Er du mere large overfor det helt gamle?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af GoogaMooga »

I dag har jeg opdaget en detektivserie fra 1938, "Pat'Apouf". Og jeg skal ærligt indrømme; jeg skrev om den, netop fordi den var så gammel, som den var. Jeg er nok mere large overfor det helt gamle. Det er slet ikke sikkert, jeg ville have noteret mig "Pat'Apouf", hvis den havde været fra 50 år senere.

Jeg tror, det generelt er sådan for nostalgikere, at de bærer over med mere, når det er rigtig gammelt. Ville vi have givet Rob Vel en chance i dag, hvis ikke han var blevet efterfulgt af Jijé og Franquin? Og hvad med den første tegner på "Tim & Thomas"? Skal vi have det hele med?

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Antaeus »

Nej, jeg springer det oftest over.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Man er vel large, når man har med kvalitet at gøre. Om det et en uge gammelt, et år eller 50. Er det godt, er det godt. Er det ikke, så ikke.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af GoogaMooga »

Jo, men alderen i sig selv kan også godt være en attraktion for mig. Det at dykke ned i noget historisk, som ikke ret mange kender noget til nu til dags.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 19. apr 2022, 21:41 Jo, men alderen i sig selv kan også godt være en attraktion for mig. Det at dykke ned i noget historisk, som ikke ret mange kender noget til nu til dags.
Og her tror jeg du rammer noget centralt. Vi har vel alle sammen nogle interesse"områder", som gør os mere interesseret i nogle dele af tegneseriemarkedet end andre. For mit ved kommende er nogle genre mere interessante end andre. For dit vedkommende er tegninger og tegneseriehistorien noget du søger efter og sætter dig ind i. Og heldigvis er vores individuelle fokusområder, rigtige - for os selv.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 882
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Asger Pedersen »

Jo, jeg er nok large overfor det gamle, men der er grænser. I ved sikkert, hvordan jeg har det med Tage Andersens ‘Willy på eventyr’, men jeg har også læst Harry Nielsens, og selvom der var lyspunkter, var det lidt af en ørkenvandring at komme igennem de over 300 sider med forløberen til min barndoms helt. Jeg læste så slutningen af ‘Rob the Rover’: sagaen om submarplanet SM3 fra 1937-40, og det var nærmest en pine. Jeg har ikke tænkt mig at læse RtR 1920-36, men de er da sjove at lave et nedslag i, som jeg gjorde med de to episoder, hvor han besøgte Norge.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Erling Søby »

Helt grundlæggende læser jeg hverken nyere eller ældre serier, hvis kvaliteten ikke er i orden. Så nej, jeg er ikke mere large, jo ældre det bliver. Dog kan jeg godt finde på at læse ting, hvis kvalitet er diskutabel, for helhedens skyld; men det gælder uanset om der er er tale om nyt eller gammelt. Fx tager jeg både de tidlige Splint med af Rob-Vel og Jijé samt de (relativt) nyere af Cauvin & Broca, selvom det alt sammen er nærmest ulæseligt i dag. Dette bare bare at kunne læse den samlede serie, i hvert fald én gang.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg er endog meget large over for kuriøse ting. Med large mener jeg, at det kan være fornøjeligt at opdage, at noget, som her, har eksisteret i broderparten af hundrede år, uden at man nogen sinde har hørt om det. Det er charmerende, men charmen ved kuriøse ting holder jo sjældent ret længe. Så det er ikke noget, jeg kunne tænke mig at læse endsige nærstudere, købe, samle på eller oversætte og udgive.

Men charmerende er det da (og tak til Googa for at finde den slags upåagtede ting). En fransk tegneserie, som har eksisteret i mange årtier i en kristen bladsammenhæng, uden at det er blevet til nogen videre udgivelse af samlinger eller album. Det er da pudsigt. Man er nødt til at konstatere, at hvis der havde været noget bid i den tegneserie, så var den udkommet i talrige album og formentlig blevet oversat til i hvert fald et par andre sprog, hvad den åbenbart ikke er.

Jeg kommer uundgåeligt til at sammenligne med "Bassethunden Freddie", eller Erik Billes "Viceværten", som også havde et mangeårigt trofast avispublikum (i Viceværtens tilfælde mindre kristent), uden at ret mange andre (af forståelige årsager) interesserede sig for dem.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 19. apr 2022, 21:07Ville vi have givet Rob Vel en chance i dag [...] Og hvad med den første tegner på "Tim & Thomas"?
Det er et yderst teoretisk spørgsmål, for ingen ville tegne sådan i dag.

Selv giver jeg hverken Rob-Vel eller Fernand Dineur en chance, når/hvis de genudgives i dag, men jeg er heller ikke samler og kompletist, så for mig er det bare ligegyldigt, når der nu findes så helt utroligt meget andet, der er yngre end 84 år :lol:

Men kuriøst er det da, så de skal jo nævnes i historiebøgerne.

