedet. Omvendt ville jeg klart være interesseret, hvis der kom en samleudgave af Luke i stil med Smølferne, Blueberry osv. Her skal Frank så lige undlade at læse med i resten af afsnittet: jeg købte den første Allan Falk fra Zoom, men blev så skuffet, at jeg ikke har købt flere siden. Skuffelsen var både ift. historierne (de skulle nok have startet dér, hvor Carlsen Comics sluttede, hvis det for alvor skulle have fanget mig), men også ekstramaterialet (undskyld til Thierry, men det er sløjt), papirkvalitet, tryk osv.

Her kan Frank så hoppe på igen: derudover er det vel sådan, at de fleste nok vil rangere Luke lavere end Splint og Co., Tintin og Asterix. Om det så ligefrem gør den "overset" eller "ugleset", det synes jeg måske ikke. Indholdsmæssigt synes jeg, den er på linje med Splint og Co, hvorimod der er væsentligt flere lag i historierne i både Asterix og Tintin. Lidt pudsigt, når nu Goscinny jo også er manden bag Asterix, men den har bare nogle samtids- og satirekvaliteter, der slet ikke ses i Luke.

Når det så kommer til tegningerne, så er Morris også efter Franquin, Hergé og Uderzo i min bog. Morris tegner virkelig lækkert, men har også vægtet at være virkelig, virkelig produktiv i stedet for at kæle for detajlerne. Det ser man tydeligt. Så selvom det stadigvæk er på et højt niveau, så er det sjældent, man sidder og falder i svime over en side i et Luke album.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af redneck »

Antaeus skrev: 30. dec 2021, 09:05Der er ingen tvivl om at Cobolt udgiver langt de lækreste samlebind i Danmark, så når det er de vigtigere udgivelser så vil jeg helst have dem fra Cobolt.
Enig. Ligesom der heller ikke er tvivl om, at Zoom er de mest effektive ift. at få dem udgivet indenfor en overskuelig årrække. Måske lige bortset fra Splint og Co., som de jo på sin vis har haft på programmet fra forlagets fødsel til ... næste år måske. Derudover må man sige, at de forstår at få eksekveret, når de går i gang med noget. Omvendt når ens børn jo både at blive konfirmeret, studenter, gift og måske skilt igen, før Cobolt har fået udgivet Gammelpot i de nye udgaver.

I tilfældet med Lucky Luke så kan jeg bedre leve med at det går langsomt, fordi jeg allerede har dem i en tålelig udgave. Som Carsten er inde på, så er det dog en lidt uoverskuelig opgave, hvis vi taler om hele serien fra fødsel til nu. Derfor ville det være oplagt at fokusere på perioden med Goscinny. Hvis der så er levende læsere tilbage efterfølgende, så ville jeg foretrække at man derfra gik bagud i tid i stedet for fremad.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af GoogaMooga »

Folk så kendte som Morris burde få en god, gennemillustreret monografi på dansk. Der findes godt nok en kort monografi herhjeme, vist i album format, men en vægtig sag ville være godt at fuldende billedet med.

Det kunne være interessant at vide, hvor stor en del af fansene køber en intégrale for ekstramaterialet. De ville være bedre stillet med en monografi. Man kunne forestille sig, at vi fik en fire-fem bøger om en tegner/tegneserie, det ville ikke koste mere end en intégrale, og man ville få mere ud af det. Monografier er en billigere løsning for både forlag og fan.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af benadikt »

Morris er veldækket på dansk (og norsk) med "Den illustrerede Morris-bog" og "Morris' univers". Derimod savner jeg en bog på dansk (eller andet skandinavisk sprog) om Goscinny.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af benadikt »

Men for at vende tilbage til Bertis spørgsmål, så er Lucky Luke hverken overset eller ugleset i min verden. Jeg genlæser Goscinnys historier med jævne mellemrum og nyder dem. Morris' tidlige historier bliver også genlæst, men det er mest af tegneseriehistorisk interesse - uden Goscinny var Lucky Luke nok glemt i dag.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Antaeus »

Jeg er enig med benadikt, Lucky Luke er bestemt heller ikke overset hos mig.
Det er nok en af de serier jeg har læst allermest af alle, også de sidste par år.
En af grundene til at de læses tit er at jeg ofte lige vil læse et eller andet let, mens jeg måske spiser, lytter til musik eller nyheder eller vi fx tager i sommerhus og her er Lucky Luke let at gå til. Mens det er noget mere tidskrævende at læse en Tintin og endnu mere med fx en Blake & Mortimer.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Maverick »

For mig har en ny samlebinds udgave af Lucky Luke ikke den store prioritet, da jeg allerede har Egmont udgaven.

Der er andre samlebind jeg anser for langt mere interessante, som f.eks. videreførsel af Natacha (5 bind på 10 år. 3 år siden sidste bind) og Smølferne (2 bind på 8 år. 7 år siden sidste bind). Og af endnu ikke påbegyndte samlebind, så ser jeg frem til Henrik og Hagbart samlebind, der jo gerne skulle være på vej, samt håber stadigvæk på at vi kan få samlebindene med Vakse Viggo efter den svenske model.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Antaeus »

Nej, personligt ville jeg heller ikke købe et Lucky Luke samlebind, jeg har allerede luksusbindene og desuden også albummene.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 30. dec 2021, 15:53 Folk så kendte som Morris burde få en god, gennemillustreret monografi på dansk. Der findes godt nok en kort monografi herhjeme, vist i album format, men en vægtig sag ville være godt at fuldende billedet med.

Det kunne være interessant at vide, hvor stor en del af fansene køber en intégrale for ekstramaterialet. De ville være bedre stillet med en monografi. Man kunne forestille sig, at vi fik en fire-fem bøger om en tegner/tegneserie, det ville ikke koste mere end en intégrale, og man ville få mere ud af det. Monografier er en billigere løsning for både forlag og fan.
Jeg er ikke så meget til lange bøger om tegnerne og forfatterne.
Jeg er til det mere lette krydret med en masse billeder/tegninger og anekdoter. Jeg kan dog godt lide flere af de bøger der er skrevet om Tintin. Men lange bøger om deres liv osv. siger ikke mig så meget. Jeg vil have historier om selve historierne og andet tilknyttet selve tegneserien, men ikke lange vævninger. Det skal være forholdsvis kortfattet om hver ting der skrives om og spændende fortalt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Lucky Luke - overset? Ugleset?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev: 30. dec 2021, 08:50Hvad angår Luke-samleserien i den tyske udgave, så var der i hvert fald virkelig mange siders ekstramateriale i første bind, som jeg studerede lidt grundigere end bind to. Men det aftager jo muligvis hen ad vejen, selv om det umiddelbart ikke virker logisk, at der skulle være mindre at skrive om, når Goscinny kommer på banen og der faktisk er tænkt over historierne på forhånd.
Man kan uden tvivl skrive spalte op og spalte ned om Lucky Luke, men spørgsmålet er bare, i hvilket omfang publikum vil være interesseret i det ud over de mest inkarnerede fans. Og Cobolts vurdering er altså, at interessen vil være betydeligt mindre end med fx Asterix og Tintin. Skal man lave samlebind med den slags ekstramateriale, skal det tiltale et langt bredere publikum.
redneck skrev: 30. dec 2021, 08:50På mange måder kunne man som læser, uden noget som helst hverken økonomisk ansvar eller overblik, ønske sig at der her skete et samarbejde mellem Cobolt og Zoom. For man kan godt på sigt være lidt bange for, at Zoom kaster sig over den i samme stil som Allan Falk serien.
Foreløbig har Cobolt rettighederne til Lucky Luke i Danmark, så andre forlag kommer ikke umiddelbart til at "kaste sig over" serien. Cobolt har i det sidste halve år forhandlet med rettighedshaveren Lucky Comics og deres agent om udformningen af en ny dansk udgave af de klassiske album, som ikke bare skal "fyres af hurtigst muligt", men tværtimod eksistere på markedet i en længere årrække uden bagkant.
redneck skrev: 30. dec 2021, 08:50Så Cobolts grundighed kombineret med Zooms hastighed - og så har vi Luke komplet om 10 år :D
Men hastighed og grundighed er jo på mange måder simpelthen modstridende parametre ...
redneck skrev: 30. dec 2021, 14:34når ens børn jo både at blive konfirmeret, studenter, gift og måske skilt igen, før Cobolt har fået udgivet Gammelpot i de nye udgaver.
Det er ikke noget problem, for som det har vist sig, er serien så tidløs, at nutidens børn med lige så stor fornøjelse læser Gammelpot som fortidens børn. Og formentlig også fremtidens skilsmissebørn. Der har jo altså også lige været den praktiske fartbegrænsning, at serien har skullet restaureres og nyfarvelægges i Holland, før den kunne genudgives. Og til orientering vil det 23. og sidste album udkomme i sommeren 2024, så der er altså kun to et halvt år til :-)
redneck skrev: 30. dec 2021, 14:34I tilfældet med Lucky Luke så kan jeg bedre leve med at det går langsomt, fordi jeg allerede har dem i en tålelig udgave.
Hvis den nye tyske/engelske/franske samlebindsudgave fortsætter med samme hast som nu (sådan cirka et samlebind om året), vil det tage 30 år bare at få udgivet de eksisterende album. I løbet af de 30 år vil der komme yderligere 15 nye album, så i virkeligheden vil det tage 35 år. Det er jo helt håbløst.
Besvar