Panteon er en lukket klub

Besvar

Skal Hermann med i Panteon for sit livsværk?

Ja
7
88%
Nej
0
Ingen stemmer
Ved ikke
1
13%
 
Afgivne stemmer: 8

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Panteon er en lukket klub

Indlæg af GoogaMooga »

Hver mand sin Panteon. Det er lidt ligesom en urtehave, man dyrker efter ens eget behov og ens egne vaner. Hvad man synes er godt. Det bedste af det bedste. Det kan godt betale sig at skæve til den kritiske konsensus, men til syvende og sidst er det jo ens egne præferencer, der må komme først. Med Neal Adams' død har i hvert fald jeg sagt farvel til den sidste Panteon tegner. Læser man eulogierne på Facebook er der bred enighed om, at han var en af de helt store, last man standing fra Silver Age. Det er slut på en æra, giganternes tid. De unge løver står på skuldrene af de gamle giganter.

For mig er det slut. Jeg lukker ikke flere ind i mit Panteon. Men jeg kan godt ekskludere. Jeg degraderer nu Jacques Tardi til The Far Side of Paradise, den næsthøjeste kategori. Tilbage er der så Hermann, men han har jo sløjet den i mange år, og det trækker ned i den samlede vurdering af hans livsværk.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Panteon er en lukket klub

Indlæg af Gimli »

For sit livsværk bør Hermann helt klart honoreres i øverste liga. Ja - manden burde være gået pension for ca. 20 år siden, men hvis der ses på, hvad han lavede inden, så er han tegner på mindst 4 af de europæiske hovedserier. Det bør honoreres - nævn lige hvilke andre europæiske tegner der har det på generaliebladdet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Panteon er en lukket klub

Indlæg af GoogaMooga »

Men hvad så med de sidste tyve år. De trækker ned. Jeg stemte "ved ikke".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Panteon er en lukket klub

Indlæg af Gimli »

Langt hovedparten af alle andre store tegnere, har enten trukket sig tilbage - eller er gået ned i kvalitet. Ikke så meget som Hermann, men Kirby, Frank Robbins, Frank Miller, O'Neil mv. levede ikke op til deres velmagtsdage i slutningen af deres karriere. Det er en naturlig process - vil du degradere alle, som går ned i kvalitet?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Panteon er en lukket klub

Indlæg af Antaeus »

Jeg kan slet ikke forstå at man lukker for Panteon, men at man ikke er åben for at der kan komme nye tegnere ind som matcher niveauet for at komme i Panteon. Det er i mine øjne helt væk.

Har man i en del af sin tid bevæget sig oppe i Panteon-klasse, så hører man til der. Der er vel ingen der har befundet sig der i hele deres tid.
Så er man af den mening af Hermann har været deroppe, så er han i Panteon, hvis du spørger mig.
Ja, fra min side, også selv om jeg ikke har gidet kigge på Hermanns tegninger eller læse hans tegneserier i mange år.

Andre nulevende som jeg ville overveje i Panteon klubben (det er normalt ikke en term jeg bruger, da jeg ikke er så bekendt med den, andet end fra Googa, som har brugt termen mange gange) og så er jeg ikke helt bekendt med hvem som stadig lever af de som jeg måske synes hører til eller er nær:

Walthery
Derib
Jan Lööf

Og så er jeg også bekendt med at der kan være nogle nye tegnere som jeg skal overveje, men som endnu ikke har nået helt ind i hjertet. Jeg tænker at det er svært udelukkende at vurdere tegningerne uden at kigge på farvelægningen og historierne og hvad jeg synes om tegneserien samlet, det hele har det med at spille lidt ind, selv om man prøver kun at fokusere på tegningerne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Panteon er en lukket klub

Indlæg af GoogaMooga »

Ku' godt være, man skulle lade Hermann forblive i Panteon. Der var ikke mange europæere over hans niveau dengang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar