Hvordan læser vi?

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Hvordan læser vi?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg kan godt lide at læse serier i serier. Det kan naturligvis ikke altid lade sig gøre sådan fuldt ud. Enkelte værker kan fx mangle.

Men jeg holder af at læse på denne måde.

Når det ikke er serier, så kan jeg godt lide at afsætte tid af til læsningen. Altså nøje udvælge et tidspunkt, hvor man er børnefri og at der ikke er andet, som rumsterer i knolden. Læsningen skal nemlig nydes lige som et teaterstykke, et godt måltid eller en koncert. Jeg forsøger at være bevidst om min læsning.

Jeg hyggekigger altid albummet igennem først. Uden at læse, men alligevel for at forberede min hjerne, på hvad som måtte komme. Vildt nok er det, for selvom jeg ikke læser, så når mine øjne at fange en del væsentligheder, og det er både godt og skidt. Godt fordi jeg tuner hjernen ind på det som skal ske, skidt fordi den der overraskelse i plottet jo ikke bliver så voldsom.

Når jeg så skal læse for alvor, så er lys og komfort vigtigt. Jeg vil gerne have elektronisk lys til min læsning. Ikke sollys, men det kan jeg ikke forklare. Det har noget med det voldsomme skin at gøre.

En god stol eller en sofa med et stærkt ryglæn er godt. Jeg halvt sidder, halvt ligger, når jeg læser.

Kaffe eller dansk vand er nødvendigt, og så holder jeg gerne en del pauser. Måske er det fordi, at jeg er blevet gammel og ikke kan rumme så mange indtryk, eller også er det en vane. Men jeg stopper gerne læsningen 2-3 gange, hvor jeg drikker kaffe eller vand. For så at gå i gang igen.

Først hyggekigge, så alvorlæse, og er der enkelte passager, som jeg enten ikke kan hitte ud af, eller særligt spændende passager, så læser jeg disse endnu engang.

Og når jeg er færdig med læsningen, så kan jeg godt finde på at læse de første 2-3 sider igen, samt slutningen. Det giver et fint punktum, og jeg gør så klar til næste album.

Som nogle gange kommer lige bagefter. Det afhænger lidt af, hvor motiveret og frisk jeg er.

Oftest er jeg dog mør, og må gøre noget helt andet.

Tid? Jeg bruger omkring 20-30 minutter på selve læsningen. Altså af et helt almindeligt album.

Hvad med jer andre?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan læser vi?

Indlæg af Antaeus »

Jeg kan også godt lide at læse i serier, men også at læse lige akkurat den historie jeg har lyst til at læse lige nu og ikke nødvendigvis i en serie jeg er i gang med. Og jeg kan også tit springe i serierne.
Så kigger jeg i hjemmebiblioteket og vælger det jeg har lyst til at læse lige nu eller også i biblioteks-låne-stakken da jeg det sidste stykke tid har lånt en del tegneserier for at læse og følge med i mange af de nye album.
Jeg har især lyst til at læse, hvis det er godt vejr og weekend, så tager jeg et album med ud i solen og læser og gerne med et glas cola, vand eller te.
Det kan også være i stuen når det lige passer ind og oftest på sofaen eller ved spisebordet. Men i fremtiden bliver det formentlig også i selve hjemmebiblioteket da jeg netop har købt en lækker stol til formålet.
Jeg kigger som regel ikke siderne igennem før jeg læser, men kan dog gøre det. Jeg har langt større tendens til at kigge de gode tegninger og albummet igennem efter jeg har læst det og fx nyde de særlig flotte tegninger.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan læser vi?

Indlæg af GoogaMooga »

Lige som Berti er også jeg tilbøjelig til at holde pauser under læsningen. 1 - 2 pauser for et 48 siders album, men sådan har det ikke altid været. Det skyldes nok internettet, som har ødelagt min koncentration lidt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan læser vi?

Indlæg af Antaeus »

Jeg har typisk også pauser i min læsning.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Hvordan læser vi?

Indlæg af ovemunk »

Jeg læser typisk tegneserier når jeg spiser morgenmad, det egner de sig fortrinligt til. :mrgreen:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Besvar