January Jones

Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: January Jones

Indlæg af Henriette Westh »

Med fare for at få noget kylet efter mig kunne man så ikke sige, at der i virkeligheden er tale om to begreber: euroklassiker og euroklassikerSTIL?
Dorthea er f.eks. først offentligt debuteret i 1982, men er klart tegnet og forfattet i euroklassisk stil. (Siger alle, og jeg er enig)
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 10. maj 2022, 09:35
GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 09:19 Finn & Fiffi betragtes som en klassiker af rigtig mange fans og den er tudsegammel. Jeg kan heller ikke lide Sammy, Blåfrakkerne, Allan Falk, m.fl., men jeg er ikke i tvivl om, at de er euroklassikere.
Men det er her det begynner å bli uklart. At "den er tudsegammel" er altså et argument i Finn & Fiffis favør. Så hvis en serie er gammel og dårlig i kombinasjon, kan den altså stadig betraktes som en "euroklassiker", så lenge den har nok fans?

Men derimot, hvis for eksempel Hermann i år skaper en ny serie, som viser seg å være dårlig, fortjener den ikke å bli kalt en "euroklassiker" - også selv om denne nye serie skulle få massevis av fans?
Altså, vi bliver nødt til at have nogle afgrænsninger, hvis begrebet skal give mening. Jeg har forsøgt at skabe nogle rammer. I derimod, har kun travlt med at gennemhulle min definition, og så kommer vi ingen vegne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Henriette Westh skrev: 10. maj 2022, 09:50 Med fare for at få noget kylet efter mig kunne man så ikke sige, at der i virkeligheden er tale om to begreber: euroklassiker og euroklassikerSTIL?
Dorthea er f.eks. først offentligt debuteret i 1982, men er klart tegnet og forfattet i euroklassisk stil. (Siger alle, og jeg er enig)
Det er også sådan, vi gør, både her og på Facebook.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 10:00
Mesterius skrev: 10. maj 2022, 09:35
GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 09:19 Finn & Fiffi betragtes som en klassiker af rigtig mange fans og den er tudsegammel. Jeg kan heller ikke lide Sammy, Blåfrakkerne, Allan Falk, m.fl., men jeg er ikke i tvivl om, at de er euroklassikere.
Men det er her det begynner å bli uklart. At "den er tudsegammel" er altså et argument i Finn & Fiffis favør. Så hvis en serie er gammel og dårlig i kombinasjon, kan den altså stadig betraktes som en "euroklassiker", så lenge den har nok fans?

Men derimot, hvis for eksempel Hermann i år skaper en ny serie, som viser seg å være dårlig, fortjener den ikke å bli kalt en "euroklassiker" - også selv om denne nye serie skulle få massevis av fans?
Altså, vi bliver nødt til at have nogle afgrænsninger, hvis begrebet skal give mening. Jeg har forsøgt at skabe nogle rammer. I derimod, har kun travlt med at gennemhulle min definition, og så kommer vi ingen vegne.
Jeg prøver å finne logikk i avgrensningene du setter, men det er vanskelig. Det er jo også delvis derfor jeg foreslår andre avgrensninger, som for eksempel når en serie startet.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

Henriette Westh skrev: 10. maj 2022, 09:50 Med fare for at få noget kylet efter mig kunne man så ikke sige, at der i virkeligheden er tale om to begreber: euroklassiker og euroklassikerSTIL?
Dorthea er f.eks. først offentligt debuteret i 1982, men er klart tegnet og forfattet i euroklassisk stil. (Siger alle, og jeg er enig)
Men for pokker da! Hvor la jeg de råtne tomatene fra i fjor -- det var akkurat en slik anledning jeg sparte dem til!



Men altså, for alt jeg vet, opererer Googa kanskje med et slikt skille? (Det har jeg i så fall ikke hørt om før.) Jeg synes jo han til dels legger ganske forskjellige kriterier til grunn for hva som kan regnes som "euroklassikere" fra gamle dager, og hva som kan regnes som "euroklassikere" av nye serier.

Fra mitt ståsted er "Dorthea" i hvert fall akkurat like euroklassisk som "January Jones". :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 10. maj 2022, 10:07

Jeg prøver å finne logikk i avgrensningene du setter, men det er vanskelig. Det er jo også delvis derfor jeg foreslår andre avgrensninger, som for eksempel når en serie startet.
Det er ikke nok kun at se på en start-dato. Vor tids euroklassikere har jo også været newies engang, og tingene rykker sig. Men både alder og kvalitet må komme i betragtning.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: January Jones

Indlæg af Berti Stravonsky »

