January Jones

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 10. maj 2022, 08:14

"Kun veiledende"? Ok, DÉT var nytt for meg! :P

Det er jo du selv som setter opp alle disse rigide regler om hva en "euroklassiker" er. Og så synes du ANDRE er for rigide når de prøver å finne hode og hale i hvordan reglene fungerer. Det hadde jeg ikke sett komme. :D

Men vi blir nok neppe enige om hva som fortjener å bli kalt "euroklassiker" eller "klassiker".

Jeg kan godt se, at kriteriet er lidt diffust. Hvis du har et bud på en nærmere afgrænsning, lytter jeg gerne. Jeg selv er ikke i tvivl, når jeg står med en euroklassiker i hånden.

Lad os tage Hermann som et eksempel. "Bernard Prince" startede han i 1966. Så i 1983 påbegyndte han en ny serie, "Les Tours de Bois-Maury", der snildt kunne måle sig med BP. Skulle Tårnene så ikke være en euroklassiker?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kan se, vi fik tre albums. Der er 10 i alt. Det ville være fedt, hvis et forlag ville prøve igen. Syv tilbage. Noget for E-voke?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 08:32
Mesterius skrev: 10. maj 2022, 08:14 "Kun veiledende"? Ok, DÉT var nytt for meg! :P

Det er jo du selv som setter opp alle disse rigide regler om hva en "euroklassiker" er. Og så synes du ANDRE er for rigide når de prøver å finne hode og hale i hvordan reglene fungerer. Det hadde jeg ikke sett komme. :D

Men vi blir nok neppe enige om hva som fortjener å bli kalt "euroklassiker" eller "klassiker".
Jeg kan godt se, at kriteriet er lidt diffust. Hvis du har et bud på en nærmere afgrænsning, lytter jeg gerne. Jeg selv er ikke i tvivl, når jeg står med en euroklassiker i hånden.

Lad os tage Hermann som et eksempel. "Bernard Prince" startede han i 1966. Så i 1983 påbegyndte han ny serie, "Les Tours de Bois-Maury", der snildt kunne måle sig med BP. Skulle Tårnene så ikke være en euroklassiker?
Det er nok grenser for hvor investert jeg er i "euroklassiker"-begrepet personlig (selv liker jeg ordet "klassiker" bedre), men i min oppfatning ga det egentlig mer mening å sette startåret eller æraen for serien som avgrensning, enn hvem serieskaperen/tegneren er og når denne debuterte.

"Tårnene i Maury-skoven" har jeg ikke lest, så jeg skal la være å uttale meg spesifikt om den. Men la oss snu argumentet på hodet. Du sier at Tårnene "snildt kunne måle sig med BP", og "Skulle Tårnene så ikke være en euroklassiker?" Hva om Tårnene startet i 1983, men viste seg å IKKE måle seg med Bernard Prince? Hva om den rett og slett var et makkverk, fra en tegner som tidligere hadde prestert langt bedre? Ville den da fortsatt være verdig betegnelsen "euroklassiker"?

Jeg har nok noen grunnleggende problemer med et "klassiker"-begrep som gir serieskapere som debuterte i en æra fripass til å få alt de senere skaper betegnet som "klassikere". Det er som om man skulle ha betegnet alle nye filmer Steven Spielberg regisserer som "klassikere". Eller som om man skulle ha betegnet animasjonsfilmer fra The Walt Disney Studios som "klassikere" før de kommer ut... vent, det gjør man jo!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 10. maj 2022, 08:47

Det er nok grenser for hvor investert jeg er i "euroklassiker"-begrepet personlig (selv liker jeg ordet "klassiker" bedre), men i min oppfatning ga det egentlig mer mening å sette startåret eller æraen for serien som avgrensning, enn hvem serieskaperen/tegneren er og når denne debuterte.

"Tårnene i Maury-skoven" har jeg ikke lest, så jeg skal la være å uttale meg spesifikt om den. Men la oss snu argumentet på hodet. Du sier at Tårnene "snildt kunne måle sig med BP", og "Skulle Tårnene så ikke være en euroklassiker?" Hva om Tårnene startet i 1983, men viste seg å IKKE måle seg med Bernard Prince? Hva om den rett og slett var et makkverk, fra en tegner som tidligere hadde prestert langt bedre? Ville den da fortsatt være verdig betegnelsen "euroklassiker"?

Jeg har nok noen grunnleggende problemer med et "klassiker"-begrep som gir serieskapere som debuterte i en æra fripass til å få alt de senere skaper betegnet som "klassikere". Det er som om man skulle ha betegnet alle nye filmer Steven Spielberg regisserer som "klassikere". Eller som om man skulle ha betegnet animasjonsfilmer fra The Walt Disney Studios som "klassikere" før de kommer ut... vent, det gjør man jo!
Der er ikke tale om et fripas. Hermann's Tårnene er en (euro)klassiker i enhver forstand. Men mange af de senere ting, han tegnede til manus af sønnen Yves H, er ikke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 08:46 Jeg kan se, vi fik tre albums. Der er 10 i alt. Det ville være fedt, hvis et forlag ville prøve igen. Syv tilbage. Noget for E-voke?
Faktisk 12 album i alt, hvis hollandsk Wikipedia er til å stole på. Og ellers noen korte serier. Det tolvte albumet går visst som føljetong i Eppo nå, så serien er stadig pågående.

Billede
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Åh, så er Comicwiki.dk bagud.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 08:55
Mesterius skrev: 10. maj 2022, 08:47

Det er nok grenser for hvor investert jeg er i "euroklassiker"-begrepet personlig (selv liker jeg ordet "klassiker" bedre), men i min oppfatning ga det egentlig mer mening å sette startåret eller æraen for serien som avgrensning, enn hvem serieskaperen/tegneren er og når denne debuterte.

"Tårnene i Maury-skoven" har jeg ikke lest, så jeg skal la være å uttale meg spesifikt om den. Men la oss snu argumentet på hodet. Du sier at Tårnene "snildt kunne måle sig med BP", og "Skulle Tårnene så ikke være en euroklassiker?" Hva om Tårnene startet i 1983, men viste seg å IKKE måle seg med Bernard Prince? Hva om den rett og slett var et makkverk, fra en tegner som tidligere hadde prestert langt bedre? Ville den da fortsatt være verdig betegnelsen "euroklassiker"?

Jeg har nok noen grunnleggende problemer med et "klassiker"-begrep som gir serieskapere som debuterte i en æra fripass til å få alt de senere skaper betegnet som "klassikere". Det er som om man skulle ha betegnet alle nye filmer Steven Spielberg regisserer som "klassikere". Eller som om man skulle ha betegnet animasjonsfilmer fra The Walt Disney Studios som "klassikere" før de kommer ut... vent, det gjør man jo!
Der er ikke tale om et fripas. Hermann's Tårnene er en (euro)klassiker i enhver forstand. Men mange af de senere ting, han tegnede til manus af sønnen Yves H, er ikke.
Men her motsier du deg selv fra vår tidligere dialog, synes jeg. Du svarte ja på mitt spørsmål om hvorvidt en teoretisk, ny serie skapt av Martin Lodewijk i 2022 ville være en "euroklassiker" etter din definisjon. Det ville den. Men nå sier du at det ikke nødvendigvis er slik, og at det i tillegg skal komme an på seriens kunstneriske kvaliteter?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 10. maj 2022, 09:00

Men her motsier du deg selv fra vår tidligere dialog, synes jeg. Du svarte ja på mitt spørsmål om hvorvidt en teoretisk, ny serie skapt av Martin Lodewijk i 2022 ville være en "euroklassiker" etter din definisjon. Det ville den. Men nå sier du at det ikke nødvendigvis er slik, og at det i tillegg skal komme an på seriens kunstneriske kvaliteter?
Okay, så teoretisk kunne være
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

I stedet for at hænge os i årstal, bør vi bedømme ud fra de kunstneriske kvaliteter. Det kan der være noget om. Men jeg synes ikke, det er tilstrækkeligt. Du siger jo selv, vi er enige om, at alder også betyder noget.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: January Jones

Indlæg af Berti Stravonsky »

Nej. Det ER nemlig fjollet at hænge sin hat på et enkelt årstal, og det har du jo gjort, kære Googa, lige siden tidernes morgen.

