Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af GoogaMooga »

Hvad er den bedste intégrale, vi har fået på dansk, eller hvad tror du, bliver den bedste? Hvilken er mest tiltrængt? Nødvendig? Uomgængelig?

Mit bud:

Billede

"Luftens Ørne" er en af de allerførste albumserier, påbegyndt af Interpresse i 1971, men aldrig færdiggjort. Den trænger i høj grad til en intégrale, og hvem kan løfte den opgave bedre end Cobolt? Hele to panteon tegnere er med, Jijé og Uderzo.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af D@niel »

Vi har fået mange gode, og det er subjektivt, men jeg foreslår Linda og Valentin som den bedste.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvorfor er jeres valg 'bedst'?

Lad os løfte lidt her i det nye år :D

Er det tegningerne, plottet, ekstramaterialet, noget helt andet.

Det bliver hurtigt for let og tyndt, hvis I bare skriver at A er bedst.
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af ovemunk »

GoogaMooga skrev: 1. jan 2022, 02:59 Hvad er den bedste intégrale, vi har fået på dansk, eller hvad tror du, bliver den bedste? Hvilken er mest tiltrængt? Nødvendig? Uomgængelig?

Mit bud:

Billede

"Luftens Ørne" er en af de allerførste albumserier, påbegyndt af Interpresse i 1971, men aldrig færdiggjort. Den trænger i høj grad til en intégrale, og hvem kan løfte den opgave bedre end Cobolt? Hele to panteon tegnere er med, Jijé og Uderzo.
Jamen så kan jeg da begynde med at brokke mig lidt. Jeg har en del af de gamle albums men den første (Ørneakademiet) mangler jeg, den har åbenbart aldrig været udgivet på Dansk. Så er det lidt ærgeligt at se at den nu bliver udgivet, men sammen med to andre historier som jeg har i forvejen. :(
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af Antaeus »

D@niel skrev: 1. jan 2022, 04:45 Vi har fået mange gode, og det er subjektivt, men jeg foreslår Linda og Valentin som den bedste.
Linda og Valentin er ikke et dårligt valg, jeg kunne godt lide ekstramaterialet i de første Linda og Valentin samlebind, selv om det var alt for sparsomt. Senere holdt det ikke samme niveau, som jeg husker det, og der blev brugt cirka to sider på især beskrivelsen af historierne plus lidt refleksioner af et i forvejen sparsomt ekstramateriale. Det er gode historier og god kvalitet med flot indbinding (selv om jeg ikke kan lide sorte samlebind, jeg vil have farver), mat papir og fin farvelægning. Men som et samlebind, hvor albummene er udgivet så er ekstramaterialet for sparsomt og kun rigtig godt i nogle af albummene.

Vi har jo haft dette emne op før og der var flere som pegede på Valhalla da der er store mængder ekstramateriale og samtidig en tegneserie i god kvalitet.

Der er mange andre gode samlebind fra Cobolt, Franka, Natacha, Yoko Tsuno, Jan Löof og sikkert også Thorgal som jeg ikke har kigget så meget i, men som står på hylden. Natacha og Yoko kørte bl.a. med nogle nærmest en-farvede forsider (og så et lille forside billede i det samme billede, det var et ret dårligt valg, hvis du spørger mig) og så kom Yoko i tema form i stedet for kronologisk, hvilket er et helt forfejlet valg (valgt af Leloup, men det gør det desværre ikke mere rigtig i min bog). Men resten var super godt, god kvalitet hele vejen igennem og godt ekstramateriale. Lööf fokus på musik kunne jeg også godt have undværet i ekstramaterialet og så mere om tegneserierne.

Jeg kunne også lide Egmonts Splint & Co. som jeg dog kun har læst noget af og ikke rigtig analyseret, men umiddelbart ser det ret fint ud og med ekstramateriale som er interessant.

Så er det Carl Barks Samlede Værker som på mange måder er et lækkert værk, men desværre også med kæmpe store fejl, så store at den ikke kan komme i betragtning i mine øjne.

De nye Blueberry samlebind og Asterix samlebind, som jeg har kigget i, men ikke nærlæst ekstramateriale og nærstuderet kvaliteten, men de ser meget fine ud, så de kunne måske også være et godt bud.

Og så er det Smølferne fra Cobolt på lækkert papir og med ekstremt meget ekstramateriale. Jeg har ikke læst ekstramaterialet, men det er en del og holder det fx niveau med det vi ser i Natacha så kunne Smølferne også være et rigtig godt bud.