UNDSKYLD til kompletister, samlere og nostalgikere :mrgreen:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 22. apr 2022, 00:56
GoogaMooga skrev: 19. apr 2022, 21:07Ville vi have givet Rob Vel en chance i dag [...] Og hvad med den første tegner på "Tim & Thomas"?
Det er et yderst teoretisk spørgsmål, for ingen ville tegne sådan i dag.

Selv giver jeg hverken Rob-Vel eller Fernand Dineur en chance, når/hvis de genudgives i dag, men jeg er heller ikke samler og kompletist, så for mig er det bare ligegyldigt, når der nu findes så helt utroligt meget andet, der er yngre end 84 år :lol:
Men det er da fint at Rob-Vels Splint & Co utgis og tilgjengeliggjøres på dansk allikevel. Hvor fort jeg eventuelt kommer til å lese alt i boken, skal jeg ikke si, men det er fint at det utgis. ;)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 22. apr 2022, 01:12Men det er da fint at Rob-Vels Splint & Co utgis og tilgjengeliggjøres på dansk allikevel. Hvor fort jeg eventuelt kommer til å lese alt i boken, skal jeg ikke si, men det er fint at det utgis. ;)
Jo, jo, naturligvis, hatten af for Zoom for at gøre det, og som sagt, det hører jo til den historiske baggrund for europæiske tegneserier. Og da trods alt mere interessant med Rob-Vel end Fernand Dineur, fordi Spirou er et europæisk kulturfænomen, det kan man ikke kalde Tim & Thomas.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 22. apr 2022, 01:21
Mesterius skrev: 22. apr 2022, 01:12Men det er da fint at Rob-Vels Splint & Co utgis og tilgjengeliggjøres på dansk allikevel. Hvor fort jeg eventuelt kommer til å lese alt i boken, skal jeg ikke si, men det er fint at det utgis. ;)
Jo, jo, naturligvis, hatten af for Zoom for at gøre det, og som sagt, det hører jo til den historiske baggrund for europæiske tegneserier.
Nettopp. Dette er forøvrig et fint eksempel på hvordan Cobolt og Zoom utfyller hverandre på markedet, for bøkene med Rob-Vel og Jijés Splint hadde vel neppe Cobolt utgitt. (Og Zoom hadde jo lyst til å gjenutgi Franquins Splint for få år siden, men når de ikke endte med den lisensen, kan jeg se for meg at Rob-Vel og Jijés samlede var et attraktivt alternativ.)
Carsten Søndergaard skrev: 22. apr 2022, 01:21 Og da trods alt mere interessant med Rob-Vel end Fernand Dineur, fordi Spirou er et europæisk kulturfænomen, det kan man ikke kalde Tim & Thomas.
Jeg må innrømme at jeg aldri har prøvd å lese Tim & Thomas. Etter å ha tittet i noen album i bruktbutikker, er inntrykket mitt at den ser nokså kjedelig ut. Rent visuelt, første gang jeg så et bilde av de to figurene, tenkte jeg noe à la: "Hva er dette? Haddock og den skallede Tintin på eventyr?"

Billede
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Erling Søby »

Med en serie som Splint giver det dog mening, at læse hele hovedserien, i hvert fald en enkelt gang, netop fordi den er en markant del af den europæiske kulturhistorie. Det kan man også sige om enkelte andre serier, men i bred forstand og bare fordi det er gammelt og overset, så nej tak. Der er sædvanligvis en god grund til, at glemte serier er blevet glemt.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 22. apr 2022, 01:35 Dette er forøvrig et fint eksempel på hvordan Cobolt og Zoom utfyller hverandre på markedet, for bøkene med Rob-Vel og Jijés Splint hadde vel neppe Cobolt utgitt. (Og Zoom hadde jo lyst til å gjenutgi Franquins Splint for få år siden, men når de ikke endte med den lisensen, kan jeg se for meg at Rob-Vel og Jijés samlede var et attraktivt alternativ.)
Det er rigtigt, Cobolt havde aldrig udgivet Spirou af Rob-Vel, og i øvrigt hovedparten af alt det, som Zoom udgiver. Så på den måde kan alle jo være glade.

Men årets største overraskelse i dansk tegneserieforlagsbranche er vel, at Zoom udgiver samlebind med komplet ekstramateriale. Det havde ingen lige set komme. Og så netop noget så specielt som Rob-Vels Spirou! Hvoraf noget endda har været udgivet på dansk tidligere, i Egmonts samlebind.
Mesterius skrev: 22. apr 2022, 01:35Jeg må innrømme at jeg aldri har prøvd å lese Tim & Thomas. Etter å ha tittet i noen album i bruktbutikker, er inntrykket mitt at den ser nokså kjedelig ut. Rent visuelt, første gang jeg så et bilde av de to figurene, tenkte jeg noe à la: "Hva er dette? Haddock og den skallede Tintin på eventyr?"
Jeg var selv 16 år, da serien første gang udkom på dansk og kan huske, at jeg fandt den meget klare rentegning lidt interessant, vel også fordi man ikke rigtig havde set ret meget af den slags før på dansk. Men historierne forekom mig temmelig ligegyldige og plottene gennemskuelige. Jeg tror ikke, jeg har læst nogen som helst Tim & Thomas-album siden.
Erling Søby skrev: 22. apr 2022, 07:42 Med en serie som Splint giver det dog mening, at læse hele hovedserien, i hvert fald en enkelt gang, netop fordi den er en markant del af den europæiske kulturhistorie.
Principielt enig, selv om jeg ikke kan se nogen grund til faktisk at læse alle Rob-Vels serier, men selvfølgelig interessant at kende til dem og måske læse lidt her og der for at få en fornemmelse af, hvad det var for noget, der startede det hele, og som Franquin kunne udbygge. Det er og bliver for de virkelig særligt interesserede fans og samlede. Selv på fransk findes de jo ikke som almindelige album, kun i historiske samlebind.
Erling Søby skrev: 22. apr 2022, 07:42Der er sædvanligvis en god grund til, at glemte serier er blevet glemt.
Helt sikkert, og i hovedparten af tilfældene er grunden, at de bare ikke holder og knap nok holdt dengang, og at ingen derfor har savnet dem i årtier. Eller ... næsten ingen. Der er altid et par stykker. Jeg savner dog stadig at høre tilkendegivelser fra nogen, der savner Broder Bøvs ;-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er du mere large overfor det helt gamle?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 22. apr 2022, 23:21
Mesterius skrev: 22. apr 2022, 01:35 Dette er forøvrig et fint eksempel på hvordan Cobolt og Zoom utfyller hverandre på markedet, for bøkene med Rob-Vel og Jijés Splint hadde vel neppe Cobolt utgitt. (Og Zoom hadde jo lyst til å gjenutgi Franquins Splint for få år siden, men når de ikke endte med den lisensen, kan jeg se for meg at Rob-Vel og Jijés samlede var et attraktivt alternativ.)
Det er rigtigt, Cobolt havde aldrig udgivet Spirou af Rob-Vel, og i øvrigt hovedparten af alt det, som Zoom udgiver. Så på den måde kan alle jo være glade.

Men årets største overraskelse i dansk tegneserieforlagsbranche er vel, at Zoom udgiver samlebind med komplet ekstramateriale. Det havde ingen lige set komme. Og så netop noget så specielt som Rob-Vels Spirou! Hvoraf noget endda har været udgivet på dansk tidligere, i Egmonts samlebind.
Ja, men kun (hvis jeg husker rett) to sider fra 1938 pluss de senere serier fra 1942-44. Så det er et ganske stort hull den nye Rob Vel-boken vil fylle.

Jijé-boken vil i langt større grad inneholde serier som er i Egmonts 1938-1946-samling, men mon de ikke vil være reprodusert bedre nå som belgierne i mellomtiden har utgitt sin egen bok? Og noen av seriene vil også der være helt nye for danske lesere.
Carsten Søndergaard skrev: 22. apr 2022, 23:21
Mesterius skrev: 22. apr 2022, 01:35Jeg må innrømme at jeg aldri har prøvd å lese Tim & Thomas. Etter å ha tittet i noen album i bruktbutikker, er inntrykket mitt at den ser nokså kjedelig ut. Rent visuelt, første gang jeg så et bilde av de to figurene, tenkte jeg noe à la: "Hva er dette? Haddock og den skallede Tintin på eventyr?"
Jeg var selv 16 år, da serien første gang udkom på dansk og kan huske, at jeg fandt den meget klare rentegning lidt interessant, vel også fordi man ikke rigtig havde set ret meget af den slags før på dansk. Men historierne forekom mig temmelig ligegyldige og plottene gennemskuelige. Jeg tror ikke, jeg har læst nogen som helst Tim & Thomas-album siden.
Så den klare rentegning skiller serien ut? Umiddelbart får jeg en del assosiasjoner til Franquin og andre innen marcinelle-stilen.

Billede
(Bilde fra det norske Tim og Thomas-albumet "Tim i farten" (Trumf-serien 14, 1973).)
Carsten Søndergaard skrev: 22. apr 2022, 23:21
Erling Søby skrev: 22. apr 2022, 07:42 Med en serie som Splint giver det dog mening, at læse hele hovedserien, i hvert fald en enkelt gang, netop fordi den er en markant del af den europæiske kulturhistorie.
Principielt enig, selv om jeg ikke kan se nogen grund til faktisk at læse alle Rob-Vels serier, men selvfølgelig interessant at kende til dem og måske læse lidt her og der for at få en fornemmelse af, hvad det var for noget, der startede det hele, og som Franquin kunne udbygge. Det er og bliver for de virkelig særligt interesserede fans og samlede. Selv på fransk findes de jo ikke som almindelige album, kun i historiske samlebind.
Men grunnen er jo enkel: det er rett og slett for å ha det hele med, siden Rob-Vels årganger er starten på hovedserien om Splint. :) Det handler om komplettisme. Og således synes jeg seriene har livets rett også på dansk... selvsagt, som du sier, for de spesielt interessante.
Besvar