Tak fordi du omsider erkender, at dette er forrykt. Kunst lader sig ikke adskille af rammer, og på samme måde, som der er kulturskatte før 1980, således også efter 1980. Både indenfor illustrationer og manus.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 10. maj 2022, 09:10 Nej. Det ER nemlig fjollet at hænge sin hat på et enkelt årstal, og det har du jo gjort, kære Googa, lige siden tidernes morgen.

Tak fordi du omsider erkender, at dette er forrykt. Kunst lader sig ikke adskille af rammer, og på samme måde, som der er kulturskatte før 1980, således også efter 1980. Både indenfor illustrationer og manus.
Stråmanden lever i bedste velgående! Jeg har altid sagt, at 1980 er vejledende, og at jeg har bemærket et dyk i kvaliteten hos yngre tegnere. Jeg tror ikke engang, jeg ville kunne mønstre en europæisk top 10 med debutanter fra efter 1980.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Stråmandsargumentet er en forbandet uskik, og jeg er meget, meget træt af det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 09:02
Mesterius skrev: 10. maj 2022, 09:00

Men her motsier du deg selv fra vår tidligere dialog, synes jeg. Du svarte ja på mitt spørsmål om hvorvidt en teoretisk, ny serie skapt av Martin Lodewijk i 2022 ville være en "euroklassiker" etter din definisjon. Det ville den. Men nå sier du at det ikke nødvendigvis er slik, og at det i tillegg skal komme an på seriens kunstneriske kvaliteter?
Okay, så teoretisk kunne være
Aha! Så kvaliteten skal stadig bedømmes for hver enkelt serie, hvis jeg nå leser deg rett. Det holder ikke at tegneren debuterte før 1980.

Men nå må jeg spørre om noe. Det kom jo frem i en annen tråd nylig at du anser Finn & Fiffi for en "euroklassiker", selv om du ikke kan fordra serien på noen måte. Carsten nevnte også at 'den oppfyller alle Googas kriterier for en euroklassiker'. Men regner du virkelig denne serien for en "euroklassiker" når du åpenbart anser den som så dårlig? Og så synes du likevel ikke alle verker av en euroklassisk tegner som Hermann skal regnes som "euroklassikere"?
GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 09:04 I stedet for at hænge os i årstal, bør vi bedømme ud fra de kunstneriske kvaliteter. Det kan der være noget om. Men jeg synes ikke, det er tilstrækkeligt. Du siger jo selv, vi er enige om, at alder også betyder noget.
Ja, jeg synes helt klart alder betyr noe når vi snakker om en "klassiker". For jeg mener at den betegnelsen er noe et verk skal ha gjort seg fortjent til over tid. Derfor har jeg problemer med at nye (inkludert gode) verk av eldre og berømte serieskapere skal få en slik betegnelse når de utgis. Det er verkene for nye til, uansett hva serieskaperne har prestert tidligere. Hvis en veteran av den fransk-belgiske skolen skaper og utgir en ny, god tegneserie, ville jeg heller rett og slett kalt det en god tegneserie.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Finn & Fiffi betragtes som en klassiker af rigtig mange fans og den er tudsegammel. Jeg kan heller ikke lide Sammy, Blåfrakkerne, Allan Falk, m.fl., men jeg er ikke i tvivl om, at de er euroklassikere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 09:19 Finn & Fiffi betragtes som en klassiker af rigtig mange fans og den er tudsegammel. Jeg kan heller ikke lide Sammy, Blåfrakkerne, Allan Falk, m.fl., men jeg er ikke i tvivl om, at de er euroklassikere.
Men det er her det begynner å bli uklart. At "den er tudsegammel" er altså et argument i Finn & Fiffis favør. Så hvis en serie er gammel og dårlig i kombinasjon, kan den altså stadig betraktes som en "euroklassiker", så lenge den har nok fans?

Men derimot, hvis for eksempel Hermann i år skaper en ny serie, som viser seg å være dårlig, fortjener den ikke å bli kalt en "euroklassiker" - også selv om denne nye serie skulle få massevis av fans?
Besvar