Bøger OM tegneserier...

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9880
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Bøger OM tegneserier...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Har I sådanne? Altså bøger om tegneserier, det kan være opslagsværker, biografier og så'n.

Eller er det kun tegneserierne, som interesserer jer?

Fx var jeg i Bjarne Riis-perioden ekstremt fascineret af cykelløb, og købte og læste i et væk. Ikke kun om Ørnen fra Herning, men om en masse ryttere. Det tog om sig, og når vi fx var på cykelferie i Frankrig, så var rygsækken fyldt med disse bøger, og aftnerne, hvor jeg nok skulle have nusset og drukket vin med min elskede, så læste jeg i stedet.

Nå. Det var et lille sidespring. Tilbage til emnet.

Jeg kan lide Tintin, og tidligere, når der udkom nye værker om Hergé, så nappede jeg dem. You see?
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 590
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af ovemunk »

Ikke rigtigt men jeg har nogle enkelte værker med historien og udvalgte striber. "En stakkels ensom cowboy" om Lucky Luke f.eks og jeg har tilsvarende om "Basserne", "Garfield" og "Carlt"(Nemli :lol: ).
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9457
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af Antaeus »

Jeg har nogle få bøger om tegneserier, det interesserer mig ikke at læse mange lange sider op og ned om tegnerne og tegneserierne. Jeg er tilfreds med de vigtigste og mest spændende info omkring tegnere, skabere, anekdoter og hvordan tegneserierne og historierne blev til og lidt omkring og så har jeg ikke lyst til at læse så meget mere end det. Og så helst krydret med så mange lækre tegninger som muligt som gerne må forklares.
Jeg kan godt lide ekstramateriale, men er ikke så meget for store tykke bøger om tegnerne (uden tegninger). Analyser, tolkninger og akademiske fortolkninger af tegneserier interesserer mig ikke det store selv om der dog godt kan være enkelte ting som jeg kan finde interessante.

Noget af det jeg husker jeg har kunnet lide at læse var noget af ekstramaterialet i Natacha samlebindene, de første Linda og Valentin samlelbind (selv om det dog var alt for kort), nogle af de første Yoko Tsuno (bl.a. tysker-bindet), noget Franka og også lidt ekstramateriale og bøger/sider om Tintin og Modesty Blaise. Der har også været noget Blueberry i både bogen om Blueberry samt omkring Tyskerens Guldmine i Egmont samlebindet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23058
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kan næsten bedre lide at læse om tegneserier end i tegneserier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9880
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 19. feb 2022, 14:42 Jeg kan næsten bedre lide at læse om tegneserier end i tegneserier.
Det kan jeg faktisk godt følge, Googa. Nok fordi at man har læst tegneserierne, og tørster efter lidt mere. Noget meta-noget.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4730
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af Robin »

GoogaMooga skrev: 19. feb 2022, 14:42 Jeg kan næsten bedre lide at læse om tegneserier end i tegneserier.
Men kun næsten, ik'?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 560
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af morlyk1 »

Jeg er ret glad for bøger om tegneserier...

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4730
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af Robin »

[quote=morlyk1 post_id=220794 time=1645282130 user_id=341]
Jeg er ret glad for bøger om tegneserier...

[img]https://i.imgur.com/ED3yksg.jpg[/img]

[img]https://i.imgur.com/4zCmXLH.jpg[/img]

[img]https://i.imgur.com/C77jIZM.jpg[/img]

[img]https://i.imgur.com/ps26TgI.jpg[/img]

[img]https://i.imgur.com/eDnyofU.jpg[/img]
[/quote]


Morten, du styrer! :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9880
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Eller som der står på et skilt i opgøret på byggelegepladsen i Ternet Ninja.

Glæn styre
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23058
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af GoogaMooga »

Flot, morlyk!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23058
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af GoogaMooga »

Robin skrev: 19. feb 2022, 15:48
GoogaMooga skrev: 19. feb 2022, 14:42 Jeg kan næsten bedre lide at læse om tegneserier end i tegneserier.
Men kun næsten, ik'?

mvh.
I nogle tilfælde, ja - i andre, nej. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9880
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Der er nu noget over fyldte reoler. Jeg foretrækker dog, at der er orden og at bøgerne ikke står hulter til bulter, og at alle er lodrette og ikke sådan anbragt på tværs. Jeg kan lide orden.

Hjem uden bøger, og undskyld at jeg nu pisser enkelte af, men sådan må det være. Fordomme lever jo, og det falder naturligvis tilbage på mig. Jeg holder af bøger, og har desværre altid været hurtig til at dømme folk, som ikke havde det på samme måde.

Jeg har endda droppet dejlige kvinder, hvis du ikke læste. Og selvom de læste, så var det ikke helt ligegyldigt, hvad de læste. Så ja, jeg er en idiot.

