Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Skal du have Marvel Collection fra Penguin Classics

Ja, det kan KUN gå for langsomt
2
40%
Nej, jeg har RI-GE-LIGT med genoptryk af de serier i forvejen
3
60%
Jeg har ALLE de originale hæfter frosset ned i min bankboks
0
Ingen stemmer
Jeg har de originale hæfter og skal selvfølgelig OGSÅ ha' disse
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 5

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8448
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af Frank Madsen »

Politiken har i dag en nyhed, som jeg først troede var deres aprilsnar, men den er åbenbart god nok: Penguin Classics har valgt at inkludere Spider-Man, Captain America og Black Panther i deres klassikerbibliotek. De har sakset historien fra The Guardian:

"The series, called the Penguin Classics Marvel Collection, presents the original stories and seminal tales of key Marvel characters. According to the publishers, it “serves as a testament to Marvel’s transformative impact on graphic fiction and icons and stories across popular culture”.

Each title will be published in black spine paperback as well as a collectable hardcover edition with gold foil stamping, gold edges and endpapers featuring artwork from the comics."


https://www.theguardian.com/books/2022/ ... n-classics

Et skulderklap til Marvel og endnu et genoptryk af de episoder, vi måske har set genoptrykt allerflest gange - men til et bredere publikum. Man kan måske undre sig over, at de ikke kaster sig over nogle endnu større tegneserieklassikere, men cool nok.

Her er Penguins egen beskrivelse fra marts af bøgerne:

https://www.marvel.com/articles/culture ... in-america

spiderman-both-closedc.jpg
marvel-all6c_rectangle.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af Antaeus »

Hvad er det for endnu større klassikere de skulle kaste sig over?
Jeg tænker at i hvert fald Spider-man er helt oppe blandt de største.

Hvis jeg ikke havde Spider-man i forvejen så var det en jeg gerne ville have.
De andre to har jeg ikke noget tegneserieforhold til, men jeg har set alle Marvel filmene så jeg kender noget til dem. Måske Carptain America kunne jeg overveje.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8448
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 1. apr 2022, 22:18Hvad er det for endnu større klassikere de skulle kaste sig over?
Tja, hvis vi taler om serier, der har været genudgivet flere gange tidligere af andre forlag, så er der vist rigeligt at tage af. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er interessant på den måde, at et herostratisk berømt bogforlag, (blandt andet) kendt for at udgive klassisk litteratur i nye (ofte billigbogs-) formater nu kaster sig over tegneserier. Det er temmelig epokegørende.

Man kan måske nok sige, at det i denne sammenhæng er lidt vanskeligt at pege på, at det er billigere formater, eller at det ikke har været genudgivet før, men alene det fokus, det giver hos et bredere publikum, at der pludselig står Penguin på dem, er bemærkelsesværdigt, hvilket også kommer til udtryk i The Guardians opmærksomhed.

Jeg er lige ved at læse Felix Rothsteins "Billigbog og højkultur – Gyldendals Bekkasinbøger", Forening for Boghaandværks årbog 2021, der ikke kun handler om Bekkasinbøgerne, men også historisk om billigbøgers udvikling både internationalt og i Danmark – dog ikke pulplitteratur, triviallitteratur, men netop ansete bogforlags omgang med klassisk både folke- og finlitteratur. Meget velskrevet og med talrige interessante oplysninger og citater. Og gengivelse af enestående perlerække af Austin Grandjeans smukke bogomslag og en masse input fra både ham selv og andre om hans arbejde med dem.

Så mangler vi bare, at Gyldendal tager klassiske tegneserier op og sætter Spine Studio eller andre moderne bogdesignere til at pakke dem ind.
Senest rettet af Carsten Søndergaard 2. apr 2022, 01:36, rettet i alt 1 gang.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 2. apr 2022, 01:25 Det er interessant på den måde, at et herostratisk berømt bogforlag, (blandt andet) kendt for at udgive klassisk litteratur i nye (ofte billigbogsformater) nu kaster sig over tegneserier. Det er temmelig epokegørende.
Ja, det er nesten som om Criterion skulle begynne å utgi animasjonsfilm. Altså andre enn de få som er laget av Wes Anderson.
Carsten Søndergaard skrev: 2. apr 2022, 01:25Så mangler vi bare, at Gyldendal tager klassiske tegneserier op og sætter Spine Studio eller andre moderne bogdesignere til at pakke dem ind.
Faktisk er det nettopp Gyldendal som utgir de nye bøkene med Radiserne, alias Knøttene, på norsk:

