Tegneseriernes glæder og frustrationer

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Tegneseriernes glæder og frustrationer

Indlæg af GoogaMooga »

Livet er ikke lutter lagkage. En gang i mellem spørger jeg mig selv, om samleriet, lobbyismen, og hvad der ellers hidrører min tegneseriehobby, mon er det hele værd. Det har givet mig megen glæde, navnlig i 80erne, da verden endnu var ung og man var fuld af ukuelig optimisme. Men skuffelserne og frustrationerne bliver jo ikke færre med årene. Huller i samlingen bliver fyldt ud, javist, og ønsker går i opfyldelse, men så er der jo også skuffelserne, absurde forhold hvor man spørger sig selv, hvorfor?

Jeg vil prøve at opridse nogle glæder og nogle frustrationer og så veje dem mod hinanden. Facit skulle gerne være, at jeg fortsætter (med bøjet nakke).

Glæder:
1. Mere Vance på dansk end jeg turde håbe på.
2. Tilstrækkeligt passivt fransk til at jeg kan læse en tegneserie eller en artikel på det sprog og få en mening ud af det.
3. Gwandanaland's genoptryk, og især alle de første numre af "Dennis the Menace" fra Pines, som er i public domain.

Frustrationer:
1. Jerry Spring Komplet bind 3
2. Charles Pelto's beslutning om at lukke "The Heart of Juliet Jones", da syndikatet ville have for meget i royalty.
3. D.C. Thomson's forsømmelse af deres fineste arvesølv, Leo Baxendale's "The Bash Street Kids".

Begge lister er selvfølgelig længere, men for nemheds skyld nøjes jeg med at nævne de få forhold, der optager mig mest. Jeg ved godt, det er urealistisk at få alt det gode, men resignation er bare ikke noget, jeg er særlig god til. Jeg vil gerne høre fra jer, hvordan I bærer jer ad med at bevare glæden og optimismen. For det er bestemt ikke nemt at resignere, men det er jo dét, der skal til.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Tegneseriernes glæder og frustrationer

Indlæg af Vigan »

GoogaMooga skrev: 10. jan 2022, 17:59 Frustrationer:
1. Jerry Spring Komplet bind 3
Er det alene den fejltrykte forside, der gør, at den er det værste, der er overgået dig, eller er der andet galt med den?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneseriernes glæder og frustrationer

Indlæg af Antaeus »

Jeg samler først og fremmest euroklassikere og amerikanske klassikere og vi har fået langt det meste af det jeg holder af. Men jeg ville da elske også at kunne vælge blandt de fransksprogede udgivelser, det ville være det optimale. Men vi har fået og får stadig en masse godt i Danmark inden for hvad jeg kan lide. Der er i øvrigt også en masse nye gode i den klassiske fransk/belgiske stil. Stoppede alle tegneserieudgivelser i dag så ville jeg være super tilfreds med min samling, men derfor er der stadig ting jeg gerne ser komme samt blive færdiggjorte.

Som fx Paul Murry fra Fantagraphics (klart min første prioritet) og så meget som muligt Romano Scarpa samt færdiggørelsen af en række samlebind som er i gang eller annoncerede. Og så er der stadig flere gamle klassiske album som jeg gerne så blive udgivet, i hvert fald det bedste af.

Valg som jeg synes er lidt ærgerlige og ikke så meget udgivelser som er stoppet er:
1.De ting jeg synes er mest ærgerlige i nogle nye udgivelser er farvevalgene i mange album, dem synes jeg ikke så godt om (jeg tænker i øvrigt vi skal have en ren tråd om farver, vi har kun kørt lidt rundt om det). Så derfor går jeg ikke specifikt ind på det her, men venter og med en masse eksempler.

2. Jeg er heller ikke så glad for tendensen til at en del album ofte har langt større paneler og derfor også langt færre per side og album end vi har set tidligere. Det giver selvfølgelig større tegninger, men vi ser også at hvis det færdiggøres på et album så er historien væsentlig tyndere (mindre indhold) end det vi ser med flere paneler per album og ofte ser vi at historier skal fortælles over mange bind for at få en ordentlig historie ud af det. Det bliver alt i alt væsentlig dyrere og fylder mere. Det er muligt der er en fordel for visse serier (uden at jeg lige ved hvilke).

3. Jeg synes det er ærgerligt at flere forlag kører med kun et slags papir (næsten), af den glatte type.

4. Jeg havde gerne set at alt Russ Mannings Tarzan var blevet udgivet i samlebindene.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriernes glæder og frustrationer

Indlæg af GoogaMooga »

Vigan skrev: 10. jan 2022, 19:22
GoogaMooga skrev: 10. jan 2022, 17:59 Frustrationer:
1. Jerry Spring Komplet bind 3
Er det alene den fejltrykte forside, der gør, at den er det værste, der er overgået dig, eller er der andet galt med den?
Forsiden ene og alene. Indholdet er fejlfrit.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriernes glæder og frustrationer

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 10. jan 2022, 22:03
Valg som jeg synes er lidt ærgerlige og ikke så meget udgivelser som er stoppet er:
1.De ting jeg synes er mest ærgerlige i nogle nye udgivelser er farvevalgene i mange album, dem synes jeg ikke så godt om (jeg tænker i øvrigt vi skal have en ren tråd om farver, vi har kun kørt lidt rundt om det). Så derfor går jeg ikke specifikt ind på det her, men venter og med en masse eksempler.

2. Jeg er heller ikke så glad for tendensen til at en del album ofte har langt større paneler og derfor også langt færre per side og album end vi har set tidligere. Det giver selvfølgelig større tegninger, men vi ser også at hvis det færdiggøres på et album så er historien væsentlig tyndere (mindre indhold) end det vi ser med flere paneler per album og ofte ser vi at historier skal fortælles over mange bind for at få en ordentlig historie ud af det. Det bliver alt i alt væsentlig dyrere og fylder mere. Det er muligt der er en fordel for visse serier (uden at jeg lige ved hvilke).

3. Jeg synes det er ærgerligt at flere forlag kører med kun et slags papir (næsten), af den glatte type.

4. Jeg havde gerne set at alt Russ Mannings Tarzan var blevet udgivet i samlebindene.
Dine fire ærgrelser kan jeg sagtens leve med. 1 og 2 er jo kunstneriske valg, og dem må man respektere. 3: Papir går jeg ikke så meget op i, men er naturligvis ikke glad for genskin. 4: Russ Manning er i det mindste muligt at gøre færdig, men så skal man også til lommerne for de manglende Dell hæfter.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneseriernes glæder og frustrationer

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 10. jan 2022, 22:44
Antaeus skrev: 10. jan 2022, 22:03
Valg som jeg synes er lidt ærgerlige og ikke så meget udgivelser som er stoppet er:
1.De ting jeg synes er mest ærgerlige i nogle nye udgivelser er farvevalgene i mange album, dem synes jeg ikke så godt om (jeg tænker i øvrigt vi skal have en ren tråd om farver, vi har kun kørt lidt rundt om det). Så derfor går jeg ikke specifikt ind på det her, men venter og med en masse eksempler.

2. Jeg er heller ikke så glad for tendensen til at en del album ofte har langt større paneler og derfor også langt færre per side og album end vi har set tidligere. Det giver selvfølgelig større tegninger, men vi ser også at hvis det færdiggøres på et album så er historien væsentlig tyndere (mindre indhold) end det vi ser med flere paneler per album og ofte ser vi at historier skal fortælles over mange bind for at få en ordentlig historie ud af det. Det bliver alt i alt væsentlig dyrere og fylder mere. Det er muligt der er en fordel for visse serier (uden at jeg lige ved hvilke).

3. Jeg synes det er ærgerligt at flere forlag kører med kun et slags papir (næsten), af den glatte type.

4. Jeg havde gerne set at alt Russ Mannings Tarzan var blevet udgivet i samlebindene.
Dine fire ærgrelser kan jeg sagtens leve med. 1 og 2 er jo kunstneriske valg, og dem må man respektere. 3: Papir går jeg ikke så meget op i, men er naturligvis ikke glad for genskin. 4: Russ Manning er i det mindste muligt at gøre færdig, men så skal man også til lommerne for de manglende Dell hæfter.
Jeg har vel alle de danske Russ Manning album samt en del blade, så jeg har sikkert tæt på alle historierne så det er kun fordi det hele samlet ville være fint, når de nu startede det og nåede så langt, så mere ærgerligt er det så heller ikke. Dell hæfter bliver der ikke noget af.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar