Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 24. aug 2022, 05:07
benadikt skrev: 23. aug 2022, 19:38 Her er et par stykker, Rasmus Rap og Cormak; jeg ved ikke, om de allerede er nævnt.
Meget interessant! Hvilken utgivelse er den Anders And/Rasmus Rap-rute fra?
Jeg har den fra et genoptryk i Den store Anders And jubilæumsbog: http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... CDFC2FF9B1
Jeg kan ikke huske, hvor originalen er trykt, men det står vistnok i Den store Anders And jubilæumsbog.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg mener, "The Wise Little Hen" blev trykt i et ugeblad, ca. 1934. Måske Dansk Familieblad? Så den hos Otto Pinnau i 1980'erne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 24. aug 2022, 15:17
Mesterius skrev: 24. aug 2022, 05:07
benadikt skrev: 23. aug 2022, 19:38 Her er et par stykker, Rasmus Rap og Cormak; jeg ved ikke, om de allerede er nævnt.
Meget interessant! Hvilken utgivelse er den Anders And/Rasmus Rap-rute fra?
Jeg har den fra et genoptryk i Den store Anders And jubilæumsbog: http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... CDFC2FF9B1
Jeg kan ikke huske, hvor originalen er trykt, men det står vistnok i Den store Anders And jubilæumsbog.
Fargene ser etter mitt skjønn litt for moderne ut til at det kan være snakk om en faksimile av en ekte utgivelse fra 30-tallet. Kan det være at Egmont fargela og tekstet denne ruten på nytt til 1984-boken, basert på den første danske oversettelse?

Billede

Jeg er også nysgjerrig på om ruten du viser kommer fra forordet eller fra en full presentasjon av historien. Jeg ser på Inducks at hele historien gjengis i boken (og jeg har også lest den i den tilsvarende norske utgave), men det er vanskelig å se for seg at Egmont ville trykke hele uten å bruke Anders Ands vanlige navn.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 24. aug 2022, 23:29Fargene ser etter mitt skjønn litt for moderne ut til at det kan være snakk om en faksimile av en ekte utgivelse fra 30-tallet. Kan det være at Egmont fargela og tekstet denne ruten på nytt til 1984-boken, basert på den første danske oversettelse? ...
Ja, det vil jeg gætte på. Jeg har bogen og kan prøve at se efter, om der står noget om dette.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af LarsChristiansen »

En lidt sjov og egentlig overraskende navneændring står AGENT 327 for – og er hidtil sluppet godt fra det tre gange... :shock: – Altså karakterens civile navn.

Det oprindelige og hollandske navn er "Hendrik Ijzerbroot" – men det syner nok lidt for 'eksotisk'. Så i første album "Sagen om det knuste glas" (fra Interpresse) 1981) har har fået navnet "Henrik Hærdebred".
Stort set samtidig i perioden 1981-1982 er der en række korte historier med AGENT 327 i Seriemagasinet (også fra Interpresse) – her er hans civile navn så blevet til "Stålfarfar"...
Da seriens andet album "Sagen om nattevagten" udkommer i 1982, så hedder han så dét som vi kender ham under nu; "Hans Harkhoost". Måske man godt har været bevidst om det lidt vel omskiftende navn – for hans civile navn præsenteres i et hjørne på forsiden: "AGENT 327 alias Hans Harkhoost". :D
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af ovemunk »

LarsChristiansen skrev: 5. sep 2022, 10:47 En lidt sjov og egentlig overraskende navneændring står AGENT 327 for – og er hidtil sluppet godt fra det tre gange... :shock: – Altså karakterens civile navn.

Det oprindelige og hollandske navn er "Hendrik Ijzerbroot" – men det syner nok lidt for 'eksotisk'. Så i første album "Sagen om det knuste glas" (fra Interpresse) 1981) har har fået navnet "Henrik Hærdebred".
Stort set samtidig i perioden 1981-1982 er der en række korte historier med AGENT 327 i Seriemagasinet (også fra Interpresse) – her er hans civile navn så blevet til "Stålfarfar"...
Da seriens andet album "Sagen om nattevagten" udkommer i 1982, så hedder han så dét som vi kender ham under nu; "Hans Harkhoost". Måske man godt har været bevidst om det lidt vel omskiftende navn – for hans civile navn præsenteres i et hjørne på forsiden: "AGENT 327 alias Hans Harkhoost". :D
Jeg mener da de (Bernhard) stadig kalder ham for "Stålfarfar" i albummene men som kæle/øgenavn.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af LarsChristiansen »

Det har du vist ret i, Overmunk – men om det er et kreativt indfald fra oversætterens side dengang (som ikke nødvendigvis er med på originalsproget) vil vi få opklaret, efterhånden som vi arbejder os gennem de kommende samlede historier med Agenten :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Mogens »

Vorsicht! Der findes ingen overmunke i disse kredse. :lol:
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af ovemunk »

Det er altsa O V E M U N K......... :roll:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Mogens »

Hvis jeg må tage de ulykkelige personer i forsvar, som er endt på den sorte liste, så læste jeg også dit brugernavn som Overmunk, indtil Berti engang trådte i spinaten. Der er altså et eller andet med m'et i midten, som snyder hjernen og tror, at der er flettet et r med ind i navnet. :D

Overmunk lyder næsten som en superhelt, der er på hemmelig mission i Guds tjeneste, men jeg skal nok respektere din person og kalde dig ved dit rette navn. :wink:
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af ovemunk »

Mogens skrev: 5. sep 2022, 18:58 Hvis jeg må tage de ulykkelige personer i forsvar, som er endt på den sorte liste, så læste jeg også dit brugernavn som Overmunk, indtil Berti engang trådte i spinaten. Der er altså et eller andet med m'et i midten, som snyder hjernen og tror, at der er flettet et r med ind i navnet. :D

Overmunk lyder næsten som en superhelt, der er på hemmelig mission i Guds tjeneste, men jeg skal nok respektere din person og kalde dig ved dit rette navn. :wink:
Jeg takker. Jeg er musiker, bas og trommer men IKKE superhelt.. : :lol:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Robin »

ovemunk skrev: 5. sep 2022, 22:30
Mogens skrev: 5. sep 2022, 18:58 Hvis jeg må tage de ulykkelige personer i forsvar, som er endt på den sorte liste, så læste jeg også dit brugernavn som Overmunk, indtil Berti engang trådte i spinaten. Der er altså et eller andet med m'et i midten, som snyder hjernen og tror, at der er flettet et r med ind i navnet. :D

Overmunk lyder næsten som en superhelt, der er på hemmelig mission i Guds tjeneste, men jeg skal nok respektere din person og kalde dig ved dit rette navn. :wink:
Jeg takker. Jeg er musiker, bas og trommer men IKKE superhelt.. : :lol:
Måske ikke super, men: vi er alle en slags hverdagens helte! Du, f. eks. når du spiller op til dans og spreder glæde med dine instrumenter. :wink:


mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af ovemunk »

Robin skrev: 6. sep 2022, 13:55
ovemunk skrev: 5. sep 2022, 22:30
Mogens skrev: 5. sep 2022, 18:58 Hvis jeg må tage de ulykkelige personer i forsvar, som er endt på den sorte liste, så læste jeg også dit brugernavn som Overmunk, indtil Berti engang trådte i spinaten. Der er altså et eller andet med m'et i midten, som snyder hjernen og tror, at der er flettet et r med ind i navnet. :D

Overmunk lyder næsten som en superhelt, der er på hemmelig mission i Guds tjeneste, men jeg skal nok respektere din person og kalde dig ved dit rette navn. :wink:
Jeg takker. Jeg er musiker, bas og trommer men IKKE superhelt.. : :lol:
Måske ikke super, men: vi er alle en slags hverdagens helte! Du, f. eks. når du spiller op til dans og spreder glæde med dine instrumenter. :wink:


mvh.
Tak tak, jeg bliver da helt flov.... :)
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af LarsChristiansen »

:D :D :D Jeg opdager nu at mit hastige svar havde en slåfejl og det ekstra 'R' – og måske Mogens har ret i at det har 'flimret' lidt for øjnene, så jeg ikke bemærkede det... Det beklager jeg – Men kan se det har skabt morskab og både har skabt en helt ny heltekarakter – og et navneskift (som tråden jo omhandler)... :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Mogens »

Hverdagens helte er nu engang de allerstørste helte. :D

Folk vil aldrig glemme dagen, hvor de mødte Overmunken. :lol:
Besvar