Det er bestemt en interessant iagttagelse (og en morsom mundtlig udveksling med Achdé!), men det har jo ingen som helst betydning for den almindelige læsers opfattelse af, om Lucky Luke ser "rigtig" eller "forkert" ud.Mesterius skrev: ↑11. apr 2022, 01:57Jeg bemerket faktisk dette for Achdé da jeg fikk albumet "Bøddelens rep" signert og tegnet i på den norske Raptus-festivalen i 2007. "I find it interesting," sa jeg, "that you don't draw Lucky Luke quite as skinny as Morris himself did." Achdé nikket og smilte høflig, men det var tydelig at han ikke forsto engelsk godt nok til å følge det jeg snakket om, så han gjorde seg ferdig med ansiktstegningen av Luke i albumet, smilte til meg igjen og sa, "Here you go... good for you?"
Synd, for jeg hadde ellers håpet på en kommentar om hvordan dette var en gjennomtenkt designforandring fra Achdés side, liksom for å sette sin egen lille signatur på figuren. Eller eventuelt en overrasket reaksjon som, "Wait, my Lucky Luke is not as thin as Morris' version? I never realized! This will definitely be rectified in future albums!"
Problemet var manuskripterne, lige siden Goscinny forlod verden. Det meget store antal forfattere, som nåede at være involveret, peger vel også på, at problemet lå der. Skulle de køre videre i Goscinnys skrue uden at tage et skridt ud af den cirkel, han havde formet i årenes løb? Eller kunne de tage et skrift uden for den? Havde Morris en mening om det? Det ved vi ikke rigtig noget om. Resultatet blev i hvert fald, at hvor Goscinny ofte fra album til album tog et skridt uden for den cirkel, han havde dannet indtil da, turde ingen af de mange efterfølgere at gøre det samme. Det første album, der for alvor stod på egne ben, var Pas på Pinkerton! i 2010 (skrevet af Pennac og Benacquista). Men derefter fulgte et par mere ligegyldige album af samme forfattere og Gerra og Pessis. Med Det forjættede land i 2016 blev forfatteren Jul indsat, og han er uden tvivl mere modig end sine forgængere og tør tage tilsvarende skridt i den aktuelle tidsånd, som Goscinny gjorde i sin tidsånd - og tør forklare sig. Lige netop Det forjættede land havde så måske en større referenceramme i Frankrig end i Danmark, hvor det var en gigantisk succes og blev debatteret i højpandede kulturprogrammer på fransk tv (hvor kulturpinger for åben skærm krævede at se Juls penis, så de kunne se, om han var omskåret eller ej; ja, ja, fransk kultur-tv!). Juls næste, En ulden affære, har været en kæmpesucces alle steder, også i Danmark. Det kommende album, udkommer oktober 2022, vil få samme modtagelse, er jeg sikker på. (Jeg må intet sige om temaet, så kommer jeg i fængsel).
Med andre ord TROR jeg, at der endelig, efter mere end 40 år siden Goscinnys død, er fundet en blivende forfatter, som kan løfte hvert album lidt på samme måde, som Goscinny gjorde fra gang til gang.
Men alt det har stadig intet med Achdé at gøre. Han tegner stadig, som Morris gjorde i sine velmagtsdage. Uanset mavebredde