Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Besvar
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Indlæg af Frank Madsen »

Ligesom DR og TV2 har deres nytårskavalkader med tilbageblik på året, der gik, bør også Serielands forum have én:

Så derfor denne tråd, hvor vi alle sammen skriver om vores to (eller flere) bedste tegneserieoplevelser i 2021. Det kan være tegneserier, vi har læst, tegneseriefestivaler, vi har været til, tegnere og andet godtfolk, vi har mødt, tegneseriekup, vi har gjort, tegneseriedebatter, der har gjort os klogere eller noget helt sjette ... gerne krydret med et billede. Folk er velkomne til at genbesøge tråden og skrive flere indlæg, hvis de efterfølgende kommer i tanke om nogle flere skelsættende begivenheder i 2021.

Jeg lægger for:

Bogforum 2021

Efter to års venten blev det igen tid til Bogforum, og Sussi og jeg var igen til stede med Forlaget Eudors stand i hal B, der huser Børnebogforum. Selv om Bogforum nu har et officielt tegneserieområde, Bogforum Comics, i hal E, er det stadig i B-hallen, der er flest forlag med tegneserier i udgivelsesprogrammet: Egmont, Carlsen, Agama, Forlæns, Alvilda og Eudor. I år havde Carlsen opslugt vores gamle standområde, så vi var rykket over på det modsatte hjørne som nabo til Jan Kjær og Gyldendal. Det viste sig at være en fin placering, i hvert fald fordoblede vi vores omsætning i forhold til 2019. Fans af "Ørsted", "Nofret", "Eks Libris" og "Punk Life Crisis" fandt vores stand og fik autografer i deres tegneserier, og der var også et fint salg af originaltegninger.

Bobler: Art Bubble

254585683_2072772002881704_8090725003435304662_n.jpg

Punk Life Crisis

At være fødselshjælper og udgiver på Simon Petersens "Punk Life Crisis" var årets anden store tegneseriebegivenhed for undertegnede. De fleste kender Simon fra hans fanzines og festivalberetninger, men det var på høje tid at få hans uomtvistelige talent for samtidssatire omsat i nogle større tegneseriefortællinger. Gennem næsten to år har vi e-mailet frem og tilbage om fortælling, figurer og kapitler, indtil Simon var færdig med en 112 siders dybt personlig og skidemorsom beretning om sin kaotiske karriere i som hæs forsanger i punkbranchen. Simon er allerede i fuld gang manuskriptet til den næste tegneserie, der handler om hans tid som lærer på VUC.

248757798_2064778793681025_1221677973380233574_n.png
247901695_721054478810932_5966874450687456899_n.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Indlæg af Erling Søby »

Hvis jeg må tage Bogforum og Art Bubble under ét, så var den ene bedste oplevelse, at der igen kom gang i festivalerne, og uanset corona og restriktioner, mødte alle op.

Den anden, at der igen i år udkom en række virkelig fine nye serier og at udgivelsen af klassiske samlebind fortsatte. Udbuddet på dansk har aldrig været bedre end i de seneste år, og det fortsatte i 2021.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Indlæg af Robin »

1) Det var dejligt, at der kom gang i superhelteudgivelser fra Marvel qua Paw fra forlaget Fahrenheit og Faraos. Det ser ud til, udefra bedømt, at det har bidt sig fast.

2) Og i det hele taget er der en stor, mangfoldighed og flot buket af udgivelser fra de danske forlag, som også nævnt ovenfor. Tusind tak!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Indlæg af GoogaMooga »

Årets to bedste oplevelser for mig har været, uden tøven:

1. E-voke's danske udgave af "Tout Vance". Hvis nogle kan huske langt tilbage, var "alt af Vance" en stående vittighed herinde, en fjern og nærmest umulig drøm. Men så kom Donovan og gjorde "XIII" færdig, og senere fik vi Zoom og deres ting, og nu slutter E-voke fornemt med "Tout Vance", hvorefter der kun er et par hængepartier tilbage.

Billede

2. Op til jul udkom så den længe ventede vol. 2 af Gwanda's samling af "Dennis the Menace" i public domain. Alle numrene fra Pines er i PD, og derefter er resten fra Fawcett etc. indenfor økonomisk rækkevidde! Endnu en livsdrøm er gået i opfyldelse.

Billede

To livsdrømme opfyldt på et ellers hårdt år, det var ikke værst. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Indlæg af Laila J. Graf »

1. Art Bubble
Fordi:
Det var første større tegneserieevent i hvad der i den grad føltes som LANG tid!
Der var sådan virkelig en stemning af "familie-reunion" og der blev uddelt krammere til højre og venstre, nærmest også bare fordi man kunne.
Plus, så fik jeg anledning til at lukke munden på Thomas Schrøder, da vi tog røven på ham og gav ham en pris fra donaldisterne - sjælden oplevelse at opleve den mand tie stille i så lang tid!

2. Besøg hos Karsten i Fyns Antikvariat
Fordi:
Jeg fik nørdehygget for første gang længe (det var før Art Bubble) og så fik jeg skrabet en masse ting til mig fra Karstens gigantiske lager.
Inkl. hvad Karsten påstod var en komplet samling af Min Hest - det var det så ikke, så nu forsøger jeg mig med et genbesøg til januar, hvor jeg skal forsøge at finde resten af den påståede samling.
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Indlæg af Antaeus »

Det må blive de vigtigste udgivelser. Der er kommet mange fine danske udgivelser, men mine valg går alligevel til Fantagraphics udgivelser.

1. Fantagraphics Paul Murry - Sorte Slyngel Samlebind samt at vi har fået at vide at Paul Murry bindene fortsætter i 2022

2. Fantagraphics Romano Scarpa - The Man From Altacraz

Billede
Billede
Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg kan nævne en del gode oplevelser i 2021, men kan også nøjes med to.

Den første og vigtigste handler om det næstvigtigste i livet, relationer. Venskaber. Simpelthen.

Jeg har nemlig den store fornøjelse, at have fået en ven i 2021. En ven herindefra. Og vi deler stort og småt, både fra vores lille niche, tegneserierne, samt alt det, der foregår i den store verden udenfor.

Vi stresser ikke hinanden, og der kan gå en rum tid, før der svares. Er sådan nogenlunde på samme alder, og vedkommendes input er til stor glæde og ditto inspiration.

Vildt - for i december både for to år siden og også sidste år, skete præcis det samme. Hele tre gode venner herindefra. Tre gavmilde, vidende, venlige, ikke dømmende voksne personer, som jeg har lært at kende. Det er fantastisk.

Og jeg er meget glad.

Den anden oplevelse, som bestemt også har gjort mig glad, handler om tegneserier af mere håndfast kaliber. I år lykkedes det mig nemlig at få tegneseriekærlighed i hus, nemlig både Fantomet og Seriemagasinet. Også via disse sider. Jeg har ikke læst alle bladene, selvfølgelig har jeg ikke det, det ville tage laaang tid, men jeg har kærligt hyggekigget og bladret i næsten alle hæfterne. Bladret ja, og lugtet og sammenlignet og læst lidt. Og det er fanfuckingtastisk.

Og jeg er meget glad.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Indlæg af Frank Madsen »

Andre, der har lyst til at byde ind med deres bedste tegneserieoplevelser i 2021?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Indlæg af Gimli »

For mit vedkommende var bedste oplevelse sommerferien i Danmark, hvor jeg igen fik mulighed for at gå på jagt i antikvitetsforretninger (tegneserier). Sidste år (2020) blev ødelagt af Corona, da vi var for usikre på, hvad indrejsereglerne til Grønland kunne betyde.

Næstebedste oplevelse er jeg på linje med Robin; udbuddet af forskelligartede tegneserier nået et nyt højdepunkt. Jeg havde forsvoret at det skulle nå det niveau, som det har gjort.
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Indlæg af smfan »

Robin skrev: 29. dec 2021, 15:49 1) Det var dejligt, at der kom gang i superhelteudgivelser fra Marvel qua Paw fra forlaget Fahrenheit og Faraos. Det ser ud til, udefra bedømt, at det har bidt sig fast.

2) Og i det hele taget er der en stor, mangfoldighed og flot buket af udgivelser fra de danske forlag, som også nævnt ovenfor. Tusind tak!

mvh.
Hvad synes du om de danske Marveludgivelser? Personligt synes jeg at det er godt, at de igen kommer på dansk, men jeg har mere end svært ved at følge med. I fx. Spiderman har vi pludselig et utal af Spidermen. Octopus har været Spiderman. Og Parker kærester med en ny.
Der er ingen egentlig forklaring. Det er lige på og hårdt, og jeg savner nok lidt opdatering om, hvad der er gået forud.
Jeg synes også at det er lange ventetider mellem de enkelte udgivelser. Istedet for at fortsætte Spiderman og Thor, så vi kunne få en afklaring på de historier, er næste udgivelse Hulk!
Umiddelbart tror jeg springer fra igen, hvis ikke der kommer lidt mere fart på føljetonerne og hvis ikke der kommer lidt flere redaktionelle sider, der lige sætter historien i kontekst, for os der ikke har fulgt universet de sidste mange år. Der er i al fald sider nok aftag, hvis de droppede nogle af siderne med skitser o.l.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tilbageblik på tegneserieåret 2021: Dine to bedste oplevelser

Indlæg af Robin »

Jeg synes godt om de danske Marveludgivelser. Det sagt, så kan jeg godt følge at man kan mangle noget, hvis man ikke har fulgt de amerikanske udgivelser. Det har jeg så. Derfor har det ikke været noget problem at "hoppe på" og følge med. Jeg kan se, som du skriver, at der nu kommer en Hulk-titel, men der kommer også vision 2 og New Avengers 3, så mon ikke trådene bliver samlet hen ad vejen i de øvrige titler. Jeg tror, at forlaget hurtigt har villet vise en bred palette af titler, og det har måske medvirket til den oplevelse, som du beskriver. Jeg ved ikke så meget om de dele, men jeg kunne forestille mig, at hvis der skulle fremstilles materiale, der førte læseren yderligere up-to-date, så ville det tage tid og give højere omkostninger. Det er dog kun et gæt. Der er jo så lidt såkaldte Marvel profilsider i hvert bind, men de fylder nok ikke huller ud, men giver mere lidt baggrundsviden for nye læsere. Jeg synes, at det generelt er imponerende, at der er blevet udgivet så meget på så kort tid i øvrigt.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar