Hollandsk Donald Duck 70 år

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hollandsk Donald Duck 70 år

Indlæg af GoogaMooga »

Det hollandske Donald Duck blad fylder 70 i år. Og hvorfor så nævne det? Jo, det var bladet, der gav os Daan Jippes. Bladet, der trykte Freddy Milton's "Anders And", hvor Gutenberghus ikke ville. Og lige præcis de to eurodisney tegnere er undtagelsesvis med i min egen personlige Disney kanon, der ellers kun omfatter amerikanske tegnere. Bladet får nu en særudstilling i det hollandske MoCA museum.

For Holland har nemlig også et tegneseriemuseum, beliggende i Nordwijk aan Zee, en halv times kørsel fra Amsterdam, og det er nok et besøg værd. Alle de store hollandske serietegnere er udstillet der, og vi kender jo bl.a. Toonder, Kuijpers, Matena, og Jippes.

https://www.museumofcomicart.nl/?fbclid ... ML1lJn2jxI
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Hollandsk Donald Duck 70 år

Indlæg af redneck »

Og bladet gav os "Gammelpot"!
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hollandsk Donald Duck 70 år

Indlæg af GoogaMooga »

redneck skrev: 16. jan 2022, 09:04 Og bladet gav os "Gammelpot"!
Det var jeg ikke klar over. Er der også andre ikke-Disney serier med i bladet?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Hollandsk Donald Duck 70 år

Indlæg af redneck »

GoogaMooga skrev: 16. jan 2022, 09:25Det var jeg ikke klar over. Er der også andre ikke-Disney serier med i bladet?
Det tror jeg faktisk, men er ikke helt sikker. Det kan Carsten sikkert svare på, hvis han skulle komme forbi.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hollandsk Donald Duck 70 år

Indlæg af Mesterius »

redneck skrev: 16. jan 2022, 11:30
GoogaMooga skrev: 16. jan 2022, 09:25Det var jeg ikke klar over. Er der også andre ikke-Disney serier med i bladet?
Det tror jeg faktisk, men er ikke helt sikker. Det kan Carsten sikkert svare på, hvis han skulle komme forbi.
Toonders "Tom Poes" gikk som føljetongserie i det hollandske Donald Duck-bladet i mange år, omformatert til bladsider med snakkebobler. Så vidt jeg vet er det denne versjonen av seriene som kan leses i de seks Tom Pus-heftene utgitt av Carlsen Comics på 80-tallet. Du kan se i disse heftene at det starter en ny "del" etter et lite antall sider, med store ruter som markør.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hollandsk Donald Duck 70 år

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 16. jan 2022, 09:25
redneck skrev: 16. jan 2022, 09:04 Og bladet gav os "Gammelpot"!
Det var jeg ikke klar over. Er der også andre ikke-Disney serier med i bladet?
Der har altid været ikkedisneyserier med i bladet.

Oberon gav os også Mickey Maanblad, hvor Gottfredsons historier gik. Og flotte, dæmpede farvelægninger lavet med Talens' farver. Og gravede alle de upublicerede Barks-historier frem, som vi ikke havde set herhjemme, inden Gutenberghus fandt på det samme (men alligevel sprang en del guld over). "Donald Duck" var top notch i 1970'erne. Fra 1980'erne fes det lidt ud og Egmont kom op i gear.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Hollandsk Donald Duck 70 år

Indlæg af Peter Lyderik »

Alfabetisk oversigt over serier i Donald Duck. http://www.comicweb.nl/zzstripbladen/Do ... zicht.html

Freddy Milton i Donald Duck. http://www.comicweb.nl/zzstripbladen/Do ... bbmn).html

Og kan i høj grad anbefale hjemmesiden.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hollandsk Donald Duck 70 år

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvis man følger med i Thom Roeps illustrerede forord i genudgivelserne af Gammelpot, finder man ofte eksempler på de ikke-disneyserier, der, ud over Gammelpot, gik i bladet. Og forskellige andre hollandske tegneserier, som han selv eller Piet Wijn var inspireret af eller arbejdede på. Han skrev selv manuskripter til både Disney-serier og andre serier i bladet ud over Gammelpot.

Thom Roep ved alt om det, for i mere end halvdelen af bladets levetid var han redaktør for det og i de senere mange år før sin pension chefredaktør. Han er et af uhyre få mennesker i verden, som personligt har modtaget Disney Publishers Milestone Award, som ellers kun gives til virksomheder (Egmont har fx sådan en). En dag, når coronaen har lagt sig, kommer han til Danmark og fortæller om det alt sammen. Og Gammelpot.
Besvar