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 2. apr 2022, 01:35Faktisk er det nettopp Gyldendal som utgir de nye bøkene med Radiserne, alias Knøttene, på norsk:
Jo, men som de jo kan takke Cobolt for ... du ved, det dér tegneserieforlag :lol:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 2. apr 2022, 01:38
Mesterius skrev: 2. apr 2022, 01:35Faktisk er det nettopp Gyldendal som utgir de nye bøkene med Radiserne, alias Knøttene, på norsk:
Jo, men som de jo kan takke Cobolt for ... du ved, det dér tegneserieforlag :lol:
Et forlag som kun utgir tegneserier, ikke bare én utvalgt samling i tiåret? Det høres nesten suspekt ut.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af GoogaMooga »

Det er da den ultimative blåstempling. Men faktisk er tegneserier ikke helt fremmed for forlaget, idet en af de tidlige historiebøger om tegneserier netop hedder "The Penguin Book of Comics". I øvrigt mener jeg, smudsomslaget til Spider-Man er en ommer.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af Vigan »

Carsten Søndergaard skrev: 2. apr 2022, 01:25et herostratisk berømt bogforlag
Hvad har Penguin gjort galt? Har de et dårligt ry?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tak, Vigan :-)

Jeg har uden tøven straks udbedt mig en kreditnota fra min skole!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 2. apr 2022, 06:23faktisk er tegneserier ikke helt fremmed for forlaget, idet en af de tidlige historiebøger om tegneserier netop hedder "The Penguin Book of Comics".
Faktisk udgav Penguin den første gang i 1967. Udgaven fra 1971 er opdateret og udvidet, men i modsætning til førsteudgaven også uden illustrationer fra bl.a. DC Comics og D.C. Thomson, som ikke tillod Penguin at bruge dem.

Omslaget på begge udgaver er lavet af den psykedeliske Swinging London-mester Alan Aldridge, som også har krydret bogen med illustrationer indeni. Han var efter at have lavet flere bogomslag for Penguin blevet ansat som art director på forlaget midt i 1960'erne - hvilket temmelig sandsynligt lige præcis er årsagen til, at Penguin faktisk udgav bogen om tegneserier. Samtidig lavede de en tilsvarende bog om science fiction, også designet og illustreret af Aldridge.

Han lavede også pladeomslag for Elton John (Captain Fantastic), The Who (A Quick One) og andre, ligesom hans illustrationer i The Beatles Illustrated Lyrics er verdensberømt. Han designede og håndtegnede Apple Corps' logo og blev hyret af John Lennon som officiel designkonsulent for Beatles og Apple. Det var også Aldridge, der fik John Lennon til at trække i en Superman-T-shirt til forsiden på Penguins Lennon-bog i 1965. Han tog billeder af Lennon i en ægte Superman-T-shirt og ændrede så S'et til bogens forside. Krusedullerne på nogle af billederne er angiveligt tegnet af Lennon selv,

"His Royal Master Of Images To Their Majesties The Beatles", som Lennon kaldte ham.

Også for mig var bogen en veritabel bombe i 1971, man kunne købe den for billige penge i Politikens boghal på Rådhuspladsen i København, ikke mindst på grund af det omfangsrige illustrationsmateriale. Men nogen brugsbog blev den dog ikke rigtig, dertil var den for ufokuseret og ville for meget på for lidt plads, så teksten kørte massivt i brede spalter op og ned, så det var svært tage den ind, og så handler den udelukkende om engelske og amerikanske tegneserier. Men som bladrebog var den helt enestående for sin tid og med gengivelse af masser af tegneserier, også mange obskure, man aldrig havde set før.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg (21.14 KiB) Vist 1102 gange
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af GoogaMooga »

Interessant, at det var én og samme person, der tegnede alle de kendte værker. Jeg havde ikke lige lavet den forbindelse til "Captain Fantastic" og "A Quick One", men jeg kan godt se det nu. I nyere tid har Penguin også været på banen. De videreførte "RAW" i mindre tpb format, og hvis jeg husker rigtigt, tog de sig også af "Maus".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 559
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af morlyk1 »

Penguin-udgaven fra 1967 var også blandt de bøger, jeg købte fra Jørgen Mehlskovs bo. Han har endda anført på foromslaget, at det er 1967-udgaven. Her er nogle af Alan Aldridges illustrationer i den.

Billede

Billede

Billede

Her har Aldridge tydeligt ladet sig inspirere af klassiske tegninger af folk som R.F. Outcault, E.C. Segar, Walt Kelly, Jack Kirby og Steve Ditko.
Billede

Fra den første Batman-historie i Detective Comics # 27, som jeg går ud fra så må være fjernet i andenudgaven fra 1971.
Billede
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 559
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af morlyk1 »

Apropos Penguin og tegneserier lancerede de jo også for nogle år siden en klassikerserie med forsider designet og illustreret af anerkendte tegneserieskabere som Dan Clowes, Art Spiegelman og Chris Ware.

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Penguin Classics udgiver Spider-Man, Captain America, Black Panther

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gode oplysninger og herlige billeder, tak for det :-)
Besvar