Kommende: det er jo umuligt at udtale sig om så her handler det om forventninger og vel også om der er manglende materiale og meget tilgængelig ekstramateriale. Det er Luftens Ørne og Blake & Mortimer. Luftens Ørne er næppe nogle jeg køber, måske et par enkelte samlebind, hvor jeg mangler historierne.

Jeg har ikke et endelig bud på hvilket samlebind der er det bedste det ville jo kræve en del research hvis det skulle være et godt bud, men mange af de ovennævnte ville komme i betragtning.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af GoogaMooga »

ovemunk skrev: 1. jan 2022, 11:14
GoogaMooga skrev: 1. jan 2022, 02:59 Hvad er den bedste intégrale, vi har fået på dansk, eller hvad tror du, bliver den bedste? Hvilken er mest tiltrængt? Nødvendig? Uomgængelig?

Mit bud:

Billede

"Luftens Ørne" er en af de allerførste albumserier, påbegyndt af Interpresse i 1971, men aldrig færdiggjort. Den trænger i høj grad til en intégrale, og hvem kan løfte den opgave bedre end Cobolt? Hele to panteon tegnere er med, Jijé og Uderzo.
Jamen så kan jeg da begynde med at brokke mig lidt. Jeg har en del af de gamle albums men den første (Ørneakademiet) mangler jeg, den har åbenbart aldrig været udgivet på Dansk. Så er det lidt ærgeligt at se at den nu bliver udgivet, men sammen med to andre historier som jeg har i forvejen. :(
Der kommer flere uudgivne ting i senere bind.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af GoogaMooga »

Intégraler, hvor det hele har været ude på dansk før, er ikke så nødvendige som dem med uudgivent materiale. Og der sætter Luftens Ørne sig fornemt i førerpositionen. Med hele to panteon tegnere og historier af Charlier, plus Cobolt's ofte høje standard for ekstramateriale, er der for mig at se tale om et fuldstændigt uomgængeligt værk. Spørgsmålet er ikke, om jeg skal have intégralen, for det er en no-brainer, men om jeg også skal beholde det gamle ufærdige album run. Noget med tryk og oversættelse. Det kræver, at jeg har et bind i hånden, så jeg kan sammenligne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 1. jan 2022, 14:23Intégraler, hvor det hele har været ude på dansk før, er ikke så nødvendige
for Googa
GoogaMooga skrev: 1. jan 2022, 14:23som dem med uudgivent materiale.
Men måske for dem, der køber dem. Hvis et samleværk udkommer og sælger godt, så er det vel "nødvendigt", uanset at Googa sidder derhjemme og hellere ville have haft et samleværk med en eller anden obskur serie. Om ikke andet så for at booste forlagenes økonomi og dermed højne chancen for, at de også får råd til at udgive Googas "nødvendige" serier. Jeg synes, samleudgaven af Asterix er en rigtig "nødvendig" udgivelse, f.eks., selv om vi har fået alle albummene på dansk.

Personligt synes jeg, de sjoveste samlebind er dem med masser af uudgivet ekstramateriale - sådan, som vi også har forsøgt at lave Sussi Bechs Samlede Værker - eller dem med serier af høj kvalitet, hvor vi mangler flere bind - som Googa også synes. Men jeg vil aldrig kalde samlebind med serier, der tidligere er udkommet på dansk, for unødvendige. Der kan jo sidde nye læsere derude, der med samlebindene møder serien for første gang, eller som gerne vil have serien i en mere langtidsholdbar udgave med masser af ekstramateriale.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af TorbenB »

Jeg er glad for Den store Asterix. Blandt fordelene er:
  • Kronologisk rækkefølge
  • Lækker indbinding og omslag
  • Masser af ekstramateriale, både om serien og dens samtid og den tid, den foregår i
  • Lidt større format end de oprindelige
  • Fint tryk og papir
  • God tekstning
Jeg har i forvejen kun nogle få Asterix-album, så dette er en oplagt mulighed for at få alle Goscinny-historierne. Derefter er jeg ikke interesseret (husker stadig min skuffelse, da jeg læste Den store grav).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af GoogaMooga »