Henriette Westh skrev: 10. maj 2022, 09:50 Med fare for at få noget kylet efter mig kunne man så ikke sige, at der i virkeligheden er tale om to begreber: euroklassiker og euroklassikerSTIL?
Dorthea er f.eks. først offentligt debuteret i 1982, men er klart tegnet og forfattet i euroklassisk stil. (Siger alle, og jeg er enig)
Enig, og faktisk er Dorthea oplagt for Googa. Jeg tror, at du vil holde af dem, Dorthea'erne, kære G.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 10. maj 2022, 10:10
Henriette Westh skrev: 10. maj 2022, 09:50 Med fare for at få noget kylet efter mig kunne man så ikke sige, at der i virkeligheden er tale om to begreber: euroklassiker og euroklassikerSTIL?
Dorthea er f.eks. først offentligt debuteret i 1982, men er klart tegnet og forfattet i euroklassisk stil. (Siger alle, og jeg er enig)
Enig, og faktisk er Dorthea oplagt for Googa. Jeg tror, at du vil holde af dem, Dorthea'erne, kære G.
Jamen, jeg har også tænkt mig at prøve. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 10:09
Mesterius skrev: 10. maj 2022, 10:07 Jeg prøver å finne logikk i avgrensningene du setter, men det er vanskelig. Det er jo også delvis derfor jeg foreslår andre avgrensninger, som for eksempel når en serie startet.
Det er ikke nok kun at se på en start-dato. Vor tids euroklassikere har jo også været newies engang, og tingene rykker sig. Men både alder og kvalitet må komme i betragtning.
Jeg er forsåvidt enig i at det ikke helt er nok å se på en startdato. En tegneserie bør etter mitt skjønn få betegnelsen "klassiker" for perioden da den virkelig blomstret og fant seg selv - det er gjerne også dette som betegner "klassiske" æraer. For eksempel vil jeg anslå at den mest "klassiske" perioden til Tintin var fra ca. 1934 frem til et punkt på 50-tallet. Den mest "klassiske" perioden til Splint & Co var på 50- og 60-tallet. Etc.

Jeg ser dog likevel ikke hvorfor en ny serie skapt av en eldre, berømt tegner skal fortjene betegnelsen "euroklassiker". Verket har ikke alderen til en klassisk serie som Tintin eller Splint, og har ikke vist i hvilken grad det vil tåle tidens tann. Her synes jeg Henriettes begrep "euroklassikerstil" passer bedre, hvis nå serien klart og tydelig er laget i en stil som minner om tegnerens eldre serier.

Ja, både alder og kvalitet skal tas i betraktning når man bedømmer om noe er en "klassiker". De er begge viktige faktorer for et slikt begrep. Jeg vil si at en tegneserie skal ha i hvert fall noe sånt som 20-30 år på baken før man virkelig kan vurdere om den er en "klassiker".
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Det synes jeg er lidt for pernittengryn. Alle Tintin albums er euroklassikere, på nær den apokryfe Hajsøen. Man kan så indsnævre en periode, hvor en euroklassiker topper, englænderne snakker om "peak period", men her kan jeg ikke komme i tanker om en passende dansk oversættelse.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 10:43 Det synes jeg er lidt for pernittengryn. Alle Tintin albums er euroklassikere, på nær den apokryfe Hajsøen.
Ja, Tintin som samlet verk er en "klassiker". Men er alle albumene like representative for den "klassiske" æraen Tintin var med på å definere? Det synes jeg selv ikke. Jeg mener at albumene spesielt fra og med "Tintin i Tibet" representerer en avstandtagen fra den "klassiske" formelen for Tintin-eventyr, inkludert et hylende morsomt, ironisk oppgjør med hele serien i "Castafiores juveler". Og på samme tid som Hergé tegnet og skrev disse albums, begynte nykommere som Asterix å innhente Tintin i popularitet. Tintin var på begynnelsen av 60-tallet allerede en etablert "klassiker" innenfor europeiske tegneserier, mens Asterix var en "newie", som skulle sette tonen for 60- og 70-tallet i langt høyere grad.
GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 10:43 Man kan så indsnævre en periode, hvor en euroklassiker topper, englænderne snakker om "peak period", men her kan jeg ikke komme i tanker om en passende dansk oversættelse.
"Gullalder" er det første ord jeg kommer på. Men samtidig føler jeg at dette ordet både dekker og ikke dekker perioden jeg tenker på som den mest "klassiske" for Tintin. Jeg synes jo både "Tintin i Tibet" og "Castafiores juveler" er høydepunkter, men likevel faller de for meg ikke helt innenfor den mest "klassiske" perioden til serien. Det handler om hvordan serien utvikler seg på mange forskjellige plan.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: January Jones

Indlæg af Berti Stravonsky »

Da der åbenlyst er usikkerhed om hvad du mener og måtte have skrevet, kunne du så ikke lige skrive klart og konkret, hvad du mener?

Sådan en gang for alle. Så undgår vi spildtid og stråmænd.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis du har læst hele tråden (og læst den rigtigt) vil du kunne forstå, at det hele er meget subjektivt og flydende. Derfor bruger jeg selv kun ét objektivt kriterium, har tegneren haft sin professionelle debut før 1980.

Så jeg begik en fejl i det første indlæg - January Jones er ikke en euroklassiker, men en nyklassiker.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: January Jones

Indlæg af Erling Søby »

To bemærkninger:

Som kriterium betragtet er 1980 så rigidt og subjektivt, at det er helt umuligt at bruge til nogetsomhelst. Det giver muligvis mening for Googamooga, men jeg tvivler på, at det gør det for andre. Det gør det ihvertfald ikke for mig.

"What’s in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet"
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: January Jones

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 13:41 Hvis du har læst hele tråden (og læst den rigtigt) vil du kunne forstå, at det hele er meget subjektivt og flydende. Derfor bruger jeg selv kun ét objektivt kriterium, har tegneren haft sin professionelle debut før 1980.

Så jeg begik en fejl i det første indlæg - January Jones er ikke en euroklassiker, men en nyklassiker.
Jeps. Så endnu engang for Prins Knud: hvorfor skal tegneren have haft sin professionelle debut før 1980?

Hvorfor denne rammesætning?

Hvad med en tegner, der debuterer professionelt dem 7. januar 1980. Hvor er han så henne i din rubricering?
Besvar