Reoler med tegneserier er en ting, og dem holder jeg gerne i min hule. Bøger i stuen må gerne afspejle min smag, og lige præcis her er enkelte, hvad skal vi kalde dem, tegneseriefagbøger yderst velkomne. Også bøger om kultur og historie, samt naturligvis et skønt virvar af romaner og enkelte fagbøger. Ikke faglige bøger, men fagbøger.

Googa skrev tidligere i tråden, at bøger OM tegneserier næsten er at foretrække frem for 'rigtige' tegneserier, og det er jeg glad for, at han gjorde. Jeg har det nemlig på samme måde. Jeg er sådan indrettet, at hvis jeg fatter interesse for noget, film, plakater, BDSM :lol: eller backgammon, så går jeg all in. SÅ vil jeg sgu vide noget om emnet, og sætter det sig tilstrækkeligt fast, og denne interesse ikke bare er en døgnflue, så køber jeg bøger om emnet. Eller finder noget på vores bibliotek.

Tilbage til det med orden. Hvorfor roder folk? Hvorfor er det sådan, at bøger på en reol kan stå hulter til bulter?

Jeg husker, at jeg interviewede Don Rosa, og vi kom blandt andet ind på det med orden og system. Han sagde, at det gjorde ham glad. Sådan helt lavpraktisk, så gjorde orden og struktur ham glad.

Jeg er glad sammen med ham.
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 362
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af Laila J. Graf »

Del 1:
Jeg elsker bøger om tegneserier.
Jeg elsker at nørde og at lære om min interesse i dybden er en del af det.
Så jeg har bunker af bøger, fanzines, magasiner mm.


Del 2:
Jeg har et bibliotek. Det er jeg dog lige blevet nedlagt som et selvstændigt rum (jeg skal bruge et tegneserierum nr. 2, har ikke plads i det andet mere), men er nu i stedet rykket op på en større repos jeg har - og det er faktisk næsten blevet bedre! Reposen var bare sådan nogle ubrugelige kvadratmeter før, nu er det er rum jeg kommer til at bruge!
Og ja, der er ORDEN!
Nydeligt sat op i alfabetisk orden efter forfatter. Plads på de hylder, hvor jeg ved jeg kommer til at udvide samlinger. Skønlitterær for sig, fagbøger delt op i emner.
Elsker det :)
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 901
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg har, og læser, også en del bøger om tegneserier, dog ikke nær så mange som Robin. De er desværre pakket ned for tiden (lang tid) efter en ommøblering. Af lidt specielle ting har jeg: The Steranko History of Comics, Penguin Book o c, the great Superman Book af Fleischer, Batman ditto, A British Comic Catalog (der tidligere har tilhørt og er annoteret af Jørgen Mehlskov under arbejdet med Willy-hvidbogen. Måske en snes andre på engelsk og det samme på dansk, inklusiv selvfølgelig Hvidbog om en tegneserie - Willy paa Eventyr.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 560
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Bøger OM tegneserier...

Indlæg af morlyk1 »

Det British Comic Catalogue kan jeg huske, du købte af mig i sin tid, Asger. Jeg købte det af Mehlskovs søn i Rødovre og husker endnu, hvordan jeg slingrede hjem til Vesterbro på cyklen med to gigantiske poser i hver hånd. Jeg solgte det eksemplar, fordi der også var en anden, opdateret udgave i samlingen, som du kan se på ét af de billeder, jeg postede. Faktisk er de fleste bøger på denne her hylde fra Mehlskovs samling, så vidt jeg erindrer:

Billede

Jeg har også Sterankos History of Comics vol. 1-2, som jeg kan huske, jeg købte på Københavns Auktioner for snart 25 år siden, da jeg arbejdede derude som studentermedhjælper. Auktionshuset lå ude ved Vibenhus Runddel og emmede af verden af igår. Et ganske sælsomt sted, hvor tiden syntes at være gået i stå engang i 50'erne. Det flyttede senere ud til en kedelig lagerhal i Sydhavnen, men eksisterer ikke længere.

Med fare for at frembringe desto mere væmmelse ved synet af en bog på tværs poster jeg lige endnu et billede med bl.a. Sterankos bøger. ;) Den store EC-bog er også fra Mehlskovs samling. Da min yngste datter endnu var spæd, kom hun en dag lidt for tæt på den og rev vups et stykke af smudsomslaget af ved ryggens bund. Som I kan se, var bogen dog i forvejen godt elsket og læst, så jeg tilgav hende hurtigt. Mehlskovs søn fortalte mig også, at han og hans søskende ofte fik adgang til farens tegneserier, hvilket jo må være en ideel måde at dyrke et bibliotek på, skønt den indre sarte sjæl i os alle nok dirrer en kende nervøst ved blot tanken.

Billede
Besvar