Nu skrev jeg ikke "unødvendige", men rettere "ikke så nødvendige". I tilfældet "Astérix", hvor vi har haft det hele flere gange før, må man spørge sig selv, om ikke man skulle forøge den samlede pulje med noget ufærdiggjort, seriens kvaliteter ufortalt. Men jeg er udmærket klar over, at en "cash cow" potentielt kan gøre det muligt for et forlag at udgive noget mere obskurt. Spørgsmålet er bare, om de gør det så? Det har jeg ikke set endnu.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 1. jan 2022, 16:16Nu skrev jeg ikke "unødvendige", men rettere "ikke så nødvendige". I tilfældet "Astérix", hvor vi har haft det hele flere gange før, må man spørge sig selv, om ikke man skulle forøge den samlede pulje med noget ufærdiggjort, seriens kvaliteter ufortalt. Men jeg er udmærket klar over, at en "cash cow" potentielt kan gøre det muligt for et forlag at udgive noget mere obskurt. Spørgsmålet er bare, om de gør det så? Det har jeg ikke set endnu.
Det tror jeg, du har. Forlagene udgiver hele tiden serier, der viser sig kun at give et minimalt overskud, og dem ville de ikke have råd til at færdiggøre uden deres storsælgere. En serie som "Rødskæg" ville formentlig ikke være kommet så langt, som den kom, hvis ikke Zoom havde tjent gode penge på andre udgivelser. Ingen forlag kan overleve på kun at udgive serier, der kun løber rundt eller giver ringe overskud, så storsælgere er nødvendige.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af Erling Søby »

Hvis spørgsmålet overhovedet skal give mening, må det nødvendigvis tage udgangspunkt i dét, som integraler kan: Samle ekstramateriale i form af korte historier, tegninger og anekdoter mm. Ellers ender det bare i endnu en snak om "bedste serie".

De bedste integraler, vi har set på dansk, er derfor de, der har et sådant materiale, og dem er der heldigvis mange af: Fx Splint & Co., Franka, Blueberry, Buddy Longway, Clifton, Natacha, Yoko Tsuno og Druuna. Linda & Valentin var desværre ingen god integrale efter den målestok, da det ærlig tale var et tyndt ekstramateriale. Og en udgivelse som Max Jordan direkte ringe, da den var helt uden ekstramaterisle - her findes ellers en belgisk firebindsudgave med den sædvanlige høje kvalitet for belgisk ekstramateriale.

Så det korrekte spørgsmål er: Hvilken integrale indeholder det bedste ekstramateriale på dansk? - Blueberry eller Franka kunne godt være mine bud.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 1. jan 2022, 18:02 Hvis spørgsmålet overhovedet skal give mening, må det nødvendigvis tage udgangspunkt i dét, som integraler kan: Samle ekstramateriale i form af korte historier, tegninger og anekdoter mm. Ellers ender det bare i endnu en snak om "bedste serie".

De bedste integraler, vi har set på dansk, er derfor de, der har et sådant materiale, og dem er der heldigvis mange af: Fx Splint & Co., Franka, Blueberry, Buddy Longway, Clifton, Natacha, Yoko Tsuno og Druuna. Linda & Valentin var desværre ingen god integrale efter den målestok, da det ærlig tale var et tyndt ekstramateriale. Og en udgivelse som Max Jordan direkte ringe, da den var helt uden ekstramaterisle - her findes ellers en belgisk firebindsudgave med den sædvanlige høje kvalitet for belgisk ekstramateriale.

Så det korrekte spørgsmål er: Hvilken integrale indeholder det bedste ekstramateriale på dansk? - Blueberry eller Franka kunne godt være mine bud.
Samlebind kan nu mere end at levere ekstramateriale.
For det de typisk også er er garant for er en langt bedre kvalitet fx i form at hardcover, kvalitetspapir, forbedret farvelægning, restaurering, måske nyoversættelse, m.m. og at man får historierne kronologisk og samlet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af marius »

Valhalla Den samlede Saga er min favorit. Den har et væld af ekstramateriale. Det er lavet med omtanke og med en klar vision om at tilføje læseoplevelsen af de originale historier en ekstra dimension. Det er virkelig lykkedes at få tegneserier og ekstramateriale til at fremstå som en helhed.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad er den bedste intégrale på dansk (inkl. kommende)?

Indlæg af Lars S »

marius skrev: 1. jan 2022, 19:40 Valhalla Den samlede Saga er min favorit. Den har et væld af ekstramateriale. Det er lavet med omtanke og med en klar vision om at tilføje læseoplevelsen af de originale historier en ekstra dimension. Det er virkelig lykkedes at få tegneserier og ekstramateriale til at fremstå som en helhed.
Helt enig Valhalla har det bedste ekstra materiale.
Besvar