Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Mogens »

Respekt for din ærlighed, Berti, men jeg gætter på, at det har noget at gøre med, at vi alle formulerer os på hver vores måde. Det er forbandet svært at sidde inde med én stor viden og dele ud af dén, uden at virke belærende over for andre personer. Jeg har stor respekt for alle skribenter herinde på siden, men jeg har også lagt mærke til, at ord og meninger kan ende i den gale hals, selvom afsenderen slet ikke havde dét til hensigt. :wink:
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ord kan lindre og ord kan såre. I know. Carsten er hårdhudet. Han vil tage mine ord med respekt, og han vil tænke over det. As we all should.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Mogens »

Ord, mod og dumdristighed er stærkere end noget våben. :D

Jeg er sikker på, at du og Carsten har stor respekt for hinanden. I har kendt hinanden længe og har skrevet sammen om mangt og meget. Når mennesker har sådan en relation, er det ikke ualmindeligt, at de begynder at prikke lidt til hinanden. Det er jo ikke andet end velmente drillerier, og hvis det bliver for meget, må man sige fra eller give sin mening til kende, som du nu har gjort. Jeg gætter på, at Carsten er hårdhudet nok til at kunne tage lidt kritik. Hvis det begynder at stikke lidt dybere, kan man jo altid vælge at sende en personlig besked og afklare tingene under fire øjne, så det ikke bliver lagt til offentlig skue for alle andre. :wink:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 18. maj 2022, 15:46
lolsen skrev: 18. maj 2022, 12:03 Mht. Deadwood, så lider den - i min optik - så stærkt under at være hensat til western genren, at den på det nærmeste er umulig at se... Wauw for en omgang ligegyldig kævl og ævl... Havde den nu derimod rent faktisk foregået i rom, fremfor i en udørk, hvor selv "stor" politikken er aldeles og absolut ligegyldig, se så havde den givetvis været værd at se.
Hm. Det er da et par år siden, at jeg så den, og alting fader jo ud med tiden. Jeg husker den nu ikke så miserabel, som du her skriver om, lolsen.
Men heri åpner seg jo et litt interessant spørsmål: Kan det ikke tenkes at siden du har western som yndlingsgenre, var du allerede i utgangspunktet mer positivt innstilt til Deadwood enn f. eks. lolsen var?

Jeg husker ennå da jeg diskuterte Peter Jacksons "Hobbiten"-filmer med en venn. Jeg syntes trilogien begynte middelmådig/dårlig og endte elendig. Å ta en sjarmerende og jordnær bok som Tolkiens "Hobbiten" og hale den ut over 3 filmer á 3 timer hver var i mine øyne et dødfødt prosjekt. Men vennen min, som er mye større fan av hele Tolkiens univers enn meg, elsket dem. Så forskjellig kan man oppleve ting.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Mesterius skrev: 19. maj 2022, 20:59
Berti Stravonsky skrev: 18. maj 2022, 15:46
lolsen skrev: 18. maj 2022, 12:03 Mht. Deadwood, så lider den - i min optik - så stærkt under at være hensat til western genren, at den på det nærmeste er umulig at se... Wauw for en omgang ligegyldig kævl og ævl... Havde den nu derimod rent faktisk foregået i rom, fremfor i en udørk, hvor selv "stor" politikken er aldeles og absolut ligegyldig, se så havde den givetvis været værd at se.
Hm. Det er da et par år siden, at jeg så den, og alting fader jo ud med tiden. Jeg husker den nu ikke så miserabel, som du her skriver om, lolsen.
Men heri åpner seg jo et litt interessant spørsmål: Kan det ikke tenkes at siden du har western som yndlingsgenre, var du allerede i utgangspunktet mer positivt innstilt til Deadwood enn f. eks. lolsen var?

Jeg husker ennå da jeg diskuterte Peter Jacksons "Hobbiten"-filmer med en venn. Jeg syntes trilogien begynte middelmådig/dårlig og endte elendig. Å ta en sjarmerende og jordnær bok som Tolkiens "Hobbiten" og hale den ut over 3 filmer á 3 timer hver var i mine øyne et dødfødt prosjekt. Men vennen min, som er mye større fan av hele Tolkiens univers enn meg, elsket dem. Så forskjellig kan man oppleve ting.
Både og. Der er ingen tvivl om at jeg er farvet, når jeg fx ser en western eller læser en western. Farvet as in positivt motiveret.

Men det er jo et dødsanker at have med. For jeg kan jo blive inderligt skuffet, og den westernfortælling, som jeg havde håbet ville folde sig ud, den kan jo ende totalt modsat, og så er det hurtigt de lange knives nat, og så får enten film eller tegneserie hug.

Det ER en million år siden, at jeg så Deadwood, og det der glædede mig, husker jeg, var det der no nonsens. Ikke noget slikket James Stewart noget, eller kvinder der ikke kan noget som helst, og som bare står med tårevædede øjne.

Den råhed kunne jeg lide.

Nu, fordi tiden er barsk og nådesløs, hvis jeg genså skidtet, så ville jeg nok være loren ved det hele.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg er bare djævelens advokat nogle gange, Berti. Jeg holder meget af dig, men (måske netop) derfor holder jeg også af at pirke lidt til dig.

Det er derfor, du skriver således:
Berti Stravonsky skrev: 19. maj 2022, 18:50Jeg kan lide det, og jeg kan ikke lide det.
Sådan er det med djævelens advokat. Sådan skal det være. Man kan fare i flint over djævelens meninger, eller også kan man fundere lidt over, hvad der ligger i det. Eller begge dele, det er næsten det bedste.
Berti Stravonsky skrev: 19. maj 2022, 21:10Det ER en million år siden, at jeg så Deadwood, og det der glædede mig, husker jeg, var det der no nonsens. Ikke noget slikket James Stewart noget, eller kvinder der ikke kan noget som helst, og som bare står med tårevædede øjne.

Den råhed kunne jeg lide.
Og mere konkret mener jeg så, at dette netop ikke har noget med genre at gøre. Det er noget helt andet end genrefascination, du beskriver her, det er et tidsåndsgreb, der er gældende for værker i enhver tænkelig genre i vore dage. Tag den seneste tv-version af Jorden rundt i 80 dage, der kan ses på DR, den er paradoksal på mange måder (og savner indimellem tempo, hvilket uden tvivl er helt bevidst og derfor for mig interessant ... jeg er interesseret i at forstå mig selv, fx hvorfor jeg bliver irriteret). Uden den underskønne rødhårede journalistpige Abigail Fix havde jeg næppe set den til ende, men samtidig er hun jo et totalt fremmedelement i den verden anno 1800-tallet - et af afsnittene er oven i købet faktisk en regulær western, stopfyldt med østrogen.

Så kan man selvfølgelig have den opfattelse, at James Stewart-film med kvinder som skrøbelige dukkebørn bare er at foretrække, det vil nogen sikkert synes, og det er da okay, det er bare et synspunkt.Og det er jo bare tidstypisk for dén tid. Jeg kan sagtens hygge mig med den slags, med det in mente.

Måske vil du nu synes, at jeg igen er en arrogant besserwisser. Sådan opfatter jeg slet ikke mig selv ... men jeg tager det da til efterretning.
Besvar