Er du mere large overfor det helt gamle?

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 24. apr 2022, 17:21
Mesterius skrev: 24. apr 2022, 17:20

:lol:

Du sier dette, og er likevel overrasket over at folk reagerer på dine uttalelser? Ekstrem nedlatenhet som den du viser her, leder ofte til reaksjoner. Dét ser jeg ikke på som spesielt merkelig.
Se mit sidste svar ovenfor.
Jeg hadde lest den før jeg postet. Det forandrer ikke på det jeg sier i den siterte kommentaren.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vil vaske min mund med brun sæbe. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

ovemunk skrev: 24. apr 2022, 09:55
Carsten Søndergaard skrev: 24. apr 2022, 01:29 Med Blåfrakkerne finder jeg det egentlig mere interessant, hvorfor nogen oversatte tuniques til frakker. Kiggede man (Tonny Lützer, Arne Stenby?) ikke på tegningerne? De bærer jo tydeligvis blå jakker og ikke blå frakker.

På norsk bærer de glædeligvis jakker.

Nå, men det er jo for sent at ændre på nu :-)
Kunne det være fordi "Blåfrakker" er et gammelt udtryk som eksisterede før tegneserien. :wink: Det tror jeg altså.
Det kan godt tænkes, men i så fald har det jo været fejlagtigt allerede da, eftersom de går med jakker og ikke frakker.

Tilsyneladende blev Blaafrakke i 1915 brugt om en politibetjents beklædning. Så det kan måske være, ordet har siddet i baghovedet på nogen i 1971.
https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Blaafrakke
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af ovemunk »

Carsten Søndergaard skrev: 24. apr 2022, 23:53
ovemunk skrev: 24. apr 2022, 09:55
Carsten Søndergaard skrev: 24. apr 2022, 01:29 Med Blåfrakkerne finder jeg det egentlig mere interessant, hvorfor nogen oversatte tuniques til frakker. Kiggede man (Tonny Lützer, Arne Stenby?) ikke på tegningerne? De bærer jo tydeligvis blå jakker og ikke blå frakker.

På norsk bærer de glædeligvis jakker.

Nå, men det er jo for sent at ændre på nu :-)
Kunne det være fordi "Blåfrakker" er et gammelt udtryk som eksisterede før tegneserien. :wink: Det tror jeg altså.
Det kan godt tænkes, men i så fald har det jo været fejlagtigt allerede da, eftersom de går med jakker og ikke frakker.

Tilsyneladende blev Blaafrakke i 1915 brugt om en politibetjents beklædning. Så det kan måske være, ordet har siddet i baghovedet på nogen i 1971.
https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Blaafrakke
Du har utvivlsomt ret, jeg må så indrømme at jeg heller ikke kendte forskellen på en Jakke og en Frakke. :wink:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af The Elder »

‘Blåfrakker’ (blue coats) der den gængse beskrivelse af soldater fra nordstatshæren i den amerikanske borgerkrig.
Det har måske slet ikke noget med tegneseriens oversættelse at gøre ?
"Always Look On The Bright Side of Life
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af maxus »

The Elder skrev: 27. apr 2022, 03:08 ‘Blåfrakker’ (blue coats) der den gængse beskrivelse af soldater fra nordstatshæren i den amerikanske borgerkrig.
Det har måske slet ikke noget med tegneseriens oversættelse at gøre ?
Det har det forhåbentlig :D

Men alligevel lidt spøjst da coats typisk er længere og lavet af tungere stoftyper end jackets som er lettere og af max hoftelængde, som jeg lige husker definitionerne. Men har aldrig hørt eller set Nordstaterne omtalt som Blue Jackets - men ok der var jo mange typer af uniformer især hos Nordstaterne, så hvem ved... :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hm ... meget kan nok tænkes, sikkert også at nogen har kendt den engelske betegnelse bluecoat i 1971, selv om serien jo blev oversat fra fransk og ikke eksisterede på engelsk.

Men "coat" har en mere generel betydning på engelsk og kan også betyde "jakke", selv om det typiske er et længere stykke overtøj.

Det franske ord "tunique" har også flere betydninger, hvoraf ingen dog decideret er "frakke", men trods alt (historisk) "uniformsbeklædning båret af soldater, skoleelever etc.", som der står på Wiktionnaire. Men også fx en jakke, franske konger bar under deres kappe ved kroningen, diakoners beklædning og flere andre historiske ting. I dag bruges ordet på fransk stort set udelukkende om tunikaer båret af kvinder.

Man kan måske også godt sige, at unionssoldaternes overtøj snerper en lille smule hen imod en frakke, lidt afhængigt af hvor langt nede Lambil har tegnet bæltet (af og til slutter jakken nærmest bare med bæltet, andre gange er der en vist stykke stof neden under det). Der er dog stadig langt til længden på det, man normalt på dansk vil betegne som en frakke.

Nå, man i Blueberry kaldes de for blåjakker hele vejen igennem (i hvert fald i Cobolts udgave) :-)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Der er bestemt ikke noget galt i at have præferencer. Sådan er det jo med personlig smag. Det er ikke bedre eller finere at foretrække Verdi fremfor The Voice (sådan da), det er bare noget andet.

Men det er, synes jeg, forkert at man bliver for ensidig og for endimensionel i sine valg. At man nærmest pr. automatik rynker på næsen af det nye eller nyere, og nærmest kommer i bukserne af noget gammelt eller noget kendt. Man bør vel, synes jeg, forsøge at forny sig.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 28. apr 2022, 11:36 Der er bestemt ikke noget galt i at have præferencer. Sådan er det jo med personlig smag. Det er ikke bedre eller finere at foretrække Verdi fremfor The Voice (sådan da), det er bare noget andet.

Men det er, synes jeg, forkert at man bliver for ensidig og for endimensionel i sine valg. At man nærmest pr. automatik rynker på næsen af det nye eller nyere, og nærmest kommer i bukserne af noget gammelt eller noget kendt. Man bør vel, synes jeg, forsøge at forny sig.
Man skal selvfølgelig læse det man kan lide og som tiltaler en og så kan man teste om der er kommet noget nyt eller andet man ikke plejer at læse for om det skulle falde i ens smag og så også udforske det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Antaeus »

Bør man forsøge at forny sig?
Nej, slet ikke.
Finder du nye genrer m.m. så er det et dejligt plus, men målet er ikke at forny sig, men at læse det du kan lide.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 28. apr 2022, 21:22 Bør man forsøge at forny sig?
Nej, slet ikke.
Finder du nye genrer m.m. så er det et dejligt plus, men målet er ikke at forny sig, men at læse det du kan lide.
Enig i ovenstående. Pligtlæsning er udelukket. Men derfor kan man godt være mere "lars" overfor det gamle. :wink:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg kan sådan set godt være enig med både Berti og Antaeus.

Selv tror jeg, det er sundt at forsøge at forny sig, at se med åbne øjne på noget nyt (og det er også nærmest det, Antaeus siger), men det skal jo heller ikke være en kamp. Man skal have lov til at nyde tilværelsen og derfor jævnt hen læse noget, der tiltaler en - når man nu kan lide at læse. Om det så er tegneserier eller andet. Og det samme må gælde for andre kunstformer som fx film eller musik.

I øvrigt HAR langt de fleste jo fornyet sig i tidens løb, i en periode i hvert fald. Er man gået bare fra Anders And & Co. til Will Eisner, Hermann, Bilal, Bourgeon, Tardi, Bill Watterson eller hvad har vi, så HAR man da sandelig fornyet sig. Fornyelsesrejsen kan så være gået i stå på et eller andet tidspunkt, og det kan der vel være mange årsager til. Det kan måske skyldes dovenskab, at man ikke føler trang til at forbedre sin karma. Men det kan jo også bare være, at man finder nydelse i det, man kender. Det er bestemt en rimelig holdning at indtage, når man står ved den.

Mange mennesker bliver mere konservativt anlagt med alderen, og også det er der formentlig gode og naturlige grunde til. Nogle bliver dog også mere åbne for noget nyt, eller bare mere runde og accepterende på den måde, at man ikke finder det eksistenstruende for en selv, at der foregår nye, anderledes og fremmedartede ting, som ikke tiltaler en, og som man ikke rigtig forstår eller føler, man kan forstå - og som man så bare accepterer findes, uden at man føler det nødvendigt at harcelere mod. Let it be, som The Beatles siger. Googa er for mig at se et eksempel på en, der har flyttet sig i den retning. De dér unge tegneserieskabere med deres feministiske woke-fortællinger og "dårlige" tegninger findes i verden, og de kommer åbenbart ikke til at blive færre endsige forsvinde. Så lad dem dog lave deres shit, vi andre har vores eget at gå op i.

Alt det forstår jeg godt. Noget sværere har jeg ved at forstå personer i tegneseriemiljøet, tegneserieverdenen, ærlig talt prominente og meget kommunikerende og aktive personer, som føler trang til in extensio og igen og igen at kritisere og afskrive og nedgøre mere generelle, nyere initiativer i tegneseriemiljøet som tegneseriemesser, tegneserietidsskrifter, tegneseriepriser og tegneserieorganisationer. Det kommer jeg aldrig til at kunne forstå.

Efter min beskedne mening bør man tale ethvert initiativ til tegneseriens fremme op, ikke ned (også uanset at det kan være skidebesværligt at kommunikere med de mange hundrede ofte løstgående frivillige, der ulønnet bruger deres fritid på at holde den slags initiativer i søen). Som for eksempel åbne og inkluderende initiativer som Copenhagen Comics, Nørrebronx, Art Bubble, Bogforum Comics, Serieland, Nummer9, Claus Deleuran Prisen, Hanne Hansen Prisen, Blixenprisen, Pingprisen, Dansk Tegneserieråd, Danske Tegneserieskabere og lignende. De er alle sammen GULD VÆRD, men de har også alle sammen brug for en udstrakt hånd, samarbejde, opbakning. Uanset om de måske fokuserer mere eller mindre på moderne tegneserier eller klassiske tegneserier eller bare tegneserier i al almindelighed.

Det har været glædeligt at se fx Thomas Schrøder og Frank Madsen indtage samme standpunkt på diverse fora de sidste par dage.

Nå, men Let it be ...
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Amen.
Besvar